Stempelringe og cylindertæthed. Og tomgang... {{forumTopicSubject}}
Hej.
Har dette stempel på en dm50. Er noget sort neden for stempelringede på siderne af stemplet .
Er det på tide at skifte stempelringe eller tid til honing og større stempel? Eller for megen olie i benzin (4% jf. Instruktionsbog). Jeg har haft FS1 og har aldrig set et stempel brændt på siden på denne måde, men dm50 er jo bygget lidt anderledes...?
Knallerten er svær at justere ind med tomgangsskrue og luftskrue. Man kan stille den ind og efter noget tid i tomgang eller kørsel begynder den at gå højere og højere i tomgang. Så stiller man ind igen. Lidt efter gentager det sig. Lovlig. Nyt originalt tændrør. Original indstilling af kaburator med 62,5 dyse, ny studspakning. Karburator renset to gange. Kan ikke finde nogen steder den tager falsk luft, du er simmerring ved tandhjul utæt, meeeen.....?
Troede den måske manglede noget af en stempelring, men de er der begge to. Dog antyder det sorte på siden måske utæthed og varmeudvidelse kan måske gøre forskellen og problemerne med indstilling af tomgang?
Prøver ellers nu med ny benzinhane.
Har derefter næsten kun noget elektrisk tilbage som ide til bøvlet. Virker som om at stelforbindelser er ok. Giver lige lidt nok strøm DC til lys. Giver en volt mere, når ensretter kobles fra og så er lyset ok. Men ifølge instruktionsbog skal den levere mere strøm dc nær man måler uden om ensretter. Problemet med tomgang er måske først opstået efter at der er kommet batteri på ??
Ideer?
jan 2011
Følger: 12 Følgere: 19 Emner: 338 Svar: 5.116
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Nyt kit - ikke bare honing og større stempel?
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Håber det løser udfordringen med tomgang... ellers giver det forhåbenligt en stabil cylinder i hele hans knallerttid.
Cylinderen er helt symmetrisk - det må være billedet, der snyder lidt
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Kan ikke finde utætheder før, i eller efter kaburator. Er ved at blive skør. Ny benzinhane gjorde heller ingen forskel.
Har kun simmerring ved tandhjul, stempeltæthed og tænding/strøm tilbage som jeg er lidt i tvivl om.
Jeg har fundet en mærkelig ting langs stellet under tanken, der ligner en bladantenne og som er klistret eller naglet på. Det kommer to tynde ledninger ud af den, som ikke er hæftet nogen steder. Kan det være en ekstra stelforbindelse?
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Har nu skiftet til nyt cylinder kit, forsøgt at plane studs lidt og lagt lidt dp300 ind på kanten af ny studspakning samt på gevindet på luftskruen.
Indtil videre er der lidt bedre styr på tomgang, men jeg er ikke helt sikker på, at vi er helt i hus.
Simmerring next...
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Tomgang - jeg er ved at blive skør. Har ikke skiftet simmerringe endnu men har bakset noget med svømmerhøjde. Har prøvet med for høj og for lav indstilling af svømmer og mener at have ramt midt imellem og inden for de 21mm +\- 1 jf. Instruktionsbog.
Den begynder at øge tomgangstempo når den er kørt varm. Når den har stået lidt eller er helt kold, så er der ingen problemer. Det kunne måske tyde på en utæthed, der kommer, når alt er driftstemperatur. Tror ikke det er bund eller toppakning. Tror heller ikke det ved studsen.
Knægten har nu konstateret, at den har forhøjet tomgang, når den er varm og forenden er hævet ved bakke kørsel og lige ud. Når forenden er nedad fx ned ad bakke falder tomgang til normal. Det indikerer måske svømmervrøvl eller noget med oliestand, det tætter et eller andet eller når motoren hældes fremad. Men olien piskes jo rundt, så lyder det også lidt vildt. Og vi mener at have den rigtige mængde olie på (550ml, selv om der på skjoldet står 400 ved inspektionsskruen)
Ville gerne prøve en anden karburator for at se, om min har en eller anden mangel, som jeg ikke har gennemskuet, men dm50 karburatorer er vist ikke lette at finde.
Vi fortsætter opklaringen.
aug 2019
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
Stempelringe og cylindertæthed. Og tomgang...