1.325 visninger
|
Oprettet:
optræk og bundtræk {{forumTopicSubject}}
Halløj alla sammen..
Jeg har lige et par hurtige spørgsmål vedrørende optrækket og bundtrækket på min G-max 45 edition..
Den har stadig original cylinder, karburator på og vario, men der er ingen skive ( tænker det er meget normalt på en 45) men den kører som den må 45-48 lige ud.
Nu til spørgsmålene:
hvad mener i at ville være et godt forslag til at give den et hurtigt optræk, men samtidig gøre at den ikke mister for meget på toppen når den rammen en bakke., og er det overhovedet muligt.
Jeg har en 17,5 liggende men ved ikke hvor effektiv den er på en 40mm cylinder.
Jeg håber i har nogle gode forlag
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 769 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.872
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.123
Tjek om stemplet er slidt og skift det hvis det trænger.
Tegn på dit vario med en tusch. Det lyder som om at du mangler topfart og slidte ruller eller en slidt rem gør rigtig meget.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
Eneste rem der passer i pgo.
Udover polinis 738x18,5
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
Stempel og top er mindre end et år gamle da de blev skiftet grundet en fejl 40 fra forrige ejer. når du mener jeg skal male på min vario er det vel for så at se hvor langt den kommer op
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
Vlad S: jeg kan ikke rigtig på karburatoren til at blive justeret ordentlig så der kommer altid benz ud af luftfilteret, og hvad mener du med cvt. indstilling
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 769 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.872
Det jeg mener med cvt indstilling er, at indstille ruller/trykfjeder/trimfjeder og få fat i en passende rem(på pgo er den eneste rem som passer den originale pgo rem '738x18'. "Std" rem fra de forskellige butikker passer ikke rigtigt da de er for lange)
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.123
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.123
Tegn på dit vario og kør en tur.....!
CDI ændre ikke noget.
Men det vil ændre noget at skifte topstykket, til et der er højkomprimeret.
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 769 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.872
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
Der dukker egentlig bare en fandens masse sider op med udgaver til puch eller også kommer jeg ind på kgi og der dukker egentlig bare malossi, athena osv men jeg ved jo ikke om det er den slags jeg leder efter
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 769 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.872
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.412
En original pgo rem på 738x18 vil i så fald give ca 10kmt mere topfart og en lidt pænere benzinøkonomi.
Grunden til jeg har nævnt kilerem er fordi din topfart er ret lav taget i betragtning der ikke er ringi varioen.
Det kan dog evt være fordi du har original udstødning på.
De kører ikke ret stærkt med original udstødning på.
Hvis du skal have en anden udstødning på for at få mere optræk, så skal du også have lettere ruller i varioen, en større hoveddyse i karburator og have fjernet tragten i forrøret på udstødningen så den yder som den er beregnet til.
Jeg havde taget technigas silent sport eller lignende, til en g-max.
Stor tung scooter den kan godt bruge den ekstra kraft, og størrelsen på sådan en udstødning med katalysatoren sat bagpå, passer godt til scooterens størrelse.
På en hot ser sådan en lang udstødning lidt for lang ud
Men jo topstykle vil give lidt mere sprødt optræk.
Ved ikke om man skal dyse om eller have lettete ruller i.
Det antager jeg ikke da porttiderne på cylinderen forbliver de samme, og udstødningen forbliver den samme.
Så det er nok ikke nødvendigt med omdysning fordi man sætter andet topstykke på
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
Jeg må vel så egentlig også snart få den stemt ind på min bruger
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.123
Der skal dyses om, når der ændres på kompressionen.
https://www.thansen.dk/scooter-mc/scooter-og-knallert/reservedele/aprilia/sonic/cylinder-topstykke/topstykke/n1709640336/pn1709642682
Det burde kunne gøre det.
Tag hen til en Thansen og få udleveret dette topstykke og se efter om kanten er omkring 1 mm.
Hvis den er det, så køb det.
Evt tag det gamle topstykke med, så du kan sammenligne hvor stor kanten er på det originale topstykke.
En højere kompression giver bedre optræk, flere HK, bedre gasrespons, flere omdrejninger og derfor også højere topfart.
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
Jeg fandt ud af at skiven ikke er i maskinen, at der ikke er nogen begrænsning i studsen, at der ikke er nogen begrænsning i udstødningen, at der er standard vario og kobling på, original karburator og sports filter på, med alle de "mangler" burde den køre mindst 55-60, men den kører ikke anden end 45-47
sep 2004
Følger: 22 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 4 Svar: 25
her kan ses hvor langt remmen kommer op og rammer varioen
jun 2019
Følger: 13 Følgere: 769 Scootere: 1 Emner: 136 Svar: 4.872
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 456 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.123
Din rem kommer ikke helt op.
Klem remskiverne sammen med fingrene og se om du kan få remmen helt ned.
Og tegn så nogle streger på dit vario, så vi kan se hvor meget tusch der bliver fjernet af remmen.
Din video viser ikke ret meget.
optræk og bundtræk