Tilkørsel cylinder {{forumTopicSubject}}
Hej sg.
Jeg har lige sat et splinternyt cylinderkit (Airsal Racing 80cc) på min sx50, og jeg tænkte på hvordan man skal køre det til? Jeg vil nemlig gerne ud at have den på baghjul, men det skal jo lige køres til først. Det er både alu stempel og cylinder.
apr 2017
Følger: 23 Følgere: 482 Emner: 63 Svar: 2.084
nov 2015
Følger: 7 Følgere: 55 Scootere: 2 Emner: 17 Svar: 40
Sådan har jeg også forstået det
nov 2015
Følger: 7 Følgere: 55 Scootere: 2 Emner: 17 Svar: 40
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 480 Scootere: 27 Emner: 38 Svar: 454
jan 2009
Følger: 102 Følgere: 84 Scootere: 5 Svar: 4.344
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 480 Scootere: 27 Emner: 38 Svar: 454
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 480 Scootere: 27 Emner: 38 Svar: 454
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Personligt har mine alu cylindre aldrig kendt til ordet tilkørsel, det vigtigste er du smider en dyse i du med sikkerhed ved er for stor, og så hugger man aldrig en kold maskine af.
Årsagen til at folk smadre alu cylindre er 99% af tiden ikke på grund af "forkert" tilkørsel.
dec 2016
Følger: 45 Følgere: 48 Scootere: 5 Emner: 8 Svar: 197
aug 2008
Følger: 63 Følgere: 480 Scootere: 27 Emner: 38 Svar: 454
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
mar 2009
Følger: 59 Følgere: 70 Scootere: 9 Svar: 1.864
Malossifreak: Det der sker ved tilkørsel er du tilpasser stempelringen til at lukke tæt i cylindergangen, uanset om det er 2 eller 4 takt og om det er bil eller scooter.
Hvis man går på nettet kan man finde diverse teorier om hvorfor hard breakin er bedre end at tage det stille rolig og vice versa.
Dog er alle steder enige om motoren skal være driftsvarm og have de rigtige blandingsforhold inden man presser motoren.
Personligt mener jeg man skal vælge den tilkørsel man føler sig tryg ved, nogle følger fabrikkens anbefalinger til punkt og prik, mens andre følger deres mekanikers anbefaling osv.
Personligt bruger jeg hard breakin da min filosofi er, hvis motoren ikke kan tåle tæsk første gang den er driftsvarm, så kan den heller ikke holde til tæsk efter 6000 km tilkørsel.
Dette er selvfølgelig såfremt man har taget sine forholdregler inden, det vil sige korrekt montering af dele, en tand for fed dyse og man har sat dele sammen der selvfølgelig passer til hinanden ydelsesmæssigt.
I sidste ende kan alt gå i stykker uanset om man har tilkørt efter fabrikkens forskrifter eller sprunget over hvor gæret et lavets.
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.129
Og det er sgu vigtift på et racing kit.
Tilkørsel cylinder