4.169 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 35 Svar

For bred kilerem = dårligt optræk. For bred kilerem = dårligt optræk.

Jeg synes lige at jeg vil dele mit vario med jer.

Som i ser tydeligt på billedet, så kommer kileremmen kun ned til den lyserøde streg, så der mangler mange mm. Det her forklarer hvorfor den er så død i optræk og hvorfor den kobler ind ved 3500rpm, istedet for noget mere.
Bemærk dog at de røde felt starter ved 8000 rpm og fuld effekt ydes ved 7500 rpm.
Ved fuld gas, så trækker den med 3500 rpm op til 20kmt, hvorefter den stiger til et sted imellem 5500-5800 rpm.
Oven i hatten, så er kileremmen jo for bred til at komme helt ned imellem remskiverne, så det her koster også på toppen.
( jeg vil gerne over de 125kmt, som den pt kan )

Jeg kan se at kileremmen ikke er original, for den har slebet på bunden af selve motoren, hvilket en original rem ikke ville have gjort.

Pointen her er, at shimskiver er ikke altid vejen frem.
Man bør altid teste om kileremmen kan komme helt ned i remskiverne eller ej.

Jeg havde godt alt dette på fornemmelsen, fordi at
den hoppede lidt i motoren ( huggende tilkobling ), når jeg lå med lav gas omkring 5-15kmt.

Alt det her med huggende tilkobling stemmer overens med en scooter der har ringen monteret, fordi at tilkoblingen altid vil blive bedre, når kileremmeb kommer tættere på glidebøsningen.

Til de der vil foreslå en midlertidig shimskive, så går den ikke, fordi mit blæserhjul suger kold lift ind igennem et luftfilter og jeg kan se at der et meget meget lidt plads til at få blæserhjulet ud ad.


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.
  • Hænge gardiner op 500 kr.
  • buske med rødder graves op og fjernes 3.000 kr.
  • Montering af hasvik skydedøre. 300 kr.
  • Hurtig løsning af småopgaver 1.050 kr.
  • elektriker 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  For bred kilerem = dårligt optræk.
  • #1   26. jun 2018 Det her har jeg ikke set før.

    profilbillede
  • #2   26. jun 2018 Jeg har også lige lavet tuschstreger på min vario, da den ikke tager ordentligt ved i starten.
    Men kileremmen skal da også lige tjekkes smiley


  • #3   26. jun 2018 Fedt opslag

  • #4   26. jun 2018 EMNET BLIVER SLETTET SNART, NÅR JEG HAR VÆRET ALT IGENNEM.
    Så laver jeg et nyt og mere passende emne med flere fotos.

    Kileremmen er de 24,4mm bred, som den skal være.
    Rullerne fejler ingenting.
    Motoren er født uden shimskive ( ifølge de blueprints som easyparts.nl har ).

    Fejlen er indtil videre snævret ind til at den mangler en shimskive og jeg har fundet en der passer, så jeg er spændt på hvad der sker.


  • #5   26. jun 2018 Giga ruller.
    22mm cirka og cirka 15 gram. ( easyparts siger 19mm og 18 gram )


    profilbillede
  • #6   26. jun 2018 Hvis shimskiven ender med at koste topfart, så skal jeg igang med en dremmel og slibe på mit vario.
    Jeg kom lige i tanke om mit gamle fotoalbum.
    Se område 1 på billedet.


    profilbillede
  • #7   26. jun 2018 Den brgrænsning i vario, på jog og sonic.
    Den ser ud til at gøre så vario ikke kan komme helt ned i laveste gear? Fordi rullerne ikke kan komme helt ned i statt position?
    Det der indsugning ved vario var der også på.min cygnus 125. Med en slange der fik luft fra blæserskjoldet over cylinder.
    Når motor og vario er større skal luftstrømmen jo også være det åbenbart smiley

    Min rem var heldigvis den originale.
    Og slidt til et punkt hvor den gled ved fuld gas. Vario havde også en kodyl rille fra tidligere ejer der bare havde kørt 70 næsteb altid.

    Men det korte af det lange. Jeg havde glæden af at skifte deb originale rem ud med en i de rigtige dimensioner hehe. Det hele var heldigvis bare plug n play med den.

    Lige indtil jeg så det er til din maxi, der sad jeg og tænkte at anbefale malossi special belt.
    Men tvivler på hvor nemt det er at opdrive til en sym 300 i dk


  • #8   27. jun 2018 #7
    Jeg handler slet ikke i DK.
    De originale dele køber jeg i Holland på www.easyparts.nl

    Jeg tror at de er tiltænkt som rullestøtter, så vario ikke rasler i tomgang, når skiven er monteret.
    Men det er en stor og medvirkende årsag til at folk får så meget ud af Malossi Multivar eller et endet godt variokit.
    Jeg skal finde ud af hvor jeg kan få ruller til min, som vejer lidt mindre.


  • #9   27. jun 2018 Rullerne til maxi-scootere er da dejligt billige...

    22 euro for et sæt. ( 6 ruller ) i størrelse 23x18mm.


  • #10   27. jun 2018 25x22,2 heldigvis. Fik lige dobbelttjekket.
    19 euro. Weee, sikke en besparelse. Eller noget.


  • #11   27. jun 2018 Lidt til størrelsessammenligningen.
    Std vario og topstykke fra en Aprilia Sonic, ved siden af mit vario.


    profilbillede
  • #13   27. jun 2018 Remskiverne er mega og det er koblingen også.
    Koblingen er cirka 145mm


    profilbillede
  • #14   27. jun 2018 Fedt smiley
    Du må endelig lægge en video op, når du får den ud at køre smiley


  • #15   27. jun 2018 #14
    Jeg får konen til at holde sin telefon og lave en video.

    Jeg kan se at der findes 3 forskellige vario kit til den, men det dyreste koster over 200 euro.
    Det er lige pebret nok.
    Så jeg må leve med de 125kmt på toppen.


  • #16   27. jun 2018 Hvad vil det "dyre" vario kit give til topfarten, hvis du ved det?

  • #17   28. jun 2018 10kmt vil jeg tro, for der er et par mm at give af på remskiverne.
    Men prisen er bare ret høj.


  • #18   28. jun 2018 Haha yes. Prisen på ruller...
    Da jeg havde købt den parmakit vario til min slider, på tilbud, der forteød jeg også lige. Ruller over 100kr pr sæt haha. Så der røg besparelsen.
    Det var sådan noget maxi størrelse også.

    Det er for fedt de kæmpe cvt komponenter.
    Nogen gange står jeg og falder i staver over vario dækslet på sådan en maxi scooter, og tænker "nøjjj nogen skiver der må gemme sig derinde".
    Så store var de ikke på min 125er. Selvom det var større end hiper i hvert fald hehe. Og hiper har 135mm remskiver så vidt jeg husker.

    Kan huske engang jeg tabte kæben næsten, over hvor kort der var mellem vario og bagerste remskiver på en maskine jeg så uden vario dæksel

    Da jeg skrev om den malossi speciaæ belt ku findes i DK, der tænkte jeg faktisk mere i retning af prisen på f.eks. ruller i de dimensioner smiley

    Tænkte nok du handler mest i ausland.
    Men om man lige kan finde varer med billig porto hehe.
    Selv i tuskland er maxi scootere ikke det mest udbredte.
    Kan huske med dele til min 125er. Kiggede mange steder, og fandt kun 2 steder der havde både rem, variokit og ny fjeder til kickstart plus lidt andre dele.

    En ting er at finde det til salg smiley noget andet er at finde et sted det kan svare sig at købe fra hehe.

    Streetlights.de endte jeg med at købe hos.
    Hvis du ikke har hørt om dem er de måske værd lige at tjekke priser/tilgængelighed hos også.

    Jaja man må lide lidt for skønheden.
    Det er nu også lækkert at ku holde en scooter kørende uden mekaniker regninger. Og så er en sjælden maxi scooter lige pludselig ikke så dyr at køre på


  • #19   28. jun 2018 Jeg tror at jeg ender omkring 30km/l og jeg er ikke nærig med gassen.

    Portoen fra Holland med UPS har været ufatteligt lav.
    8 euro eller noget i den stil og det har været store eller tunge pakker.
    ( skjolde eller kædelåse ).


  • #20   28. jun 2018 Jeg har også været positivt overrasket over porto nogen gange.
    Altså skal man have 3 små skruer fra england bliver det typisk ca 8 eur.
    Men når det er rulleskøjter, paracord, sågar frontkåbe tio min 125er kom i en 80x80x150 cm kasse. For ca 70 kr.
    Det er bare den anden vej det plejer at koste.
    Sku returnere et sæt rulleksøjter til polen. Det tog mig en uge at finde en løsning under 250kr. Og stadig ikke i nærheden af de 10eur det kostede at få leveret med UPS.
    Det er noget underlig noget


  • #21   2. jul 2018 Sidste nyt/info.

    Den trak 115-120kmt op af Sjællandsbroen i hård sidevind, med konen bagpå.
    Ganske udemærket og 130kmt resten af vejen hjem til Køge med fuld gas, i modvind.

    Det er lidt synd af der ikke findes en større gearing til den.


  • #23   2. jul 2018 Min kan heller ikke komme længere ned, men den kan så heller ikke komme længere op på vario.
    Jeg mistænker remmen for at være til en 2012'er eller til en 250ccm, for jeg tror at den er 5mm for lang.
    Og ud fra udregningen med "pi", så mangler der ihvert fald 1mm og det får jeg til at blive 4-5% i gearingen.


  • #24   2. jul 2018 Kan man egentlig måle sig frem til hvilken størrelse kileremmen skal være, tænker både længde og bredde?
    Når jeg kigger på Speedline, KGI osv., så er der mange størrelser at vælge i mellem til den samme model scooter.


  • #25   3. jul 2018 Tænker at man kan måle en rem bredde med skydelærer.
    Så klemme den helt ned mellem bagerste remskiver. Og så se hvor megrt søgeblad man kan få ind mellem rem og remskive.
    Længdemæssigt skulle være til at måle sig frem til med lidt matematik.
    Menøh...
    Jeg brækkede nakken på det da jeg ville have en rem der udnyttede vario/remskiver til fulde på min slider.
    Endte med en polini som jeg har skrevet varenummeret på i galleriet af den.
    Men ude i msp sagde ham morten, at man kunne bruge speedfight rem i lang mina.
    Bredde og vinkel sku være nogenlunde som lang mina org. Men noget længere.


    Til min nrg researchede jeg lidt igen.

    Hvis vario og blæserhjul ikke kan komme tæt nok på hinanden, i forhold til vinkel, til at standard bredde rem kan klemmes helt ud, så skal remmen være bredere for at komme længere ud på vario/blæserhjul.

    Dog med forbehold for hvad bredde der er plads til mellem bagerste remskiver.

    En rem der ikke er lang nok til at gå helt ud på bagerste remskiver når den er i bund foran, og vice versa, vil ikke lade en opnå den fulde udveksling som er muligt.
    Der skal en længere til.

    På min nrg (hiper motor) endte jeg ud med et malossi special belt.
    Det er vist en 15mm længere. Og lige en 0.5mm bredere så hut jeg visker

    Med den rem slides tusch streg af vario foran fra inderst til aller yderst.
    Det er lige før jeg er bekymret for om remmen kommer for langt ud og derfor får ujævnt slid (hvis lidt stikker helt udenfor, så bliver det ikke slidt jo. Mens den inderste del af remmen som kører på remskiverne bliver slidt mere)
    Men remmen har ikke vist tegn på det, og malossi plejer at vide hvad de laver med deres variokits osv. Så har tiltro til at den rem er optimal til min opsætning med multivar vario, std blæserhjul og tp remskiver bagi.

    Der er desværre ikke nogen steder hvor man kan søge remme på bestemte mål. Eller inden for cirka mål.
    Det er virkelig belastende.


  • #26   3. jul 2018 Vil mene det her foto viser noget nær optimal udnyttelse.
    Bagerste remskiver får slidt tusch af lige så fint. Også helt i bund.

    Jeg tror man er nødt til at prøve sig frem, hvis ikke man kan finde en opskrift som er tried and tested



    profilbillede
  • #27   3. jul 2018 Tror jeg du har ret i, at man nok skal prøve sig frem, selv om det nok kan blive lidt dyrt smiley
    Men det kunne være fedt at have 20 forskellige remme at teste med smiley


  • #29   3. jul 2018 Den originale trykfjeder på miin Sym, den er på 900.000kg eller deromkring.
    Mine håndværkerhænder kan ikke trykke den sammen mere end i et ultra kort sekund.

    Og remmen er mega stiv.
    Jeg vil mene at varios rullebaner er for korte, den mangler to shimskiver og remskiverne er for små, samt gearingen er for lille.

    Delene er bare så tæske dyre, så den med at prøve sig frem, det kommer ikke til st ske.
    1066kr for enten Malossi eller Polini vario eller cirka samme pris for en kilerem.


    profilbillede
  • #30   3. jul 2018

    profilbillede
  • #31   3. jul 2018 Ja ok så ska jeg ikke tude over at jeg måtte give 600kr for helt nye top performances remskiver til en hiper motor.
    Det og så 500 for et multivar kit.
    Og 200 for den malossi special rem.
    Og en 70 kr for et sæt shimskiver.

    Du skal gi knap 500 for en kobling smiley

    Jeg endte med at sælge min 125er af samme grund.
    Kunne simpelthen ikke svare sig at lave den ordentligt. Da jeg fik den halv billigt. Men savner den godt nok også tit nu


  • #32   3. jul 2018 #31
    1100kr....!
    Jeg skal da have en med justerbare trimfjedre, hvis jeg skal have noget andet.


  • #33   3. jul 2018 Det er da egentlig utrolig drt ska koste dobbelt. Ka man ikke få en hel kolli fjedre for 500 kr smiley

  • #34   5. jul 2018 jeg har et par makker i baggrunden , som selv har det her kunda cylinder , og syndes det lige gyldig hvad de gør så kommer den ikke Over 80 med mand , så lav lige en video hvor du køre de har 120 med 2 mand på, bare så de kan se det muligt , så de kan arbejde mere på det tuning frem over he he , jeg går ud fra du en ærlig person som ikke ville lyve omkring noget så dumt som top fart , he he ... håber lige du vil gøre det så de kan se de alt er muligt også med de knap så dyre kitt på marked som kunde - RMS - TP osv osv

    Men fin scooter du har , hvor mange har den igrunden hvis den kan smide 130kmt i modvind med 2 mand på ,
    Så må dit cylinder vel smide over 15hk eller sådan noget , eller er jeg fejl på den he he , men respekt her fra mig af med den fart også enda med to mand på.. (-:


  • #35   6. jul 2018 #34
    Jeg tænker at du har overset at det er en 264ccm 4 takt motor. ( maxi-scooter ).
    Den har 23HK, ifølge papirene og den er helt original.
    Den fåe nok en GPS måling en af dagene.

    Hvis dine venner kæmper med at få den over 80kmt med to mand på, så send mig en PB med alle informationerne om deres scooter.


  • #36   6. jul 2018 Okey ja det havde jeg skisme da ....troede det var en alm 50ccm med 47mm kunde kitt på he he ,

  • #37   6. jul 2018 Med hensyn til de folk dér jeg kender, lad dem bare knokle på for de tror alvorlig ment deres 40,3 mm cylinder kitt kan smide 15hk. Og snildt køre små 90 med 2 mand på, og tror de selv på det så lad dem arbejde på sagen, for som vi plejer at sige her i dk, det sundt at have et mål ... smiley smiley

  • #38   6. jul 2018 Jeg mener at racing alu maxer ud omkring 15hk, men det er ikke værd at gøre brug af.
    Skal man have power til gasekørsel, så er det en Piaggio 182ccm 2takt scooter.


Kommentér på:
For bred kilerem = dårligt optræk.

Annonce