609 visninger
|
Oprettet:
Power Luftfilter {{forumTopicSubject}}
Hey ville lige vide om ens scooter skal om dysses/indstilles hvis man skifter fra STD luftfilter til Power Luftfilter og kører den så optimalt ?
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
For det første har normale luftfiltre som regel nogle ikke helt optimerede former eller begrænsninger der giver et trykfald, hvor "power"luftfiltre så godt som intet trykfald har.
For det andet har originale luftfiltre en længere vej fra motor til fri luft end powerluftfiltre, hvilket gør at deres trykbølger er tunede til lavere omdrejninger og siden du højest sandsynligt kører høje omdrejninger kommer der altså mere luft ned ved de omdrejninger du bruger og du skal dyse op.
For det tredje bliver luftfilterets sorte plastik varmet op af motoren og når dermed at varme luften op (op til 15 graders temperaturforøgelse), hvor powerluftfilteret ikke har samme effekt.
Hvis du ikke kører ved meget højere omdrejninger end normalt vil du dog kunne optimere det originale luftfilter så det har ekstremt lidt modstand og du vil derfor kunne udnytte trykbølgerne til at få et tryk i motoren der er over atmosfærisk (3% overtryk er ikke unormalt for mig), men desværre kommer du ikke af med temperaturstigningen.
Et originalt luftfilter filtrerer dog 1000 gange bedre end et powerluftfilter og siden du skal have luften ned forbi krumtappen vil du gerne have at den er så ren som muligt for at din motor holder så længe som muligt. Dengang jeg kørte med powerfilter ca. 3-4000 km kunne indsugningssiden af karburatoren synes sandblæst da jeg til sidst skrottede det og den slags har du ikke lyst til at have i nærheden af dine lejer og egentlig heller ikke din cylinder.
jul 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 5 Svar: 8
aug 2011
Følger: 1 Svar: 46
Power Luftfilter