{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Blandet Jog DK modeller / Udenlandske

5.159 visninger | Oprettet:

Billeder af de danske modeller.

1994 - 1996 Artistic Special - YAMAHA PRODUKTION JAPAN
1996 - 1998 Fine Selection - YAMAHA PRODUKTION JAPAN
1998 - 2001 Space Innovation -YAMAHA PRODUKTION JAPAN
2002 - 2017 Jog R - MBK PRODUKTION FRANKRIG

Efter at have været Yamaha mekaniker i mere end 12 år (OG YAMAHA FANATIKER) er jeg blevet spurgt om jeg ikke ville lave oversigterne, som ses ovenfor. Her ses tydeligt de danske modeller, og de udenlandske. Det spanske flag indikerer modellen har kørt i Europa, - MEN IKKE DANMARK. Der fandtes et hav af modeller i Japan, men scooteren var vanvittigt populær over hele verden, så der var nogle specielle udgaver rundt om. Ikke mindst spanien, som fik deres egen udgave med "twin saddel" - og bagfodhvilere da deres lovgivning gjorde man måtte sidde 2 på køretøjet - Faktisk den "ægte" Jog R ;). I 1991 kom en udgave ( Atlantic Blue på billedet) med helt lukket handskerum. De allerførste modeller fra slut 80´erne forsøgte man ihærdigt, at skaffe til Danmark eftersom man skulle finde en aftager for den gode gamle Passola. Den passede i størrelsen, var lille og kvik og kunne fås med ekstra udstyr, i form af kurve og spejle.. MEN på trods af skivebremsesystemet kunne dette ikke lade sig gøre, da den overskred loven om at knallerten ikke måtte have en tørvægt på over 60kg. Alt dette ordnede sig dog ved hjælp af udgaven vi kender, nemlig den med tromlebremse. Den havde en tørvægt på 60kg og med olie og benzin en kørerklar vægt på 65 kilo.

Yamaha designede og producerede selv de "små" jogger, i modsætning til de nyere JogR modeller. De er produceret af Franske MBK ( Motobécane ). Som dog har været under Yamaha, siden 1983. I slut 80´erne skulle Yamahas unisex knallert nytænkes (Passola) her ville man have en kvik og stærkere motor, med et lavere olieforbrug, og billigere udskiftelige dele. Her designede Yamaha motoren med remtræk og i stedet sløjfede man kædetrækket, som den gamle Passola havde. Yamaha havde gennem deres nye europæiske forbindelser gennem Franske Motobécane udset sig italienske Motori Minarelli til at fabrikere motoren, da de er eksperter i at CNC fræse blokken og efterfølgende gøre slutarbejdet i hånden. Allerede i 1990 indleder Yamaha og Motori Minarelli samarbejdet der dog ikke kun byder på motorer til scootere og knallerter men også motorcykler, de leverer så godt et stykke arbejde, at de bliver fuldt ud medlem af Yamaha gruppen i 2002. I 2020 bliver de dog opkøbt af FANTIC og er tilbage på italienske hænder igen.

Spørgsmål jeg har fået i indbakken:

"Hvorfor stoppede Yamaha / Minarelli med at designe både lang og kort minarelli"?

Svar: De kunne ikke længere holde patenten på motortypen og solgte derfor "originale" motorer til piaggio group som ejer Aprilla - derfor kørte sonic og Sr50 med minarelli motorer.

Er THansens motorer "Originale" Minarelli.?

Hej, Nicolai. helt kort: Nej Thansens motorer, hvad end du tænker Digita som har den korte blok eller de der måtte have den lange. er ikke Minarellli blokke. De er formstøbte.. eller om man vil "molded". Så kvaliteten kan variere rigtig meget, og derfor vil du også se mange tunere og andre der laver banemaskiner undgå disse motorer selvom de er langt billigere.

"Hvorfor køre min Jog R fra 2011 kun 25??"
Hej Noah,
Der er ikke mange der ved det, eller også har de glemt det men der var kortvarigt en lov om, at scootere og knallerter kun måtte køre 25 km/t og loven gjaldt faktisk i 2011 / 2012 her er nogle af Joggerne solgt som 25 km/t knallerter. Så den kører faktisk "bare" som den skal.

"Er blevet tilbudt en lovlig JogR med vandkøl men mine venner siger den ikke er lovlig"
Hej, Mathias. Det kommer helt an på om det er en 45 eller 30´er der er tale om. Den eneste Yamaha jog r der er solgt i dk med vandkølet motor er en RR ( Stort Knallert). En lovlig 30´er er altid luftkølet. - Så lyt til vennerne.

"Sønnike og jeg skal ud og se på Jogger i weekenden både den gamle men også en R hvad skal vi se efter?"

Hej Søren, Pisse fedt! taler vi om en Jog R, så tjek elektronikken, ledningsnettet har tilbøjelighed til at irrer på dem, tjek også gerne speedometeret er funktionelt, da det koster et par tusinde for et nyt. Kig bagved forhjulet, der skulle gerne være et stelnummer, men da placeringen ikke er fantastisk fra fabrikkens side kan det være rustet helt væk.

Den" lille" Jog, her skal du være opmærksom på særligt stellet. As/Fs lider meget af metaltræthed efter mange års "mishandling" - da stort set ingen af dem har kørt lovligt. Bed gerne sælgeren skrue olie skjoldet af og se efter om beslaget til oliebeholderen er der. - da det også er en afstiver/forstærker der netop gør stellet i ikke bukker så let. - de mangler på rigtig mange!

Uanset om i vælger en Jog As/Fs eller R så husk en god lås! de er desværre stærkt eftertragtede hos dem der ikke kan kende forskel på dit og mit..

Håber det var svar nok og held og lykke!

Speedometer forklaring. Ovenfor har jeg sammensat de digital speedometre der har eksisteret.

De 2 "kendte" Koso-modeller med blåt og grønt lys, er de mest typiske. MEN der fandtes flere!

Øverst til venstre: Havde gult/ Orange lys og havde ligeledes controller med 4 knapper.

Nederst et controllerstyret: KITACO, det er helt identisk med det grønne vi havde i Danmark, dog med den feature der var controller til.

Anden nederst til højre, nyere "kina" udgave, uden controller.

Nederst til højre, eller midten om man vil. Originalt Yamaha LCD Digital meter med analog triptæller. Originalt var det monteret på Yamaha´s Champ den japanske model - scooterudgaven. Tech2 som dengang var fabrikstunere for Yamaha byggede meget få udgaver af Joggen med dette speedometer monteret. Det er uhyr sjældent!

Ekstra update: 07-02 - 2023.

Efter nogle spørgsmål vedrørende farver på de "små" jogger så deler jeg dem lige her, da de er helt enkle

Yamaha jog as blev solgt i følgende farver: Sort, Blå og i 4 salgskvartal 1995 til 1996 kunne den købes i Gul ,Rød og Grøn (farven var den samme som den gule og røde og grønne på billedet ovenover) dog med de traditionelle Jog stickers /transfers som på de øvrige solgte i Danmark og de blev ikke markedsført i disse farve. - De er meget sjældne i dag. OG det er kun AS modellen som kunne fås i de farver.

Yamaha Jog Fine Selection blev kun solgt i blå og sort.

Code; VDBC3. Very Dark Blue COCKTAIL 3. Totalt solgte 5042 stk. i denne farve gælder både AS/FS.
Code: BL2. Black 2. Totalt solgte 1907 stk. i denne farve gælder både AS/FS.
Code: VY1. Vivid Yellow 1. - der blev kun solgt 100 stk. i denne farve AS MODEL
Code: VRC1 VIVID RED COCKTAIL 1. Der blev kun solgt 43 stk. og 3 af dem som 45´er model i DK AS MODEL
Den grønne model blev der solgt 40 stk. af alle som 30´er model

BÆMÆRK - Jeg har disse data eftersom jeg er i besiddelse af importlisten fra dengang.

Jeg har fået en del spørgsmål vedrørende originalitet på jog AS/FS. Jeg laver derfor en hurtig guide herunder der kan hjælpe.

Svar: Kan en Jog have nummermatch? Ja, det kan den men det gælder kun AS modellerne. En FS har kun årgangs match.

Hvordan ved jeg om skjoldene er originale?

SVAR : Du kan bede sælger om at skrue et skjold af, heri står der altid >ABS< på de originale. Alle originale dele på en Jog er nummereret med et reservedelsnummer typisk 3KJ - XXXXX. Samt de originale er tykkere end de modeller KGI blandt andet sælger.

Hvordan ved jeg om scooteren er dansk og kan du aflæse et stelnummer, og hvad betyder det der står?

Svar: Det kan være svært at se om den er dansk med det blotte øje udadtil men Ja, jeg kan sagtens aflæse stelnummeret.
WYA - N - DK-K 062
Det står for Worldimport: Yamaha :Bogstav L Årgang: 1995: Landekode Danmark samt typegodkendelse

Mangler dette er der 100% sikkert tale om en udenlandsk model.
Kigger du på en AS model og der kun står 3KJ efterfulgt af et nummer kan der være tale om en Dansk 45 model. - Det kræver bare du slår den op hos skat. Eller ringer til din nærmeste Yamaha forhandler. Der står de stadigvæk under varegrupper (1330 30kmt) (1320 45KMT). Men husk at det kun er AS der er lavet i 45´er model. Space og Fine Selection er begge kun lavet i 30 modeller.

Et godt råd er, at dobbelttjekke ovenstående grundigt da alt for mange sælger udenlandske modeller som var de Danske. Husk på at modellerne AS/FS også var i en MC udgave 90ccm. Stellet er identisk med både vores 30´er og 45´er model. Naturligvis med anden stelkode.


Jannik S: "Hey kasper, jeg er ved at købe en space men kan man overhovedet se om den er udenlandsk"

Svar: Du spørger bare efter stelnummeret af køberen, og sender en besked til din nærmeste Yamaha Forhandler, Så kan de helt specifikt fortælle hvilket land den har kørt i. - det gælder i øvrigt alle modellerne.


Thor T. håber det er okay jeg sender en besked. mit spørgsmål går på dit album med oversigten over jogs, min far arbejdede på en teknisk skole og siger de havde 2 i blå med hvide skjolde der.

Svar: Det er okay, jeg poster din besked i mit album så bliver alle forhåbentligt klogere :) - Din far har formentligt 100% ret! Forklaringen lægger i at staten købte såkaldte "N" maskiner hjem til skolebrug gennem Yamaha, de var ikke typegodkendt i DK men skulle udelukkende bruges til skoleundervisning, eller i de ungdomsklubber hvori der dengang var noget der hed motorlære. På importlisterne Ville der stå "N" - Det stod for Neutral. Altså de var ikke tiltænkt at skulle anvendes - eller nærmere de måtte ikke. Det var dog altid 45ér modeller der blev anvendt til dette formål. De kom til DK uden registrerings attest og skulle efterfølgende destrueres.

Jan O: Hej ved du hvorfor de små jogger ikke blev lavet som 45´er som FS model.

Svar: Jeps i 96 kom Yamaha Axis udgaven og tog over jog modellen i 45´er udgave, da mange syntes det var ubehageligt at køre næsten 50 km/t mellem biler og lastbiler på sådan en lille maskine.



Kasper T: skriver lige direkte her eftersom jeg har spørgsmål vedr. DK VS. UD Jogs.

Er ved at købe en udenlands jog as vil faktisk bare høre om politiet de overhovedet tjekker det og kan de se det. og kan der ske noget vist jeg kør galt. Og har du prøvet nogen er kommet galt afsted. Kan se du skriver du har arbejdet som forhandler?

Svar: Du har lavet flere spørgsmål, så jeg svare lige lidt opdelt. Politiet kan sagtens bede om at se dit stelnummer, men om de er vågne nok til at se landekode og importørnummeret mangler er svært at svare på.

Dit andet spørgsmål går på om du kan blive opdaget i om din Jog er udenlandsk, i det tilfælde du kører galt og eller laver personskade? Her er svaret helt enkelt! Jog modellen har som beskrevet ovenfor import og landekode. Kort sagt ALLE stelnumre lægger hos færdselsstyrelsen. - OGSÅ den dag i dag, er dit stelnummer ikke derpå er den ikke importeret til DK som 30 og eller 45 knallert, De giver dit forsikringsselskab 2 muligheder. 1. Det er en uregistreret 45 scooter uden nummerplade. Det giver samme bøde som en bil uden nummerplade og du har formentligt heller ikke kørekort.... Er den godt tunet kan den tilskrives uidentificerbar motorcykel. Og i tilfælde af du køre voldsomt galt vil det ikke være politiet der undersøger din knallert men en bilinspektør, som er specialist og sidder med tilsvarende informationer, Importkoder, manualer og kontakter importører eller os forhandlere. Det er typisk ham der videregiver oplysningerne til forsikringsselskaberne da han efterforsker de alvorlige ulykker sammen med politiets synsmand - Husk du i teorien kan forsikre stregkoden på en havelåge som var det en Jog, forsikringen kan kun dække de oplysninger du giver dem.

Danni T. Dav Kasper, jeg har et spørgsmål. Har den 90cc jog du skriver kort om i dit album kørt i DK???

Svar: Hej Danni, nej det har den ikke, herhjemme havde vi kun Axis i den udgave. Axis blev solgt både som 30´er 45 og 90cc.































"Hvor har du din viden fra?"

Svar: Jeg startede som 6 årig til speedway på min Yamaha PW50 i 1998 - Blev nr. 4 i DM i Par .Nr. 3 til Jysk mesterskab i 2000. Hoppede op på min 80cc Yamaha i 2001. Fik mine første Yamaha Fs1´ere som 10 årig i 2002. Købte min første Jog i 2005, Anden Jog i 2006. Bliver ansat som Autoriseret Yamaha mekaniker i 2009 og er det helt frem til 2021.






kasper  H
Mand | 32 år | Oprettet: 21. dec 2005


Kommentér på:
Blandet Jog DK modeller / Udenlandske
Annonce