{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
219 visninger | Oprettet:

Defekte krumtapslejer Giantco sprint {{forumTopicSubject}}

Hej derude
Er der nogen herinde som har erfaringer med hvad der skal til for at få krumtaps lejrene til at holde.
Jeg kører med en opsætning 72cc. + høj gearing Max topfart 80kmt. Hyppige olieskift 5w-40 har også prøvet 10w-60
Har ødelagt 2 sæt nu og overvejer at købe en komplet ny ekstra forstærket krumtap, hvad tænker i ?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Defekte krumtapslejer Giantco sprint
  • #1   18. sep 2023 nu skal du jo også huske på at det er en gammel maskine allerede nu

    jeg kørte i 3 år med 90 cc og topfart på 100 ca den holde fint så jeg ville smide standart lejer og krumtap i igen


  • #2   18. sep 2023 Jeg gør jo en del i MC som også er 4 takt. Umiddelbart er 5-40 noget sjask og bruge på den kineser. 10-60 er da bedre men jeg ville nok gå med en 15-50eller 20-50 og gerne fuldsyntet da du kører luftkølet. Og du skriver ikke hvor langt du kører mellem hvert havari men et bud på skifte interval herfra ville være absolut max 1000km.

    Og hvad for lejer køber du, og hvad er betegnelsen på dem?
    Lidt vigtigt at det som minimum er C3 lejer, har du styr på det? ellers spørg smiley

    Jeg kører selv på den her olie i min luftkølede MC med række 4 motor, der tager 8000 omd. på et splitsekund
    https://www.weboil.dk/shop/408-mannol-motorolie/22161-mannol-7832-15w50-motorbike-4-t---1l/


  • #3   20. sep 2023 Det er orginale lejer på orginal krumtap på 2 forskellige motorer. Begge kørt under 7000 km fra ny og har kørt med 72ccm cylinder mv. Ca 2-3 tusinde hver da de begyndte at larme fra lejerne.
    Hyppige olieskift ca. 1000 km. På fuldsyntetisk kvalitets olie, men det kan da godt være jeg skulle prøve en som er lidt tykkere ved koldstart som Henrik skriver. Jeg har tænkt at prøve om jeg kan finde en brugt motor/scooter med lavt km tal, alternativt en komplet forstærket krumtap eller bare skifte lejerne ud til stærkere kvalitet lejer.


  • #5   25. sep 2023 Har adskilt motoren totalt nu og kan konstatere at det er venstre krumtaps leje som skurer. Jeg kan også se, at det defekt leje ikke bliver smurt ligeså godt som højre da denne ligger lige over olie sumpen. Det er nok umuligt at ændre, det eneste man kan gøre er at kører med max oliestand hele tiden og dernæst bruge den bedste olie man kan få.

  • #6   25. sep 2023 Hvad betegnelser står der på lejet??

  • #7   25. sep 2023 Den højre 6303 X 3-3/C3
    Den venstre 6204 / P53


  • #8   25. sep 2023 Det venstre som også er i stykker.. Og det højre som hedder C3 og betyder det har mere radial slør så det kan køre under varme forhold og med høje omdrejninger.
    Kunne være du havde fejlen der. Krumtap lejer anbefales altid C3 eller C4 og det er dit venstre leje ikke.
    Tror ikke P53 står for det samme, har jeg ihvertfald aldrig hørt om.
    6303 og 6204 er angiver størrelsen på lejet.


  • #9   25. sep 2023 Okay men det er de lejer den er født med, så må vi hellere give Kina besked ??

  • #10   25. sep 2023 Måske, men du har jo oveni kørt med 72cc. Det må give en forskel

  • #11   26. sep 2023 Ja absolut nok ca. dobbelt op på hk. Det var også bare for at høre om der var nogen der havde gode erfaringer med at skåne lejerne på en eller anden måde

Kommentér på:
Defekte krumtapslejer Giantco sprint

Annonce