841 visninger
|
Oprettet:
Std luftfilter? {{forumTopicSubject}}
Hej Sg
Jeg har hørt fra nogle af mine venner at mit std luftfilter med pillede begrænsninger ikke kan følge med til min opsætning, så jeg ville bare høre om det passer
opsætning
Stage6 sport pro.
Yasuni c16.
21 MM r-setup Karburator.
Malossi multivar 2000.
Polini 3g.
Det er en Gilera stalker
dec 2017
Følger: 4 Følgere: 428 Scootere: 1 Emner: 64 Svar: 473
Men et åbentluftfilter renser ikke luften lige så godt som standard luftfilterkasse.
dec 2019
Følger: 3 Følgere: 46 Emner: 29 Svar: 26
dec 2019
Følger: 3 Følgere: 46 Emner: 29 Svar: 26
dec 2017
Følger: 4 Følgere: 428 Scootere: 1 Emner: 64 Svar: 473
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Jeg ville helt klart køre med den std hiper filterkasse på med den 17,5mm indsugningsdæmper taget ud. Så blir indtaget 21. Det lyder lidt dybere end std og brøler faktisk en anelse ved højere omdrejninger. Lyder lidt som et powerfilter. Men slet ikke så slemt som et helt åbent. Bare i med et dual layer skum.
Du vil ikke kunne mærke forskel hvis du var døv og fik lov at køre med det ene og det andet.
Hvis du ku mærke forskel ville du bemærke at den tager gassen igen hurtigere når du lukker for gassen et kort øjeblik og åbner igen, på den std filterkasse, fordi der fanges en smule benzmixet luft i studsen når membran lukker, som bliver overtryk ift luftfilteret der som regel er i undertryk pga karburatorens venturi effekt. Derfor fiser det tilbage ud i luftfilteret, og ligger som et lille ekstra skud startgas. Det er noget med det er fordi luften kommer forbi dyserøret 3 gange under variende tryk, så gassen bliver super godt atomiseret og det kan give lidt bedre gasrespons i de luk/åben situationer.
Derfor rigtige bane racere kører med gokart filter.
Som regel oppe i sædeboksen for at dæmpe støjen og holde luften renere.
Men det er slet ikke fordi motor holder op med at virke fordi man begrænser luftindtagets størrelse. Til en vis grænse...
Jeg skal ha 88cc hyperrace på min rx og der bruger jeg standard filterkasse også.
Ham her forklarer også hvorfor han bruger det på 86cc TPR og 103cc racing
https://www.youtube.com/watch?v=SJth-GEy9aY
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Trykket er også abnormt højt hvorfor der er endnu mindre tendens til overmætning af luften.
Jeg tvivler på man ønsker så stor en mængde stillestående luft som overhoved muligt.
50cc filterkasserne er som regel mindre end 125cc filterkasserne, fordi der et optimalt størrelsesforhold i forhold til den tid der går mellem ændringerne i trykket i kassen.
Når membranen lukker for hver motoromdrejning er undertrykket i kassen på sit højeste, og størrelsen på kassen skal gerne være så tilpas lille at undertrykket vil nå at suge så meget luft ind at der opstår peak pressure overtryk i akkurat det øjeblik membranen åbner igen og der kommer mere luft gennem.
Det er ikke boost bootle funktion, det er mere i stil med den funktion en turbo eller kompressor har.
Luften bliver til dels skudt ind.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Blandingen bliver jo som bekendt for mager hvis du lader rullefeltet bremse motoren ned, med lukket gas, fra høje omdr.
Man risikerer varmesætning.
Når man går på gassen igen kan den ekstra smule gas i luftfilteret kompensere for den hidtil lidt for magre blanding?
Jeg er ikke 100% på videnskaben bag.
Ved bare hvordan boost bottle virker i princippet.
Og har hørt to steder fra, at luftfilterkassen til dels tjener den funktion.
De beskre i utvetyde vendinger at der var den her effekt.
Jeg har til gengæld aldrig hørt nogen sige i utvetyde vendinger at det skulle virke modsat.
At det altså er et problem at luften får lov at fise gennem venturien 3 gange når man lukker/åbner hurtigt
det skulle netop være fordi gasspjældet er nedsænket at atomiseringen af gassen bliver så meget bedre.
Lufthastigheden gennem venturi når man går på gassen igen vil jo heller ikke være så høj, hvorfor det kan have svært ved at atomisere gassen i første revolution.
Det er måske netop derfor den ikkke hoster, endsige bøher, et splitsekund når man går på gassen igen
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Det virker stadig utroligt at ingen bruger luftfilterkasser store som ovne, hvis mere volume er bedre uden grænse.
mit indtryk er at lærebøger er som opskrifter overleveret gennem generationer.
Et godt eksempel er skinken som får skåret enderne af inden den kommer i gryden.
Den tradition gik i arv mange generationer før man fandt den originale opskrift fra 1820, hvor lillemor skriver at hun skar enderne af skinken for ellers kunne den ikke være i gryden
Ligesom 49ccscoot i videoen siger at han indeldningvis antog at en lukket filterkasse simpelthen ville være for meget en flaskehals på race motorer, ellers ville folk vel bruge det.
Oh was he wrong.
Jeg er derfor meget varsom med at slutte fra tendens til regel.
Der blev skrevet utallige bøger om jordens plads midt i solsystemet inden galilei måtte stå i retten og tilstå, at det var djævlen der fik ham til at påstå solen var centrum af solsystemet. Nægtede han ville han komme til djævleudrdrivelse, som består af tortur til man dør af smerte, eller knækker og beder om at blive aflivet under tilståelse af at man rigtignok havde stået i ledtog med fanden.
Sandheden er som regel ilde hørt.
Statistik er som et par hotpants. Viser det meste. Men skjuler det vigtigste.
Det der får hele herligheden til at give mening og have sammenhængskraft.
En ting er hvad almen praksis har været på kart filtre hidtil.
Men det korte af det lange er, lukket luftfilterkasse er slet ikke nogen dum ide uanset motor størrelse.
Det er nærmest raketvidenskab at redegøre for alle dynamikkerne der gør sig gældende, men alt peger i retning af at åbent filter meget sjældent er det rigtige valg.
Jeg følger en youtuber der arbejder for usaf som raketudvikler, som er meget fascineret af fluid dynamics og viser hvordan det hænger sammen.
Jeg er fuldt med på de parametre du fremhæver som har indflydelse på karbureringen. Indsugningslængde, volume, relativt til luftfiltervolume, venturi størrelse, tragte, krumtapshusvolume, omdrejningstal, ønskede effektområder osv osv.
Der er en grund til min 88cc enduro rx stadig er på tegnebrættet
Jeg har begrebet hvor kompliceret det er, og hvor meget potentiale der er i at tilpasse de enkelte komponenter til hinanden.
Den skal yde så meget som muligt så tidligt som muligt.
Men at finde nogen der har forstået de underliggende mekanismer, og ikke bare kan sige at jeg skal skære enderne af skinken inden jeg kommer den i gryden, har vist sig umuligt.
Eric Gorr er vist død, og ville helt sikkert ikke have tid til at hjælpe mig. Ikke med de penge jeg ville gide lægge for min 88cc enduro kværn.
Men hvor der er en vilje er der en vej som man siger.
Kan du evt anbefale en lærebog eller to?
Jeg kan efterhånden godt spotte det når nogen skriver "skær enderne af skinken" uden at vide hvorfor man skulle gøre det. Og vil altid spørge "hvorfor" inden jeg blindt følger en andens eksempel.
Så det gør mig ikke noget evt at skulle skimme en lærebog hvor der også står en masse nonsens.
Nobody's perfect ikke engang keith code
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
jeg skrev
Jeg tvivler på man ønsker så stor en mængde stillestående luft som overhoved muligt
til det svarede du
Det står dig helt frit for at tvivle ikke desto mindre er det det man ønsker,
Nu skriver du så at det burde give sig selv
en 50cc ikke har brug for 1 liter luftfilterkasse
øh
som sagt, ingen er perfekte, end ikke keith code.
Det ærgrer mig at du slet ikke forstod hvad jeg sagde med skinke hotpants og ovnstørrelse luftfilterkasse på en 50cc.
Det kunne redde dig fra at skrive ting som at man ønsker så stor en luftfilterkasse som overhoved muligt.
Jeg er meget taknemmelig for prajet i den rigtige retning.
Jeg vil sætte mig ind i sagerne og prøve at få alle brikkerne til at falde på plads.
nonsense be damned
mar 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Svar: 10
Std luftfilter?