{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.108 visninger | Oprettet:

VGA Explora 30 km/t motorskift til Euro-4 {{forumTopicSubject}}

Efter total motorhavari skiftet til ny Euro-4 motor.
Desvære er der ikke lige så mange ledninger fra motoren som på den gamle.
Er der nogen der kan hjælpe med hvordan ledningerne fra den nye motor skal forbindes til det gamle ledningsnet?
Billedet viser et stik med 2 ledninger og en separat ledning fra motor.
Det eksisterende ledningsnet til venstre på billedet har 2 separate ledninger.
Har prøvet forskellige kombinationer, dog uden af få tænding på motoren.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  VGA Explora 30 km/t motorskift til Euro-4
  • #1   26. jul 2019 Der er tale om skift fra en Euro-2 til Euro-4 motor.
    Har nu fået oplyst at det kun kan lade sig gøre, hvis man flytter den gamle tænding og svinghjul med over på den nye motor, da der også er en ny type CDI boks på en EURO-4 motor.
    Opdatering følger når jeg nu lige har fået det fikset.


  • #2   26. jul 2019 Du brænder alt elektronik af, med det du har gang i det.
    Din Euro 2 motor var nok med karburator og din Euro 4 motor er helt sikkert med indsprøjtning.
    Så du SKAL som minimum have motorstyringen med over, fra din donormaskine.
    Du bør derfor også få ledningsnettet med og kan du ikke finde ud af at bygge to forskellige ( men nogenlunde ens ) ledningsnet sammen, så skal du have hjælp til det du har gang i der.


  • #3   28. jul 2019 Så lykkedes det at få skiftet fra en Euro-2 til en Euro-4 motor, uden de store problemer.
    Jeg fik en super snak med en mekaniker fra T Hansen, som gav mig ret i det jeg allerede havde antaget.
    Da Euro-4 motoren også er en alm. sugemotor, så skal studs, indsugningsplade og karburator flyttes med over fra den gamle Euro-2 motor.
    Endvidere skal svinghjul og ankerplade (tænding og spoler) også flyttes over, så kan man nemlig bare køre videre med den gamle CDI boks og alle ledninger passer sammen.
    Sidst men ikke mindst, så skal der lige drejes lidt af på diameteren af den aksel som motorens variatordel sidder på.
    På en Euro-4 motor er den udvendig diameter ø19,5 mm og på den gamle Euro-2 er ø20 mm.
    Så der hvor der før i tiden var en ring der bare skulle fjernes, så skal diameteren drejes ned i stedet for - fra ø 21 til de ø19,5 som resten af akslen. Alternativt skal man også flytte den gamle variator med over på den nye motor.
    Slutteligt så kontrollerede jeg også lige ventilerne - som desværre manglede at blive justeret korrekt.
    De skal stå med 0,1 mm spillerum, både for indsugning og udstødning.
    Husk i øvrigt at kontrollere alle bolte og skruer på den nye motor. Jeg fandt 3 bolte som ikke var spændt overhoveder!
    Den ene af dem sad i øvrigt og skulle holde ankerpladen bag svinghjulet - Uha noget rod, hvis den var faldet ud under kørslen.
    Summa sumarum, alt virker perfekt og den unge mand som skal bruge VAG'en i morgen er nu en glad ung mand!


    profilbillede
  • #4   28. jul 2019 Fedt nok.
    Så er motoren den samme, i bunden, men ændret lidt her og der, for at leve op til de nye krav.


  • #5   28. jul 2019 Iøvrigt godt at høre at der er en der har fået et kyndigt råd fra Thansen.
    Man hører jo kun de dårlige historier.


  • Indrathasan K
    Indrathasan K Tilmeldt:
    nov 2019

    Følger: 1 Svar: 1
    #6   14. nov 2019 Vga explora euro 4, stator virker eller virker ikke, hvordan find ud af. Motoren starter ikke, hvad er det problem

Kommentér på:
VGA Explora 30 km/t motorskift til Euro-4

Annonce