Stabilitets problem ift. motorgang {{forumTopicSubject}}
Hej i kloge mennesker!
Jeg har i Februar i går købt mig en PGO New Ligero årgang 2013 (kørt ca. 14000 km). En lille lækker rød scooter. Jeg gjorde den fri af alle mekaniske begrænsninger, skive i vario, flow stopper (tragt) i indsugningsstudsen,
På-satte en Gianelli Go udstødning.
Den kørt vidunderligt efter det, den klarede:
1: en tur fra Varde til Thisted derfra til Randers og tilbage til Varde (ca. 350 km ialt)
2: to ture til Fra Varde til Randers og tilbage til Varde (ca. 300 km x 2 ,adskildt af nogle måneders mellemrum)
Den var super stabil, men så sker det som ikke må ske. På min anden tur til Randers, begynder den at miste trækkraft, da jeg når til Viborg. Min erfaring siger mig, at det er på tide med et cylle og stempel skift ( ca. 18000 km).
Fint nok jeg tøffer til Skanderborg (speedline.dk) og køber:
- Malossi Sport 50ccm cylle kit
- ekstra dyser st. 60 - 86 (så er der et fint udvalg af størrelser man kan prøve sig med.)
- tændrør
- tændspole
- 5,5 g og 7 g ruller
Jeg monterer:
- cylle kit (inkl. carbon membraner fra malossi der kommer med kittet)
- prøver alle dyserne af og er nu landet på st. 60
- tændspole og tændrør
Ting jeg har prøvet:
- dyse skift ((alle dyserne, en afgangen) landet på st. 60 hvor den er mest stabil og trækker godt)
- luftfilter tragt kortet af (for mere luft)
- Renset Kaburator
- luftskruen er skruet i bund derefter 2½ gang ud (kører sublimt i mellemgas)
- ruller skiftet fra 8 g til 3 x 5,5g + 3 x 7g
jeg har arbejdet i en uge på at få det til at virke og nu kører den nogenlunde og er kommet hjem til varde igen på den.
Hagen er, at nu kan jeg køre en lang strækning med bundgas rammer ca. 60 km/t, jeg kan ikke få den en brøkdel over 60. (efter indb. speedometer), hvorefter det føles som om, at den "slukker/motorbremser" et kort stykke tid, hvorefter den "tænder" igen og derefter klarer den bundgas et meget kort stykke tid (ca. 30 sek.) også gentager det sig ellers forfra. Hvis jeg slækker på gassen mens den "slukker" så tænder den igen, og så kan jeg nogenlunde holde den kørerende (40 -50 km/t, mellemgas niveau), men den "slukker og tænder" stadigt bare ikke så voldsomt.
Hvad kan dette skyldes?
Jeg mistænker, at CDI'en er begrænset til at maks. antal omdrejning på ca. 7-8000 rpm.(kan ikke komme over 60 km/t, hverken på nedad bakke eller lige landevej) og efter noget tid hvor den har arbejdet så svigter den og derfor laver fejl i tændningen. (Jeg ved ikke om det er problemet?)
På forhånd tak for alt hjælp, og jeg lytter og vil prøve hver en ting i foreslår, så længe det ikke er noget jeg har prøvet før.
VENLIGST UNDLAD DUMME KOMMENTARER OG JOKES!
---- Theodor -------
jun 2008
Følger: 1 Følgere: 9 Emner: 20 Svar: 177
Lyder akkurat som min, efter skift af nyt cylinder.
Tilkørte også de 200km og gav noget bundgas hvilket resulterede i den smed en låsering og cylinder var færdig.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
Den her side beskriver det meget godt: http://www.trx250r.net/forum/engine-transmission/13763-cdi-issues-very-very-odd-help.html#/topics/13763?_k=lnsu1p
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.447
Tænker der er kommet en klump i benzin tilførslen måske, som gør at den ikke får nok til fuld skrald.
Så når du prøve, så når bundkarret i karb at tømme sig helt fordi de ikke kommer ny benz hurtigt nok, og så skal du lige køre med halv gas et atykke tid før den er klar på fuld smæk igen
Ved ikke om der er benzinfilter på. Ellers måske vakuumhanen skal have en lille rens.
Evt stel forbindelse er dårlig.
Gætter lidt i øst og vest ved ikke om jeg rammer noget
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
som jeg skriver, så er tændrøret og tændspolen skiftet. det er gjort for, at udelukke det.
Det ville bare rigtigt rigtigt mærkeligt, hvis hanen er i stykker eller til stoppet, det har den ikke været før. Der var ingen problemer på vejen hjem fra Randers på den 150 km strækning, udover at jeg ikke kunne få den over 60, og de der 7-8000 rpm.
grundet jeg mistænker cdi'en er bl.a.
1. at jeg har været hele benz tilførslen igennem, og der er intet at komme efter.
2. Det kommet indenfor de sidste 14 efter jeg er kommet hjem og sjovt nok kun når jeg rammer maks. de 7-8000 rpm vel og mærket efter langtid tids kørsel.
3. Jeg har læst mig frem til, at en svagt gnist godt kan gøre, det som sker i det her tilfælde. Som man kan læse ud fra det link, jeg har smidt op i en tidl. kommentar, så kan der godt snige sig noget fugt ind i CDI'en. Samt ladekondensatoren i CDI'en kan godt blive slidt så meget op at den laver ladningsfejl.
Det du skriver der har jeg gennemtestet 10 gange, nemlig hverken jeg skiftede dyse.
De skal også siges, at de nye CDI'er og modeler fra kina og japan bliver selv på deres eget marked leveret med en begrænset cdi box.
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 12 Emner: 259 Svar: 4.873
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.447
En "budget cdi holder ikke nødvendigvis. Det er ikke en vare fra det højeste pris/kvali spektrum tænker jeg min samsung galaxy er til rep efter 2 år, fordi power knappen på motherboardet er gået, så der skal loddes en ny på. Sætter man et voltmeter til og måler, så kan man se der er en overgang et sted hvor der ikke må være det. Så phone useless indtil den får ny. Den
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 12 Emner: 259 Svar: 4.873
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
Jeg tænker det fordi det er mini model motor af hot 50 10"......
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 12 Emner: 259 Svar: 4.873
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
maj 2009
Følger: 41 Følgere: 177 Scootere: 41 Annoncer: 12 Emner: 259 Svar: 4.873
feb 2009
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 34
Stabilitets problem ift. motorgang