{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
528 visninger | Oprettet:

Selvbygget Rullefelt {{forumTopicSubject}}

Dav derude, sidder med tanken om at enten bygge eller købe et transportabelt rullefelt der ikke vejer over 50kg, til at tage til træf og ud til gutterne!

Nogen kloge hoveder indenfor rullefelter der kan dele deres viden?

Havde kigget på denne https://www.facebook.com/marketplace/item/643069294697835/?ref=search&referral_code=null&referral_story_type=post&tracking=browse_serp%3Afe063c00-1e03-48ba-ba22-a621a4b6fc52
Han mener den kan måle hk og nm, og har kunnet måle samme hk som et rigtigt rullefelt. Men siger også den skal indstilles før den er præcis igen..?

Så mit spørgsmål er

1. Er dette en nem opgave? Har hørt man skal tage og veje rullerne og ligge det i programmet. Feks. simpledyno
2. Vil i mene det overhovedet kan betale sig at købe sådan en?
3. Denne er uden modstand, hvad er godt og skidt ved det?

Takker på forhånd

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Selvbygget Rullefelt
  • #1   1. dec 2023 jeg kan ikke se hvordan den skulle måle hk og nm uden at kunne sætte modstand på ruller den der måler kun fart i mit hove

• #2   1. dec 2023 Det var også det jeg tænkte til at starte med, men den kan åbenbart måle hk og nm ved hjælp af at omdanne rullernes kg x alt muligt andet, man kan finde formlen på internettet

• #3   1. dec 2023 1 hk = 75 kg × 9,80665 m/s² × 1 m/s = 735,499 W. Den metriske hestekraft beskrives således: En hestekraft er den effekt, der er nødvendig for at løfte en masse på 75 kg 1 meter lodret op fra jordens overflade i løbet af 1 sekund

• #4   1. dec 2023 ja det lyder jo sandsynligt nok

• #5   1. dec 2023 Yes, men håber der nogen der har lidt erfaring og viden til at guide mig smiley

• #6   1. dec 2023 ikke her sys bare den ser lidt underlig ud at der ikke er en modstand for til biler er der jo en stor el motor og motor standen bruger de fleste vand som modstand

• #7   1. dec 2023 Må indrømme min viden omkring rullefelter er begrænset, men Uden modstand kan jeg heller ikke se hvordan det skulle kunne måle andet end fart.
    Og så tænk jeg, at hvis det var så simpelt så var der nok ikke nogen der investerede mange tusind kroner i rullerfelter.

Min forståelse er at man med rullefelter måler momentet af motoren, og så ved hjælpe omdrejninger kan udregne motoren hestekræfter (med en formel af en art) og det må jo kræve en kendt modstand for at kunne udregne moment.
    Så enten skal du have en rulle med en kendte masse (inertia dyno) som man så (med formler jeg ikke har styr på) kan udregne hvor hurtigt motoren, kan få i bevægelse,
    eller en elektronisk bremse (load dyno) som kan skabe modstand og dermed kan man måle hvor stort et moment motoren maksimalt kan skabe.

Som sagt er ikke sikker i min sag, men det er sådan min forståelse af rullefelter er.

• #8   1. dec 2023 Der skal noget vægt på, ellers render high power maskiner omd ud uden at bruge kræfter. Men det bare tilføje vægt til rullen og kalibrere programmet til det.

• #9   2. dec 2023 7#
    Nogen kloge ord du kommer med, og det takker jeg meget for! Tænkte nogenlunde det samme, skulle bare høre det fra nogen klogere hoveder

Og 8#
    Ja, har du også helt ret i, tror måske nok man kan lave rullefelt uden modstand vha. feks elmotor, men rullerne skal ihvertifald veje mere

Kommentér på:
Selvbygget Rullefelt

Annonce