{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
501 visninger | Oprettet:

Ny kobling, samme problem {{forumTopicSubject}}

Hej sg

Jeg havde problemer med min knallert at den ikke gad at komme op i fart uanset hvor meget gas man giver,

Jeg fik fortalt at min kobling var slidt og jeg nok skulle købe en ny, så jeg har købt en ny STAGE 6 RT kobling

Jeg har justeret koblingen efter manual og har givet koblingen mere kabel i koblingsarmen men der er ingen ændring.

De koblingsfjedre jeg har fået med til stage 6 kobling var sløvere end de jeg allerede brugte som er Mallosi racing fjedre.

Jeg testede dem i min skruestik hvor jeg sættede begge fjedre mod hinanden og så hvilken en der pressede mest sammen.

Kan det evt være en slidt koblingsnav?

Jeg syntes også den har lidt svært ved at rev i neutral? I forhold til sidst og i forhold til det er mvt tænding, det kan også bare være mig der er helt ud og flyve.

Min opsætning: Generic Trigger SM50
Motor Minarelli AM6 (alt indmad også minarelli)
74cc division
Jasil krumtap
Iridium tændrør (BR9EIX)
Gianelli enduro udstødning (med begrænsning)
MVT Premium21 tænding
Motorforce PWK 24 karburator (120 dyse)
Barikit 360 studs
Top performance v force membran
Stage 6 luftfilter
14/55 gearing
6 gears gearkasse (helt ny)
Stage6 kobling med mallossi fjedre


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kobling, samme problem
  • #1   20. dec 2023 Den stiger i omdrejninger uden at stige i fart?

    I alle gear eller kun i nogen af gearene?

    Kan den trække ved lavere omdrejninger men slipper når den kommer op i højere omdrejninger?

    I så fald vil jeg mene koblingen glider.
    Mistænker umiddelbart at der måske er olie i som ikke er til mc med vådkobling.
    F.eks. bil olie.
    Det ku være en forklaring på hvorfor den gør det.


  • #2   20. dec 2023 Har du tjekket tænding? Havde samme problem på min hot det var tænding problem smiley

  • #3   20. dec 2023 Tænding er sat til 0 og det er den satdig, har sat den med et skydelære fordi jeg ikke har noget micrometer.

    Problemet var der mens jeg var ud og køre og den møtrik der holder fast på svinghjulet sidder godt spændt.


  • #4   20. dec 2023 #1

    Den stiger bare i omdrejninger uden at komme hurtigt op i fart som den plejer.

    Normalt når jeg er ude og køre giver jeg fra intet gas til bundgas river den mig frem, men nu giver den bare lige så langsomt omdrejninger uden at komme fremad hurtigt.

    Jeg bruger 10w40 olie som manualen anbefaler

    Det er 10w40 fra biltema så det er ikke det bedste kvalitet men det er det jeg altid har kørt med.


  • #5   20. dec 2023 Hvis olien er godkendt til vådkobling så er mit næste gæt at gearkassen måske mangler en shim et sted eller noget.
    Dog sku det være enten eller. Enten er tandhjulene i indgreb med hinanden eller også er de ikke,
    - Ellers knaser det højlydt hvis den trækker lidt men ikke ordentligt og det er pga en defekt i gearkassen.

    Evt link til olien eller ta et foto og del herinde så ska jeg undersøge for dig om den ka være problemet.
    Normal 10w40 olie til biler og plæneklippere og den slags er ikke til brug i mc, da de maskiner ikke har olie i koblingen og derfor bruger en anden type 10w40 olie end motorcykler med vådkobling bruger

    Nu har jeg aldrig haft vand i olien på en mc så ved ikke om det ku være det. Ved ikke hvordan der viser sig, udover ved at der er noget der ligner mayonaise i olien som man ka se når man dræner den.
    Men hvis det er derfor så er fejlen at den er utæt et sted og tager kølevand ind i gearkassen til olien.
    Det opdages enten ved at kælevæsken forsvinder eller ved at man ser mayonnaise i olien

    Den slags tænker jeg ikke koblingen er så glad for heller. Og det ku måske også give ekstra modstand i frigear når man prøver at få den til at tage omdrejninger men den skal kæmpe med det mayonnaise snask.


  • #6   20. dec 2023 Det er denne olie jeg bruger https://www.biltema.dk/bil---mc/bilreservedele/motorolier/semisyntetiske-olier/10w-40/halvsyntetisk-motorolie-10w-40-acea-a3b3-a3b4-4-liter-2000052216

    Der er intet vand i koblingen, har prøvet det før så ved godt hvordan det kan se ud haha.

    Dette problem skete der jeg var ude og køre, den gik lige pludselig død på landevej fordi jeg havde glemt at tænde for benzinen, efter jeg tændte den igen gad den ligepludselig ikke at trække ordenligt. Jeg har som sagt givet den en helt ny kobling og justeret den ordentligt.

    Jeg prøver først at justere tændingen i morgen og se ad.

    Ellers kan jeg se om jeg kan finde en video i morgen om hvordan den plejet at give gas og hvordan den nu gør.



  • #7   20. dec 2023 Ved ikke om du misforstår ordet vådkobling? Du skriver om vand i olien.
    Det der menes med en vådkobling er den er badet i olien, er det tilfældet skal din motorolie have betegnelsen Jaso MA eller MA2 .
    Det betyder den indeholder additiver så din kobling ikke glider som du beskriver.
    Jeg aner intet om din model , så om det forholder sig sådan ved jeg ikke.
    MC motorolier har for det meste de 2 betegnelser, motorolie til biler har betegnelsen Jaso MB, men den ses sjældent på etiketten.

    Og den olie du linker til er IKKE beregnet til vådkobling.

    Når jeg laver kobling på en MC lægger jeg de nye plader i noget MC motorolie natten over inden de skal monteres, så er de badet ordentligt ind når der startes op


  • #8   20. dec 2023 Jeg må kigge efter en ny gearolie smiley

    Jeg har kørt med den der olie i 6-7 måneder og har ikke haft nogen problemer med den overhovedet, indtil nu åbenbart.

    Jeg plejer også at lade min kobling ligge natten over eller 3-5 timer i den motorolie jeg bruger inden jeg sætter den.

    Tak for hjælpen, jeg må se om det kommer til at virke smiley


  • #9   20. dec 2023 Hvad med den her, den har fuld JASO betegnelse som jeg skriver om

    https://www.biltema.dk/bil---mc/mc/mc-olier/4-taktsolier/mc-olie-racing-10w-40-1-liter-2000054349


  • #10   20. dec 2023 Det jeg skal kigge efter hvis jeg skal finde en gearolie til vådkobling er bare JASO MA2 eller MA?

    Fordi så ville jeg se om jeg kunne finde en i en motorcykel forhandler her omkring


  • #11   20. dec 2023 Det er så en kombineret motor og gearolie du er ude i.

    Som den her https://www.thansen.dk/scooter-mc/olie-rens-og-pleje/putoline-produkter/motorolie/putoline-sport-4r-10w-40-1-liter/n-244553018/pn-237428716

    Men hvad siger bogen om olie til din maskine??


  • #12   21. dec 2023 Jeg har mig jo en Generic trigger sm50 som plejer at komme med en "Replica" af en am6, den motor har jeg jo så byttet ud med en minarelli am6.

    På den oprindelige manual til en generic trigger står der:
    CASTROL Power 1 - Racing 4T 10W40

    På en minarelli manual står der:
    SAE 10W30, type SE

    Jeg har ikke skiftet over til 10W30 endu der jeg næsten lige bar haft sat denne nye motor på, plus tænkte ikke det ville gøre den store forskel fordi der er næsten præcis det samme i begge motorere.

    Generic Manual:
    REPAIR MANUAL D01 - TRIGGER 50 - Motorsweden.se https://motorsweden.se/media/wysiwyg/manual/D01_Service-manual_ENG_Vers--2015-01---Klein.pdf



    Minarelli manual:
    MOTOR AM6 https://scf99fe700a0cb239.jimcontent.com/download/version/1611595882/module/12580878126/name/Minarelli%20AM6%20Engine%20Workshop%20Manual.pdf


  • L L
    L L Tilmeldt:
    dec 2023

    Følgere: 1 Svar: 7
    #13   21. dec 2023 #7

    Hvorfor skulle Andreas ha misforstået ordet vådkobling??

    Det er mere dig der trænge til at pudse brillerne og læse teksten igen.

    Andreas svarer, i #6, bare på det som "L" siger i #5..... Det er "L" i #5 som snakker om vand i olien, ikke Andreas i #7, han svarer bare......

    Elendigt sted det her. Det er efterhånden bunden af bunden.


  • #15   21. dec 2023 Jeg ville bare godt have noget hjælp smiley

  • #16   21. dec 2023 Ja nemlig, håber også du har fået det.
    Alt andet er noget fis


  • #17   21. dec 2023 Jeg ville i vært fald prøve smiley

  • #18   21. dec 2023 Nu hvor jeg skal skifte olien, kan jeg så bare dræne den gamle og hælde det nye op i eller skal jeg "gøre koblingen tør igen"

  • #19   21. dec 2023 Jeg ville skille ad og tørre af, bare for at være så grundig som muligt

  • #20   21. dec 2023 Jeg lod den bare stå i tomgang nogle minutter og skifte lidt imellem gearne med lave omdrejninger.

    Det hjalp med den nye olie og få justeret tænding lidt, mange mange tak for hjælpen.

    Og glædelig jul smiley


  • #21   21. dec 2023 Tak og i lige måde ??

Kommentér på:
Ny kobling, samme problem

Annonce