{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.779 visninger | Oprettet:

Rasler fra vario når man slipper gas (Hot 50) {{forumTopicSubject}}

Efter min hot fik 70cc har den raslet nede fra vario af når jeg slipper gassen, jeg har prøvet at skifte nylon styrene, hvor der ikke skete noget.
Jeg har også haft sat de originale rullere i hvor det føltes som om det blev dæmpet lidt men der var stadig en raslelyd...
Hvad kan det være?
Overvejer at købe en ny vario hvis det måske kunne hjælpe? Men vil jo ikke unødvendigt bruge penge smiley


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Rasler fra vario når man slipper gas (Hot 50)
  • #1   17. mar 2020 Det kan være venstre krumtapsleje, som klapre.
    Men jeg er langt fra sikker.
    Se om du kan vrikke op og ned i blæserhjulet ( krumtappen ).


  • #2   17. mar 2020 Det får jeg prøvet på, jeg kan prøve at ligge en video op imorgen også hvis det måske kan hjælpe

  • #3   17. mar 2020 Lyder det lidt som om den siger

    Ding Ding Ding Ding når den falder i gassen


  • #4   18. mar 2020 Det kan man vel godt sige, har ikke rigtigt en ide hvordan man vil beskrive det, jeg får taget en video så kan i vurdere derfra

  • #5   18. mar 2020 Nogen gange kan din startertandhjul godt opfør sig sådan at den har den lyd...
    prøv i morgen at tage den store startertandhjul af og lige ligge tyk Skive ind istedetfor tandhjulen så afstanden til vario igen er den samme og monter så vario igen osv som du plejer og start den så nu med kickstarteren , jeg ville næsten tro det er der dit problem er ...
    Det kan derfor godt være når du ændre dine ruller at det forandre lyden , og det kan tyde på din tap hvor vario sætter evt er en smule skæv ( det sker for mange tapper på pgo ) så jeg vil snart mene det normal , og hvis dine ruller er tunger så det mere styr på tappen og hvis de lætter dine ruller så kan tappen måske være lidt mere levende ,
    Jeg har endnu aldrig oplevet det sket noget ved det .. men det kræver selvfølgelig for at jeg kan sige sådan at det også er det samme som jeg tror .. altså der jeg beskrev her i din emne smiley

    Dette er startertandhjul jeg taler om

    https://speedline.dk/pgo-hot50-10/blaeser-starterhjul/startertandhjul-originalt-s-cr-p1242-20000-0


  • #6   18. mar 2020 Nu har jeg prøvet at pille starter tandhjulet ud og sætte skiver ind så det matcher ligesom før, men den rasler stadig
    Jeg har en video her:
    https://youtu.be/3kpGjxnre7c
    Dog så gør vinden det list svært at høre men det bliver ret tydeligt mod slutningen
    Jeg glemte det med at tjekke krumtappen for om den kan gå op og ned men det føltes ikke sådan da jeg skulle have starter tandhjulet ud...


  • #7   18. mar 2020 Har en anden video her der er lidt mere tydelig
    https://youtu.be/j38P2MvED_4
    Krumtappen føles det ikke som der er noget galt med...
    Kunne en ny variator ikke hjælpe?


  • #10   18. mar 2020 Pil hele vario af og start den igen husk lige starterkransen osv at pil den ud... hvis det så stadig er der så det inde i motoren .. hvis det forsvinder så det din vario ...

    MEN på videoen lyder det som om det inde ved din stempel den metallisk lyd kommer fra ...


  • #11   18. mar 2020 Det får jeg prøvet, når du siger inde ved stempel mener du så stempelringe?
    Har nemlig haft cylinder af 1 gang fordi et tændrør knækkede og der så stemplet fint nok ud, samt stempelringe er sat i hvor de skal være...


  • #12   18. mar 2020 Hvor gammel er dit cylinder kitt ...
    altså jeg må indrømme jeg havde ikke haft noget problem med at køre med det, for du har tjekket de dele som var vigtig og det var intet at komme efter .. så jeg tror bare det noget du skal vende dig til , men okey det svært at høre,hvor vildt det nu er rigtig på en videoen


  • #13   18. mar 2020 Cylinderen fik jeg på for 3 uger siden, det er meget værre når man kommer fra en bakke med 50-60 stykker og stopper med at give gas...
    Når jeg får løn køber jeg en ny vario, så må jeg håbe det er skyld i det...
    Jeg takker for at prøve at hjælpe mig smiley


  • #14   18. mar 2020 Prøv at pil vario af ... og startertandhjulet... også start den op og så lyt om det er der i nu...

    Men som det lyder på videoen så det metallisk lyd ... sker det først når den bliver varm at sker ... for hvis det gør, så prøv at sæt en støre dyse i bare et nr støre.. metallisk lyd fra cylinderen kunne måske godt være fordi den mangler en smule mere for at holde cylinder kølinger.. det svært at forklare ... igrunden


  • #15   18. mar 2020 Hvordan skal jeg starte den uden startertandhjul og vario helt præcist?
    Kan godt være det bare er sådan den lyder...


  • #16   18. mar 2020 Ar jo okey .. jeg brugte altid bore maskine i tidernes morgen for at tjække dette .? Med en 14 lang,top og skrue igennem toppen osv med bolt på fra spænde toppen fast og resten af skruens gevind brugte jeg så som den del boremaskinen kunne holde fast i

  • #17   19. mar 2020 Jeg ka slet ikke høre nogen unormale lyde i din video?

    Lyder det ligesom den her video?
    Når jeg hverken accelererede eller decelererede på den scooter så raslede den som fanden fra varioen
    https://youtu.be/yuFftXdbs3Y

    Fandt aldrig ud af hvad der var galt.
    Problemet var der kun når man holdt farten jævn på flad vej uden modvind.
    Så snart motoren trak en smule var der ikke noget.
    Så snart man "motorbremsede" var der ikke noget.
    Tænker det var den parmakit vario hvor rullerne kunne rasle i rullebanerne når motor skiftede mellem at teække lidt og bremse lidt fra den enkelte motoromdr til næste motoromdr.
    Ca 100 omdr i sekundet.
    Måske det kunne være afhjulpet lidt ved at finindstille karb bedre.
    Eller også var parmakit varioen bare ikke lavet mhp gadebrug...
    Kørte uden el start eller starterkobling.
    Kun kickstart.

    Man kan forresten tænde en knallert uden el eller kickstart ved at lægge en snor om svinghjulet nogen gange og trække i snoren.
    Bare husk den skal rotere den rigtige vej smiley
    Så engang en russisk motovlog hvor de gjorde det på en scooter. Det virker sku


  • #19   19. mar 2020 Jeg har haft pillet alt ud og startet hvor den lød som enhver totakter i frigear...
    Jeg tænker når det bliver lønningsdag så får jeg købt en multivar, så håber jeg det hjælper...
    Kan min karbu der ikke er indstillet endnu være skyld i lyden?
    Og hvor meget tror i jeg skal dyse ned fra det her? Har 90'er i nu...


    profilbillede
  • #20   19. mar 2020 En forkert indstillet luftskrue kan godt få den til at gå så ujævnt, så den rasler.

  • #21   19. mar 2020 Luftskruen står 1/2 til 1 omgang ude, fordi den begyndte at hakke ved halv gas, hvilket fiksede det efter jeg fandt et gammelt forumemne om det, den raslede dog også før det, hvor den stod halvanden omgang ude.

  • #22   19. mar 2020 ,, en metallisk lyd inde fra cylinder af kan være en forkert indstilling af luftskruen ...

  • #23   19. mar 2020 Nu har jeg bestilt en ny variator, så får jeg den dyset ind her i weekenden...
    Luftskruen den indstiller man ved at se hvor maskinen tager flest omdrejninger ikke?


  • #24   20. mar 2020 Nej...!
    Den indstilles i tomgang, når motoren er varm.
    Så skal den have en god og stabil tomgang.
    Så vrider man gashåndtaget i 2 sekunder, så den går op i omdrejninger og så SKAL den omgående falde ned til tomgang uden at blive hængende i omdrejninger, som er højere end tomgangen.

    Når dette er gjort, så skal man finde ud af om den reagere som den skal mellem ingen gas og 1/8 gas.
    I det område, der finder man ud af om kombinationen mellem luftskrue og tomgangsdyse er rigtig.

    Som tommelfingerregel er, ( på dellorto ), så er tomgangsskruen forkert hvis enten en luftskrue eller en blandingsskrue ender med at skulle stå mindre end 1 omgang ude eller mere end 2 omgange ude.

    Så ud fra at du siger at din luftskrue stå ½ omgang ude, så er din tomgangsdyse forkert.
    Det er helt normalt at ingen skifter tomgangsdysen, når de skifter til 70ccm, men det skal man ofte gøre.

    Til nogle af de helt store cylindre ( 182 ccm til en 125 ccm motor ), der kan der nogle gange følge en ny dyse og en ny tomgangsdyse med, som fabrikanten ved passer på en ellers original motor.
    Enten det, eller der står i de medfølgende papire hvilken dyse man skal montere.

    Hvis du ikke har læst manualen til dellorto, så læs den.
    Den beskriver alle scenarier og den er virkelig god, til at få en forståelse af hvordan at en karburator virker.
    Den beskriver både modeller med luftskrue ( 12-17,5mm ) og modeller med blandingsskrue ( 19mm og større ).


  • #25   20. mar 2020 Jeg kører pt med standard karbu, tænker jeg skifter til en stylepro 19mm et tidspunkt, men kan ikke finde nogle tomgangsdyser til std hot karbu

  • #26   20. mar 2020 Skift hellere til en original 17,5mm dellorto ( som ikke er en Piaggio model ).

  • #27   20. mar 2020 #23
    Jeg tror igrunden nok du kender til det .. det du mener var med RPM at når den står i tomgang også der hvor den gik på de højeste RPM osv ville den være indstillet . Hvis det er sådan du mente det så så er det rigtig nok...
    hvis du vil gå endnu længer så du tæt på at vide hvornår din tomgangs dyse skal skiftes også


  • #28   24. mar 2020 #26 17.5 dellorto er udsolgt overalt, derfor tænker jeg stylepro, har også hørt de er ok...
    Nu har jeg også skiftet til multivar uden der skete noget nyt, udover den skal shimmes..
    Jeg prøver senere idag at skifte nåleleje hvis det måske kan hjælpe, men er der så andet jeg skal se efter?

    Hvis det med ny karbu er en hel dum ide, ved i så hvor jeg kan købe tomgangsdyser til en std hot 50 karbu?
    Den hakker nemlig ved alt andet end lukket og fuld gas når luftskrue er 1 1/2 omgang ude


  • #29   24. mar 2020 Udsolgt overalt?

    Første sted jeg leder....
    https://www.racing-planet.de/carburetor-dellorto-phva-175-w-manual-choke-for-piaggio-derbi-d50b0-p-306781-1.html

    Bemærk at nålen, forstøveren og andre dele kan være knap så anvendelige til halvhård tuning.


Kommentér på:
Rasler fra vario når man slipper gas (Hot 50)

Annonce