Vespa ET2 problemhistorie. benzinpumpefejl? {{forumTopicSubject}}
Hej SG.
Først lidt baggrundshistorie:
Min Vespa ET2 fra 2003 driller, og det har den gjort i lang tid. Jeg har haft den i 3 måneder, og den har haft sværere og sværere ved at starte. Da det var værst til sidst, så kunne jeg lige præcis få gang i den efter mange spark på kickstarteren, men så døde den ud, og efter at den ikke ville starte efter 30-40 spark, så vidste jeg, at jeg måtte gøre noget ved det. Bemærk, at elstarteren aldrig har virket, mens jeg har haft den. Den måtte altså til en mekaniker på Frederiksberg, København.
Så hos mekanikeren:
Den får et service hos mekanikeren, da flere herindefra har antydet, at den godt kunne trænge til at få renset karburator/bundkar. Derfor beder jeg mekanikeren gøre det. 2 timer senere (og 1200 kr. fattigere) er den klar, og han har fået den starter. MEN, da jeg så vil ud og køre en aftentur et par timer senere, så er den gal igen! Den vil ikke starte! Jeg går i seng, og ægrer mig over, hvorfor det skal være sådan. Og burde jeg bare køre på cykel? osv. Lortetanker.
Næste dag. Benzinpumpe-dag:
Jeg skal ikke køre på cykel. Jeg skal køre på min scooter! Derfor ringer jeg til mekanikeren, og spørger hvad der så skal ske. For er mine 1200 kr. gået til en karburatorrens, der i sidste ende ikke var tilstrækkeligt for at den kan køre? Mekanikeren mener, at vi skal fokusere på benzintilførslen. Vi skal altså se, om den får benzin. Derfor beder han mig tage benzinslagen af karburatoren, og det gør jeg så. Og så vælter det ellers ud med benzin. Og det bliver det ved med. "Det er her problemet er", siger mekanikeren så. "Der skal ikke blive ved med at løbe benzin ud."
Første spørgsmål: Er det rigtigt? Min scooter er slukket, den sorte slange (vacuum-slangen) sidder på benzinpumpen og kaburatoren, men det løber uafbrudt ud med benzin fra slangen.
Han beder mig derfor prøve at tjekke vacuum-slangen for at se om der er luftgennemstrømning. Jeg tager derfor slangen af benzinpumpen og karburatoren og puster i slangen. Den er ikke stoppet, så selve vacuum slangen er fin nok
Næste spørgsmål Jeg ringer (igen igen igen) til mekanikeren og han mener at der kan være noget galt med benzinpumpen.
Er vi inde på noget af det rigtige?
Sidste spørgsmål
Lad os nu sige at det er benzinpumpen der er noget galt med. Er der så nogen som har mod på at fikse problemet, så jeg ikke (endnu engang) skal slæbe scooteren rundt til fods for at få den lavet. Jeg gider nemlig heller ikke betale 1200 kr. igen, da jeg kan se, at en nu benzinpumpe og slange slet ikke er så dyrt overhovedet. Jeg bor på Nørrebro.
Hav en rigtig god dag derude, og bliv ved med at køre scooter/knallert!
vh
jan 2008
Følger: 2 Følgere: 38 Scootere: 1 Emner: 13 Svar: 2.681
Du er på Scootergallere og ikke læsehestenes galleri.
Med andre ord, så skal du nok ikke regne med at ret mange læser din roman, da den er ALT for lang.....!!
Men respekt for dit store arbejde
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 51 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.087
At vacumhanen ikke fungerer er ikke grunden til dine start problemer, en fungerende svømmer i karburatoren skal nok lukke for benzinen når det er påkrævet, sålænge benzinen flyder frit, så er der ingen problemer der.
Hvordan kører maskinen når den først er igang ?
jan 2018
Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 9
Ja, jeg vil da så stærkt overveje at droppe ham, for han var sikker på, at der er noget galt med benzinpumpen/vacuumpumpen, da selve vacuumslangen er som den skal være, og det stadig løber ud med benzin når slangen tahes af karburatoren.
Hvis jeg endelig får gang i scooteren - og det er nærmest umuligt medmindre den lige har kørt - så truer den hele tiden med at gå ud i starten. Og så laver den nogle “hak” hvor den på en måde er lige ved at gå ud, når jeg giver omdrejninger. Jeg har også oplevet at køre med fuld gas på en strækning hvor den hvert 1-2. minut taber omdrejninger i 2-3 sekunder.
Giver det mening?
Og endnu engang tak for svar.
Vh
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 51 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.087
Jeg kunne godt mistænke et karburator problem, men det er lidt besværligt at fejlsøge over nettet desværre.
jan 2018
Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 9
Forstår godt, at det er svært at fejlsøge over nettet, så du skal selvfølgelig have tak.
Det er i hvert fald sikkert, at problemet er blevet værre med tiden. Svær, sværere til sværest at starte. Mere og mere "drukneagtig" med tiden.
Jeg har dog prøvet at kigge på nettet, og der er faktisk flere steder, der støtter mekanikerens påstand om, at problemet er selve benzinpumpen/vacuumpumpen/benzinhanen (kært barn... mange navne) for der burde ikke kunne løbe benzin ud af slangen, når der ikke er vacuum (altså når scooteren ikke kører/træder på kickstarter)
Det ville også passe med, at scooteren (ifølge tidligere ejer) har stået stille i en længere periode. Og at startproblemet er et drukneproblem.
Nu prøver jeg at købe en nye slanger + pumpe, for det er ikke så dyrt, kan jeg se. Den ser ud som på billedet
Hvis du kan anbefale mekaniker, Reject, så sig endelig til.
vh
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 51 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.087
Vacumhanen er sådan set bare en ekstra "sikkerhed" og er bestemt ikke nødvendig - fordi som jeg var inde på så er det svømmer og nåleventils job i karburatoren at lukke for benzinen.
Når motoren er startet så render benzinen alligevel frit.
Jeg bruger ikke mekanikere, laver selv alt mit, så er man også sikker på det er lavet ordenligt - første gang.
jan 2018
Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 9
.. Min elstart er defekt. Kan det have noget at sige?
Desuden: Da jeg - i sin tid - kunne få gang i den efter mange kick, så var fidusen at give en lille smule gas, på det rigtige tidspunkt. Kan det indikere noget?
.. Hvis der ikke var uddannelsesloft, så tog jeg gerne en mekanikeruddannelse, så jeg ligesom dig, kunne lave det selv
apr 2017
Følger: 3 Følgere: 58 Scootere: 1 Emner: 25 Svar: 344
jan 2018
Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 9
Ja, et service (hvad det så end omfattede) kostede 1200 kr. Indtil videre har jeg en aftale med ham om at komme igen på tirsdag. Jeg har faktisk svært ved at skulle formulere min oplevelse af og forventninger til forløbet. Hvad jeg kan forlange osv. Men jeg vil jo gerne have, at min Vespa kører. Og hvis det ikke er tilstrækkeligt at lave/skifte vakuumpumpen, så skal der jo flere operationer til, og jeg nægter at ruinere mig selv til hans priser.
vh
Tilmeldt:
jan 2012
Følger: 12 Følgere: 51 Scootere: 4 Emner: 13 Svar: 6.087
En rigtig mekaniker fejlsøger, og skifter først dele når fejlen er fundet.
Vespa ET2 problemhistorie. benzinpumpefejl?