364 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
9 Svar
overrange hvor meget forskel? overrange hvor meget forskel?
Har et komplet polini vario kit i std størrelse. 120mm.
Hvor meget forskel er der på at skifte til et 128mm overrange kit. Optræk topfart, mellem område.
Andre fordele, nogen ulemper?
Opsætning. Indtil videre.
Polini hi speed Evo vario kit, 19x5.5 ruller 3.5g tryk 34kg.
Polini 3g 107 kobling, gule trim, skiftet til blå for at prøve at læse koblings problem.
Mallosi Mhr ø12 kit Ac portet til 192' og squish 0.5. Blok blueprintet og fræst op.
Mallosi Mhr ø12 krumtap
Mvt digital tænding.
Polini cp Evo 24mm karburator.
Polini Evo membran grønne blade.
Yasuni c21.
14hk.
0 synes godt om
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.548
Plus penge til ruller og trim. Så nærmere 2500 kroner
Du skal fræse i variohus og ofre elstart og trykfjederen ka du kun bruge hvis du kører med racing eller hyperracing tun.
Det er klart en bedre vario og torque converter og rem end standard... men kun rigtig hvis du kører med racing tun eller større.
Om det ka svare sig at montere er et vigtigere spørgsmål
Har du en pgo skrot så kan det endnu mindre svare sig da remmen ikke passer og du kan ikke få en rem der faktisk passer.
Du skal ud og købe ruller i lange baner og en trykfjeder og justere trim, bare for at få den til at køre ligeså godt som en almindelig billig multivar eller speedcontrol ville få maskinen til.
Jeg har hørt om enkelte der har haft held med at få det til at køre godt, også på en skrot, ved at blande dele og remme sammen. Det kræver dog en del tid og knofedt.
Men har man brændt næsten 2000 af på stumpen allerede så ka jeg godt forstå hvis man ender med at bruge 40 timer på at skrue og teste for at få møget til at virke bare lidt bedre end std vario og remskive gør.
Links til et par reviews der går grundig til værks (på en lodret minarelli. Ikke en skrot)
https://youtu.be/G4qde07ZR-8
https://youtu.be/IoAJx6V6R54
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 98 Scootere: 2 Emner: 44 Svar: 506
Indtil videre er opsætning.
Polini hi speed Evo vario kit, 19x5.5 ruller 3.5g tryk 34kg.
Polini 3g 107 kobling, blå trim.
Polini rem skive i bag 120mm med to liniær spor.
Mallosi Mhr ø12 kit Ac portet til 192' og squish 0.5. Blok blueprintet og fræst op.
Mallosi Mhr ø12 krumtap
Mvt digital tænding.
Polini cp Evo 24mm karburator.
Polini Evo membran grønne blade.
Yasuni c21.
14, 1hk.
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.548
Det kan gi bedre optræk samtidig med den højere topfart det giver.
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 98 Scootere: 2 Emner: 44 Svar: 506
En gearing vil gøre den mere høj gearet og langsommere i optræk?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.548
Er gearingen for lav vil den rende varioen igennem uden at ændre farten så meget som den kunne. Den bruger kræfterne på at slynge varioen ud for hurtigt og for lidt på at få baghjulet op i fart.
Derfor kan man nogen gange få en anelse bedre optræk med en højere gearing, på scooter.
På biler og mc sådan set også, da gearingen kan blive så lav at det mekaniske spild procentvist bliver større og så bliver trækkraft mindre. Det kan være en fordel offroad da man har mere brug for at kunne lægge den helt rigtig mængde kraft i baghjulet, fremfor jo mere jo bedre som på dragmaskiner der kun kan få for lidt power i baghjulet.
Men søger du udelukkende kraftigere optræk, så ved jeg ikke helt hvad jeg ville gøre.
synes 2000+ for or kit er mange penge i forhold til hvor lidt det giver i tests.
så jeg ville være mere fristet til at lave vandkøling på den eller undersøge om folk har fået mere ud af større udstødninger, eller overvejet at finde en anden maskine at lave til ren optræksmonster.
evt gemme pengene til mc kort og få en monkeybike og gi den et seriøst tunkit og geare den til max 90 kmt
evt kan der være noget at hente med finindstilling af trim ruller remvalg og den slags. Mange bække små gør en stor å
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 98 Scootere: 2 Emner: 44 Svar: 506
Købté en Jog AS som jeg havde som dreng . og ja den har vi så experimenteret med .
men ja det er noget følsomt skidt det vario. det er også derfor jeg overvejer et or kit da bare 0,5g ruller den ene eller anden vej gør en kæmpe forskel. så måske et or kit var noget der gjorde en kæmpe forskel.
jeg har prøvet at have et større dæk på der ændrede rulle diameter fra 127-135cm ,hvilket jo også er noget af en gearing. der synes jeg den mister noget af optrækket.
alt i vario er købt som et samlet kit (polini highspeed evo) så det burde passe godt sammen har så prøvet 3,2, 3,5 3,8 4,3 og 4,8 g ruller og kommet frem til at 3,5 virker bedst.
pengene er ikke så meget det der tæller det skal bare virke, men helst end del bedre end det jeg har før jeg gider at bruge pengene på det.
aug 2005
Følger: 104 Følgere: 201 Scootere: 23 Emner: 31 Svar: 1.747
okt 2006
Følger: 10 Følgere: 98 Scootere: 2 Emner: 44 Svar: 506
Synes det er lidt svært når man kigger på remme og skiver og vario så er der alle mulige forskellige vinkler. Man skal vel have noget med ens vinkler for at det fungerer sammen.
Og skal forreste vario ikke også være or ellers render den vel oven ud?
sep 2003
Følger: 19 Følgere: 662 Scootere: 12 Emner: 152 Svar: 8.548
Men er ikke sikker på man behøver de ekstra 4mm radius på varioen.
Har søgt lidt youtube efter tunede jog. Jeg så ikke nogen køre enormt stærkt. Hvorfor ved jeg ikke. Måske jeg sku ha brugt mere end 10minutter på at søge.
Finder man en der er hurtig nok ku jeg tage inspiration fra dens opsætning. Men fandt ikke lige noget hvor jeg tænkte, det der, det ser hurtigt ud.
Jeg tjekkede scooter-attack også og der så cylindervalg godt nok moderat ud. Ligesom hvis man ska tune e lodret mina. Der findes ikke ret vildt tun til lodret mina synes jeg ikke
overrange hvor meget forskel?