1.755 visninger
|
Oprettet:
Bliver alle vario'er slidt ? {{forumTopicSubject}}
Kører på en PGO Hot 50 - den kører konsekvent 35 og gerne 60 ned af bakke- ganske standard.... Cykelsmeden mener det er vario'en der er slidt - den har lige rundet 3000 km.
Har også en SYM Jet4 - den har kørt 1500 km - den kører knapt 25 km/t og kan til NØD presses op på 34 ned af bakke men ikke de første 10 minutter - er der en chance for at vario'en også kunne gå hen og blive slidt på den så den måske fik bare lidt mere hastighed ?
jun 2011
Følger: 90 Følgere: 90 Scootere: 22 Emner: 83 Svar: 1.847
okt 2007
Følger: 43 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 237 Svar: 9.019
std scooter har en hastighed på alt mellem km/t 25-40km/t
aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
Har en ubegrænset CDI' til den men vil helst køre lovligt og så vidt muligt optimere med henblik på god brændstof økonomi og 30-35 km/t altså inden for politiets grænser.
aug 2006
Følger: 74 Følgere: 73 Scootere: 13 Emner: 47 Svar: 229
aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
Begrænsning : 5,6 mm bøsn Forr. Variator + CDI Boks
Tør man gætte på hvor meget den skal slibes ned for at give 10 km/t ?
Og ja.. beklager - er NOOOOOB - 40 år gammel og har ikke rørt 30 km/t maskiner siden jeg var 19.... dengang var det jo Puch Maxi
SYM'en er købt for at spare lidt penge på brændstof til / fra job...
og spare lidt km. på min dejlige mini cooper...
aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
45 km/t : 3,6 mm bøsn Forr. Variator
Så MON man kan finde en 4 mm bøsning ? Eller er det ikke så simpelt ?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Lad os starte fra en ende, nemlig ved at lette luftens vej, da det er det er mængden af benzin der kan brændes af der giver kræfterne og mængden af benzin du kan brænde kommer an på hvor meget luft der er, på samme måde som at et stearinlys går ud efter at have brugt alt ilten, hvis du sætter et glas hen over det.
Begrænsninger i luftstrømmen er oftest i luftfilteret. Tag filteret af og se efter alle unødvendige indsnævringer. Det er før set at de har været midt imellem karburatoren og selve filterkassen således at man kun lige har kunnet mærke dem med fingerspidsen, hvilket gør dem svære at opdage og fjerne, men er der en indsnævring som ikke virker konsekvent er det en begrænsning. En konsekvent indsnævring, som eksempel det at indsugningssiden af karburatoren er større end den anden side har til formål at hæve lufthastigheden, og den optimale diameter fra karburator og ned til indsugningsventilen er tilsyneladende 16mm, men disse har ofte 18mm, således at det omvendt gamle knallerter ikke blot kan bores ud. Nå, nok om det, medmindre der er nogen seriøse indsnævringer er det ikke et problem, og du skal så blot kigge på at udbedre de fejl der er i produktionen af et billigt transportmiddel som en scooter jo er.
Luftfilterkassen har ofte små støbegrater eller skarpe kanter, hvilket ikke er godt for luftflowet, da det skaber turbulens, hvilket vi helst ikke vil have før vi når motoren. Med en håndslibemaskine og en polérklods på kan du smelte plastikken således at det får glatte og afrundede kanter.
Medmindre du har fundet og fjernet store ujævnheder eller begrænsninger i luftfilteret har du højest sandsynligt ikke noget du kan mærke, men du har minimeret pumpetabet og det er altid positivt. Det næste du skal til, hvadenten du har ændret luftflowet eller ej, er at dyse den ind. Det du skal gøre er at skifte hoveddysen i karburatoren, da det er den der bestemmer mængden af benzin. Ved du ikke hvordan en karburator ser ud, se da http://scootergrisen.dk/scooterhjemmeside/karburator.php
Når du skal finde den rette dyse skal du have følgende:
- 3 dyser der er de tre numre større end din nuværende dyse.
- 3 dyser der er mindre. (medmindre du har øget luftflowet, så er det nok ikke mindre der er brug for)
- Et langt lige stykke vej.
- Et stopur.
Fremgangsmåden er som følgende: Tag en dyse i og kør hen til starten af det lige stykke og hold stille. Start stopuret i samme sekund som du drejer gashåndtaget hele vejen og stop det først når du har nået et kendt stykke hvor du mener at du må have ramt topfarten (hvis den er begrænset). Det er vigtigt at du stopper stopuret efter samme strækning hver gang. Du tager 3 målinger som du tager gennemsnittet af og skifter så dyse ét nummer og kører igen og laver nogle målinger. Således finder du den hvormed din scooter er hurtigst og det er den du bør bruge.
Det næste du skal er at finde de rigtige rullevægte og at øge gearingen. Hvis du ikke ønsker at slibe lidt af skiven for at opnå højere gearing kan du få fat i en lidt kortere rem, men du kan købe dig fattig i remme før du har det ønskede resultat, så det anbefalede er at slibe skiven. Også da en kortere rem giver højere start-gearing (dårligere optræk fra 0-8 km/t) og dertil kræver andre rullevægte end normalt for samme resultat.
Rullernes funktion er at geare op og hvis deres vægt er det eneste du ændrer på, så giver tungere ruller lavere omdrejningstal og lettere ruller højere omdrejningstal. Det vi ønsker er at holde motoren hvor den yder mest, da det både giver bedst optræk og højest topgearing. Rullerne er ude af effekt efter man har ramt topgearing (begrænsningen i dit tilfælde) da det så er ligesom en maskine med fast gear der stiger i omdrejninger så længe den har kræfter til, eller til den rammer en omdrejningsbegrænser.
Fremgangsmåden med at finde de rette ruller er den samme som ved dyserne: Køb nogle ruller der er en lille smule tungere og en lille smule lettere end dem du bruger nu og prøv dig hen af en lige vej. De hurtigste er de bedste. Viser det sig at det hurtigste er et sted imellem to vægte kan du blande halve og hele gram for at få en gennemsnitsvægt på kvart gram. Bland dem skiftevis og ikke med mere end ½ g forskel for at minimere rystelser. Eks: 6-6,5-6-6,5-6-6,5 Du vil så have en gennemsnitsvægt på 6,25g
Vær opmærksom på at din Hot ikke har en omdrejningsbegrænser og derfor reelt ikke kan begrænses til nogen bestemt hastighed men det bestemmes af et samspil mellem gearing, effektbånd og motoreffekt. Denne guide er primært til din Sym, da fir-taktere er nemmere at optimere samtidig med at hastigheden er i orden for loven.
Når du har dyser og ruller i orden kan du altid putte lidt ekstra på, hvis du har et par hundrede kroner til overs. En kraftigere tændspole samt et iridium tændrør giver meget kraftigere gnist, hvilket er bedre forbrænding. En bedre forbrænding på grund af dette giver bedre koldstart og marginalt flere kræfter, men nok ikke så mange kræfter at det tydeligt kan mærkes.
Når du har gjort disse ændringer burde du kunne komme op på din ønskede hastighed og så skal du bare slappe af med gassen når du er kommet op i fart, så burde du køre langt på literen men også med flere kræfter til rådighed når du skal accellerere.
Vil du derefter have yderligere flere kræfter og længere på literen samtidig er det dog dyrt da der skal noget af en teknologisk opgradering til.
OBS: at skifte dyse og rullevægte er helt lovligt. At slibe ujævnheder i indsugningen er egentlig ikke lovligt, men det er så lille en ændring der blot retter de fejl der er i produktionen at ingen vil kunne se det medmindre de undersøger MEGET nøje. At slibe skive eller skifte remlængde for at opnå højere gearing er dog slet ikke lovligt. Det undersøges dog ikke hvis din scooter ikke kan køre over 40-42 km/t (husk at regn ind i det at du ikke vil straffes for at deres rullefelt viser forkert, så hold dig under 40, selvom grænsen er 42 km/t)
Jeg tror det var det hele, men du er velkommen til at spørge ind til ting og sager. Jeg undskylder det lidt lange indlæg, men jeg vil mene at det har indhold nok til at retfærdiggøre det.
Med Venlig Hilsen
Baddi
aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
En fir-takter har jo som bekendt en omdrejningsbegrænser for at sørge for at man ikke smadrer motoren ned af bakke, så medmindre omdrejningsbegrænsningen er meget højt oppe vil en fir-takter altid kunne indstilles til at trække kraftfuldt lige indtil tophastighed.
Som regel er fir-takts scootere udstyret med en GY6 (139-QMA eller 139QMB) motor der oftest har maks. effekt omkring 7-8000 omdr og det er også meget normalt at de begrænses i omdrejningerne lige på toppen af deres effektbånd eller lige før toppen.
Fordi de oftest kan køre ca 60-65 km/t ubegrænset har de jo de samme kræfter i motoren selvom den er begrænset i gearingen. Det betyder at en motor i god stand har 4 gange så mange kræfter som det kræver at køre 30 km/t, så hvis man på en fir-takter ikke trækker rent hele vejen indtil sin tophastighed på lige vej, så er der noget galt med den.
Det at de har begrænsning i både udvekslingsforhold og omdrejninger betyder også at de ikke bør have højere topfart ned af bakke end på lige vej, så man så kan være sikker på at en fejl i et rullefelts modstand ikke resulterer i for høj måling. (Rullefeltene bliver kalibreret 2 gange om året)
aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
Efter en tur ned af en god bakke ramte den 41 km/t og nej, den kommer stort set ikke op i omdrejninger. - efter nedturen kunne den køre 34 km/t - efter et stop fik jeg den aldrig over 27 km/t igen - og den lå oftest på 24 km/t. (Målt via GPS logger)
Desuden er den ved at lukke ned / gå ud når gashåndtaget vrides og deraf selvfølgelig langtsomt acceleration - jeg har en mistanke til den aldrig har været til service og spekulerer om karbu. skal renses / luftfilter renses og olie skiftes som 1. projekt. - som sagt 1400 km har den kørt
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Jeg mener at du bør eksperimentere med dyser og ruller som det første, da det er meget normalt at man udstyrer fir-taktere med noget lidt mindre end optimalt for at spare brændstof, men jeg mener at det er den forkerte måde de gør det på, da man i stedet for at begrænse ved fuld gas blot skal lade være med at bruge fuld gas til andet end at accelerere.
Benzinblandingen skal i hvert fald ikke være mager ved fuld gas, da det for det første laver færre kræfter men også brænder langsommere, således at trykket kommer senere og virker som om man har rykket tændingen den forkerte vej med det resultat at man bruger mindre af arbejdstakten.
Rullerne er ofte en lille smule for tunge så omdrejningerne er lidt lave, hvilket i sig selv ikke er det store problem selvom det ikke er optimalt, men sammen med en forkert blanding eller en begrænsning i luften kan det fjerne en del kræfter.
Hvis den mister kræfter når du drejer til fuld gas er det ganske rigtigt benzinblandingen der er dit primære problem og blandingsforhold ved fuld gas styres af hoveddysen. Luftfilteret bør ikke være stoppet til efter kun 1400 km og der bør ikke være snavs i karburatoren efter så kort tid, men hvis du har tid og evner, så skader det ikke noget at gennemgå hele karburatoren når du alligevel er i gang.
Jeg mener dog stadig at det der er mest sandsynligt er at der er forkert dyse i og anbefaler at du tjekker filterkassen for begræsende indsnævringer inden du bruger tid på dyserne. Du kan sagtens dyse den ind uden at tjekke filterkassen, men hvis du en dag bestemmer dig for at tjekke om du kan lette luftgennemstrømningen skal du jo gøre det endnu engang.
Du bør også skifte olien, da man normalt skifter den efter 5-800 km for at sørge for at eventuelle metalpartikler fjernes fra systemet. Herefter kan du skifte den for hver 3000 km, men for den mest økonomiske motor og længste levetid kan du skifte hver 1000 eller 1500 km.
Dette skyldes at scootermotorer i modsætning til biler hverken har et PCV system, et ordenligt oliefilter eller nogen form for oliekøling. Det betyder at olien er meget varm, at kun store partikler fjernes i sien og at olien er forurenet af benzin og mister sine evner langt hurtigere end de ville gøre i en bil.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Han har ret i at man gerne tjekker ved første eller andet service at de ikke har rykket sig siden den blev solgt. Derefter tjekker man og justerer om nødvendigt med 3.000 km mellemrum.
Det med at stille ventiler tager som regel 10 minutter, så hvis du har mod på det, så er der en milliard billed og video guides på nettet til hvordan det gøres så du slipper for at betale dig fra det fremover.
Jeg vil dertil anbefale at hvis du virkelig vil have den til mekaniker at tage den til en der servicerer motorcykler. Cykelsmedene tager gerne et 4 ugers kursus i firtaktsmotorer og får derefter nogen erfaring ved at arbejde med det i deres værksted, så de har nogle kvalifikationer, men min opfattelse er blot at de ofte kommer med mindre kvalificerede gæt end dem der uddannede kun i køretøjer med motor.
For rent teknisk er en scooter også en motorcykel, blot med en lille motor, og ville man lade en cykelsmed servicere sin ducati efter han har taget et kursus i det?
Men du må gerne skrive om cykelsmeden, hvis dine erfaringer med ham er gode.
aug 2013
Følger: 1 Emner: 4 Svar: 9
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 26 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Det var også det der startede min interesse for scootere og motorer da mekanikeren ville have 500 kroner (en times løn) for at stille ventilerne og så lærer man hurtigt en masse når man selv har fingrene i det.
Bliver alle vario'er slidt ?