2.918 visninger
|
Oprettet:
Stranger 4 takt scooter utæt? {{forumTopicSubject}}
Hej jeg købte mig en gammel 4 takt scooter for nogen tid siden, og der gik ikke længe før den bankede en ventil gennem stemplet og lavede en masse rav i den. jeg fik så fat i en gammel pexma motor tror jeg det var hvor jeg tog stempel, cylinder og topstykke fra.
men pexmaen er uden sls og min er født med, hva har det af betydning?
derudover er den vist også utæt et eller andet sted, men der er helt nye pakninger i? nogen der har et par råd her?
derudover starter og køre den fint, men den sprutter engang imellem og bruger alt for meget benzin, hva gør jeg lige ved det?
Mvh.
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
At den er utæt er så simpelt som at tjekke pakninger. Toppakningen er den kritiske i motoren, udstødningspakningen er nogle gange utæt, men dette har ikke det store at sige. Det er dog meget vigtigt at den er tæt fra karburator og ned til topstykket, så det kan være at du skal skifte de O-ringe der sidder ved studs og ved den sorte indsugningsspacer.
At den hakker og sprutter kan enten være på grund af lav kompression, rigtig dårligt tændrør (skift gerne til iridium rør. NGK har endelsen IX) eller at du simpelthen har for fed blanding, så det ikke kan antændes.
På en fir-takter, som ikke er tunet ind i helvede er der ikke noget galt i at køre med en blanding der giver et gråligt tændrør (blandingsforhold på 14,7:1), men en lys cociofarvet (blandingsforhold på 12-13:1) giver en god forbrænding og siges ofte at være omkring det blandingsforhold der giver mest power.
Når du tjekker tændrørsfarve skal du sørge for at varme motoren op, smide et nyt tændrør i og give fuld gas et stykke, hvorefter du drejer nøglen imens du stadig har fuld gas og så lader den trille til stilstand. Så kan du aflæse farven ved fuld gas.
Angående ventilen gennem stemplet, så er det lidt foruroligende da det kun kan ske, hvis knastakslen sidder forkert, hvis noget skidt forhindrer ventilen i at trække sig tilbage eller hvis du har kørt med ekstremt (!) høje omdrejninger.
Selv har jeg haft min agility med dobbelte ventilfjedre oppe på 12.500 omdrejninger uden at der har været problemer med ventilerne, men hvis din kun har haft én fjeder per ventil er dit højeste omdrejningstal lavere. En normal maskine vil dog ikke være i stand til at nå så høje omdrejninger at ventilen rammer stemplet, da man får flydende ventiler inden da. Flydende ventiler er når ventilerne lukker så hurtigt at de rammer ventilsædet så hårdt at de hopper op igen og dermed ikke lukker tæt og rimelig hurtigt bliver kronisk utætte eller beskadigede.
sep 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
hmm er ikke sikker på om der sidder originalt rør på, hvordan ved jeg om det er med eller uden katalysator?
men sls systemet sad godtnok på topstykket, hvor skal det ellers blændes af ?
at den nærmest sluger en halv tank på ca 75 km, kan det virkelig være noget så simpelt som tændrøreret? for jeg satte godtnok et gammelt et i da alt i det andet topstykke var banket til ukendelighed:)
både cylinder, stempel og alt i topstykket er taget fra donor motoren, så tror ikke det kommer til at ske igen:) og den er helt standard så burde ikke kunne ramme så høje omdrejninger:)
Kan være du kan svare mig på endnu et spørgsmål, den ideelle afstand når man stiller ventiler, hvad er det? for jeg har fået fortalt at hvis man satte den på en 10 i begge så var det helt fint :)?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Ellers plejer man at kunne finde ud af om udstødningen er med eller uden katalysator ved at sammenligne vægten med en anden, men det kan også være foresaget af konstruktionen, så det er ikke en sikker metode.
Hvis SLS-systemet sad på topstykket og det nye topstykke er uden en kanal til SLS-system, så skal du bare fjerne systemet og fjerne den vakuumslange der går fra studsen/karburatoren til SLS-ventilen. Sørg for stadig at have en tæt slange fra studsen/karburatoren til din vakuum-aktiverede benzinventil.
At den forbruger så meget benzin tyder på at du enten har en for stor dyse. Hvis du kører med begrænsning i varioen OG en for stor dyse er 125 km på 4-5 liter benzin dog ikke så kritisk at det tyder på en utæthed, da dette giver 25 km/l, men tjek dog stadig at den ikke lækker nogen steder. 25 km/l kan sagtens være foresaget af at du giver fuld gas når du har ramt begrænsningen, hvor det egentlig kun er nødvendigt at give 1/4 gas for at holde farten på de 33 eller hvor meget du nu kan køre der.
Hvis du ikke har haft den så højt oppe i omdrejninger vil jeg tro at der har sat sig noget skidt på ventilstammen så den ikke har kunnet trække sig tilbage. Sørg altid for at have en ren motor og husk at "power"filtre lukker ekstreme mængder skidt ind i motoren, så hold dig fra dem.
Ventilspillerummet opgivet i manualerne svinger ofte fra 0,05mm til 0,10mm. Tit ser jeg at det er 0,08mm, men hvis du sætter den på 0,10 er det helt fint.
sep 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
den er vist fra 2007, har ikke lige registreringsatseten ved hånden, men syntes heller ikke jeg rigtig har kunne finde originale dele til en yiying stranger nogen steder :S? de udstødningsrør jeg har fundet koster omkring en plovmand men hvis ikke der er katalysator i så er der vel heller ikke nogen grund til at køre med sls :)?
Jeg har slet ikke rørt karburatoren, så det er bare en standard dyse der er i, og har ikke kunne finde nogen lækager, udover self det faktum at motoren er utæt garanteret i udstødning eller toppakningen som du selv foreslog:)
jeg giver aldrig fuld gas, da jeg syntes den larmer så forfærdeligt, og ikke køre hurtigere af den grund haha og powerfilter kommer der skam aldrig på, jeg forestrækker at holde den standard, har dog hørt at nogle af begrænsningerne forringer brændstofs økonomien eller er det bare en myte?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Men uden katalysator er der ingen grund til at køre med SLS, da SLS-systemet sørger for at der ved tomgang og mellemgas føres frisk luft (med ilt) ind i udstødningen, så katalysatoren kan forbrænde den sidste mængde uforbrændt benzin og den halvforbrændte CO til det meget mindre skadelige CO2.
Det med begrænsningerne der forringer benzinøkonomien er helt korrekt. Begrænsninger i gearingen sørger for en lav udveksling, hvilket betyder at man kører en kortere distance per omdrejning i motoren. Altså at man får kortere afstand kørt per antænding af benzinen. Man kan til dels gøre op for dette ved at give mindre gas, men de færreste (specielt uden omdrejningstæller) forstår at gøre dette og derfor får den lov til at køre så langt op at omdrejningsbegrænsningen slår til og rykker gnisten således at man får mindre kraft ud af hver antænding og en stor del af benzinen bliver spildt.
Fjerner man begrænsningen i gearingen vil man ikke komme op på omdrejningsbegrænsningen udover når man rammer topfarten og man vil derfor altid kun bruge den mængde benzin der skal til for at køre en given hastighed. Det er dog meget ulovligt. Man vil dog oftest i løbet af 10.000 km have tjent bøden ind alene på benzinbesparelser.
Hvis du ikke har rørt karburatoren, så prøv at tag tændrøret ud og se på det. Jeg vil tro det er sort og at du skal have en mindre dyse i. Hvis du skifter topstykke vil du højest sandsynligt have lidt andre motorkarakteristika
Jeg kom dog også lige til at tænke på: Husk at have det rette dæktryk i, gearolie der er skiftet når det bør og at dine forhjulslejer skal være intakte. Selvom det ikke er noget man lige opdager kan disse ting have en kæmpe indflydelse på benzinøkonomien.
sep 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
hvis originalt rør = skal skiftes til et uden kat?
den sprutter = dårligt tændrør, evt. også dyse skift, dårlig kompression? (hvad gør jeg ved dårlig kompression eller for fed blanding)?
den bruger meget benzin = anden dyse, samt begrænsning i gearing, dæktryk og tjek bevægelige dele samt olie?
utæthed = evt. toppakning, udstødning eller karburator?
og så skal jeg lige høre hvis jeg vælger at skifte udstødning, er det så lige meget hvilket så længe det er godkendt til 30'er jeg tænker det er jo samme motor på de fleste 4-takt scootere, men nogle udstødninger er billigere end andre og tænker at der står jo i loven at man ikke må ændre i motoren, men gælder det også i det her tilfælde:)?
til sidst vil jeg igen lige sige 1000 tak for hjælpen, det er fedt du lige gider bruge din tid på det :D!
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
For at opsummere
Er det et originalt rør kan du nedsætte levetiden ved at køre uden SLS. Det er ikke så slemt på 4-taktere som på 2-taktere, og selv der har jeg kun hørt om 3-4 tilfælde. Hvor meget du forkorter levetiden ved jeg altså ikke.
At den bruger meget benzin kan være foresaget af unødvendig rullemodstand som følge af lavt dæktryk eller noget i de bevægelige dele, korrekt. Det kan også være foresaget af for stor dyse og egentlig samtlige andre ting der sænker effektiviteten i motoren. Og ja, begrænsningen i udvekslingen (en lille skive der sidder på et gliderør på krumtappen bag kickstarterskjoldet) kan være stor skyld i lavere benzinøkonomi.
Vælger du at skifte udstødningsrør er det så godt som umuligt at finde en godkendt en, da den skal være godkendt på både udstødningsgasser og støjniveau. Da både katalysator og SLS er nødvendigt for at den kan overholde Euro2 kravene til udstødningsgas er det derfor reelt ikke muligt at finde en udstødning der er godkendt.
Jeg fandt tilfældigvis en til Kymco Agility, hvor jeg brugte en dags tid på at ringe rundt til politiet og trafikstyrelsen og fik til sidst at vide at så længe den er godkendt på de to punkter og ikke hæver effekten er den lovlig. På trods af en dyb og højlydt larm fra min udstødning er jeg dog aldrig blevet stoppet med denne på videoen herunder, og det lader til at de går mere op i hastigheden end, hvorvidt udstødningen er lovlig. https://www.youtube.com/watch?v=xNo6z0ic93o&list=UUXA66HTkgfsbwbj9Ncx-ewg&index=17
At skifte topstykke eller cylinder til et der ikke er originalt er heller ikke lovligt, men kører du ikke for stærkt af den grund tjekker de det egentlig ikke.
Anyway, du gør noget ved blandingsforholdet ved at putte en anden dyse i. Mindre dyse giver mindre benzin og større dyse giver mere benzin.
Dårlig kompression er det sidste man håber på, men det kan være foresaget af utætte ventiler, slidte stempelringe/cylinder eller en pakning der ikke er blevet skiftet. Du bør kun tjekke disse når alt andet har slået fejl.
Ventilerne tjekker du således: For at tjekke indsugningsventilen fjerner du karburator og studs og kører med hånden motoren hen i starten af kompressionstakten. Altså lige når indsugningsventilen har lukket. Så hælder du benzin ned i indsugningskanalen i topstykket og drejer med hånden motoren rundt i kompressionstakten og kigger efter bobler. Er der få bobler er den god, det kommer man ikke uden om, men er der rigtig rigtig mange bobler duer den ikke.
Jeg har haft lavet en lille video efter en af de gange jeg har mishandlet min motor, og jeg mener at dette er for mange bobler:
https://www.youtube.com/watch?v=KSoiSWhPzUQ&list=UUXA66HTkgfsbwbj9Ncx-ewg
For at tjekke udstødningsventilen kan du ikke bruge samme metode, da den jo peger den modsatte vej. Den bedste måde jeg har fundet på er at tage udstødningen af og stikke en finger op i udstødningskanalen og dreje motoren gennem de forskellige takter og se om du kan mærke overraskenede meget undertryk/overtryk på tidspunkter hvor udstødningsventilen burde være lukket. Eksempelvis når du bevæger motoren op i kompressionen og ned igen i arbejdstakt.
Disse to metoder at tjekke ventiler er ikke ligefrem særlig videnskabelige, men ellers skal man have en cylinderlækagetester, og de er pænt dyre.
Hvis man har konstateret at ventilen er utæt tager man topstykket af og skal så have det skilt ad. Her sætter man et ´plastiklåg fra en sodavandsflaske ind under topstykket (for at skåne ventilen) og trykker så ned på ventilen med en 17 eller 19mm fastnøgle (den "runde" ende). Pas på at låsedimserne ikke flyver væk.
Når du har ventilen ude kan du højest sandsynligt (specielt på udstødningsventilen) se ujævnheder og sorte mærker på ventilsædet og på ventilen og disse gør det ujævnt..
For at fikse en utæt ventil er der igen flere stadier af det, alt efter hvor mange penge man vil bruge. Vil man bruge flere tusinde på værktøj køber man et sæt, hvor man i tre stadier skærer et nyt ventilsæde i de rigtige vinkler og så er den så god som ny. Vil man gerne løse det på en måde der er billigere end et nyt topstykke, så er det en boremaskine, ventilslibepasta og forsigtighed.
Man påfører pastaen, sætter ventilen i (med masser olie på ventilstammen) og sætter boremaskinen på enden, oppe hvor knastakslen normalt sidder. Mens man lægger en lille smule pres på kører man med boremaskinen først den ene vej og så den anden vej og påfører nyt pasta efter lidt tid. På denne måde slibes ventilsæderne og ventilen.
Det er ikke helt så godt et resultat, men det kan løse et problem og det kan gøres pænt billigt.
Er kompressionen dårlig grundet en slidt cylinder eller slidte stempelringe må du frem med et skydelære og mikrometerskrue og sådan, men det er desværre ikke noget jeg har prøvet mig med, så jeg kan kun henvise til ScooterGrisen.dk.
sep 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
Derudover virker det til at utætheden heldigvis bare er fra udstødningen, men hvis den alligevel skal skiftes i tilfælde af at det er med katalysator er det jo bare heldigt nok
Jeg kunne også forestille mig at loven bliver nød til at være lidt large når det kommer til originale og u-originale dele, for jeg har slet ikke kunne finde et originalt rør til min model. men nu hvor min scooter er fra 2007 gælder så de samme regler som nyere scootere med hensyn til Euro2 kravene?
Det er iøvrigt et rigtig fedt projekt du har gang i med din kymco, hvad siger brændstofs økonomien når den køre optimalt :)?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
når du har for fed blanding skal du have en lidt mindre dyse i karburatoren
Angående at loven skal være large, så er den det desværre ikke. Loven er som den er, men heldigvis gider betjentene ikke at gå så meget op i det, hvis bare ens maskine er sikker og ikke kører for stærkt
men euro2 kravet er fra før 2007. Du må ikke lige hænge mig op på det, men jeg tror nok det er siden 2002
sep 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
okey jeg må lige se hva der sidder i nu så
hmm ja okey, men så igen det er jo næsten ikke til at se forskel på originale og u-originale dele, så politiet skal virkelig have små sko på hvis de vælger at smide den på værksted selvom den ikke køre forstærkt
for mig er det vigtigste brændstofs økonomien, samt en motor som yder sit bedste, har du et fif til at fjerne de begrænsninger som hæmmer, men samtidig begrænse den til de 35 km/t. så man ikke kommer på kant med loven:)?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Hvis du gerne vil have flere kræfter ud af den uden at det går ud over benzinøkonomien og uden at den kommer til at køre for stærkt er der meget få ting du kan gøre. Der er få, men ikke rigtig nogen der virkelig siger "WOW!"
Først og fremmest kan du montere iridium tændrør i. Dette giver bedre antænding af benzinen og hurtigere bredende flammefront, hvilket giver marginalt flere kræfter, bedre koldstart, ca. 3 gange så lang levetid på tændrøret men koster 3-4 gange så meget som et normalt.
Du kan nu gå på jagt i dit luftfilter efter begrænsninger. Her er der både bevidste begrænsninger og ubevidste begrænsninger, men begge skal de væk.
En bevidst begrænsning er en tydelig indsnævring diameteren af luftens vej, hvorefter diameteren stiger igen. Dette gør to ting. Hvis begrænsningen sidder i stykket mellem karburatoren og filterkassen vil det forstyrre trykbølgerne så indsugningen ikke kan tunes til at virke som en kompressor. Dette gælder også hvis den sidder noget andet sted mellem indsugningsventilen og filterkassen, dog ikke karburatoren, disse er finjusterede så dem skal du ikke begynde at fjerne materiale fra.
Det andet en indsnævring gør er at tvinge luften op i fart og så ned igen, hvilket luften bruger energi på og vi dermed får et trykfald. Og vi vil gerne have så stort et tryk ned i motoren som muligt.
Det med at tune indsugningen har dog at gøre med længden af indsugningen fra ventil til filterkasse og jeg mener at 30 eller 50 cm er de optimale for omkring 7500-8000 omdrejninger, men jeg kan ikke lige finde mine beregninger. Det er også irrelevant når man bare fjerner begrænsninger.
Angående de ubevidste begrænsninger, så er det støbegrater og skarpe kanter på luftens vej der er kommet som følge af dårlig kvalitet af støbningen. Du fjerner disse med en polérskive på en håndholdt slibemaskine da denne har så meget friktion at det smelter plastikken væk og efterlader en glat overflade. Glatte overflader og bløde overgange er gode for luft flow. Tænk på en trompet.
Det næste, som egentlig er det første du bør gøre, hvis ikke du vil ændre i filterkassen, er at finde den korrekte dyse. Dette gør du ved at købe et dysesæt, et stopur og finde en lang lige vej. Varm motoren op og stop så for enden af vejen. Giv fuld gas og tænd stopuret og stop uret når din viser når 30 eller 35 eller hvor du nu har lyst til, det skal være så højt som muligt, men ikke din absolutte topfart.
Put en dyse mindre/større i og prøv igen. Sådan gør du indtil du finder den dyse der giver den hurtigste acceleration. Gør så vidt muligt alle testene på samme dag lige efter hinanden så luftfugtighed og -temperatur ikke giver skæve resultater.
Derefter kan du finde de rette ruller. De styrer omdrejningerne under op-gearing, hvilket ikke er så meget når man har begrænsningen i varioen, men de kan stadig være vigtige for at komme hurtigt af sted ved et lyskryds og når den er begrænset kører man oftest på højeste gearing og rullerne har derfor meget lille effekt på benzinøkonomien. Fremgangsmåden her er ligesom med dyserne: Samme dag, stopur og lige vej. Så prøver du med et halvt gram op eller ned i rullevægt og fortsætter i den retning der er forbedring i indtil du står med to rullevægte der næsten ingen forskel i tid er på. Disse to blander du så ved at lægge dem skiftevis, således at gennemsnittet af rullevægte er lige midt imellem. Eks. 6,5 og 6,0 giver en gennemsnitlig vægt på 6,25.
Husk at presse remmen ned bag bagerste remskiver når du skifter rullevægte.
Her skal det lige siges at det er lovligt at skifte tændrør, dyse og ruller men ikke at ændre i filterkassen da du kan få højere effekt. For blot ikke at bruge mere benzin når nu du kan få mere luft ned giver du blot lidt mindre gas når du rammer topfarten end du er vant til.
Når du har gjort de ændringer du vil er det på tide at tjekke topfarten. Denne burde ikke have ændret sig, da 4-taktere som regel har omdrejningsbegrænser, men på grund af virkemåden er det en god idé at tjekke den med gps.
Hvis topfarten på gps er lavere end hvad du synes den burde være (jeg anbefaler at holde dig under 38 km/t på gps), så kan du slibe 0,5mm af begrænsningsskiven i varioen. Dette giver som regel få km/t ekstra og du kan løbende prøve dig ad med at slibe mere af, hvis din topfart stadig er lav.
Derudover er det simpelthen bare ar sørge for at have det korrekte dæktryk, at skifte motor- og gearolie når det foreskrives og bare køre fornuftigt, så skulle du have fint med acceleration og benzinøkonomi samtidig med at topfarten holdes på det lovpligtigt lave.
sep 2014
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 16
jeg må igang når penge er til det, 1000 tak for alt :)!
Stranger 4 takt scooter utæt?