1.779 visninger
|
Oprettet:
Rasler fra vario når man slipper gas (Hot 50) {{forumTopicSubject}}
Efter min hot fik 70cc har den raslet nede fra vario af når jeg slipper gassen, jeg har prøvet at skifte nylon styrene, hvor der ikke skete noget.
Jeg har også haft sat de originale rullere i hvor det føltes som om det blev dæmpet lidt men der var stadig en raslelyd...
Hvad kan det være?
Overvejer at købe en ny vario hvis det måske kunne hjælpe? Men vil jo ikke unødvendigt bruge penge
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.123
Men jeg er langt fra sikker.
Se om du kan vrikke op og ned i blæserhjulet ( krumtappen ).
sep 2018
Følger: 12 Følgere: 31 Scootere: 2 Emner: 15 Svar: 285
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Annoncer: 3 Emner: 75 Svar: 1.354
Ding Ding Ding Ding når den falder i gassen
sep 2018
jul 2011
prøv i morgen at tage den store startertandhjul af og lige ligge tyk Skive ind istedetfor tandhjulen så afstanden til vario igen er den samme og monter så vario igen osv som du plejer og start den så nu med kickstarteren , jeg ville næsten tro det er der dit problem er ...
Det kan derfor godt være når du ændre dine ruller at det forandre lyden , og det kan tyde på din tap hvor vario sætter evt er en smule skæv ( det sker for mange tapper på pgo ) så jeg vil snart mene det normal , og hvis dine ruller er tunger så det mere styr på tappen og hvis de lætter dine ruller så kan tappen måske være lidt mere levende ,
Jeg har endnu aldrig oplevet det sket noget ved det .. men det kræver selvfølgelig for at jeg kan sige sådan at det også er det samme som jeg tror .. altså der jeg beskrev her i din emne
Dette er startertandhjul jeg taler om
https://speedline.dk/pgo-hot50-10/blaeser-starterhjul/startertandhjul-originalt-s-cr-p1242-20000-0
sep 2018
Jeg har en video her:
https://youtu.be/3kpGjxnre7c
Dog så gør vinden det list svært at høre men det bliver ret tydeligt mod slutningen
Jeg glemte det med at tjekke krumtappen for om den kan gå op og ned men det føltes ikke sådan da jeg skulle have starter tandhjulet ud...
sep 2018
https://youtu.be/j38P2MvED_4
Krumtappen føles det ikke som der er noget galt med...
Kunne en ny variator ikke hjælpe?
jul 2011
MEN på videoen lyder det som om det inde ved din stempel den metallisk lyd kommer fra ...
sep 2018
Har nemlig haft cylinder af 1 gang fordi et tændrør knækkede og der så stemplet fint nok ud, samt stempelringe er sat i hvor de skal være...
jul 2011
altså jeg må indrømme jeg havde ikke haft noget problem med at køre med det, for du har tjekket de dele som var vigtig og det var intet at komme efter .. så jeg tror bare det noget du skal vende dig til , men okey det svært at høre,hvor vildt det nu er rigtig på en videoen
sep 2018
Når jeg får løn køber jeg en ny vario, så må jeg håbe det er skyld i det...
Jeg takker for at prøve at hjælpe mig
jul 2011
Men som det lyder på videoen så det metallisk lyd ... sker det først når den bliver varm at sker ... for hvis det gør, så prøv at sæt en støre dyse i bare et nr støre.. metallisk lyd fra cylinderen kunne måske godt være fordi den mangler en smule mere for at holde cylinder kølinger.. det svært at forklare ... igrunden
sep 2018
Kan godt være det bare er sådan den lyder...
jul 2011
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Lyder det ligesom den her video?
Når jeg hverken accelererede eller decelererede på den scooter så raslede den som fanden fra varioen
https://youtu.be/yuFftXdbs3Y
Fandt aldrig ud af hvad der var galt.
Problemet var der kun når man holdt farten jævn på flad vej uden modvind.
Så snart motoren trak en smule var der ikke noget.
Så snart man "motorbremsede" var der ikke noget.
Tænker det var den parmakit vario hvor rullerne kunne rasle i rullebanerne når motor skiftede mellem at teække lidt og bremse lidt fra den enkelte motoromdr til næste motoromdr.
Ca 100 omdr i sekundet.
Måske det kunne være afhjulpet lidt ved at finindstille karb bedre.
Eller også var parmakit varioen bare ikke lavet mhp gadebrug...
Kørte uden el start eller starterkobling.
Kun kickstart.
Man kan forresten tænde en knallert uden el eller kickstart ved at lægge en snor om svinghjulet nogen gange og trække i snoren.
Bare husk den skal rotere den rigtige vej
Så engang en russisk motovlog hvor de gjorde det på en scooter. Det virker sku
sep 2018
Jeg tænker når det bliver lønningsdag så får jeg købt en multivar, så håber jeg det hjælper...
Kan min karbu der ikke er indstillet endnu være skyld i lyden?
Og hvor meget tror i jeg skal dyse ned fra det her? Har 90'er i nu...
sep 2006
sep 2018
jul 2011
sep 2018
Luftskruen den indstiller man ved at se hvor maskinen tager flest omdrejninger ikke?
sep 2006
Den indstilles i tomgang, når motoren er varm.
Så skal den have en god og stabil tomgang.
Så vrider man gashåndtaget i 2 sekunder, så den går op i omdrejninger og så SKAL den omgående falde ned til tomgang uden at blive hængende i omdrejninger, som er højere end tomgangen.
Når dette er gjort, så skal man finde ud af om den reagere som den skal mellem ingen gas og 1/8 gas.
I det område, der finder man ud af om kombinationen mellem luftskrue og tomgangsdyse er rigtig.
Som tommelfingerregel er, ( på dellorto ), så er tomgangsskruen forkert hvis enten en luftskrue eller en blandingsskrue ender med at skulle stå mindre end 1 omgang ude eller mere end 2 omgange ude.
Så ud fra at du siger at din luftskrue stå ½ omgang ude, så er din tomgangsdyse forkert.
Det er helt normalt at ingen skifter tomgangsdysen, når de skifter til 70ccm, men det skal man ofte gøre.
Til nogle af de helt store cylindre ( 182 ccm til en 125 ccm motor ), der kan der nogle gange følge en ny dyse og en ny tomgangsdyse med, som fabrikanten ved passer på en ellers original motor.
Enten det, eller der står i de medfølgende papire hvilken dyse man skal montere.
Hvis du ikke har læst manualen til dellorto, så læs den.
Den beskriver alle scenarier og den er virkelig god, til at få en forståelse af hvordan at en karburator virker.
Den beskriver både modeller med luftskrue ( 12-17,5mm ) og modeller med blandingsskrue ( 19mm og større ).
sep 2018
sep 2006
jul 2011
Jeg tror igrunden nok du kender til det .. det du mener var med RPM at når den står i tomgang også der hvor den gik på de højeste RPM osv ville den være indstillet . Hvis det er sådan du mente det så så er det rigtig nok...
hvis du vil gå endnu længer så du tæt på at vide hvornår din tomgangs dyse skal skiftes også
sep 2018
Nu har jeg også skiftet til multivar uden der skete noget nyt, udover den skal shimmes..
Jeg prøver senere idag at skifte nåleleje hvis det måske kan hjælpe, men er der så andet jeg skal se efter?
Hvis det med ny karbu er en hel dum ide, ved i så hvor jeg kan købe tomgangsdyser til en std hot 50 karbu?
Den hakker nemlig ved alt andet end lukket og fuld gas når luftskrue er 1 1/2 omgang ude
sep 2006
Første sted jeg leder....
https://www.racing-planet.de/carburetor-dellorto-phva-175-w-manual-choke-for-piaggio-derbi-d50b0-p-306781-1.html
Bemærk at nålen, forstøveren og andre dele kan være knap så anvendelige til halvhård tuning.
Rasler fra vario når man slipper gas (Hot 50)