BFC staffete 4 takts 50ccm Racemotor 1956
9.064 visninger
|
Oprettet:
Her er min farfars BFC-stafette motor, som han i 1956 håndlavede på BFC fabrikken i skudderløse da han var 19 år gammel. grunden til den overhoved kom til verden var på grund af han havde hørt rundt omkring at NSU ville komme med en knallert der ville køre fra alle de andre i næste sæsons knallertløb. så han gik til Charles Christensen der var den daværende ejer af knallertfabrikken i skuderløse, og forklare situationen. Charles sagde han kunne tage af alle skrotbunker og alt maskineri ville blive stilt til rådighed. så i 1956 byggede denne 4-takts BFC-motor ud af en stafetteblok. og da de i sæsonen skulle køre løb på Roskilde ring endte det med den kørte fra alle de andre og vandt alt. motoren er den ENESTE af slagsen og er fabriksbygget, så noget af en sjældenhed er det da. motoren er bygget ud af en BFC Stafetteblok og er ombygget til 4-takts, den har 2 vridgear. motoren var originalt lavet med 2 12mm kaburatore som når man gav gas først åbnede én og dernest den anden så man ikke druknede den når man skulle gasse op, de gjorde også den fik et ekstremt solidt og jævnt bundtræk og hele vejen til topfart på under 10 sek i 1956 og den render et godt stykke over de 100. Den har en pumpe fra et oliefyr monteret til at skyde en stråle olie direkte ind på krymtappen så den smørre konstant. ventildækslet blev senere hen pillet af og brugt til noget andet så det eksistere ikke mere desværre.
Motoren nåede kun at køre 2 løb på roskilde ring i 1956. den tager 11.500 Rpm. den har en topfart på 110-20 stykker og er som ny
Har fået anskaffet mig den type stel motoren sad i under løbene. Regner med dette skal restaureres som det så ud dengang i 1956
Motoren nåede kun at køre 2 løb på roskilde ring i 1956. den tager 11.500 Rpm. den har en topfart på 110-20 stykker og er som ny
Har fået anskaffet mig den type stel motoren sad i under løbene. Regner med dette skal restaureres som det så ud dengang i 1956
BFC staffete 4 takts 50ccm Racemotor 1956
okt 2020
Følger: 14 Følgere: 1
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.447
apr 2011
Følger: 14 Følgere: 16 Scootere: 13 Emner: 11 Svar: 1.171
færdiggør projektet uanset hvilke udfordringer du måtte
støde på undervejs
Både fordi at motoren er helt unik og fordi at knallerten
fortjener at komme til at stå intakt og køreklar
Utroligt at en knægt på 19år kunne lave en sådan motor på den tid
Jeg glæder mig til at følge projektet og historien videre frem
mar 2009
Følger: 35 Følgere: 35 Scootere: 11 Emner: 117 Svar: 846
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
Den beskriver en del omkring motoren. Kanon bog!
mar 2009
Følger: 35 Følgere: 35 Scootere: 11 Emner: 117 Svar: 846
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
Har du andet?
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
Hvad har du da at bytte med, er stort set til alt, bare ikke en 45 scooter
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
Kender du en der kunne være interesseret i en model som min, nu du roder i Bfc?
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Kom i tanke om det, da jeg lige ville lure hvordan den var opbygget
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
ved sku ikke hvad sådan en Goldstar clubman har, men mere en 3,5 HK det er jo racerudgaven...
er magen til denne. er en af mine favoritter hos BSA!
http://www.classicmotorcycles.org.uk/bikemuseum/images/bsa/bsa_1959_dbd34_goldstar_500cc.jpg
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
En morgentur på knallerten er også mere afslappende end en morgenløbetur
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Bare fødder på en kickstarter er aldrig smart, men alligevel gør man det jo tit om sommeren, for der er jo så varmt at man næsten render nøgen rundt
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Min Jawa 350 kan også godt finde på at slå lidt igen, men ikke så galt. Den er nok også ved at være slidt lidt
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Det er 100 % plant i toppen, så det passer lige til topstykket. Der er så udformet et forholdsvis stort forbrændingskammer i topstykket, men fik man nu loddet det forbrændingskammer til, så vil der simpelthen være så meget kompression på at det er helt uhyggeligt
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Købte den til min Hamlet, men ombestemte mig. Syntes hellere der skal en Sachs motor på. Skal bare ha fundet en Sachs motor der er gammel nok, til fornuftige penge
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
De gamle sager fra før 80'erne er sådan set lavet til at kunne holde for evigt, hvis man ellers passer på sagerne og vedligeholder dem.
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Så de var jo egentlig "dumme" dengang
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
ellers hvis jeg skulle have en ny skulle det var en gammel RS fra 68'
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Skal du ikke ha dig et helt gammelt lig som den jeg har købt, og så lave det til en fin old school bike?
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Kan jo lede efter sådan en imens jeg leder efter en Sachs motorcykelmotor til min Hamlet
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
hvis jeg skal køre på bfc skal du have noget tilsvarende muhaha!
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
er også meget meget glad for den og det er jo noget specielt når det er ens farfar der har lavet den!
vh mads
feb 2006
Følger: 23 Følgere: 21 Scootere: 11 Emner: 58 Svar: 577
Unikt og helt specielt. Hvem der bare havde sådan en!
Fedt!
Vogt den med dit liv!
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Men min karburator er større end din xD Men okay, hvor mange er dumme nok til at sætte 32 mm karburator på 50 ccm?
Jeg tog chokerspældet af den så der kunne blive plads til det nye powerfilter, den kan trække en anelse mere luft, og har sikkert udlignet at dysen er 1 nummer for stor.
Nu går den virkelig Sætter man sig i "racerstilling" skal man satme ikke gi for meget gas, så letter den
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Du har jo selvfølgelig godt nok "renumæet" (ved ikke hvordan det staves) på din side, da Kreidler jo er den der har rekorden af de gamle maskiner. Men da jeg jo er Sachs-mand vil jeg bevise en Sachs kan slå en kreidler, eller jeg håber da i hvert fald
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Og nu er det vel 50 ccm?
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Jeg skal ha lavet de sidste ting på min KTM, så håber jeg den kan slå din
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
kunne godt tænke mig sådan en som den her måske http://www.motorcykelgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=8588&ipc=38109
bare de kan køre mindst 130 km/t så er jeg tilfreds vil jo gerne på bike til Østrig, og så er det jo godt der er fri hastighed på tysk motorvej
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Har lige været ude at køre på den. Har fået at vide den ikke må få for mange omdrejninger, men nu hvor jeg er vant til en Suzuki 500 ccm (4 takt) oppe til køretimerne, så er det lidt svært at bedømme. Er lidt bange for at gi den for mange omdrejninger i de små gear.
Men jeg havde den da oppe på 125-130 km/t på motorvejen Tog et godt stykke tid, men den var lige oppe at kysse de 130 km/t
120 kommer den hurtigt op på. men så er den heller ikke vild efter at give mere.
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
tror også det er sundt for min viden at jeg får mig en 4 takter, så kan jeg måske får lidt bredere viden indenfor de mærkelige maskiner syntes allerede jeg ved det meste om 2 takt, også det meste om gearkasser, så nu står 4 takt for tur
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Jeg får muligvis snart en Honda Amigo, så skal den da lige prøve at smage på noget 120 oktan (propel flyvemaskine benzin)
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Hvis man nu har en stor karburator liggende som man kan tilpasse kan man også smide sådan en på kun fantasien sætter grænser
Så længe man kan lave motoren original igen er det sgu iorden
Men jeg tror ikke jeg kan få en KTM Comet til at rende 130 på nogen måde, det er derfor jeg er nødt til at bruge den KTM jeg køber af HWL Den er nemlig heller ikke blæserkølet, så der er plads til en noget større cylinder
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 61 Følgere: 62 Scootere: 7 Emner: 233 Svar: 1.197
Men ellers er det sgu en fed motor, og kunne være fedt hvis du kunne få lavet et topdæksel til den, så den kan komme ud at køre igen
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
mar 2007
Følger: 73 Følgere: 79 Scootere: 8 Emner: 118 Svar: 979
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
jul 2007
Følger: 122 Følgere: 120 Scootere: 16 Emner: 271 Svar: 1.608
_ tjek lige mit opdateret fotoalbum, der ser du hele motoren
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Men eh, topstykket sidder da på motoren? Du mener vel at ventildækslet ikke eksisterer mere, hehe.
Det kunne være sjovt at høre den igang, hehe..
Fin historie, og min dybeste respekt til din farfar..
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
sep 2008
Følger: 62 Følgere: 64 Scootere: 13 Emner: 120 Svar: 756