{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Kreidler florett GT 1967

5.647 visninger | Oprettet:

Så kom der lidt nyt hjem. En original Kreidler GT, fra 1967.

Eksemplaret er fra schweiz, og noget af en sjældenhed.
5 gear, og 5,2hk, ca. 80km/t, skulle den kunne rende. Lad os nu se, når jeg får den startet, hehe.

Den har stået i en kælder, uden at blive rørt de sidste 6 år, så der må en rensning og lidt service til før der kommer liv i den.

Men, nu er den kommet hjem, så nu begynder den helt store rengøring, polering, og det store service som mere eller mindre kræver total adskillelse på også til.

Hvis nogen ligger inde med et dansk '67 stel, så er jeg køberen.

Det der skal ske er som følger. Motoren skal renoveres, og forgaflen skal renoveres. Alle lakerede jern dele (stel, skærme osv) skal poleres grundigt op. Alt hvad der hedder lejer skal efterses, smøres, og skiftes om nødvendigt, den skal have nye bremser, og et nyt kædekit, alle synlige aluminiumsdele skal rengøres, og nogen poleres, alt chrome skal poleres, og enkelte chrome dele (sidespejl, udstødning) skal skiftes.
Den skal med andre ord stå i mekanisk forsvalig og god stand, den skal være ren, men det meste patina skal bevares.

29/4 2012.
Så blev den endelig samlet færdig. :) Så mangler vi bare noget sol og sommer så jeg klan få taget nogle gode billeder, og få den oprettet på galleriet.-

27/4 2012.
Så kom der hjul under den gamle maskine. Nu hvor forgaflen virker, så kan man godt mærke at de bagerste st'ddømpere ikke er helt nye længere, hehe. Må se om det er mulige at opstøve nogle nye, eller om der findes stumper til at renovere de gamle. Det er nu virkelig kun småting der mangler før jeg kan starte den, og se om det hele sprænger i luften, hehe. Jeg forventer at have den startet næste gang jeg går i værstedet, om den bliver helt færdig ved samme lejlighed vides dog ikke endnu.

26/4 2012.
De sidste 2 dage har det stået ned med regn i lårfede stråler nærmest uafbrudt, udover det har hele familien, jeg selv inklusive fået en ordentlig omgang influenza, så der har ikke været den store motivation til at gå i værkstedet. Ikke desto mindre tog jeg lige en halv time derude idag. Jeg fik tilpasset og monteret den nye udstødning, samt poleret og monteret blæserskjoldet til cylinderen, og så fik jeg rengjort og monteret bremsepedalen. Næste del af projektet må vist være, at få nogen hjul under den igen.

24/4 2012.
Dette her virker til at blive lige så meget en beretning om det danske vejr, som fremgangen med maskinen, hehe. Idag har der ligefrem været anstændigt vejr det meste af dagen, så jeg har rigtig gået og nydt at pusle med maskinen. Den begynder virkelig at ligne sig selv nu. Idag blev motoren monteret, jeg fik monteret tanken, sædet blev monteret, støddæmpere sat på, og der blev ordnet diverse småting, som tændingsindstilling, og finjustering af det herlige udvendige gearskifte. Det var tiltrængt, før skulle jeg lige hive op i geapedalen inden jeg skiftede et gear ned, den var ikke i korrekt neutral stilling. Det er den til gengæld nu, hehe.

23/4 2012.
Hvor jeg dog hader det danske vejr. Så står man op og kigger ud af vinduet, høj solskin, fuglene pipper, og der er ikke en sky på himlen. Når man omkring middagstid går i værkstedet, så er der gråt og trist, og ikke mindst, regnvejr. Det fortsætter så det meste af dagen. Nu, hvor jeg er gået ind, er der høj solskin igen. Wuhuu.. Nå, idag skete der en hel del. Jeg fik fyldt olie på den nyrenoverede forgaffel, oh hvilken fryd, den virker!. Forskærm blev rengjort, poleret, og monteret. Tænding, cylinder og top blev monteret, efter nogen gevaldige strabasser. Jeg måtte fjerne 1mm gods i hver side af stemplet indvendigt, ved gennemgangen til krydspinden. Nålelejet til rito krumtappen var simpelthen for bredt. HMMMMMM.. det oser jo af kvalitet allerede.. eller. Nå pyt, bare skidtet kommer til at køre godt. Håber bare ikke stemplet er blevet svækket for meget. Jeg lakerede fodhvilerkonsol, og støtteben, farven matcher nu ikke helt, men det matcher bedre end den rustrøde farve det havde før, hehe. Det blev også monteret. I morgen får jeg forhåbentlig monteret motoren, og fyldt olie på den, nu går det sgu for alvor den rigtige vej!

22/4 2012.
Øjeblikket jeg frygtede mest i dette projekt kom, nu kunne jeg ikke udsætte det mere. Tiden var inde..... Forgaflen måtte renoveres. Hehe. Grunden til jeg var lidt nervøs over dette var, at jeg ikke har haft sådan en fætter åbnet før. Men, det gik sgu meget nemt, og uden det større problemer. Jeg er glad for jeg gjorde det. Jeg kan ihvertfald godt forstå, at dæmpefunktionen var væk, for det var indmaden også, hehe. Alle gummi og plast dele indvendigt var smuldret væk simpelthen. Men, den er nu funktionsdygtig (forhåbentlig, mangler at fylde væske på, da jeg ikke lige havde noget), og monteret på stellet.

21/4 2012.
MOTORRENOVERING! Turen går til fyn, ned for at besøge Torben Hansen, og Jesper Hansen, for at få motoren renoveret. Det viste sig at være et godt valg, at renovere motoren. Selvom den gik ganske godt, så fandt vi da vi åbnede motoren, at den var kokset helt til i krumtapshuset. Det gamle krumtapslejer var klemt (et tegn på at motoren tidligere har været lavet af en... uerfaren, hehe), og pga alt det koks i krumtapshuset, så var der en smule slør i plejlstangslejet på krumtappen. Heldigvis havde Torben en ny Rito krumtap, som jeg kunne købe. Efter en kamp uden lige med at få de gamle lejer ud, så blev motoren da også shimmet, og samlet på ny. Dvs. Nye lejer hele vejen rundt, nye simmeringe og o-ringe (med undtagelse af 2 o-ringe som ikke var i sættet at en eller anden årsag), nye kobberskiver, og ny krumtap. Jeg er MEGET spændt på at få den startet op, hehe!
MANGE tusinde tak til Torben H for motorrenoveringen! Og mange tak til både Torben og Jesper, for god humor og hyggeligt samværd, det er nok ikke sidste gang jeg kommer og besøger jer. ;-) Her er link til begge profiler:
Torben: http://www.scootergalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=13122
Jesper: http://www.scootergalleri.dk/gal_visbruger.aspx?userID=9031

19/4. Så skete der lidt fremskridt. Sideskærme og diverse plastdele poleret, så nu mangler kun forskærm, benskjold, og kædekasse. Nu kan jeg snart se en ende på alt det polering..... Nåh nej, der er jo mindst ligeså meget alu og chrome der skal poleres, hehe. Jeg begyndte også at samle maskinen lidt igen, mest for at få styr på alle de stumper. I morgen når jeg sikkert ikke at få noget gjort pga. andre aftaler, lørdag går turen ned af i landet for at få renoveret motoren. Jeg håber så på at jeg søndag (hvis vejret tillader det, og der ikke kommer andet i vejen), kan få renoveret forgaflen. Det er ikke noget jeg glæder mig til at gøre, hehe.

18/4 2012.
Det blev kun til en times tid i værkstedet idag, så jeg nåede ikke meget. Jeg fik afmonteret tandhjul, tænding, cylinder og top fra motoren så den er klar til renovering. Så fik jeg rengjort, og poleret tanken. Det skrider langsomt fremad, hehe. Hvis vejret tillader det, så håber jeg på at have den på hjul igen om 2-3 uger. Så kan jeg også nå at køre til og ordne diverse småting der måtte dukke op, inden turen.

17/4 2012.
Så fik jeg endelig en dags fred fra diverse aftaler, så der blev igen tid til at få lavet lidt på den gamle maskine. Da det holdt op med at sne (ja, du læste rigtigt, sne, midt i april), besluttede jeg mig for at gå ud og se om maskinen tilfældigvis skulle have lavet sig selv siden sidst jeg var derude. Det havde den ikke, øv, hehe. Desværre var der kun lige nogen få timers stilhed før vejret igen skulle være på tværs, så jeg nåede ikke så meget. Det jeg nåede var, at få det sidste afmonteret, og få stellet rengjort, og poleret. Ved samme lejlighed opdagede jeg at det ene gevind til tanken lå og raslede rundt inde i stellet. Nogen der ved hvordan dette ordnes? Jeg nåede også at rengøre, og polere bagskærmen. Hvis alt går vel, så skal motoren renoveres i denne weekend, så det går den rigtige vej. Turen nærmer sig til gengæld også med hastige skridt, jo, hehe.

12/4 2012.
Motoren er nu afmonteret, og rengjort, den ligner jo dælme en ny motor under al snavset, hehe. Så afventer vi bare at den skal renoveres. Stellet er næsten nøgent, jeg mangler kun at afmontere fodhvilerkonsol, og forgaffel. So kommer opgaven med rengøring, polering og renovering af de trængene dele.

10/4 2012.
Alle dele er kommet hjem, og adskillelse af maskinen er påbegyndt. Det er altid en fryd at adskille en original, næsten urørt maskine, næsten alt er efter fabriksforeskrifterne, og det hele går bare meget bedre når det ikke er en maskine der har været i hænderne på en utålmodig teenager. ;-) Der er hverken slør i hjiullejer, eller kronrørslejer, så det er bare en simpel sag om at fedte dem op efter rengøring. Maskinen står nu delvist adskilt.

17/3 2012.
Dele bestilt til renovering af motor og forgaffel bestilt. Nyt kædekit også på vej, og nye bremseklodser. En smule kosmetiske dele er også bestilt, såsom nyt sidespejl, ny udstødning, ny tankstaffering, og lidt andet guf.

12/3 2012.
Gammel benzin tappet af, hane og kaburator renset grundigt, tænding stillet, og olie skiftet. Nu starter den! Den går faktisk ganske ok, taget i betragtning at km tælleren viser knap 29.000km. Men desværre smider den en lille smule med olien, så jeg har besluttet at motoren skal pakkes om. I samme omgang bliver lejer, og simmeringe også skiftet. Så burde den kunne klare 29.000km mere. ;) Se evt. video af første opstart her:
http://www.youtube.com/watch?v=0wF4-ASGqPw
Eller, under mine video klip her på siden.



Kommentér på:
Kreidler florett GT 1967
  •   30. apr 2012 De skal have mere olie, men dobbelt op virker voldsomt!

    Jeg ville prøve 1,5dL som udgangspunkt. En 500mL sprøjte fra apoteket, sekundlim og 1m benzinslange er et fint værktøj smiley


  •   30. apr 2012 Ja forgaflen var ingen sag, hehe. Jeg har frygtelige minder fra en af mine første kreidlere, hvor min gamle morfar adskilte forgaflen (det var før jeg selv havde motorik til at håndtere værktøj, hehe), og den forgaffel blev aldrig god igen, hehe. Det minde har nok ikke hjulpet på min angst ved at adskille forgaflen. Men nu ved jeg da i det mindste hvor simpel den er, hehe. Nu er den i den anden grøft, før var den blød som snot uden nogen dæmpefunktion, og nu er den nærmest hård som sten. Meget hårdere, end den på rs'en (som jo heller ikke har været renoveret). Senior fortalte mig at de gamle gafler skulle have dobbelt så meget olie som de nyere med gennemgående ben, men kan det nu også passe? Det strider ihvertfald imod min logik, og den MEGET hårde affjedring kunne godt lede mig til at tro der er for meget olie i, hehe.

  •   29. apr 2012 Den bliver da læææækker!

    Det brede nåleleje passer fint i mit Mahle-stempel, kan jeg oplyse. Dit ligner mere et Meteor, indvendigt, og de stempler kopieres af Parmakit. De er designet til det oprindelige 13mm brede standard-leje til Kreidleren, hvor Rito's er en sjat bredere - 14,5-15mm, mener jeg.
    Du svækker ikke stemplet det fjerneste ved at slibe 1mm af i hver side - trykket fordeles ikke så meget ind mod lejet som ud mod skørterne.
    Afstanden er kritisk ift. bredden af nålelejet i højere grad end for stemplets styrke. Støbte stempler har som regel mere sideværds gods i det område, men det gør sig primært gældende for den lidt billigere ende = Meteor, Parmakit, KT.
    De smedede stempler har derimod plads til væsentligt bredere lejer, og der bør altid være 1mm til hver side (min) eller 1,5mm som max. Ellers risikerer man at lejet bliver klemt eller ligefrem kæntrer!

    Og HVAD var det nu jeg sagde vedr. forgaflen?!?!?!?!? ;D



  •   28. apr 2012 Det kan jeg kun tilslutte mig! Det er utroligt, at så gammel en lak er så fin, og at den kan bære en rens og polering er simpelthen fantastisk! smiley De gamle, giftige materialer holder dælme godt...!

  •   28. apr 2012 den bliver da godt nok flot Krogh held og lykke med det

  •   20. apr 2012 Tank emblemerne skal så vidt jeg ved bores af, og og så nittes på ny efter lakering. smiley

    Ja, grundig rengøring. Sprøjtet ind i diesel med trykluft, lad det sidde og virke et stykke tid, spul efter med højtryksrenseren, fjern det sidste hårdføre skidt manuelt, skyld efter med højtryksrenseren, vask med sæbe, skyld af, og polér.. Det var min fremgangsmåde, og alt er poleret i hånden.. Det tager dælme sin tid, men resultatet er respektabelt. Det er jo stadig en gammel lak og har derfor nogen skader og skrammer, men det er jo en del af patina'en og maskinens historie, så det synes jeg er okay. smiley

    Omkring emblemerne på tanken sad en masse gammelt skidt, som det også ses på det første billede, og det sad GODT fast. Så her har jeg brugt motorvask, og en tandbørste. Det er vigtigt at skylle det grundigt af bagefter, det er hårde sager, det der motorvask..


  •   20. apr 2012 For søren den bliver flot Korgh, jeg skal sku bruge en maler til mit stel/tank og de jern - emblemer som sidder på siden af tanken hvordan får man dem af? hvis du ikke har gjort noget ved dit stel udover poleret det må jeg sku sige det var noget af en maskine du fik fat i der, det ser godt ud - held og lykke!:-)

  •   19. apr 2012 Modtaget!


    FIN KREIDLER!!! Dejligt at se nogen gøre noget ved det!!! smiley


  •   18. apr 2012 Jeg vil slutte mig til udtalelserne omkring thansens puch udstødninger, de rasler, falder fra hinanden, og ruster for et godt ord. Jeg har set en monza, som i et års tid havde stået godt og tørt uden brug, og da den blev hevet frem var udstødningen og beslaget, som det eneste HELT rødt af rust, hehe. Nej du, det kan slet ikke gå når man kan få en reproduktion med stempler og det hele for 450kr, og en original puch udstødning siger nærmest intet. Og det er nu engang det mest behagelige når man kører, både for føren af knallerten, og føren af knallerten bagved, hehe.

    Spænd den godt fast, jo tak, men det lille rør der stikker ud af enden på sådan en thansen udstødning er slet ikke et rør, men en valset plade, så den udvider sig bare man TÆNKER på at spænde skidtet, det er ski ikke helt gennemtænkt, hehe.

    Men, nu er dette album ikke lavet for at diskutere puch, så jeg ville foretrække at få lidt flere kommentare, forslag, og fif til det lille projekt jeg her går og nulrer med, i stedet. smiley


  •   18. apr 2012 jesper
    det med de udstødninger fra thansen
    jeg vil give det ret i nogle af dine punkter omkring thansen udstødninger til puch

    lyd: ringe og ringe det vil jeg ikke sige men jeg vil til vær en tid sige at en orginal nok lyder bedre

    larm: ja den larmer nok noget mere end en original udstødning til maxi men jeg har ikke noget i mod det da dem på cykel ved at der kommen en knallert nu så det ikke kommer som en chok for dem og jeg vil sku ikke forveksles med en skide plastik spand af en scooter som har en lyd som går lige i hovedet og det er skide irerterende så er det rat at den siger noget mere.

    udbarhed: min er ikke raslet fra hinanden men har også spænd den godt

    dog havde jeg et uheld med den potte i sommers på min knallert tur da fløjten og dæmperen(eller hvad den nu hedder) faldt ud fordi møtrikken var raslet af så den larmede bare som en i helvede


  •   18. apr 2012 Underkender på ingen måde din baggrund smiley Jeg har selv haft min del af Puch'erne, men altid med henblik på videresalg. Tre Monza og seks-otte Maxi smiley

    De store Pucher er lettere at kringle rundt pga den lette gaffel, og de lavere omdrejninger + sejtrækket mindsker støjen og minimerer nødvendigheden af at skifte gear konstant.
    Det er også komfort-aspekter!

    Til sammenligning er Kreidleren snot-hysterisk og skal konstant holdes til ilden fra 5,8hk og opefter. Den tunge forgaffel er super retningsstabil, men ift. det er en knallert, skal man altså være hård ved den for at få støttefoden mod jorden i svingene! Kontra-styring og hele pivetøjet!


    Den org udstødning til Puch Nazi siger nærmest intet. Alt man hører er lyden fra den elendige indsugningsdæmper og tikken fra stemplet, når tændingen står for tidligt! Og en lovlig Puch Nazi kører altså bedst med max fortænding og et større fortandhjul!
    T.Hansens udstødninger er en anden snak... De lyder bare ringe, støjer helt vildt og rasler fra hinanden.


  •   18. apr 2012 Jeg synes nu kreidleren er noget mere komfortabel, end en puch, jeg synes der er bedre affjedring, bedre kørestilling, bedre styre egenskaber, og ikke mindste et bedre sæde, ift puch'ernes rene skumgummisæder. smiley Kreidleren kører altså også noget mere roligt, med færre vibrationer, det er ihvertfald min erfaring, men jeg har jo også kun haft en 15-20 store puch'er (og jeg har også mine erfaringer med metrakit, hehe), og en 10-15 kreidlere, så hvad ved jeg om det. smiley Til gengæld har du helt ret i, at op ad bakkerne trumfer puch'erne helt klart kreidlerne.

    Jeg har også besluttet mig for at montere benskjoldet igen, ihvertfald lige foreløbigt. Når engang den skal på plader kan det godt ske jeg afmonterer det igen, men så længe det kun er knallerter jeg skal køre sammen med, som alligevel kun kører 40-45, så er det jo ligegyldigt. smiley


  •   18. apr 2012 det med at puch'er er støj svage det har min maxi vis ikke hørt/læst om for den brummer da lidt (ikke fordi at den lyder af lort eller jeg ikke kan lide det nej den lyder skide godt og jeg kan lig at den siger noget )

    det er kun godt den siger lidt mere så man kan køre forskel på metal og plastik


  •   17. apr 2012 Og JO, du skal køre med benskjold! Det skal bare skrues ordentligt på, så er det en fed ting at køre med! Old-school!!! GØR DET FORDI INGEN ANDRE TØR DET!!! smiley

    Dyrt for tophastigheden i modvind, jaja, men 3. gear kan altså roligt overdrejes til 70km/t, og i koldt eller vådt vejr gør skjoldet en stor forskel! Så kan du bedre tillade dig at køre 10.000km+ om året, lige som vi andre tosser!


  •   17. apr 2012 De store køleribber fremhæver visse resonanser, ja, men til gengæld æder blæsehjulet næsten 1HK. smiley

    Men jo, en blæsekølet maskine i godt trim er en behagelig oplevelse, og jeg kaster mig over noget med 47mm boring og 44mm slaglængde. Racing? Nej. Standardudstødning med større volumen, matchende længde og under 11.000rpm på toppen.
    Det afhænger i høj grad af, hvordan min nye Rito-motor kører... og om Kreidlerparts kan nosse sig sammen til at få tingene leveret! Jeg har problemer med de tågehoveder IGEN! smiley


    Puch fejler intet. Behagelige og meget stille... men køre stærkt kan de fan'me ikke, og med den alt for lette forgaffel + flade kronrørsvinkel, er det nu meget passende! Og jeg HAR prøvet et særdeles veltrimmet eksemplar af en 4g Monza med Metrakit's 47mm 'Yamaha-killer' blablabla, som ejeren påstog rendte 105-110km/t...
    GPS'en sagde 90km/t og speedometeret 98km/t, men så var der jo alt muligt galt med maskinen, trods den gik honningblødt, rent og reagerede villigt på gassen.
    Han blev hægtet af min maskine, som kun var ændret lidt i udstødningskanalen og blev fodret af samme 23mm Bing-model som hans Puch, mehehe... Altså, på flad vej. Op ad bakke hakkede jeg rundt i 3./4. gear.

    Men langtursmaskine i standardtrim? Puch for komfort... skidt med den kun render 70-80km/t ligesom Yamaha'en og en 5,3HK Kreidler.


    De har hver deres styrke. Kreidleren kører stærkest, Puch'en mest støjsvagt/bedst op ad bakke og Yamaha'en kører laaaangt på literen i standardtrim.


  •   17. apr 2012 Til gengæld er den blæserkølede motor noget mere stille, det er ihvertfald tilfældet med min, hehe. smiley Er vi ude i noget race halløj her Jesper? smiley

    Troels, du har ret, prisen er høj! Når jeg er færdig med denne her, så kommer den inkl indkøb af maskine, stumper, osv til at stå mig i et sted mellem 15, og 17000, man må jo ofre sig for sin hobby, hehe. smiley Men jeg siger dig, hvis du først har prøvet at køre på en veljusteret, i orden Kreidler, så føles puch'erne altså noget billige i produktion og komfort til sammenligning, hehe. Det samme kan jo så omvendt siges om puch'erne, sammenlignet med det meste andet, så det er ikke fordi de dårlige, hehe. smiley


  •   17. apr 2012 Arh, de fartvindkølede brænder nu ikke varme i tomgang! De bliver højst 85 grader ved tændrøret, når motoren pines ud over max rpm!
    I tomgang højst 50-55 grader. smiley
    Men jeg skal have undersøgt temperaturudsvingene lidt mere - indtil videre er jeg positivt overrasket. Meget!

    Og ja, fiiiiin maskine! smiley Jeg ender også i hårtørrerklubben næste år... omend under andre omstændigheder med alt det snyd, man kan tænke sig! smiley


  •   17. apr 2012 Flot maskine, den er sgu nice, masser af metal, det kan vi lide. velkommen i blæserkøleklubben hehe. så kan den stå i tomgang uden at brænde varm.
    har selv kigget på en men med mindre man gør en god handel er de ånsvagt dyre i den stand.


  •   12. apr 2012 ser godt ud er så småt også kommet videre med min kreidler se album

  •   10. apr 2012 Mange tak. smiley

  •   10. apr 2012 rigtig fin projekt du har fået fat i. held og lykke med den smiley

Annonce