{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
583 visninger | Oprettet:

Mads A
Mads A
Tilmeldt:
23. sep 2022
Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14

Fart Derbi Senda 2005 {{forumTopicSubject}}

Derbi Senda 2005

Jeg vil gerne have den til at køre de 39, stadig med et godt optræk. Jeg kunne egentlig godt tænke mig hvad den ville køre med følgende og om den SKAL have den originale cylinder til 4000,- for at køre lovligt:

Cylinderkit - Doppler Origin 50ccm og udstødning 50/70
Cylinderkit - Doppler Origin 50ccm og original udstødning
Cylinderkit - Naraku standard 50ccm og udstødning 50/70
Cylinderkit - Naraku standard 50ccm og original udstødning
Cylinderkit - original 50ccm og udstødning 50/70
Cylinderkit - original 50ccm og original udstødning

Og høj gearing til alle umiddelbart. Har i nogen forslag til hvordan man i stedet skal og uden man måske skal købe den originale til 4000,-

Håber meget på hjælp! smiley

God dag til alle


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fart Derbi Senda 2005
  • #1   26. sep 2022 Høj gearing giver ingen mening når topfarten skal være begrænset.

    Hvis den skal være helt lovlig, så skal den have godkendte dele på fra a til z.
    Ikke originale dele. Bare godkendte standard dele.
    Du kan få standard cylinder for under 1000kr

    Men politiet tjekker ikke om dine dele er godkendte.
    De tjekker om den kører for stærkt. Eller larmer for meget. Og den slags.
    Så hvis din topfart er under 40 kmt på gps så er det i praksis lige meget hvad dele du har på.
    Selvom det i teorien ikke er lovlige motordele.

    Topfarten med alle 5 opsætninger afhænger af din gearing.
    Kører du med høj gearing, og 6 gear istedet for at begrænse den til 3 gear, så vil din topfart være

    100
    85
    100
    85
    100
    Og 85

    Alle standard cylindrene er ens.
    Det er bare forskellige firmaer der har revet originalcyllen af, kopieret den og sat den til salg billigere end derbi (piaggio-group) sælger dem.

    Hvis din original udstødning er begrænset så er din topfart kun 60 kmt med høj gearing og standard 50cc cylinder.
    Optrækket vil også være virkelig dårligt.


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #2   26. sep 2022 Det synes jeg faktisk ikke var et svar på mit spørgsmål, og du må ikke misforstå mig for jeg jeg sætter meget pris på din hjælp. smiley

    Er det mig som overser noget? Jeg vil gerne have min fart til at være de 40, jeg er ligeglad med om delene er ulovlige, så hvordan kan den blive lovlig? Også i forhold til de muligheder jeg skrev?

    Ingen mange tak for svaret smiley


  • #3   26. sep 2022 Din fart bliver
    100
    85
    100
    85
    100
    85
    hvis din standard udstødning er uden begrænsning

    Hvis den er med begrænsning så 65 istedet for 85..

    Forslag.
    Find en brugt standard udstødning med begrænsning. Og køb 11tands foran og så stort bagi som muligt.
    Få gearene begrænset til 3 gear.
    Prøv at se om det kører under 40.

    Hvis ikke så find en billig standard cylinder.

    Husk at indstille karburator hver gang du ændrer enten cylinder udstødning karburator eller luftfilter.
    Ellers dør motor af at køre


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #4   26. sep 2022 Når på den måde. Så standard cylinder ik? Og standard udstødning med begrænsning og så 3 gear. Og lav gearing. Så er det de 40.

    Hvor siger du man kan få en standard cylinder til under 1000 eller er den anden fin nok.

    Så jeg kan på ingen måde beholde min 50/70?

    Kan godt se du faktisk svarede på mit spørgsmål jeg misforstod det bare.

    Tak…


  • #5   26. sep 2022 Hvis du vil beholde din 50/70 udstødning skal du geare den eeeekstra ekstremt lavt, og sætte den til 3 gear, og sætte orginal cylinder på.

    Problemet med den udstødning, i stedet for en standatd udstødning, er at den trækker fra 6000 omdrejninger til 10000 omdrejninger og så lidt videre ud.

    En standard udstødning derimod trækker fra 4500 omdrejninger til 7500 omdrejninger og så lidt videre ud.

    Hvor mange omdrejninger en motor kører med, svarer til hvor mange gange en cyklist træder i pedalerne minuttet.

    Jo hurtigere man jogger i pedalerne, jo hurtigere kører cyklen.

    Så 50-70 udstødningen er et problem.
    Ligeså stort et problem som det er at køre med høj gearing, hvis du vil have topfarten ned under 40 kmt.

    Din 72 cylinder derimod, den har det helt fint med at køre ved 4500-7500 omdrejninger.
    Den gør bare at motoren har lidt flere muskler ved lav fart. Istedet for at være totalt overdrevet langsom, så er den bare en anelse langsom....

    Men ok hvis du sætter ultra lav gearing på og kun 3 gear, og så standard udstødning uden begrænsing så burde den faktisk have fint optræk

    Problemet er jeg er i tvivl om den vil køre 39-41 eller 45-46....
    Det afhænger også af dækstørrelse og karburator og lidt andre småting.

    Du skal også skifte til sådan en 600 kr standard cylinder hvis du vil have den helt standard og lovlig, med så få kræfter ved lav fart som muligt, og en topfart under 40 kmt.

    Det er lidt mange bolde at jonglere med i hovedregning smiley
    Ka sagtens forstå det gir forvirring, no worries.

    Det tog mig et- halvandet år fra jeg købte min senda (rx) som sku tunes, til jeg endelig havde fundet ud af præcis hvordan jeg ville gøre det og ku købe tundelene til den.

    Det er et puslespil. Brikkerne skal passe sammen, og helst passe godt sammen


  • #6   26. sep 2022 500 for udstødning

    https://www.dba.dk/udstoedning-orginal-derbi-s/id-1092145123/

    680 for cylinder
    https://speedline.dk/cylinderkit-naraku-standard-50ccm-s-nk101-33

    + Dysekit.
    Tandhjul
    Evt karburator hvis den er mere end 21mm
    Ooooog tænding smiley
    Der er halvdyrt.
    Du ka så sælge de brugte tundele til lidt mindre end markedsværdi, og hente 1200kr ud igen der ca.


  • #7   27. sep 2022 Glem det.
    Du ødelægger motoren.
    Den er allerede gearet meget lavt.
    Hvis du hiver flere HK ud af den, med samme topfart, så dør motoren.
    Og den vil larme helt vildt.


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #8   27. sep 2022 Hvordan ødelægger jeg motoreren? Og hvorfor skal jeg have ny tændning?
    Så jeg ville godt kunne sætte standard cylinder på, beholde 50/70 og hvor lav gearing snakker vi så? Skal også lige sikre mig om motoren godt kan holde til det i længden.
    Men hvis det er muligt, så er det fint da det var hvad jeg helst ville smiley


  • #9   27. sep 2022 #8
    Tag en bil og kør en tur.
    Sæt den i 2. gear og tryk speederen i bund og bliv i 2. gear.
    Hvad tænker du at der sker med motoren?


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #10   27. sep 2022 Men kan man så gøre noget andet?

  • #11   27. sep 2022 #10
    Nej. Ikke på en Derbi.
    Hvis diner utilfreds med optrækket men gerne vil "køre lovligt", så har du valgt en forkert knallert eller du overvurderer hvor vildt et optræk skal være på en lovlig knallert.

    Det er kun de knallerter, som er elektronisk begrænset, som kan have fuld ydelse under optrækket for så at slippe trækket kort før topfarten.

    Overvej en 100 % lovlig Honda SFX.
    Den har 5,3 HK og trækker som en hest.
    Den stopper så ret brat ved 38 kmt, hvor den rammer omdrejningsbegrænseren.


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #12   27. sep 2022 Det et ikke fordi den SKAL have et vildt godt optræk

  • #13   27. sep 2022 #12
    Enten så er den 100 % lovlig.
    Ellers så er den tunet.

    Enten eller.


  • Mads A
    Mads A Tilmeldt:
    sep 2022

    Følgere: 13 Emner: 5 Svar: 14
    #14   27. sep 2022 Okay, så standard cylinder og standard udstødning er fint.

Kommentér på:
Fart Derbi Senda 2005

Annonce