2.657 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 23 Svar

køre for langsomt køre for langsomt

Jeg har en yamaha jog r, som lige nu har gg udstødning og pillet skive, så den kører omkring de 55km/t.
Det jeg gerne vil have ændret er farten, når man kører op af bakker, for der køre den nemlig kun omkring 30.

Er det nødvendigt at ændre noget i motoren og hvis, hvad er så det nemmeste?
håber at i har noget erfaring at dele ud af:)


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Flytte kommoder mm. 2.293 kr.
  • Sæt 2 mørklægnings-rullegardiner op. Den ene skal forkortes fra 60 til 50 cm. 600 kr.
  • Sætte gardinskinner op i betonloft (Vidga ikea) 300 kr.
  • VVS’er til installation af integreret IKEA opvaskemaskine 1.700 kr.
  • Møbelsamling 500 kr.
  • Tilstoppet toilet 1.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  køre for langsomt
  • #1   10. dec 2016 Du kan altid smide lettere ruller i så er den bare langsommere på toppen men bedre i optræk smiley

  • #2   10. dec 2016 https://www.msp-tuning.dk/scooterdele/pgo/hot50/cylinder/r-setup-sport-o10-11k-supersport.html


    Det løser alle dine problemer.


  • #3   10. dec 2016 hvor mange grams ruller cirka, og hvor meget topfart taber den?

  • #4   11. dec 2016 Taber?
    Den runder 70kmt og river godt.


  • #5   11. dec 2016 ja, men hvis man bare tager andre ruller i?

  • #6   11. dec 2016 Den korrekte rullevægt = bedste topfart og optræk.

    Vægten på rullerne svarer til hvor tidligt du skifte gear i en bil.
    Hvis du skiftere op i gear inden motoren kommer op i omdrejning, så sparer du på benzinen men motoren yder ikke ret meget ved lave omdrejninger.

    At skifte gear for tidligt svarer til at have for tunge ruller i en scooter.

    Normalt giver producent lidt for tunge ruller, til at motoren kan komme op i fulde omdrejninger, når man giver fuld gas ved lav&middel fart.
    Først når den er i højeste gear og man nærmer sig topfarten, så trækker motoren først rigtig helt op i omdrejninger, hvor den yder max.

    Det gør at de forurener mindre i gennemsnit pr kørte km, og kører længere på literen.

    Normalt gå 10% ned i vægt ca.
    Det pleje at være fint som sports tun til hverdag.
    Du ka helt sikkert finde svar på hvad std rullerne i en jog R vejer hvis du søger i forum.

    Og finde videoer af hvordan du skifter dem


  • #7   11. dec 2016 Der er intet at hente, når der er std cylinder på.

  • #8   11. dec 2016 Du kan stadig godt køre afsted med lave omdrejninger, men ikke helt lige så lave omdrejninger som nu med tunge ruller i smiley

    Fordi scooteren ikke vil "gå i helt så højt gear" ved f.eks. 35kmt når du skifter til "den rigtige" vægt ruller.

    Men så lyder det også mere som en lovlig scooter der kører med fuld gas smiley hehe.


    Med den rigtige rullevægt i, så skal motoren helst køre med det samme omdrejningstal fra 5kmt hele vejen op til topfarten, hvis man giver fuld gas.



    Hvis man ændrer på hvilket omdrejningstal motoren yder maximalt ved, så bør man altid samtidig ændre rullevægte, så scooteren kommer til at køre med det nye "optimale omdrejningstal" ift motorydelse.

    F.eks. Hvis man skifter til en 9k udstødning smiley
    Som navnet antyder, så er det en udstødning der er designet til at gå i resonnans ved 9000omdr/min smiley

    Så der skal man leje med rullevægte til man får varioen til at holde motoren på ca 9000omdr når man giver fuld gas smiley

    Det er rullernes vægt, i forhold til hvor meget vægt der skal til at trykke trykfjederen sammen som bestemme hvor meget trykfjederen bliver trykket sammen når variomaticcen snurrer med XXXX antal omdr/min.

    Men du skal ikke tænke på at skifte trykfjeder, før trykfjederen ikke trykker bagerste remskiver hårdt nok sammen om kileremmen, til at man undgår den glider ved fuld power smiley

    Er trykfjederen strammere end nødvendigt, så slides kileremmen bare hurtigere end nødvendigt.


    Dog har man nogen gange behov for en rullevægt der ligger mellem 3,1 og 3,2, så selvom trykfjederen ikke er for slap, så skifter man den alligevel til en der er lidt hårdere, så man kan få en rullevægt der får varioen til at matche det omdrejningstal som motoren yder bedst ved


  • #9   11. dec 2016 Og korrekt!

    Med standard cylinder er der ikke noget betragteligt at komme efer før du får den skiftet.

    Bare til en alm 50cc i det mindste.
    Selvom der ifølge typegodkendelsen for yamaha SKAL være en totalt svag cylinder i, så er der sku ingen der studser over at den har en, ellers, almindelig lovlig -type 49cc cylinder på.
    Så det ville jeg skifte som det første.

    Prøv evt lige med et sæt ruller og se om fuld galop ved fuld gas kan fulfill your needs indtil du får taget tilløb til cylinderskift.


    Det er ellers rimelig enkelt, cylinderskift


  • #10   11. dec 2016 tak for det lange svar, tror jeg skifter cylinderen:)

    men først har jeg lige er par spørgsmål

    hvis jeg skifter cylinderen, så den kører hurtigere, ændrer det så også farten når politiværnet er slået til eller hvad man nu siger ( når den kører lovligt ), eller kører den så stadig kun det som den sat til, når det er slået til ?

    hvilken cylinder er bedst til prisen? helst ikke for dyrt?

    håber i forstår hvad jeg mener:)


  • #11   11. dec 2016 Max.
    Du har helt ret, men det lyder til at din erfaring med Jog R, er begrænset.
    Det er pratisk talt ligegyldigt hvilke ruller han vælger, så ligger den højt i omdrejningerne ved 35kmt, da vario er maxet ud alt alt for tidlig.
    Det kommer sig af en begrænsning i konstruktionen på vario ( det er velkendt at Malossi Multivar giver 5kmt ) og at gearingen er latterligt lav.
    Den lave gearing er genial, til en lovlig Jog R, da det giver bedre optræk, bedre tilkobling og den nødvendige skive skal være mindre, så vario virker på en større flade og derfor også virker bedre og bliver slidt mindre

    Men....
    Når skiven fjernes og der ønskes en højere fart, så er gearkassen et gigantisk problem.

    Det ses f.eks ved at en std Jog R med 45kmt cylinder og GG udstødning, sagtens kan trække en sekundær 14/41 gearing helt ud.
    Det er altså en stigning i gearingen på 47?...!

    Når gearingen skiftes, så har rullerne pludselig en meget mærkbar effekt.


  • #12   11. dec 2016 så det du siger er at jeg skal skifte gearingen, og rullerne eller... ? smiley

  • #13   11. dec 2016 Gearingen som det første.
    Alt tun med std gearing er tosset.


  • #14   11. dec 2016 okay tak
    har du forstand på hvilken gearing der er bedst til mit behov ?
    hvis jeg på er senere tidspunkt skal have anden cylinder på, skal gearingen så skiftes igen?


  • #16   11. dec 2016 okay, så hvis jeg havde 1000kr til at gøre min scooter hurtigere, hvad skulle jeg så købe?

  • #17   11. dec 2016 Nå ja den gearing.

    45 scooteren har vel også den gearing i?

    Egentlig et megt genialt træk.
    Gør det lidt sjovere at nøjes med en topfart på 59km/t afdroslet smiley

    Min gilera storm kørte 62 afdroslet
    Med en gianelli go på. Også afdroslet.
    Selvfølgelig dyset og rullet ind.
    Det var sku lidt sørgeligt.
    Så havde jeg hellere haft en lidt lavere gearing i, og så kørt med lovlig topfart på 57km/t smiley så optrækket var lidt friskere med de små 4,5hk
    (45 reglerne er egentlig ok, bortset fra man ikke må køre med passager uanset hvad, og at man ikke må køre 46 når bilerne maser sig forbi med 50..)


  • #18   11. dec 2016 Jeg havde købt gearing, cylinderkit, et dysesæt, et variotool tilvandret minaelli og 3 sæt ruller
    Et sæt ruller der er 5-10% lettere end std
    Et sæt de e 10-15% lettere
    Og et sæt der er 15-20% lettere end standard.

    Så sku man ku få det meste ud af den, uden at den er mere end bare helt afdroslet og godt indstillet. Og med en gearing der passer til de 4-7hk folk normalt kører rundt med på jogR, så er de ca 1000kr godt brugt vil jeg tro.

    Evt overvej et Direzzione Ricambi (D.R. racing) evolution 47mm støbejerns cylinderkit til 649 fra speedline sidst jeg tjekkede.

    Så har du brugt 1300-1400 i stedet og får lidt mere punch i motoren uden at omdrejningstallet eller støjniveauet i motoren stiger synderligt.
    Topfarten stiger heller ikke mere end 10kmt, men momentet i motoren bliver forbedret så den kan trække en halvflad motrac m3r, efter sig i et reb smiley op til topfarten næsten, uden at brokke sig. De 18cc ekstra var jeg godt nok glad for på min slider.

    Men ville være næsten ligeså glad for en afdroslet jog r, med normal cylinder og en anden gearing i tror jeg smiley

    Jeg havde nok taget et normalt 49cc cylinderkit hvis jeg sku bruge den til hverdagskørsel.
    Det er altså også meget indre kbh hvor trafikken bare er ligeglad med hvor meget power du har smiley det går langsomt alligevel


  • #19   12. dec 2016 tror jeg hæver budgettet lidt, da jeg både skal have gearing og cylinder:)
    resten skal jeg sku nok også have:)

    mange tak for hjælpen tommy og max smiley
    skal nok skrive hvad jeg får lavet på den smiley


  • #20   12. dec 2016 sku det være en anden gang:))

    Så lige du ikke har fået svar på politiværnet.
    Det skal vist lige indstilles igen, efter du skifter cylinder.
    Tror den vil køre lidt hurtigere med det slået til end den gør nu.

    Af cylinder havde jeg taget den 68cc 47mm dr "racing evolution".
    Deres fabrik har sjovt nok samme adresse i italien som TP (top performances)

    Tror det DR racing cylinder er top performances "udgåede" vare TP trophy fra inden TP trophy black edition kom på markedet.


    Ligesom gilera storm kom på markedet da den nye piaggio typhoon kom..
    Typisk italienere med deres tvillingefirmaer og mærkevare-hype smiley (piaggio er et rimelig kendt brand p.g.a. Vespaen. Nogen gange som producent har man brug for et tvillinge firma, til at sælge de gamle modeller som man ikke vil have i sit nye katalog smiley
    Så er det smartere med et luxus firma der sælger det nyeste, og et kvali firma der sælger det gamle)


    Ellers havde jeg simpelthen bare købt sådan en 45kmt "lovlig" cylinder til yamaha jogR.

    Hvis den kun koster omkring 300 hos msp, så ku det være fint at få med uden fragt merpris.
    Hvis du altså kan nøjes med ca 4hk.
    om ikke andet indtil videre.

    Der er vist altid gratis fragt fra speedline på det 68cc kit.
    Så man ka bare at bestille når det er tid.
    Du kommer bare til at skifte cylinder og dyse/rulle ind 2 gange så. Men det vil måske også være meget sjovt.
    Og hvis du bliver taget med sports cylinderen på, så har du den 50cc i backup til den smiley


  • #21   12. dec 2016 https://www.msp-tuning.dk/scooterdele/pgo/hot50/cylinder/r-setup-sport-o10-11k-supersport.html

    Køb gearingen og dette kit.


  • #22   12. dec 2016 okay, det tror jeg at jeg gør:)
    så det lidt af gangen


  • #23   12. dec 2016 køber lidt af gangen*

Kommentér på:
køre for langsomt

Annonce