{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Kreidler Florett RS 1974.

8.378 visninger | Oprettet:

Nå.............. Jeg kan altså ikke stå for en billig kreidler, det er hermed bekræftet.

Kreidler RS, den blæserkølede model som vi fik i 73, til genopbygning.

Jeg har ikke helt besluttet mig med hvad der skal ske med den, jeg synes ikke lige jeg kan overskue at gøre noget ved den nu.

Det kan være den bliver solgt igen som den står, det kan også være jeg laver den vejdygtig og så sælger den, eller måske laver jeg den op, og beholder den selv, hvis det lykkes mig at finde nogle gode dele, såsom motorskjolde, forlygterand, pæn forgaffel, og bagskærm. Jeg regner ihvertfald ikke med at der sker noget med den her henover sommeren.

Den kan starte, men for at sige det på en pæn måde, så går den ikke ligefrem optimalt, hehe. Den lyder dog rimelig pæn i motoren, så den er ihvertfald ikke helt håbløs.

11/3 2013.
Så kom dyret på hjul, og den blev startet op, og den går faktisk ganske fortrinligt, så krydser vi bare fingre for at den kommer til at køre ligeså godt som den går. :-) Så er der en masse småting tilbage, og så er det første prøvetur. :-) De støbte fælge er kun en midlertidig løsning, til jeg får renoveret de originale egefælge, men da det er småt med pengene ligenu, så må det komme senere. HVIS nogen har en tank som er rimelig pæn i chromen, og nogenlunde rustbri så er jeg interesseret! Behøver ikke være helt bulefri, men den nuværende tank er altså bare for ringe. :-)

10/3 2013.
Udstødning monteret, kaburator og filter monteret, kabler trukket, baglygte monteret, bremsepedal og stoplyskontakt monteret, topplade og styr monteret, men måske ender jeg med at bruge et højere styr, kablerne er lige lange nok, hehe. Alle småtingene er ved at være dækket ind, next up, håndtag og greb skal poleres og monteres, og hjul skal klargøres og monteres, og så er vi sgu ved at være klar til første opstart. :-)

8/3 2013.
Nu begynder den så småt at ligne en knallert igen. :-) Der er stadig et stykke vej, men jeg begynder at kunne se lyset for enden af tunnelen. Jeg har idag monteret forgaflen og fyldt olie på den, intet drypperi endnu, så langt så godt, forskærmen er monteret, og for pokker det tog sin tid at få de gamle rustne stivere af, og endelig er forlygtehuset monteret, og det oprindelige speedometer gjort så godt rent jeg kunne, og så monteret i lygten. Endelig har jeg lavet elnettet, ihvertfald det meste, hehe. Jeg mangler at lave kontakten, men det kan jeg ikke rigtig gøre før styret er monteret, og jeg mangler stadig lige at slibe og lakere toppladen, hvilket nok er det næste jeg gør, samtidig med montering af kabler, og diverse småting som eks udstødning og bremsepedal. :-)

6/3 2013.
Jeg er skadet med min ene hånd, for en uge siden fik jeg et stykke glas i hånden, hvilket resulterede i et voldesomt dybt sår. Somom det ikke var nok, så selvsamme dag blev der super godt vejr, og det har der været lige siden. I går besluttede jeg mig for at dagen idag skulle bruges i værkstedet, så jeg kunne se om jeg kan begynde at bruge hånden igen. Jeg står op i morges, kigger ud, og så er der bare gråt og mørkt. Somom det ikke var nok så har de nu lovet sne igen. Jeg tror sgu der er en deroppe for oven som håner mig. :-/
Nå, jeg gik ud alligevel og brugte et par timer på dyret, jeg fik fjernet resterne af den gamle værktøjskasse, så fik jeg monteret sportsbøjlen, bagstøddæmperne og bagsvingeren. Og, ganske som jeg frygtede var der slør i de helt nye bøsninger og den helt nye aksel. Inkompetensen i reproduktions industrien forbavser mig godtnok, der er så mange der laver disse maskiner istand, man skulle da tro at der ville blive gjort noget ved den elendige produktionskvalitet, men ak nej. Jeg får drejet en ordentlig håndfuld messingbøsninger engang, det andet duer ikke som permanent løsning. Jeg fik også lige lavet nye holdere til ledningen i bagskærmen. Næste gang jeg går i værkstedet monterer jeg nok forgaflen, og hvis jeg når det laver jeg også elnet og trækker kabler. :-)

26/2 2013.
Siden sidste update har der ikke været en eneste dag med godt vejr, så der er ikke rigtig sket mere. Men, nu ser det endelig ud til at foråret er på vej (7-9-13 bank under bordet, osv), så mon ikke jeg kan tage mig sammen til at komme lidt ud i værkstedet. Jeg har fået en lille håndfuld stumper hjem, et 11tands fortandhjul, en aksel og bøsninger til bagsvingeren (som jeg er bange for er fuld af slør når den er monteret, igen et eksempel på super elendig kvalitet), en mere rigtig tændrørshætte til den blæserkølede motor, med gummimembran til tætning af blæserskjoldet, en sportsbøjle til at erstatte baggagebæren, en lyskontakt (ikke original, men midlertidig løsning til jeg finder en original, har du en liggende, så SKRIV! :-)), justeringsskruer til håndtagende, luftfilterhus, og sidst men ikke mindst, et sæt støddæmpere, igen ikke originale, men det tætteste jeg kunne komme indenfor mit budget lige nu, har du et sæt pæne originale, så SKRIV! :-) Nu skulle jeg gerne have stumperne til som det mindste at få den på vejen, der er stadig et stykke vej før jeg har fundet alle originale stumper så den er komplet, men meningen med denne maskine har hele tiden været at den bare skulle tjene som hverdagsmaskine, en jeg kan køre på i alt slags vejr når lysten griber mig, så det gør ikke noget at nogle stumper er uoriginale. :-)

2/2 2013.
I anledning af racerkørens fødselsdag (2 i 2, get it???), og det første gode vejr i 2013, så blev der lige fundet lidt motivation frem igen, nu skriver vi jo alligevel et nyt år, og maskinen har hunget det samme sted uden fremskridt i nogen måneder efterhånden, og det går jo ikke. Den skulle jo gerne ud og køre et par ture her til sommer, og det er jo lidt svært hvis den ikke er samlet. Nå, det der er sket. Den bedste forgaffel jeg havde har fået frisk indmad, idag fik den så lidt lak, så den er ved at være klar til montering. Der udover blev motoren monteret på stellet, det er lige tidligt nok, og det vil besværliggøre processen med at trække elnet og kabler lidt, men jeg måtte bare se om den passede med den nye bund på stellet. Ingen problem. Endelig blev der monteret bagskærm også. Jeg vil allerhelst have en anden skærm da denne her er noget rådden, så hvis nogen har en i den flour orange/signal orange farve (gerne lidt mat så den matcher), i god stand, så giv et kald! Mit håb er indenfor et par dage, at have samlet det meste af forenden (på nær hjulet), samt at have elnettet klart, jeg mangler stadig stumper før jeg kan lave bagenden, mest nævneværdigt, en aksel til bagsvingeren, og et par gode støddæmpere.

5/7 2012.
Jeg har svært ved at finde motivation til at skrue lige for tiden, så der sker ikke så meget. I dag har jeg dog fået lakeret bagsvinger, forlygte, lygteholdere, fodhvilerkonsol, og støtteben. Fodhvilerkonsollen er også blevet monteret. Mangler stadig at lakere gaffelbroen på forgaflen, toppladen, bagstøddæmpere, tank, og sideskjolde. Tank og sideskjolde skal dog spartles pæne først, det er ikke noget jeg selv kan ordne desværre.

17/6 2012.
Der er mangel på fremskridt. Dele er sendt afsted til sandblæsning for snart 14 dage siden, og der er ikke sket mere. jeg kan ikke just sige jeg er tilfreds med tempoet hos sandblæseren, de par småting tager jo ikke engang 10 minutter for ham at ordne. Jeg får forhåbentlig delene retur snarest. I mellemtiden er den første sending dele til mopeden ENDELIG kommet hjem fra holland, så nu kan jeg gå ud og lave lidt igen. Vejret er dog (som sædvanlig) ikke specielt motiverende, hehe, I den kommende uge forventer jeg nu at jeg kan nå at få renoveret forgaflen, samt at få monteret den på stellet. I dag har jeg kun lige været i værkstedet en times tid, jeg fik sat en ny kompressor op da den gamle brændte af. Jeg har skiftet den revnede lejeskål, monteret gaffelstoppet, og kabelguiden, og jeg har også hunget stellet op, så jeg kan begynde samlingsprocessen efterhånden som jeg får delene klar.

25/5 2012.
Der er egentlig ikke sket mere siden sidste update, men jeg har ringet lidt rundt og forhørt mig omkring sandblæsning, og jeg har fået et tilbud på at få alle sortlakerede dele (bagsving, fodhviler, støtteben, topplade, sideskjolde mv.) sandblæst, for omkring 400kr. Gider hr. Krogh så bruge timevis på at stå og slibe? Nej vel! Hehe. Det er så noget af det næste der kommer til at ske.

23/5 2012.
Jeg var idag ude at besøge den førnævnte smed på hans værksted, desværre var han der ikke. Jeg fik at vide at hvis det var noget jeg selv kunne ordne kunne jeg bare bruge værkstedet, så jeg tænkte skidt pyt, stellet er jo kun til skrot alligevel hvis ikke skidtet kan genopbygges. Nu er det ikke fordi jeg vil trutte mit eget horn eller noget, men taget i betragtning, at mine kunskaber med en svejser er næsten lig nul, så synes jeg nu jeg slap ret så godt fra det. Det nederste ophæng er nu genopbygget, der er lavet nyt gevind til tanken, og kraven ved gaffelstoppet er rettet op. Med andre ord, stellet er nu i orden, og kan genanvendes! Jeg mangler stadig at skifte lejeskålen og afmontere bagsving, men det kommer nok, det er ingen hastesag, blot maskinen er klar til næste sæson. Så, vi er "back on track".

22/5 2012. Jeg gik idag ud egentlig for at skrue lidt i bilen da der var noget som hang og slæbte hen ad asfalten. Men da de bare var en klips som var hoppet af, tog det ikke mange sekunder at ordne, så jeg besluttede mig for at gå til knallerten nu jeg var i tøjet... Det skulle jeg aldrig have gjort.. Projektet er nu sat på stand-by på ubestemt tid. Lad mig forklare. Jeg begyndte at skille maskinen ad stille og roligt. af med sæde og tank.... Så, der manglede et gevind i stellet ved tanken. Pyt, det kan ordnes. Wow, der var en grund til forgaflen gik på tanken. Det påspændte stop manglede, og kraven på stellet var fuldstændig smadret.. HMM.. Nå, det kan nok rettes op med lidt god vilje.... Åh gud.. flækket lejeskål i kronrøret-- Det har jeg aldrig set før på en kreidler.. Men en gang skal jo være den første, skidt pyt, nyt kan fåes, eller jeg kan stjæle en fra tyskerstellet.. Så blev maskinen adskildt, og den temmelig ødelagte og omsvejsede fodhvilerkonsol røg direkte til skrot. Jeg sys godtnok at stellet ser lidt forkert ud her, men det tænker jeg ikke videre over. Ned med stellet og ud for at rengøre det. Da det 2cm tykke lag snavs kommer væk møder synet mig, et rædselssyn uden lige. Der er skåret i stellet. Det nederste ophæng til fodhvilerkonsollen mangler. Da jeg ikke er sikker på jeg kan lave nyt ophæng her, er projektet stoppet. Jeg vil ikke pumpe penge i maskinen hvis stellet kun er til skrot. Jeg kender en smed som får lov at se på sagerne, så må vi se om han kan redde stellet. Ellers, hvis nogen ligger inde med et godt 73 stel, så skriv endelig.

21/5 2012.
Det var jo naturligvis nødvendigt at tappe olien af motoren for at komme ind til koblingen..... Puha. Det, der kom ud var vist mere vand, end olie, hehe. Men i det mindste tyder det jo på at motoren kan holde på olien. Koblingen var nærmest groet sammen, pladerne ruster jo når den står i vand. Jeg har dog set værre, så en tur med det fine sandpapir, så var alt som nyt. Motoren blev blæst igennem med benzin, så den er også ren indvendig, og slammet er væk. Der var også en grund til at koblingen var hård at trække. Der var lagt en ekstra trykfjeder i, sikkert fordi motoren har gledet i koblingen. Det skulle den dog ikke gøre længere, så jeg har fjernet den ene trykfjeder. Koblingsskjoldet har fået den sædvanlige lette polering, og tændingen er blevet stillet. Nu er motoren klar til montering og prøvekørsel, så nu afventer jeg bare en status på den 5 gears motor, før jeg ved om det bliver nødvendigt at montere denne.

20/5 2012.
Pga. motorproblemer med en af mine andre kreidlere måtte jeg sparke liv i dette projekt, lidt før forventet. Min GT må omrenoveres i motoren, stædige bæst, hehe. Da jeg er usikker på om jeg når at få motoren retur, så jeg kan nå at montere den inden hvidsten kro turen, så har jeg været nødsaget til at gøre hvad jeg kan for at få gt'en på vejen på anden vis. Det betyder at jeg må se om jeg kan få liv i denne motor, og så låne den til gt'en midlertidigt.
Jeg vidste motoren kunne starte, og efter alt at dømme lød den sund, det er dog svært at vurdere, uden nogen udstødning monteret, hehe. Gearmekanismen er dog, mildt sagt, slidt. Jeg har afmonteret motoren, og ved nærmere eftersyn er det monterede parmakit cylinder og stempel ikke noget jeg vil bruge da cylinderen er en smule skadet i foringen (ikke noget der kan høres når den er igang), og ringene på stemplet er, hvordan skal jeg sige det, en smule slidt? Hehe.. Jeg har derfor udskiftet det med en original Mahle 15.23.92, altså, 2.6ps cylinder jeg havde fra en tysk motor med håndgear. Stemplet dertil kunne godt trænge til udskiftning da det har lidt skrammer og hakker, men det må komme på et senere tidspunkt.
Gearmekanismen... Puha. Jeg har sagt det før, det udvendige gearskifte på de 2 og 3 gearede motore er mildt sagt noget bras. Jeg er temmelig flad for penge lige PT, så jeg måtte klare mig med de stumper jeg har. Med et par gode bøsninger og gearpedal aksel fra en anden blok lykkes det mig at udrydde sløret i pedal akslen helt, den kører nu som ny. Kugleleddene var heldigvis i god stand, så en rengøring og en frisk gang fedt, så var det også velkørene. Fjeder, og udviderbolt til gengæld, er MEGET slidt, og det skabte en hel del vandring. Det skal skiftes. Jeg lavede en bøsning mellem returfjeder og blok, det udryddede også sløret her. Det eneste slør som altså stadig er der, er ved udviderbolten, men det er ikke så meget at jeg ikke kan leve med det for nu. Hele systemet skal renoveres engang når motoren skal åbnes. Tændingen blev rengjort (sidenote, jeg har ALDRIG set så beskidt, men stadig fuktionel tænding før, hehe). Der er ingen skør i nogen lejer overhovedet, og både krumtap og aksler kører let, så det er fint. Motoren skifter fint gear, men om den så også bliver i gearene må vise sig når den kommer i stellet, hehe. Der var olie på motoren, så der er en chance for at stifter ikke er synderslidt. Næste stop: koblingstjek og justering. Når jeg kommer bare lidt til penge skal jeg have købt en ny bundpakning til kaburatoren, samt et forrør der passer til cylinderen, hvis nu det blir nødvendigt at bruge denne motor.

Nu hvor jeg alligevel er gået igang, så er beslutningen også taget. Maskinen bliver lavet. Eller, dvs, den bliver lavet vejdygtig, og forsvarlig, altså samme omgang som den anden RS jeg har. Det er dog også en noget større opgave i dette tilfælde, pga. standen. En total renovering kan komme senere hvis jeg engang nogensinde vinder lottomillionerne, hehe.

Kommentér på:
Kreidler Florett RS 1974.
  •   22. apr 2013 Nå okay, tak skal du have! smiley

  •   22. apr 2013 Den skal sidde på en 8mm bolt som skrues igennem fodhvilerkonsollen over udstødningsophænget. Der sidder en fastmonteret møtrik på indersiden, så skruer man en 8mm bolt i, med en kontramøtrik, bolten skal stikke et godt stykke ud, så fjederen ikke skraber på bolten til motorophænget. smiley Lidt underligt system, men det virker.

  •   22. apr 2013 Jeg må kigge der så.
    Hvor skal fjederen fra støttebenet sidde på stellet? Kan simpelthen ikke huske det! Kan du fortælle mig det?:)


  •   22. apr 2013 Jeg fik dem fra kreidlerparts.com, men det skal ikke undre mig hvis man idag kan få dem fra mopedspeed. smiley

  •   22. apr 2013 De bøsninger til støttebenet, kan man få dem hos mopedspeed? Samt anslagsgummiet? smiley

  •   22. apr 2013 Hmm nej okay. Jeg købte en brugt bagskærm af ham og et par dage efter kontaktede jeg ham igen, fordi han havde noget andet jeg ville have og der sagde han at jeg kunne få det billigere, så måske skal man bare have handlet med ham smiley

  •   22. apr 2013 Jeg ved ikke hvad hans problem er, men jeg regner ikke med at handle med ham til de komplet urimelige priser han smider for dagen, han ville ikke engang slå en 100kr af på den bagskærm der, da jeg snakkede med ham.

  •   22. apr 2013 Hmm underligt, har ellers ikke haft nogle dårlige handler med ham og han har givet mig afslag i prisen på nogle dele jeg har købt til min 1970'er smiley

  •   22. apr 2013 Har snakket med ham, han er uprofessionel og bliver fornærmet bare man foreslår det mindste afslag i prisen, han er slet ikke til at handle med. smiley

  •   22. apr 2013 http://www.dba.dk/kreidler-florett-ny-origin/id-91038228/
    Bagskærm til kreaturet, manden er rigtig god at handle med:)


  •   14. jun 2012 Stellet er svejset op, og klar, bagsvinger er afmonteret og sendt til sandblæsning, sammen med en masse andre stumper, mangler lige at skifte lejeskålene, dem har jeg liggende, og så skal det ellers bare gøres godt rent. smiley

  •   14. jun 2012 når du kommer til aalborg tag dit stel med, jeg har ilt og gas, hvis du vil vidre?

  •   23. maj 2012 Ja man må jo gøre hvad man kan indenfor de rammer man har at arbejde med. smiley De fortjener ihvertfald at være funktionelle og køre på vejen som det absolut mindste, hehe.

    Jeg har også set et par stykker hvor der er moslet sådan en kinøjsermotor på, det er lige til at ødelægge en ellers god dag sådan et syn. Der bliver jo ikke lavet flere, så pas dog på de få vi har tilbage i stedet..


  •   23. maj 2012 du har da godt gang i maskinerne Krog, nice nok. god ide at redde dem der reddes kan, mens der stadig er nogle på markedet til fornuftig pris og stand.
    var lige ved at kunne joine din klub. fandt en RMC til rimelig pris i går, og til min store skræk så jeg at der sad en Lifan 150 ccm motor på!! org. motor borte. havde sælger boet tættere på, havde jeg taget derhen og givet ham nogle smæk... totalt hærværk...


  •   7. maj 2012 Exactly!

    Flirt = Mofa (MF8j med Garelli-motor + den daværende, italienske mentalitet ift både lak og el = bragende fiasko!

    Og nej, jeg synes ikke om de røvsyge og charmeforladte, tyske blikdåser! Identiske biler med forskelligt udseende, og værst af alt forskellige priser! Det er i mine øjne noget fis fra start til slut og dobbeltmoralsk overproduktion...
    Mærkerytteri ejerne imellem er endnu værre! smiley


  •   7. maj 2012 Hehe, i see.

    Så må du jo have et problem også med vw/audi/skoda. Alle forskellige mærker, eget af samme corperation. Det er forskellige bilmodeller der bliver produceret, jovist, dele bliver genbrugt, men det kan jo også siges om visse dele på næsten alle gamle knallerter.

    En superstar/flott har design og konstruktionsmæssigt intet til fælles med nogen anden garelli jeg er bekendt med (ret mig hvis jeg tager fejl), den er blot produceret af garelli. Ligesom en skoda er produceret af vw. Hvis vi følger den logik har der vel næppe været en skoda siden den gamle røvskubberskoda, hehe.


  •   6. maj 2012 To ord:

    Kreidler Flirt...

    aka Garelli! smiley


  •   6. maj 2012 Jeg har det fint med det såkaldte "badge engineering", det betyder bare at vores modeller herhjemme er lidt mere unikke, end modeller med samme navn i udlandet.

    Jeg ville nok synes det var ret nederen hvis det var ligesom du beskriver, at puch kørte rundt med kreidler skilte. Det må jo være nogenlunde det samme, der er også mange fælles stumper på en florett, og en monza.


  •   5. maj 2012 Trust me... Kreidleren får mere opmærksomhed end en fuldt forchromet Harley med kompressor, uanset hvor i landet, man parkerer! smiley


    Badge-engineering er badge-engineering. Om producenten, forhandleren eller ejeren gør det, ændrer ikke ved, det er samme maskine under et nyt navn. Og jeg synes, det er super-nederen!

    Fiat Bravo/Fiat Tipo/Alfa 145 (1994-2002)
    Fiat Grande Punto/Alfa Mito
    Fiat Bravo/Alfa Guiletta
    Citroen C1/Toyota Aygo/Peugeot 107
    Fiat 500/Ford Ka/Fiat Panda
    Chrysler 300C/Mercedes E300
    VW/Seat/Skoda
    Audi/Lamborghini i visse sammenhænge

    Same shit, new wrapping, different pricetag...


  •   5. maj 2012 Det svarer vel mere til at klistre et Puch logo på Kreidleren, hehe. smiley Gold-wing ville sikkert passe mig i højden, men den er bare ikke halvt så sjov, hehe. Det er også ligefør jeg vil tro, at hvis man stiller en fin kreidler op ved siden af en fin goldwing, så er det nok kreidleren folk kigger mest på, hehe.

  •   5. maj 2012 Højt styr ift. vandrøret, så! smiley Det passer nu fint til mine magtfulde 172cm, hvor du passer bedre til en Gold Wing i højden! ;P

    Om det er mit hoved, den er gal med, vil jeg ikke erklære mig decideret enig i. Det er ikke en vrangforestilling, at der er manipuleret med navngivningen til det danske marked, når resten af Europa har fulgt den oprindelige linie. smiley


    Og nu vil jeg klistre Ferrari-logoer på Alfa'en! 308GTB har mig bekendt også en boxer-motor, så det må gå lige op... lol!


  •   5. maj 2012 Hehe, jamen så er det jo dine præferencer det handler om, og ikke fakta, så derfor er det jo forkert at sige de 3 gearede modeller ikke er rs'ererere, når det i virkeligheden bare er i dit hoved de ikke er det. smiley

    Jeg kan nu sagtens følge din logik angående betegnelserne, jeg er bare ikke enig i din fortolkning af deres betydning, hehe. Jeg er imidlertid enig i, at 68 rs'en er det ypperste indenfor navnet.

    Kald lige styret på GT'en højt en gang til, og denne gang uden at lyve, hehe. Det er ikke meget højere end vandrøret (som vel i øvrigt slet ikke eksistede dengang gt'en kom til), det er til gengæld smallere, og det hjælper ikke køre oplevelsen. Endelig sidder sidespejlet så langt inde på styret, at man ikke kan se andet end sin egen arm, men selvfølgelig, gennemsnitsmennesket var noget mindre i 67, end idag.


  •   5. maj 2012 Måske-måske. Ligesom Ford Mustang ikke (må) kaldes Mustang i Tyskland, men det kalder folk den nu alligevel.

    Jeg holder mig til de oprindelige betegnelser, uanset hvad de danske forhandlere mente. smiley
    Dette handler ikke om at have ret eller ej, men om hvordan vi hver især fortolker navngivningen. Jeg foretrækker stort set altid den oprindelige fremfor den lokal-modificerede. Det gælder for knallerter, motorcykler og for den sags skyld film o.l.

    RS har fem gear og de ~6HK.
    RM og RMC er knallertudgaverne af samme maskine, fordi M = Mokick

    Den oprindelige RS fra '68 er ikonET fra den tid. For mig bliver den derfor aldrig en decideret knallert, da det bare ikke hænger sammen for mig.

    At det så går helt galt med TM, som både findes/fortolkes som som Touren Model og Touren Mokick med sort stel/lys grå tank og cockpit til både blæs og fartvindkøling... Og klistermærkerne har fundet vej til nogle enkelte luksusmodeller, alligevel, oveni, men de er møg-sjældne, og det lugter igen af enten fejlinformationer på samlebåndet eller forsøg på at tømme lageret.

    Grand Tourer = højt styr og mere behagelig kørestilling end med 'vandrøret' og M-styret. Dvs. langtursmaskine med blæsekøling og så stor komfort, som Kreidleren nu kan byde på.

    Og ja, LF har vist været lidt af hvert. Jeg mindes også at have set den i begge afskygninger. Om LF således er en helgardering, som har tilladt fabrikken at montere, hvad de lige havde, ved jeg ikke. Men nej, den giver ikke entydigt mening ift. den gængse navngivning.


    I takt med det gik ned ad bakke for kobbervirksomheden, har man effektiviseret knallert-bygningen ved at producere færre stumper, uden man reducerede antallet af salgsklare maskiner. Og dén del af virksomheden kørte ad helvede til i '70erne, mens knallert-/MC-virksomheden gav overskud.


  •   5. maj 2012 Og endelig Jesper, hvad er det lige helt nøjagtig i navnet "Renn Sport" der gør, at det ikke hører hjemme på knallert? I mange af de andre modeller er det sidste bogstav en betegnelse for udstyrspakken, det vælger jeg at tro betegnelsen "sport" er her. Enkelt speedometer, og horn. Ikke så meget fis og ballade, bare ud på landevejen og trille. Ganske ligesom Renn Mokick Cockpit jo også indikerer at modellen har en større udstyrspakke med stort cockpit, omdrejningstæller, tændingslås og indikatorlamper. GT'en hedder grand touren, men det er jo heller ikke skide behageligt at køre langt med 30km/t. Modellen i sig selv har desuden også en elendig kørestilling. Så hvorfor det navn?

    Kan det ikke måske have noget at gøre med, at det er deres første model med stor lygte, oliedæmpet forgaffel og stel der ikke er så spinkelt? Den er ihvertfald mere luksus agtig end de forrige modeller, og det afspejler navnet, det skal nu nok ikke fortolkes som andet.


  •   5. maj 2012 LF har også været blæserkølet, også i tyskland, her er et eksempel på en tysk blæserkølet LF:
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=150054

    Andreas linde har også et fint eksempel på en schweizisk, blæserkølet 5 gearet rs.

    Vi befinder os nu engang i Danmark, så hvad en given model bliver kaldt i tyskland kan jo ikke være relavant for det danske marked, så det må jo være de danske betegnelser vi bør rette os efter herhjemme.

    En ford mondeo hedder også en ford fusion i usa, hvor den udkommer først, men det betyder jo ikke mondeo ejere her i danmark skal begynde at kalde dere mondeo'er noget andet. smiley

    Og det er heller ikke en eller anden der har eftermonteret rs klistermærkerne jo, dem er den solgt med.


  •   5. maj 2012 Badge-engineering... jeg kan ikke fordrage det!

    De danske importører har sikkert nægtet at sætte sig ind i samtlige navne og bare solgt dem på RS-navnet, som jeg sikkert kom frem til sidste gang, også.

    Du skal sgu da sige mig i mod, når jeg tager fejl! smiley

    Til gengæld synes jeg, det er noget fis at pille ved modelbetegnelserne, når de reelt giver mening. Derfor holder jeg mig til de tyske.

    RS bliver til tid og evighed = ~6HK, fartvind, store bremser.
    TM = 5,8HK, blæs
    GT = blæs-og-hvad-de-nu-lige-havde-på-hylden-den-dag-model-GAMMEL
    LF = max skrabet knallert/fartvindkølet, små bremser
    LH = Luftgekühlt (blæs), Hochlenker
    RM = 1-2,9HK, fartvindkølet, lang lygte m/speedo
    RMC = 1-2,9HK, fartvindkølet med cockpit

    Efternavne
    S = Scheibenbremse
    Grand Prix = Juhuu, vi vandt mesterskabet sidste år, eller noget i den dur.
    H/HL = Hochlenker (højt styr) eller Hochlenker Luxus (+chromtank)
    GS = Gussräder, Scheibenbremse

    Den mest latterlige, ikke-producerede maskine skulle forresten hedde:

    RS-GSH/L Elektronik: Helstøbte fælge med større bremseskive, 12V elnet, større batteri og den oplyste totaltvægt var 100kg!


    Hvad folk herinde klistrer på deres tanke er deres eget valg. Det kan jeg ikke bruge til noget, som du nok har luret. Men jo, du har vist ret i, de blev kaldt RS. alle over samme kam osv. herhjemme. Derfor er det stadig en forkert modelbetegnelse, som i al nørderiets herlighed til tid og evighed vil være en hån mod den oprindelige tanke bag navngivningen.

    Renn Sport = 30km/t på en god dag? Vorherre bevares! smiley


  •   4. maj 2012 73 blæserkøl:
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=227362
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=188813
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=293010

    74/75 fartvindkølet:
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=238053
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=194305
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=219508

    76 fartvindkølet:
    http://www.scootergalleri.dk/gal_visbil.aspx?ID=281925 (min egen)
    Jeg fandt engang én mere mage til min egen 76'er, dog med forkert tank, nu kan jeg så selvfølgelig ikke finde den igen, den er herinde et sted for hvem der gider lede.

    Det er tydeligt at se udviklingen i modellen jo længere man kommer op i årgang, om de hedder tm, lf eller alt muligt andet i tyskland og holland er hamrene ligegyldigt, herhjemme hedder de RS, det har de alle dage gjort, færdig slut!!! smiley A rose by any other name, du ved.


  •   4. maj 2012 Jeg er ked af at sige dig imod jesper, men det er en blæserkølet rs, solgt som knallert, kig rundt herinde og du finder flere af dem, også med rs mærker på tanken. Det er den første af "grand prix" rs'erne herhjemme. I 74/75 fik den fartvindkølet motor, men stadig solgt som knallert med 3 gear, og i 76 fik den den "store" rmc lygte, gummemanchetter på forgaflen, rmc lygteholdere, og speedoet i seperat holder, ergo, den anden rs jeg har, JA, det er også en RS! Stadig 3 gear, og stadig solgt som knallert. smiley Der er flere eksempler på alle 3 modeller, alle originale, alle med rs mærker, her på galleriet, søg og du skal finde.

    SÅ, det ER en rs, af navn, uanset hvordan du vender og drejer det. Om de er parallel importeret med en motorcykel udgave af samme, med 5 gear, eller måske endda født sådan, men solgt som knallert med 3 gear hos forhandleren kender jeg ikke noget til.


  •   4. maj 2012 tændrørshætten stammer fra min vw smiley

  •   4. maj 2012 Jeg er tidligere ejer af den men kun meget kort smiley

  •   4. maj 2012 Farven stemmer overens med RM til det danske marked. Den lidt mere skrabede model LF er også en mulighed, da denne er med speedo i forlygten.

    Motoren er eftermonteret med blæs, uanset. Jeg er kun stødt på blæs til DK med TUM130, som stoppede omtrent samtidig med GT'en... som jeg overhovedet ikke kan forbinde med de nav! smiley Og RS harmonerer slet ikke med blæsekøling!

    Mon ikke en tidligere ejer har bygget om til blæs, fordi cylinderen var til rådighed og mindre opsigtsvækkende?


    Jan de Vries var et ret stort hit, dengang 50cc var en populær klasse i race-verdenen! Og Kreidler klarede sig nu engang heeeelt godt i de mesterskaber, må man sige! 17-20HK på 50cc og 170-200km/t på toppen ned ad langsiden på Spa-Francorchamps i Belgien!!! Ret syret på 50kg maskine! smiley


    Jeg sad godt og lurede på den, men som altid dukker den slags kun op, når jeg har tømt kassen! smiley


  •   4. maj 2012 nøøj den er fed smiley

  •   4. maj 2012 Jeg er ikke i tvivl om at det er gammelt, sikkert ligeså gammelt som knallerten, hehe. Men er det monteret fra fabrikken, forhandleren, eller personen som i sin tid købte maskinen?

  •   4. maj 2012 Det er et ægte-klistermærke. smiley

  •   4. maj 2012 Jeg ved skam hvem de vries er, hehe.

    I 1965 satte Kreidler verdens rekord i fart for 50ccm motor, det medførte at på Kreidlere fra 1965 og lidt frem havde et klistermærke hvor der stod "Kreidler, schnelleste 50ccm motorrad der welt. 210km/t", som oversat betyder "kreidler, hurtigste 50ccm motorcykel i verden, 210km/t".

    Man kunne jo derfor forestille sig, at fabrikken ønskede at reklamere med at de vries havde vundet et mesterskab på en kreidler i 73. Denne kreidler er fra endten 73, eller 74, har ikke undersøgt årgangen endnu.

    Omvendt kan det jo også være en 16 årig knægt der lige har købt sin nye kreidler, og som så har set dette klistermærke hos forhandleren, og så tænkt "fedt, det skal på min nye kreidler", hehe. Derfor kunne det jo være fedt at vide om det kommer fra forhandleren, og om man så ikke skulle bevare det, hehe. smiley


Annonce