1.287 visninger
|
Oprettet:
Anders And >>EvO<< noob.dk
Tilmeldt:
3. aug 2004 Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 3 Emner: 355 Svar: 1.471
Tilmeldt:
3. aug 2004 Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 3 Emner: 355 Svar: 1.471
Trykfjeder - Trimfjeder.?? {{forumTopicSubject}}
Hvordan er det nu lige det er?
Trimfjedrene bestemmer hvornår kobling skal tage fast ikk? Og trykfjeder gør hvad??
Også har jeg hørt at hvis man har lette ruller skal man os have en let trykfjeder..??
Eller hvordan?
okt 2003
Følger: 5 Følgere: 2 Scootere: 1 Emner: 42 Svar: 288
maj 2004
Følger: 1 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 302
Trimfjedre bestemmer koblingspunkt - stramme trimfjedre gir lidt bedre optræk og lidt dårligere bundtræk
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 86 Svar: 696
Gearsystemet skal tilpasses til din motor, således at du får brugt din maks. moment hvor passer dig bedst.
Jeg vil ikke mene man kan sige at trimfjedre giver bedre/dårligere optræk, men hvis de er for slappe vil din scooter tage fat med koblingen før motoren er oppe i nok omdrejninger og derved har du et dårligere optræk I STARTEN, tilgengæld giver meget kraftige trimfjedre det at din kobling får lidt sværere ved at tage fat - fordi fjedrene modvirker tilkoblingen, i værste fald vil den jo kunne "fedte rundt" når drejningsmomentet ellers ville have rykket mest.
Trykfjederen derimod bestemmer hvor meget remmen skal strammes før at den "geare" op.
F.eks. lette ruller betyder at motoren skal op i flere omdrejninger før at remmen skubbes ud (geare op) og dette modvirkes også at trykfjederens belastning. Så hvis du sætter lettere rullere i og samtidig en strammere bagfjeder kan jeg ikke se du får meget ud af det, da de så modvirker hinanden?
Som jeg ser det skal du kun sætte en kraftigere trykfjeder i hvis du har det problem at remmen "fedter rundt", ellers får du kun tab af effekt ud af det. Og hvis du gør det, skal du nok ændre din rullevægt så du får din moment tilbage hvor det skal være.
Det må vel egentlig også have noget at sige mht. hvilken rem man benytter, jeg går ikke ud fra at de er så ens at det ikke har noget at sige.
Men det er selvfølgelig bare min opfattelse
jun 2005
Følger: 6 Følgere: 6 Scootere: 1 Emner: 86 Svar: 696
Man kan jo se det på sin cykel nemt, hvis kæden falder af - så er den for slap. og kan du ikke træde rundt er den for stram.
Med scooter kan du sige sådan her:
TRIMFJEDRE
Bedst når de tager ved præcis når din motor så det antal omdrejninger hvor momentet er størst. Men skal den bruges til daglig/ i byen er det måske upraktisk at den skal have vold mange omdrejninger før du begynde at flytte dig... smag og behag...
TRYKFJEDER
Skift til en kraftigere kun hvis din rem fedter rundt
RULLER
Vægten tilpasses så din motor bliver i nærheden af det omdrejningstal hvor momentet ligger under accelerationen. Man bør egentlig måle sig frem til det, for når motoren hviner med voldsomme omdrejninger føles det altid som om det går stærkere, men det kan snyde.
aug 2004
Følger: 11 Følgere: 10 Scootere: 3 Emner: 355 Svar: 1.471
Trykfjeder - Trimfjeder.??