364 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 9 Svar

overrange hvor meget forskel? overrange hvor meget forskel?

Har et komplet polini vario kit i std størrelse. 120mm.
Hvor meget forskel er der på at skifte til et 128mm overrange kit. Optræk topfart, mellem område.
Andre fordele, nogen ulemper?

Opsætning. Indtil videre.
Polini hi speed Evo vario kit, 19x5.5 ruller 3.5g tryk 34kg. 

Polini 3g 107 kobling, gule trim, skiftet til blå for at prøve at læse koblings problem. 

Mallosi Mhr ø12 kit Ac portet til 192' og squish 0.5. Blok blueprintet og fræst op. 

Mallosi Mhr ø12 krumtap 

Mvt digital tænding. 

Polini cp Evo 24mm karburator. 

Polini Evo membran grønne blade. 

Yasuni c21. 

14hk. 

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af vandhane i køkkenvask 800 kr.
  • VVS udskiftning af vandhane der drypper 1.600 kr.
  • Fugning af fodlister ca 30 kvm. 400 kr.
  • Toilet skyller ikke ud. 1.999 kr.
  • Opsætning af dampspærre og gipsplader 1.500 kr.
  • Opgravning af rødder 6.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  overrange hvor meget forskel?
  • #2   16. okt 2023 Mit indtryk er det er noget man monterer hvis de sidste 4% optræk og topfart er vigtigere end 2000 kroner for e
    Plus penge til ruller og trim. Så nærmere 2500 kroner

Du skal fræse i variohus og ofre elstart og trykfjederen ka du kun bruge hvis du kører med racing eller hyperracing tun.

Det er klart en bedre vario og torque converter og rem end standard... men kun rigtig hvis du kører med racing tun eller større.
    Om det ka svare sig at montere er et vigtigere spørgsmål

Har du en pgo skrot så kan det endnu mindre svare sig da remmen ikke passer og du kan ikke få en rem der faktisk passer.

Du skal ud og købe ruller i lange baner og en trykfjeder og justere trim, bare for at få den til at køre ligeså godt som en almindelig billig multivar eller speedcontrol ville få maskinen til.

Jeg har hørt om enkelte der har haft held med at få det til at køre godt, også på en skrot, ved at blande dele og remme sammen. Det kræver dog en del tid og knofedt.
    Men har man brændt næsten 2000 af på stumpen allerede så ka jeg godt forstå hvis man ender med at bruge 40 timer på at skrue og teste for at få møget til at virke bare lidt bedre end std vario og remskive gør.

Links til et par reviews der går grundig til værks (på en lodret minarelli. Ikke en skrot)
    https://youtu.be/G4qde07ZR-8
    https://youtu.be/IoAJx6V6R54

• #3   16. okt 2023
    Indtil videre er opsætning.
    Polini hi speed Evo vario kit, 19x5.5 ruller 3.5g tryk 34kg.
    Polini 3g 107 kobling, blå trim.
    Polini rem skive i bag 120mm med to liniær spor.
    Mallosi Mhr ø12 kit Ac portet til 192' og squish 0.5. Blok blueprintet og fræst op.
    Mallosi Mhr ø12 krumtap
    Mvt digital tænding.
    Polini cp Evo 24mm karburator.
    Polini Evo membran grønne blade.
    Yasuni c21.
    14, 1hk.

• #4   16. okt 2023 Hvis der er org gearing i stadig så ville jeg overveje at få den skiftet til noget højere før jeg ville overveje overrange kit.
    Det kan gi bedre optræk samtidig med den højere topfart det giver.

• #5   16. okt 2023 Jeg er sådan set ikke interesseret i at kører hurtigere end de 110 den render nu. Men vil bare gerne have det videste optræk hele vejen der op.
    En gearing vil gøre den mere høj gearet og langsommere i optræk?

• #6   16. okt 2023 Som regel ja højere gearing = langsommere optræk. Men på scooter spiller vario en rolle, så der kan en gearing blive for lav.
    Er gearingen for lav vil den rende varioen igennem uden at ændre farten så meget som den kunne. Den bruger kræfterne på at slynge varioen ud for hurtigt og for lidt på at få baghjulet op i fart.
    Derfor kan man nogen gange få en anelse bedre optræk med en højere gearing, på scooter.
    På biler og mc sådan set også, da gearingen kan blive så lav at det mekaniske spild procentvist bliver større og så bliver trækkraft mindre. Det kan være en fordel offroad da man har mere brug for at kunne lægge den helt rigtig mængde kraft i baghjulet, fremfor jo mere jo bedre som på dragmaskiner der kun kan få for lidt power i baghjulet.

Men søger du udelukkende kraftigere optræk, så ved jeg ikke helt hvad jeg ville gøre.

synes 2000+ for or kit er mange penge i forhold til hvor lidt det giver i tests.

så jeg ville være mere fristet til at lave vandkøling på den eller undersøge om folk har fået mere ud af større udstødninger, eller overvejet at finde en anden maskine at lave til ren optræksmonster.
    evt gemme pengene til mc kort og få en monkeybike og gi den et seriøst tunkit og geare den til max 90 kmt smiley

evt kan der være noget at hente med finindstilling af trim ruller remvalg og den slags. Mange bække små gør en stor å

• #7   16. okt 2023 jeg har tunet mc , en tunet dax , en tunet bil smiley
    Købté en Jog AS som jeg havde som dreng . og ja den har vi så experimenteret med .
    men ja det er noget følsomt skidt det vario. det er også derfor jeg overvejer et or kit da bare 0,5g ruller den ene eller anden vej gør en kæmpe forskel. så måske et or kit var noget der gjorde en kæmpe forskel.
    jeg har prøvet at have et større dæk på der ændrede rulle diameter fra 127-135cm ,hvilket jo også er noget af en gearing. der synes jeg den mister noget af optrækket.
    alt i vario er købt som et samlet kit (polini highspeed evo) så det burde passe godt sammen har så prøvet 3,2, 3,5 3,8 4,3 og 4,8 g ruller og kommet frem til at 3,5 virker bedst.
    pengene er ikke så meget det der tæller det skal bare virke, men helst end del bedre end det jeg har før jeg gider at bruge pengene på det.

• #8   16. okt 2023 Bare køb malossi remskiven og malossi or rem, du har en perfekt vario i den polini du har nu, den vil uden tvivl trække bedre end med std remskiver så smiley

• #9   16. okt 2023 #8, det er en polini speed drive tourqe converter i bag, dog kun i 120mm.
    Synes det er lidt svært når man kigger på remme og skiver og vario så er der alle mulige forskellige vinkler. Man skal vel have noget med ens vinkler for at det fungerer sammen.
    Og skal forreste vario ikke også være or ellers render den vel oven ud?

• #10   17. okt 2023 Vinklerne ska passe, ellers overopheder rem og både remskiver vario og rem blir slidt hurtigere.
    Men er ikke sikker på man behøver de ekstra 4mm radius på varioen.

Har søgt lidt youtube efter tunede jog. Jeg så ikke nogen køre enormt stærkt. Hvorfor ved jeg ikke. Måske jeg sku ha brugt mere end 10minutter på at søge.
    Finder man en der er hurtig nok ku jeg tage inspiration fra dens opsætning. Men fandt ikke lige noget hvor jeg tænkte, det der, det ser hurtigt ud.
    Jeg tjekkede scooter-attack også og der så cylindervalg godt nok moderat ud. Ligesom hvis man ska tune e lodret mina. Der findes ikke ret vildt tun til lodret mina synes jeg ikke

Kommentér på:
overrange hvor meget forskel?

Annonce