{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Guide til valg af cylinder OPDATERET

6.214 visninger | Oprettet:

Står du og skal have ny cylinder? Her er en guide til at hjælpe.
Der står også de forskellige steder hvor du kan få dele til din knallert.

OBS tager IKKE ansvar hvis du har dummet dig på en tunet knallert.
DET ER IKKE LOVLIGT AT KØRE MED RACEPARTS - hold det på banen.

1. Tun eller standard?
Standard: Skal du have en std. cylinder så er der ikke meget forskelligt at vælge mellem. De fleste standard cylindre er støbejern og kan fås relativt billigt.

Skal du have en tun cylinder er der et hav af muligheder. Så tag dig god tid til at vælge. Det kan være surt at køre med et cylinderkit, der ikke passer til resten af din opsætning.

2. Racing eller sport
Racing: Skal du have en racing-cylinder bliver det dyrt. Især hvis de skal bruges til hverdag. De skal også have skiftet stempel/stempelringe meget oftere. Din motor skal også have skiftet krumtap og tænding, hvis du vil have mest muligt ud af din cylinder. Det giver og masser af larm, vedligeholdelse og koster meget mere end sports og std cylindre.
Når det er sagt, giver det bare smæk på med så'n cylle.


Sport: Sport cylindre er uden tvivl det bedste valg til hverdags kørsel (efter std. cylindre) da de kan køres med lave omdrejninger og stadig trække. De kan desuden holde til mange flere km end racing og så koster de halvt så meget som racing cylindere.

3. Aluminum eller støbejern
Aluminium: Aluminiums cylindere kører ofte med flere omdrejninger end støbejern, derfor bruges de også til racing. Alu cylindre skal heller ikke køres særlig meget til i forhold til støbejern.
VIGTIGT Alu cylindere vejer mindre og er mere omdrejningsvillige pga. Nikasil belægningen, og det har lettere ved at komme af med varmen, da der ikke er ligeså meget friktion.

Støbejern: Støbejern er bedst til hverdags kørsel da de er ekstremt holdbare på længere sigt, og hvis de endelig er blevet slidt kan du bare hone cylinderen. Der er til gengæld meget mere tilkørsel, og så kan de heller ikke tage lige så mange omdrejninger som alu kan da de har mere friktion - mere varme

4. En eller to stempelringe
En stempelring: Giver mindre friktion, derfor flere omdrejninger og mindre varme. Når du køre på lave omdrejninger med kun en stempelring er der mindre kompression derfor også dårligere bundtræk. Derfor er der kun en stempelring på racing cylindre da de ligger på mange flere omdrejninger.

To stempelringe: Giver mere kompression, men også mere friktion, derfor ikke så mange omdrejninger, men bedre bundtræk. Du ser næsten altid to stempelringe på std. cylindre. HUSK mere friktion betyder højere temperature, derfor lad være med at bruge to stempelringe i et alu-kit!


5. 50cc-70cc-80cc
Hvor mange kubik din cylinder er på, bestemmer kun hvor meget power du max kan få ud af den.
Du kan få racing og sport på 50cc såvel som 80cc. Spørgsmålet er bare hvor meget udbytte det giver. Har dog set flere eksempler på et 50cc overhale et 70cc

Hverdag:
Så hvis du gerne vil have et god hverdags cylle, der kører lidt hurtigere en standard cyllen vil jeg anbefale 70cc støbejern med to stempelringe. Det vil holde længe hvis bare du husker at køre det ordentligt til!

Racing:
Når det kommer til racing kan du ikke få meget andet end alu cylinder med kun en stempelring. Personligt vil jeg aldrig selv bruge racing cylindere til hverdag, men jeg har da hørt om flere der har gjort det.


OPDATERET 25/09/2017

TsunamicPlace
Mand | 40 år | Oprettet: 24. apr 2014


Kommentér på:
Guide til valg af cylinder OPDATERET
Annonce