Forum kategorier


Scooter Tuning

Har du planer om at tune din scooter, kan vi her på ScooterGalleri give dig gode råd og vejledning til, at komme nemt og lovligt gennem denne process.

Fordele og ulemper ved tuning
Hvis man spørger andre tunere, vil de sige at fordelen ved at tune er, at det giver flere kræfter til scooteren, samt at det på sigt vil give en bedre økonomi i forhold til brug af benzin. Dog skal man være sikker på, at man har valgt en rigtig og lovlig tuning, da der findes mange rundt omkring, som nemt kan snyde eller lave fejl.

Ulempen ved at tune sin scooter, er at der vil forsvinde en vis værdi, da garantien bortfalder på de dele som vil være påvirket af tuningen. Derfor kan man ikke regne med at få lige så mange penge for scooteren, hvis man vil sælge den igen. En ny køber vil højst sandsynligt ikke betale for den øgede ydelse. Grunden til at det er vigtigt at få en lovlig tuning, er at man ellers vil få problemer, hvis man kommer ud for en ulykke eller bliver stoppet af politiet.

Ydermere er det også vigtigt at tjekke din forsikring når du tuner din scooter. Hos nogle selskaber behøves der ikke at være nogle konsekvenser, mens andre måske ligefrem vurderer, at du skal til at betale en højere præmie i forsikringen. I værste fald kan de også vælge slet ikke forsikre dig. Dette kan ske pga. alder og scooterens hestekræfter.

Lovlig Tuning
For at være sikker på, at du har en lovlig tuning, kan du vælge at få det gjort på et værksted. Dog skal værkstedet kunne dokumentere, at tuningen har virket på din scooter og at den er lovlig. Scooteren må ikke støje eller forurene mere end den gjorde før. Er du i tvivl om det er blevet gjort ordentligt, kan du bede om at få prøvet scooteren på et rullefelt.

Grunden til at du skal vælge en lovlig tuning, er at konsekvenserne for en ulovlig kan blive meget dyrere, end hvis du valgte at gøre det lovligt fra starten af. Hvis du skulle bliver stoppet af politiet, kan de konfiskere din scooter eller knallert, samt at man højst sandsynlig får en bøde.

På ScooterGalleri vil du kunne handle med tundele og reservedele, det kunne f.eks. være en cylinder, karburator eller udstødning. Du kan også diskutere fordele og ulemper ved de forskellige typer af tuning. På markedspladsen vil der være et stort udvalg af dele til tuning og på forummet vil du have mulighed for at spørge de andre brugere til råds, hvis der skulle dukke et spørgsmål op, som ikke blev besvaret her.
Læs mere

Indlæser...
Sortering
Gearing-Rieju Rs2 Hvis man har taget begrænsningerne, hvilken gearing skal man så vælge? for at den får et nogenlunde optræk og okay topf...
Tuning
Oprettet:
31. mar 2006
Visninger:
353
Rieju rs2 matrix Jeg skal til syn med min rieju problemet er at den kører for stærkt, er der nogen der ligger inde med et bag tandhjul s...
Tuning
Oprettet:
30. jul 2007
Visninger:
251
Gøre Rieju RS2 Matrix lovlig? Hey Scootergalleri. Det er første gang jeg poster herinde, så om forlades hvis jeg skriver noget forkert :) Jeg er re...
Tuning
Oprettet:
28. jun 2014
Visninger:
2.522
Rieju RS 2 - Lovlig Hej alle, tro i det er muligt at få en Rieju rs2 med alle begrænsninger til at kører lovligt med en Yasuni rs3 hvis man...
Tuning
Oprettet:
6. aug 2014
Visninger:
306
Rieju rs2 matrix 2010 Hvordan får jeg min rieju rs2 matrix fra 2010 til at køre hurtigere, uden og smide en en ny kabu og cylle på? Har taget...
Tuning
Oprettet:
12. aug 2014
Visninger:
204
Innerrotor tænding med lys? Hej sg. Jeg har hørt at innerrotor tænding er noget af det hvor man får flest HK. For pengene, på 2-taktere. Passer det...
Tuning
Oprettet:
22. mar 2017
Visninger:
943
fra 3 til 6 gear(am6 motor) har en am 6 motor fra før 2006, ret sikker på den er fra 2004. den sidder på en Rieju rs2 matrix. Hvordan får jeg den t...
Tuning
Oprettet:
15. sep 2024
Visninger:
170

Annonce