RS50 50cc motor med turbo - 233,3 km/t
36.739 visninger
|
Oprettet:
Her er alle billederne af Buddfab Steamliner`s Aprilia RS50 motor.
Den er med både turbolader og NOS.
Der er ikke opgivet nogen effekt, men fandt et billede af en rullefeltsmåling, hvor den slutter på cirka 20,5 heste.
Omdrejningerne er opgivet til 14.000.
Der er opgivet at den med flyvende start over 1 miles (1,6 km) kørte "144,966 miles in an hour" = 233,3 km/t i gennemsnit over 1,6 km.
Det er ret vildt IMO.
Teksten:
" ... one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h)."
Den er med både turbolader og NOS.
Der er ikke opgivet nogen effekt, men fandt et billede af en rullefeltsmåling, hvor den slutter på cirka 20,5 heste.
Omdrejningerne er opgivet til 14.000.
Der er opgivet at den med flyvende start over 1 miles (1,6 km) kørte "144,966 miles in an hour" = 233,3 km/t i gennemsnit over 1,6 km.
Det er ret vildt IMO.
Teksten:
" ... one mile average speed of 144.966mph (233.300 km/h)."
RS50 50cc motor med turbo - 233,3 km/t
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
http://buddfab.net/
nov 2013
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Derefter er det så at du skal have lavet noget til at holde baghjulet og du skal have en kæde og så bliver prisen lidt sværere at beregne.
Du vil dog ikke få meget sjov ud af at have en motor identisk med den der har sat rekorden, da den er meget højt gearet, så den har et ekstremt langsomt optræk og rekorden skyldes i meget høj grad også den aerodynamiske form af køretøjet, som du kan se her:
http://buddfab.net/buddfabhomepage.html
maj 2013
Følger: 95 Følgere: 90 Scootere: 11 Emner: 27 Svar: 69
maj 2008
Følger: 48 Følgere: 50 Scootere: 5 Svar: 32
det er som alt andet
alt med måde
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Der er dog det med at en bevægende masse har større inerti jo hurtigere det bevæger sig og det betyder at jo lavere vægt dit svinghjul har, jo højere op i omdrejninger skal du før din motor kører med en stabil hastighed, hvor omdrejningshastigheden ikke ændrer sig nævneværdigt før næste arbejdstakt.
Godt nok tager hver takt ikke særlig mange millisekunder, men svinghjulets vægt gør så også at stemplet ikke accellereres helt så hårdt i løbet af selve arbejdstakten, så derfor tager selve takten en lille smule længere tid, hvilket både forlænger lejernes levetid men også giver mere fuldkommen forbrænding, færre vibrationer og også flere kræfter da stemplet ikke når at flytte sig væk inden det højeste tryk kommer.
Så det er ikke helt så simpelt som at lettere er bedst. Den rigtige vægt er bedst og det er noget som producenterne af motorer til luksuslegetøj som Bugatti og Königsegg har brugt mange penge på at beregne.
Husk at alt tuning der giver højere gennemsnitstryk i arbejdstakten uden at der puttes mere benzin i jo egentlig er "gratis" kræfter der også giver bedre benzinøkonomi.
maj 2008
Følger: 48 Følgere: 50 Scootere: 5 Svar: 32
men somsagt det er noget jeg har fået af vide jeg har ikke sat mig så meget ind i det ud over at et letter svinghjul givere en mere omdrejnings villig motor og dermed en beder acelleration
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Svinghjulet har til funktion at der opbygges drejningsmoment/inerti i, således at kraften fra arbejdstakten "opbevares" her og så motoren kan lave kompressionstakten og alle de andre ting den skal uden at gå i stå.
Tænk på det som en slags "batteri". Nu er det sådan at der ikke som sådan går nogen kræfter spildt her, udover i lejerne, men at der skal lægges flere kræfter i svinghjulet for at få det accellereres jo mere det vejer.
Dermed får du ganske rigtigt hurtigere accelleration ved at have lettere svinghjul, da der er mindre vægt der skal skubbes op i hastighed, men du får ingen højere topfart af det, så dermed er der ingen grund til at have et sindsygt let svinghjul på en maskine der er lavet til topfart.
Topfarten bestemmes altid af: Hvor meget energi tilføres der fra stemplet per sekund og hvor meget fjernes der per sekund. Ekstra vægt på svinghjulet fjerner ikke ekstra per sekund, men fungerer bare som et "batteri", så den ikke er så glad for at ændre på omdrejningerne.
maj 2008
Følger: 48 Følgere: 50 Scootere: 5 Svar: 32
vil ikke sige at svinghjulet er uden betydning sådan som jeg har forstået det så er et let svinghjul god til kortere sprint's mens med et tungere svinghjul at du skulle kunne køre den længer ud i omdrejninger og dermed længere ud i gearne = højere topfart eller noget i den stil ihvertfal
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
De har jo prøvet mange forskellige ting her, blandt andet N2O gas, som så vidt jeg har forstået ikke blev brugt til at sætte rekorden.
Der er egentlig ikke noget galt med at have et stort svinghjul, det gør bare at den er længere tid om at ændre omdrejninger, men da det er topfarten og ikke accellerationen de var ude efter, så er vægten af svinghjulet (næsten) uden betydning
maj 2008
Følger: 48 Følgere: 50 Scootere: 5 Svar: 32
jeg har set tændinger med så lille et svinghjul før men kun 1 eller 2 gange
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
maj 2008
Følger: 48 Følgere: 50 Scootere: 5 Svar: 32
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Husk også plenum kammer og blowoff valve, samt muligvis en intercooler fra en peugeot jetforce 125 compressor.
Intercooleren kan købes her: http://www.peugeotscooterspares.co.uk/spares/partImage.asp?GPN=ZUJ%3C9%3E968&uid=0
dec 2008
Følger: 108 Følgere: 469 Scootere: 70 Emner: 232 Svar: 721
jul 2012
Følger: 17 Følgere: 25 Scootere: 1 Emner: 35 Svar: 2.253
Turboen alene koster ikke mere end 1600 kroner, men skal man have pakninger og tilslutning og alt det der med, så er vi oppe omkring 2200, hvilket i mine øjne stadig ikke er det hvide ud af øjnene.
Anyway, der er en video af kørslen her:
http://www.youtube.com/watch?v=mYINrhTNiyM
jun 2012
Følger: 72 Følgere: 78 Scootere: 5 Emner: 20 Svar: 55
jun 2012
Følger: 72 Følgere: 78 Scootere: 5 Emner: 20 Svar: 55
mar 2006
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 4 Svar: 3
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
230kg inkl. fører er nok mere rigtigt, men det er stadig pænt meget mere end de fleste 50cc maskiner... hvis ikke alle!
Det understreger stadig, at vægt har nær ingen indflydelse på tophastigheden! Det handler kun om moment kontra vindmodstand...
Til orientering har hollandske Aalt Thorsen i sinde at slå rekorden! Tingene er sat i værk... Kreidler-blok med drejeventil!
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=12&t=41337&sid=808a0f0bca577d1ccab29a72d25e231e
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 24 Scootere: 16 Emner: 29 Svar: 268
dec 2009
Følger: 38 Følgere: 39 Scootere: 7 Emner: 35 Svar: 71
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
sep 2008
Følger: 19 Følgere: 24 Scootere: 16 Emner: 29 Svar: 268
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
jun 2005
Følger: 40 Følgere: 75 Scootere: 13 Emner: 782 Svar: 2.015
jul 2007
Følger: 50 Følgere: 50 Scootere: 4 Emner: 1 Svar: 22
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 15
mar 2005
Følger: 56 Følgere: 63 Scootere: 54 Emner: 142 Svar: 515
jan 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 13 Emner: 79 Svar: 738
jan 2008
Følger: 42 Følgere: 42 Scootere: 6 Emner: 71 Svar: 327
okt 2010
Følger: 4 Følgere: 4 Emner: 3 Svar: 15
maj 2011
Følger: 7 Følgere: 7 Scootere: 2 Svar: 2
apr 2012
Følger: 45 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 35 Svar: 231
aug 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 34 Svar: 357
aug 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 34 Svar: 357
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
aug 2010
Følger: 5 Følgere: 4 Emner: 34 Svar: 357
apr 2009
Følger: 99 Følgere: 96 Scootere: 8 Emner: 151 Svar: 612
mar 2008
Følger: 16 Følgere: 16 Scootere: 1 Emner: 24 Svar: 361
aug 2007
Følger: 44 Følgere: 45 Scootere: 5 Emner: 132 Svar: 926
dec 2007
Følger: 36 Følgere: 35 Scootere: 4 Emner: 6 Svar: 27
dec 2008
Følger: 17 Følgere: 15 Scootere: 2 Emner: 33 Svar: 76
maj 2007
Følger: 71 Følgere: 73 Scootere: 7 Emner: 4 Svar: 14
aug 2007
Følger: 25 Følgere: 26 Scootere: 4 Emner: 106 Svar: 1.423
jun 2008
Følger: 35 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 68 Svar: 4.817
feb 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Scootere: 2 Emner: 64 Svar: 1.302
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Men motoren er en alm. AM6 motor ...
okt 2008
Følger: 15 Følgere: 14 Scootere: 2 Emner: 2 Svar: 21
feb 2007
Følger: 86 Følgere: 85 Scootere: 2 Emner: 64 Svar: 1.302
maj 2007
Følger: 94 Følgere: 93 Scootere: 2 Emner: 82 Svar: 1.562
jun 2007
Følger: 80 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 122 Svar: 906
maj 2007
Følger: 94 Følgere: 93 Scootere: 2 Emner: 82 Svar: 1.562
jun 2007
Følger: 80 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 122 Svar: 906
maj 2007
Følger: 94 Følgere: 93 Scootere: 2 Emner: 82 Svar: 1.562
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Det er rigtigt. Gu` ved hvorfor de ikke piller anlægget af - det vejer.
Team 46xx - Discrucio ™:
Jah, så tæller det jo ikke rigtigt.
maj 2007
Følger: 94 Følgere: 93 Scootere: 2 Emner: 82 Svar: 1.562
Det skod
sep 2004
Følger: 44 Følgere: 45 Scootere: 7 Emner: 64 Svar: 3.052
"We have only used the Nitrous once on the dyno with great results, but we haven't got it working good enough to use at the track."
http://www.geocities.com/buddfab/motor.html
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Hvis de kun bruger NOS når motoren er i testbænken, så kan jeg sgu ikke lige se fidusen (vægtmæssigt) i at have NOS-flasken monteret når den kører afsted ud over stepperne.
Jeg ved ikke ret meget om NOS og hvad jeg skriver er bare hvad der står på Buddfab`s egen hjemmeside.
sep 2004
Følger: 44 Følgere: 45 Scootere: 7 Emner: 64 Svar: 3.052
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Jo, men så er det ikke 50 cc mere
28-30 heste skulle vel så være realistist i stedet for lige over 20. Kunne forestille mig en topfart på omkring 270 - 290 km/t
jun 2006
Følger: 70 Følgere: 69 Scootere: 6 Emner: 88 Svar: 103
jun 2007
Følger: 80 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 122 Svar: 906
Overvejer det faktisk
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
He-he ...
Det er bare at gå i gang med ombygningen =)
jun 2007
Følger: 80 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 122 Svar: 906
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Nope - når trykket under membranen er større end trykket over membranen vil den lukke - helt som normalt.
Det er stemplet som styrer det, såfremt der er normal kompression.
jun 2007
Følger: 80 Følgere: 80 Scootere: 17 Emner: 122 Svar: 906
sep 2003
Følger: 71 Følgere: 77 Scootere: 6 Emner: 259 Svar: 1.324
http://www.youtube.com/watch?v=818CCsQRObM
http://www.youtube.com/watch?v=1U4bOtifdFU
jan 2008
Følger: 84 Følgere: 83 Scootere: 3 Emner: 62 Svar: 1.439
jul 2003
Følger: 18 Følgere: 19 Scootere: 38 Emner: 434 Svar: 2.413
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Eigil, ja det er meget muligt, men kreidler motoren var luftkølet, havde kun omkring 17hk, men den havde til gengæld 8 gear og kompressor.. Så, få fat i det motordesign, smæk originalt LC på, samt NOS, så er Kreidler nok med i løbet igen..
aug 2006
Følger: 13 Følgere: 12 Scootere: 5 Emner: 34 Svar: 169
jun 2006
Følger: 178 Følgere: 182 Scootere: 4 Emner: 1.040 Svar: 4.971
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Har du evt. et link hvor det står? Kan ikke finde noget på Buddfab`s hjemmeside.
feb 2006
Følger: 11 Følgere: 21 Scootere: 26 Svar: 8
men kreidler har haft rekorden siden 81 så det har taget sin tid...
maj 2005
Følger: 104 Følgere: 113 Scootere: 64 Emner: 110 Svar: 2.362
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
De 233 km/t skulle være verdensrekord. Men ved ikke om der er forskellige organiasationer med hver sin verdensrekord.
R. Halskov:
Nope - projektet droppet og Triletten solgt
Farten kommer kun derop pga. det aerodynamiske chassis.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
jun 2006
Følger: 178 Følgere: 182 Scootere: 4 Emner: 1.040 Svar: 4.971
maj 2005
Følger: 104 Følgere: 113 Scootere: 64 Emner: 110 Svar: 2.362