{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
363 visninger | Oprettet:

Tilpasse gearing mm {{forumTopicSubject}}

Hej.

Jeg har købt mig en Piaggio NRG år 2010 Power lille 30´er knallert. Den skulle have 4,5hk har måske kørt ca 14.000km.

Når jeg vrider gasrullen ryger den op på 6500 o/min og accelererer rimelig ok op til de 30. ved ca 5km/t tager den 7500 o/min og der bliver den til den kører 38km/t.

Jeg ved ikke om den har været ulovlig før. Men den ene skive i vario er erstattet med en nøglering der er ca 4mm istedet for den 5mm skive der burde være. Jeg ved ikke hvad rullerne vejer.

Jeg kunne godt tænke mig at den begyndte at trække med lavere omdrejninger og at den accelererer lidt hurtigere fra 30 til 38 km/t

Jeg har læst en masse om forskellige indstillinger med fjedre og ruller. Men jeg kan ikke helt blive klog på det.

Jeg forestiller mig at der skal lidt tungere ruller i. Så den bliver mere højgearet ved lav fart.

Kan fjedrene i koblingen være for stramme, eller selve koblingen slidt?


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Afhentning af fliser 500 kr.
  • Opsætning fjernsyn på væg 500 kr.
  • Frithængende emhætte installation 3.000 kr.
  • Skift af radiatorventil 1.600 kr.
  • Grave 205 kr.
  • Opsætning af loftlampe, ophæng af 2 billeder, ophængning af lille TV, opsætning af spejl 600 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Tilpasse gearing mm
  • #1   8. dec 2017 Du har skrevet noget vrøvl.

    Læs det du har skrevet og ret det, for den kan ikke både ligge på 7500 og 6500 på samme tid.

    Skal det forstås at den starter ud med 6500 indtil den rammer 5 kmt hvorefter den stiger til 7500 og bliver der, indtil den maxer farten ud ved 38kmt?

    Det lyder usandsynligt at den holder samme omdrejninger, når der er en ring i vario.


  • #2   8. dec 2017 Ja sådan skal det forstås
    Den sætning her, lan stå for sig.
    *og accelererer rimelig ok op til de 30*

    Den kommer op på 8000 o/min i alt så jeg I morges.

    Jeg tænker på om kobling er færdig. Den må jeg hellere kigge til I weekenden


  • #3   8. dec 2017 Slidte ruller

  • #4   8. dec 2017 #3
    Det tænkte jeg også, så det var det eneste jeg kiggede på da jeg havde åbnet derind. Men rullerne er ligesom nye. Ingen hak eller slid. Jeg vejede dem desværre ikke. Men det kun jo være at maskinen har været ulovlig og at der er sat lættere ruller I.


  • #5   8. dec 2017 Kobling ser fin ud. Ruller vejer 7 gram og er helt fine runde. Men variatoren har slid og remmen er 0,5mm smallere end fra ny

    profilbillede
  • #6   8. dec 2017 Ny vario

  • #7   8. dec 2017 Der sidder grønne fjedre i koblingen de er 2mm. efter hvad jeg kan læse betyder det +2000 o/min Så det kunne være lækkert hvis jeg kunne finde 3 standard fjedre.... Men der er ingen standard.

  • #8   9. dec 2017 Du skal have std trimfjedre, når du har std udstødning.
    Dit vario skal helt sikkert skiftes og tjek også om der er de samme slid-riller på remskiverne.

    Skift kileremmen nu du er igang.

    Forvent en lidt højere hastighed, når du sætter en ny og bredere kilerem på.


  • #9   9. dec 2017 Der er masser af gods i varioen, så den får jeg drejet ned, den er lavet af alu. De andre remskiver er jern og har ikke slid overhovedet. Det er 0,4mm der skal af. Knållerten kører 40 km/t efter gps. Det gør ikke noget den kommer lidt ned, jeg kan nuppe en af motorcyklerne når det skal gå stærkt. Jeg gider ikke ofre en masse penge på at det er så godt som muligt, jeg er tilfreds med at det bliver godt nok.

    Jeg har bestilt 3 nye trimfjedre. Men de eneste jeg kunne finde der var på lager er nogle der hedder 10% stærkere end originalt.

    Tak for indput


  • #10   9. dec 2017 Ja, den er lavet af alu og holder derfor også kun derefter.
    Kan du klare den med en neddrejning, så er det helt fint.

    Jeg har set variatore, som havde en nicasilbelægning, hvilket gav en meget lang holdbarhed.
    Min bror havde en på sin BWs.


Kommentér på:
Tilpasse gearing mm

Annonce