Am6 tuning setup hjælp {{forumTopicSubject}}
Jeg bruger min motard en del offroad, så ku virkelig godt bruge noget mere bundtræk.
Planen er indtil videre at sætte en airsal 70cc sport alu cylinder på.
https://gearparts24.shopgate.com/item/35303431
Her er hvad gearparts24 skriver om cylinderen
With the Airsal 70cc we can offer you a high quality aluminum cylinder at the best price. Cylinders made of aluminum have the great advantage that they have a much better heat dissipation than their counterparts made of gray cast iron. The risk of a piston clamp is greatly reduced by the properties of the material. The cylinders are equipped with a hard coated chrome Nikasil track. Top speed and top performance are not the strengths of the Airsal Alu, but the cylinder provides a uniform torque curve and uses its performance at a very early stage, which makes him certainly for some drivers and quite interesting.
Behøver jeg skifte krumtap til den cylinder?
Og så overvejer jeg at sætte en 19 eller 21mm polini cp karburator på.
Evt kan jeg købe en brugt 24mm mikuni/fladspjæld
Og så regner jeg med at sætte carbon koblingsplader i.
Kan det godt køre med standard udstødningen?
Nogen der har erfaring at øse af?
Hvad havde i gjort?
Vil gerne kunne køre lidt diskret i byen med den, og komme op ad bakker uden at skulle krænge motoren helt op i det røde felt
Det er en hm crm derapage
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
jan 2010
Følgere: 278 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 24.569
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Jeg ved std luftfilteret på mina har en 17.5mm åbning med snorkel i og 21mm hvis man fjerner snorklen, så havde troet den ku spise 21mm karb uden problemer.
Så er spørgsmålet bare om udstødning og tap kan følge med cylinderen /karb
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Og krumtap også meget gerne standard
jan 2010
Følgere: 278 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 24.569
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Jeg ska ikke nyde noget af at knække tappen.
Men har det ikke været med rimelig kraftige opsætninger du har knækket krumtap?
Cylinderen er jo rimelig svag.
Tænker det svarer til at sætte DR cylinder i en scooter?
jan 2010
Følgere: 278 Scootere: 14 Annoncer: 1 Emner: 30 Svar: 24.569
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Det siger de man skal for at sikre indre køling.
Men den airsal jeg vil have er jo alu.
Og std bliver sku ikke ret varm udover når den virkelig får smæk. Så med en lidt stor dyse skulle jeg sagtens kunne med std karb uden at få varmeproblemer.
Dog sku der være noget at hente med endnu større karb.
Men jeg vil køre med så lydsvagt luftfilter som muligt (dvs standard) så øh.
Lidt kvikkere gas respons ville gavne, men du siger noget..
Cylinderen er jo klart det der giver mest.
Kræfter for pengene.
Hvis jeg kan nøjes med den og bare dyse op, så vil jeg sgu være glad.
Kobling behøver måske heller ikke i første omgang.
Der har ikke været det mindste problem med at koblingen fedter, selvom jeg har skulle file på koblingen med max gas i første gear for at komme op ad bakker
De fleste koblings kits følger der kraftigere fjedre med. Det skal jeg slet ikke nyde noget af, synes i forvejen jeg har svært nok ved at file koblingen.
Med sådan nogen +20% bliver den bare endnu mere snappy (tendens til at stalle motoren )
Så jo.
Airsal cylinder
Std luftfilter
Std udstødning
Std 16mm karburator med rigelig dyse.
Std tap, indtil videre?
Den bliver jo ikke omdrejnings vild
Ej heller nogen super pumpet opsætning
Den får bare lidt mere muskel at give af i de lave omdrejninger.
Mere flad momentkurve.
Måske en anelse mere peak power og 1000 rpm mere på toppen.
Hmmm
Det bliver nemlig dyrt hvis jeg skal have
Kobling carbon 55eur
Karburator 85.
Dysesæt 18
Krumtap 70 eur
= 230eur 2000kr
Cylinder 150eur
1200 kr
De 1200 kr for cylinder er jo fin værdi for pengene.
Plus dysesæt selvfølgelig. Så små 1500kr.
Men når de knap 2000kr kommer oveni for tilbehør så begynder det at være lidt mange penge.
Altså hvis den vil køre som jeg tror med hele molevitten på, så vil det være godt givet ud synes jeg. (Karb+kobl+tap+cyl)
Ok de carbon koblings plader er måske faktisk en ulempe til mit behov
ellers tror jeg det ville blive en dejlig kvik og responsiv lille offroader med den fulde pakke
Men altså hvis jeg kan få næsten det samme ved bare at sætte cylinder på... 1500kr færdig
SÅ snakker vi valuta for pengene
Så kan jeg evt opgradere kobl og karburator hvis jeg får lyst
Og så krydse fingre for krumtappen holder
Eller er det total katastrofe hvis sådan en knækker?
Den koster jo mindre end en karb så kunne godt være man skulle være på den sikre side.
Har bare aldrig skiftet tap. Synes det bliver lidt en større operation hvis jeg skal til det også.
Cylinder + opdysning færdig bum ville 100% være at foretrække.
Bare det jeg sparer på tappen ikke ender med at koste mig dyrt
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Tænker på om motorblokken dør eller andet dyrt/besværligt at lave
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Jeg tror jeg prøver lykken.
Så bliver det den første HM med andet end std cylinder oprettet her på galleriet
jul 2017
Følger: 11 Følgere: 106 Scootere: 5 Emner: 44 Svar: 875
original karbu er 16mm, og du skal nok have en ny studs til en større karburator.
og hvis du bruge lidt flere penge så kan der købes tun udstødninger over ebay, de er dog ikke pæne krom, men de burde yde bedre end original. https://www.ebay.com/itm/ARROW-EXHAUST-RACE-HM-DERAPAGE-50/183023330074?epid=1844758553&hash=item2a9d0a631a:g:YFIAAOSwNmVaX5vl&vxp=mtr
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Nu har jeg lige læst om fordele/forskelle ved 1 eller 2.
Det lader til de fleste er enige om at 2 stempelringe er mere driftsikkert. I teorien..
Og folk skriver at der generelt sidder 1 ring på stempler som kører med højere omdrejninger (en sagde 8000omdr. Var en ca skille grænse)
Så det er nok rigtig nok det du skriver med 1 stempelring er racing, normalt.
Men er det ikke bare en sport cylinder?
Måske nogen kan sige det ud fra port tider
Bore: 48mm
Stroke: 39mm
Displacement: 70.57ccm
Material: aluminum
Cylinder Head: One-piece
Piston: 1 ring aluminum piston
Dome: + 1.5mm
Outlet: 21.9mm
Outlet: 186 °
Overflow: 32,6mm
Overflow: 124 °
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Den her siger de det er ekstremt vigtigt man dyser standard karb op 7-10% hvis den skal bruges til std karb.
De anbefaler en 19mm til den https://gearparts24.shopgate.com/item/39343131
Mon ikke den airsal 70cc kan leve af den standard 16mm karb, std luftfilter og std udstødning?
Brian
Den tp duo plus er så også en anelse vildere 14000 omdr.
Den sport alu cylinder regner jeg med giver ligesom DR 71cc støbejerns kittet på min nrg?
-Noget mere skub i mellem området. og så en anelse mere på toppen.
Med std karb luftfilter og gg på.
jul 2017
Følger: 11 Følgere: 106 Scootere: 5 Emner: 44 Svar: 875
De kits med 1 ring varer ikke lang tid, dog yder de rigtigt godt.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Det har jeg også hørt men har samtidig hørt at folk har kørt 10000km uden at miste kompression.
Den ene stempelring slider også mindre på cylindervæg så man kan foretage flere stempelskift end med 2 men altså hvis hvert stempel holder 8000km så skifter jeg nok højst 1 gang.
En stempelring koster 10 euro og stempel med ring koster 45.
Er i hvert fald nødt til at gøre noget ved det her
https://youtu.be/0NvjGU9UOp4
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Kan det passe??
ligesom det giver ekstra power ved lav omdr tal med mere snæver forrør i udstødning..?
Så ville jeg skyde mig selv i foden ved at montere større karb.. nu jeg monterer cylinderen for at få en fladere momentkurve med træk ved så lavt omdr som mulig.
Eller Eller eller giver større karb mere power over HELE kurven, mens det rykker peak power en smule op i omdr tal?
Det bliver rimelig teknisk
I så fald er der jo ikke noget at tabe ved at montere 21mm..
Udover at jeg skal købe studs og adapter til filter hvis det overhovedet kan lade sig gøre at få std filter på større karb.
Åbent filter er nemlig no go.
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 659 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.284
Kan også være tændrøret vil få en pænere farve af den morfarkørsel jeg foretager i byen der får den nemlig bare halv gas og højt gear så meget som mulig
jun 2008
Følger: 33 Følgere: 74 Scootere: 9 Emner: 170 Svar: 10.026
Am6 tuning setup hjælp