{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.005 visninger | Oprettet:

PGO T-Rex 50 {{forumTopicSubject}}

Hej alle sammen

Jeg er ny herinde og ny i scooter verden, jeg har for første gang i mit liv købt en scooter som alternativ til en bil i en alder af 33 år, jeg har købt en PGO T-Rex 50 fra 2001 der har gået 16.800 km, jeg har lige et par spørgsmål vedr. nogle fejl på den og hvordan jeg løser dem.

Scooteren er helt lovlig, ringen sidder stadgivæk i og original udstødning og andet, den går godt 52 km/t.

men her kommer spørgsmålene som jeg håber der er nogle kloge hoveder der kan svare på?

1. Selvom jeg kun kører 52 km/t viser mit speedometer meget forkert, den siger jeg køre mellem 80 og 85 km/t, hvad kan årsagen være til dette?

2. Jeg synes at den bruger meget benzin, jeg kan køre ca. 120 km på en fuld tank, er det normalt?

3. Jeg har planer om at pille skiven ud for at forlænge levetiden på motoren og gearkassen samt at få bedre brændstoføkonomi, men en tidligere ejer (ikke den jeg købte den af) har haft skiven ude kan jeg se for møtrikken som sidder lige bag ved kickstarterskjoldet som holder remskiven er fuldstændig smadret og gjort næsten rund, kan en møtrikknuser klare den, jeg tænker den er jo lavet af kobber så det burde vel være muligt at knusen den også sætte en ny original på?

4. Jeg har købt nogle 6.5 g ruller til at smide i den, er det nok eller skal jeg længere ned, jeg vil gerne at den er hurtig i optrækket uden at få mere hastighed på den.

5. Der er ingen tal i uret, har hørt at det bare er et batteri bag ved uret som skal skiftes så skulle det fungere igen.

6. En som påstår han har forstand på scootere nede på det værkstede jeg er på justerede på min tomgangskrue og luftskrue så den kunne holde i tomgang uden at gå ud, men da jeg kom hjem kunne jeg se at luftskruen var væk, den kører stadigvæk fint, men skal jeg bekymre mig om at den er væk, jeg har købt en ny som skulle passe til den i scooterland, men den passede bare ikke, og den ligner helt den originale kaburator som sidder der, har de bare givet mig en forkert skrue eller hvad?

Håber i kan finde tid til at svare på mine spørgsmål.

På forhånd tak.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  PGO T-Rex 50
  • #1   2. aug 2019 Ny luftskrue og så siger du til din ven at han skal holde snitterne fra din scooter.

    Luftskruen skal stå på en måde og det er HELT ind og skru den 1½ gang ud.

    Tomgang justeres KUN på tomgangsskruen og ændre det ikke noget, så skal karburatoren renses for skidt og snavs som sidder i dyserne osv.

    Du kan nok bruge en møtrik knuser til at fjerne møtrikken ved blæsehjulet, men sørg for at du ikke ødelægger gevindet hvor den er skruet fast på, fordi så skal du enten lave nyt gevind eller så er det ny krumtap.

    Er det en GPS der viser 52 km/t?
    Et scooter speedometer er slet ikke præcist.

    Ønsker du hurtigere optræk kan du måske starte med at skifte stempel ringe da den har rundet over 16000 km, og når du alligevel ønsker den ulovlig kan du også fjerne tragten bag studsen ved membranen.
    Der er også en herinde der har lavet en video til hvordan man shimmer variatoren
    https://www.youtube.com/watch?v=zu26jPHR9b8


  • #2   2. aug 2019 Hej
    I forhold til møtrikken er blevet rund.
    Man kan evt tage en gammel top fra et topnøgle sæt finde en der næsten passer og så banke den på. Så er der større chance for gevindet ikke tager skade eller bruge en gripex tang der låser og så bruge en skrue trækker til at holde kobling eller variatior fast mens du drejer gripex tangen da du jo så ikke kan bruge slagnøgle.
    Sådan ville jeg gøre vis det var min : )

    Mvh
    Michael


  • #3   2. aug 2019 #0

    1. hvad størrelse er dit fordæk? 120/70-10 ?

    2. Det er en 2 takter med begrænsning i vario, så 20km/l er ganske fint, hvis den kører dette. Skal du køre langt på literen, så skal det være en 4 takt.

    3. Piller du ringen ud, så kører den 10-15 kmt hurtigere og bøden er på 1500 kr, hvis du bliver taget, plus fartbøden, samt klip i kortet.
    Møtrikken er ikke lavet af kobber...! Den er lavet af stål og hvis den er smadret, så bank en top ind over den, som er en størrelse mindre end den der skulle have været brugt og skru den af og smid den ud.
    Husk at købe en ny møtrik først. ( som passer!!!! for det er ikke M10 gevind )

    4. Nye ruller ændre ikke ret meget, da fabrikken gerne skulle have haft valt de rigtige fra starten af. Du kan måske gå 0,5 gram ned, for at sikre at den ikke mangler omdrejninger.

    5. Fisk...

    6. Manden er idiot og har tydeligvis skruet skruen helt ud, så den er faldet ud, istedet for bare at rense luftfilteret.
    Luftskruen skal stå imellem 1 til 2 omgange ude. Mindre eller mere end dette, så anses det for at være forkert og der skal ændre på nogle andre ting.
    Den originale karburator er en Keihin og du har nok fået udleveret en skrue til en dellorto.



    Ydermere, så bør du nok skifte dit stempel hurtigst muligt, hvis den har kørt 16.000km uden stempelskift, da det burda have været gjort ved 8.000km.
    Antaget at de blev gjort ved 8.000km så er det tid igen, men mon ikke et cylinderskifte ville være det rigtige, så du får noget mere liv i motoren.


  • #4   2. aug 2019 #1
    Jeg mener ikke at der er tragt i en PGO 45kmt.
    Shimning af vario giver kun mening, hvis man fjerner ringen i vario.


  • #5   2. aug 2019 Han overvejede også at pille den ud smiley

  • #6   2. aug 2019 Ydermere, så bør du nok skifte dit stempel hurtigst muligt, hvis den har kørt 16.000km uden stempelskift, da det burda have været gjort ved 8.000km.
    Antaget at de blev gjort ved 8.000km så er det tid igen, men mon ikke et cylinderskifte ville være det rigtige, så du får noget mere liv i motoren.


    Er det ikke noget som koster kassen at få gjort både i arbejdsløn og reservedele


  • #7   2. aug 2019 Du har købt en scooter der er 18 år gammel og som har kørt 16.000km, men du har ikke råd til at få lavet nogle af de ting som der vil opstår på så gammel en knallert og du har ikke evnerne til at skifte tingene selv.

    Du har dig lidt af en udfordring så.

    Ring til et værksted og få en pris.
    Dit største problem vil blive ekstra arbejde, da cylinderen sagtens kan være rustet så godt fast, så den skal skæres af med en vinkelsliber.
    Og så skal hele motoren tages af.

    Hvor meget har du givet for den?


  • #8   4. aug 2019 2600 kr

  • #9   4. aug 2019 Send den på værksted og få møtrikken af.
    Du kan tydeligvis ikke selv.
    Hvis det var svært for dig før, så er det umuligt nu.


Kommentér på:
PGO T-Rex 50

Annonce