{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Virkemål for Indsugningsforstærker/ Y.E.I.S

14.390 visninger | Oprettet:

(Kig på billederne og læs teksten det vil gøre forståelsen nemmer)

Indsugningsforstærkeren blev opfundet og brugt første gang af Yamaha, og de kalde det for Y.E.I.S (Yamaha nergy induction system). Målet ved at lave Y.E.I.S var at få gjort 2 takts motor mere miliø vænlig, så de kunne klare EU-s miliø krav, og samtidig få lidt mere ydelse ud af motorerne.

Det virker såden her.

Når bladventilen/membarnen er lukket kan benzinen ikke komme videre og så står det stille, når det står stille i studsen så bliver det mindre forstøvet og så får du en masse benzin der ikke bliver udnyttet, og du får heller ikke en så stor fyldning i din cylinder som du kunne have.

Når du så sidder en Indsugningsforstærker på, så suger den det forstøvet benzin op i sig så det bliver ved med at være i bevægelse, og være lige så godt forstøve som da det kom fra karburatoren.

Når bladventilen/ membarnen åbner igen ryger det afsted sammen med den anden blaning der kommer oppe fra karburatoren, og du får en støre fyldning i din cylinder, Dv.s, du udnytter mere af din benzin.

Det stykke tid bladventilen/ membarnen er lukket, der snakker vi om mili sekunder, så det går stærkt.

Det har intet at gøre med om du giver fuld gas eller ej, det virker hele tiden.

Det du får ud af en Indsugningsforstærker er at du får en støre fyldning og på den måde en mere ran forbrandning, og du udnytter din benzin mere Dv.s, du kan køre længere på litteren, så i det hele taget så skåner du miliøet mere når du har såden en på, som det også var meningen da yamaha lavet systemet.

Du vil på en måde få mere ydelse ved at du får en støre fyldning i din cylinder.

Det dårlige ved de Indsugningsforstærker der er på market, er at de bare er lavet i en fast beholder som er alt for stor, og derfor virker den ikke optimalt og du vil ej heller ikke kunne mærke efekten.

Så enten skal man selv lave en beholder med et tæt glide støkke bag på som du kan skrue ud og ind så du kan ændre på hvor stor rumfange i beholdere skal være, så prøver du at spænne den ind så der er et mindre rumfang, i beholderen og tager en tur på knallerten og ser om det er beder eller dårliger end før, og så skal du bare prøve dig fram indtil du syndes den er der.

Efter det kan du lave dig en fast beholder uden glide støkke, som der er det samme rumfang i som du mente var det rigtige på din knallert, for at det virket optimalt.

Man kan også købe malossi-s Indsugningsforstærker som efter sine skulle virke optimalt fordi den kan trække sig sammen, med det beste vil være at lave den selv, eller monfisere på de andre Indsugningsforstærker der findes så man kan ændre på rumfanget.

Indtil videre bliver Indsugningsforstærkere betegnet som være en tun del, men når alle de kloge hoder inde for miliø styrelsen gider at høre på os, vil det sikkert bliver lavet om til at alle knallerter fra forbrikken skal være udstyret med Indsugningsforstærker.

Kommentér på:
Virkemål for Indsugningsforstærker/ Y.E.I.S
  •   30. mar 2011 okey, tak for det Major

  •   30. mar 2011 Nej det skal den ikke, den skal kun monteres på studsen

  •   30. mar 2011 http://www.malossistore.be/archivio/montaggio/73%208785.pdf

    skal indsugningsforstærker også forbindes med tank og karburator for at virke optimalt?


  •   18. mar 2009 du er en skat .
    det var lige det vi manglede til vores projekt i skolen:D


  •   4. dec 2008 Iden skulle også meget gerne virke

  •   4. dec 2008 lavede min indsugningsforstærker på den her måde
    2 plastik poser 1 slang 1 dåse så forbandt jeg den ene pose med slangen og proppede den ind i dåse også den anden pose puttede jeg bare der ind også fyldte jeg den med luft. så den anden pose ikk kunne komme til at puste sig op. dette virker fint for mig.


  •   19. aug 2008 ja måske .. men vil da lig prøve at lave en som du siger man skal .. og så prøve mig lidt frem .. (;


  •   18. aug 2008 Nejh den ville jo stadig udvide sig så meget som beholderen nu er og så vil rumfanget stadig være for stort og posen ville også gå i opløsning pga benzin dampne

  •   18. aug 2008 jaja .. det er det jo .. tror sku de vil se helt godt ud i rustfri :b haha
    kom lig til at tænke på noget .. kunne man ikk bar lave en lille pose inden i som kunne udvide og trække sig sammen .. så ville man jo få det helt rigtige rumfang ?


  •   18. aug 2008 Du får mest ud af den ved selv at lave den men husk først at lave en model hvor du kan justere på hvor stor beholderen skal være og prøv dig fra til den rigtige størelse og bagefter lave en i fast for i den rigtige størelse, og du kan sikkert lavet en der ser rigtig fed ud når du er smed

  •   18. aug 2008 omg .. det vil sige man kan lave dem selv .. haha .. i see money smiley !!!
    godt at man er smed da (;


  •   23. maj 2008 ja den virker men du kan godt lave en fast beholder der er bedere fordi malossis starter med at vøre i fuld størelse og det er ikke godt men så forminsker sig når det forstøvet benzin skal ud igen

  •   23. maj 2008 derfor virker malossi's insugningsforstærker nemlig.. fordi den kan trække sig samme og udvide sig..

  •   23. maj 2008 Nej der skal ikke være noget i beholderen, og du kan faktisk igså bruge en cola dåse, hvis man laver en plade bag op som kan køres ud og ind så man kan justere på rynfabget, så vil du kunne mærke en forskel

  •   23. maj 2008 hmmmm Jeg har åbnet en indsugningsforstærker bae for at se om den indeholder noget inden i .... Der er ikke en skid i dem det er ligsom at sætte en tom dåse cola med slange til den og dirkete til menbran... det giver over hovdet ikke noget og har prøvet med mange indsugnings forstærker ..

  •   4. maj 2008 Det skal bare være et støkke benzin slange

  •   4. maj 2008 .

  •   4. maj 2008 Okey Mange tak du =D
    ville lige sprøge en sidste gang om sådan nogle slags her som er på denne side er okey at bruge eller skal det være malossi?


  •   4. maj 2008 Ville heller købe en af de anbefalet som malossi-s eller stage 6 eller den ultimative som du selv laver, hvordan den monteres er vist på tegningen der skal placeres som på tegningen, bare husk at lave så kort slange så muligt fra studsen til forstærkenren

  •   4. maj 2008 ville høre om en indsugningsforstærker hos thansen som er på tilbud til en 50 er god eller man hellere skulle købe en ordenlig istedet? ps. hvordan monterer du en indsugningsforstærker? =)

  •   23. mar 2008 nok bedere med et 3mm alu rør med et glide støkke bag på til at ændre på rumfanget og så efter prøve sig fram og så finde ud af hvad der er best og så lave en beholder ud af et alu rør som har det rumfang som man mener giver best effekt

  •   23. mar 2008 Hvordan kan man lave det, måske med en dåse eller hvad?

  •   23. mar 2008 det vil give effekt ja, og ja enden stage6 eller malossis, eller nr 1, lav den selv med den guide der står i albumet det er den der kommer til at virke best

  •   23. mar 2008 Tror i at en indsugnings-forstærker ville have god effekt på en rmx?
    Hvis ja skulle det så være den der Malossi med variabel størrelse?

    Ps. skide god guide til både Fox og Hotz, det er sku dejligt med lidt brugbar viden her inde på sg.


  •   25. feb 2008 Hey.

    god guide.


  •   23. feb 2008 Iorden, vi snakkes.. ansøger om venskab smiley

  •   23. feb 2008 kunne godt være man skulle det, men har næsten ikke tid til at "dyrke" det at være bruger så mange steder, for med arbejdstider fra 10 til 6 hver dag er ikke de fedeste hehe :), men kan da godt opratte en bruger der inde i løbet af weekenten

  •   23. feb 2008 Bare iorden du smiley Satme nice at man kan diskutere lidt på SG unden alle konfi børne. Ellers opret en bruger på www.billig-scooter.dk - Meget, meget mere seriøst!

  •   23. feb 2008 ja det passer også alt sammen, og også med højt ydne motore, og de kommer også ind på det med mod trykket i en 2 takts motor, men det system hvor du har et slags "blind rør" som så lukke og åbner skiftevis, (system blev lavet af Honda) men det vil virke pisse godt med det er desværre aldrig lavet på nogen knallerter eller scooter, men det fongere såden af "blind røret" er lukke når røgen kommer ud i udstødningen, når så modtrykket kommer og sender røgen tilbage mod cylinderen åbnes "blind røret" og røgen ryger der op i stedet for at komme ind i cylinderen igen

  •   23. feb 2008 Ja det kan jeg godt se! Jeg har dog ikke selv prøvet Malossi´s indsugningsforstærker. Jeg ved bare at det er det Malossi selv skriver. Stage6´en har ihvertfald givet en hel på min egen maskine.

    Her er hvad Energy skrev i sin tid da jeg spurgte:


    Indsugningsforstærkeren

    I indsugningsforstærkeren skabes der et vacuum idet stemplet er på vej mod TDC. Når stemplet har passeret TDC, vil trykket forsøge at blive udlignet, og indsugningsforstærkeren bliver derfor fyldt med en vis portion af blandingen!
    Det vil sige, at denne del af blandingen (eller, i hvert fald en anseelig del af den) IKKE bliver skubbet tilbage gennem karburatoren! Derved forbliver blandingen nogenlunde optimal og gasresponsen forbedres!

    *På en motor med en lang indsugningsmanifold, vil man også opleve en forandring. Luft i bevægelse er lyd og lydbølger i resonans er det, der giver effekten i en expansionsudstødning (eller resonansudstødning, om man vil). Princippet kan også udnyttes i indsugningen, ved at afstemme dens længde efter motorens ydelse. Når indsugningen går i resonans, betyder det at der er ensartet fart på gasserne gennem motoren, dvs. optimalt flow.

    Når stemplet eller membranen lukker for indsugningen, reflekteres en del af blandingen tilbage gennem indsugningen og karburatoren. Det resulterer, i at der hives mere benzin op gennem dyserøret, som også sker med blow back-blandingen. Igen en federe blanding, med forringet gasrespons til følge!
    Indsugningsfortærkeren afhjælper disse forstyrrelser i flow'et gennem indsugningen, hvilket giver lydbølgerne langt bedre mulighed for at gå i resonans og derved opnås den optimale hastighed i flow'et. Det betyder igen forbedret gasrespons og mellemområde.

    Men der er ingen ændring i spidsydelsen!

    Der kan ikke herske nogen tvivl om, at det er motorer med stempelstyret indsugning, som har mest gavn af en indsugningsforstærker. Effekten vil primært ligge ved gasresponsen, men i mellemområdet vil der også være en forskel. Et mellemområde, der begynder 200rpm tidligere, KAN gøre en forskel! Om ikke andet, så i køreglæden.


    I selve trækområdet er blow back ikke et problem - slet ikke, hvis man kører med den rigtige udstødning! Udstødningen sørger for så meget sug (forrør + diffusorer), i nogle tilfælde, at membranbladene står åbne, selv efter TDC, når udstødnings- og skyllekanalerne er åbne samtidig! Men det er også derfor, man har et såkaldt "trækområde" og ikke den samme effekt, hele tiden I den forbindelse bevæger blandingen sig kun i én retning.


    Hvorfor har indsugningsforstærkeren så ingen umiddelbar effekt på en hårdt pumpet scootermotor?

    Jeg kan/vil kun komme med et forsigtigt gæt, da jeg ikke er 100% sikker, men her er mine tanker...

    Kører man på en scooter med et kit som f.eks. Polini Evo, der arbejder ved ret så høje omdrejninger, har man ikke alverdens bundtræk - kun et sent tilkoblingstidspunkt! Op til det tidspunkt, møder motoren primært modstand fra delenes vægt - dvs. svinghjul, krumtap og stempel. Og det er hurtigt overvundet!

    Når stemplet bevæger sig mod TDC, skabes vacuum'et som åbner membranbladene. En hårdt pumpet motor, der kører med mange omdrejninger, kræver en membran med kraftige membranblade. Ellers vil de "blafre" ved høje omdrejninger og det æder effekt pga. flowforstyrrelser!
    Fordi de er kraftigere, lukker de også hurtigere end mindre kraftige membranblade ved lave omdrejninger. Derved bliver mængden af blow back begrænset og gasresponsen forbedres.
    Til gengæld åbnes membranbladene heller ikke fuldstændig/hurtigt nok ved lave omdrejninger, hvilket ville resultere i en lidt forringet ydelse eller måske et mere snævert trækområde på en lavt ydende motor.


    Hvor skal indsugningsforstærkeren placeres?

    Jeg har ingen teoretisk viden på den front - nogle mener den skal være tæt på karburatoren, andre at den skal være tæt på stemplet. Jeg har på fornemmelsen det varierer fra model til model. Umiddelbart ville jeg placere den så nær ved stemplet, som muligt.



    Konklusion


    Indsugningsforstærkeren har bedst effekt på:

    Lavtydende motorer med membranindsugning i krumtaphuset.
    Motorer med stempelstyret indsugning - uanset ydelsen.
    *Motorer med en lang indsugning.


    Indsugningsforstærkeren har ingen eller kun ringe effekt på:

    Højt ydende motorer med membranindsugning
    Motorer med drejeventil


    Indsugningsforstærkerens indflydelse er primært på gasresponsen.

    Sekundært påvirkes også mellemområdet, men kun i ringe grad og er mest mærkbar på maskiner med gear.


    Her er et par eksempler på maskiner, der (teoretisk) kan nyde godt af en indsugningsforstærker:

    Kreidler
    Puch
    KTM Foxi
    PGO (Dr. Big/T-Rex/Hot50 har i hvert fald en lang indsugningsmanifold!)
    Suzuki FZ50

    Fælles for dem alle er, at de skal have en vis ydelse. En lovlig Puch eller Kreidler har ikke en indsugning, der står åbent ret længe, så blow back er næppe et problem.


    Hvad er den rette betegnelse så?

    Slutteligt vil jeg kaste mig ud i et ordkløveri Ej, men indsugningen bliver ikke forstærket, snarere "glattet ud", så at sige. Man booster gasresponsen indenfor visse rammer, og der kan være en forbedring af mellemområdet. Boost bottle er måske det mest korrekte term af de anvendte og jeg har ikke lyst til at opfinde et nyt ord - det bliver bare for langt
    Unødvendig dåse? Jep, på nogle maskiner - og er du kommet hertil, ved du hvilke!


    P.S. Når jeg nævner "lavtydende motorer", mener jeg ikke lovlige knallerter og scootere. Jeg tænker på motorer i "sports-klassen", som reelt set bare har ét stort mellemområde - altså, hvor max effekt ligger relativt langt fra "ikke af myndighederne begrænsede, max rpm".

    P.P.S. Der tages forbehold for evt. tryk-fejl


  •   23. feb 2008 igen, det afhænger af rumfange i beholderen, så hvis stage6 har lavet deres med mindre rumfang så det funger best til mindre cc jamen så er det også rigtigt. Det virker på alle cc det afhænger bare af rumfanget, det du siger med højer rpm osv er nemlig indsugningsforstærker påvirkning da alt det du sjger skyldes en støre fyldning, men det vil altid virke i alle rpm men self mindre i de høje rpm da membarnen er lukket i mindre tid og så suger indsugningsforstærker ikke rart meget op i sig

  •   23. feb 2008 Malossi´s egen indsugningsforstærker er beregnet til 125cc og op efter. Det skriver Malossi ihvertfald selv. Stage6´en er derimod specielt beregnet og lavet til 70cc motere. Jeg kan mærke tydeligt forskel hvis jeg fjerne min stage6 indsugningsforstærker. Den falder ca. 1500omd. og motor gangen er ikke så klar som den plejer at være. Den har givet rigtigt meget i optræk og meget mere gasrespons. Det har ihvertfald virket på min scooter. Det er ligesom prikken over i´et. Har også fået fortalt af Energy(Scooter-Mekaniker) at de bedst virker på afdroslede + sports tunede maskiner. Da den virker bedst i lavere omd. end en HPR tunet maskine.

  •   22. feb 2008 den fås bl.a her

    http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=10373&item=7409

    men hvis man vil bruge lidt tid og lave sin egen så vil du kunne tilpasse den bedere til din knallert/scooter end du kan med malossi-s


  •   22. feb 2008 Nej det er ens for alle maskiner med karburator på, så længe der er en bladventil/membarn så vil det hjælpe at smide den på

  •   22. feb 2008 Det er squ fedt at du gider bruge din tid på sådan noget (:
    - Men hvor får man lige fat i malossi's indsugnings forstærker henne?


  •   22. feb 2008 men det virker vist nok bedst på gear maskiner..

  •   22. feb 2008 mange tak skal du ha, ja jeg syndes når tiden er til det så kan man godt lave noget brug bart som folk kan bruge til noget, det gør det også meget nemmer for folk at svare i indlæg om det her, for så er det bare at linke her til smiley

  •   22. feb 2008 Imponerende .

    + Super fedt at du gider bruge tid på at lave sådan noget, som mange kan få glæde af smiley


  •   22. feb 2008 Nej jeg har desværre ikke prøvet malossi-s men vi har fået en ny svend ude på mit arbejde og han siger han er imponeret over den så efter hvad jeg har hørt fra ham og såden som jeg selv logisk tænker når jeg ved hvordan der fongere så er den måde malossis er bygget, meget logsik for at den skulle gøre det den skal.

    Det med beholder har jeg heller ikke selv prøvet, men jeg har holt modellen i hånden, den hvor man kan justere rumfange, og ham der har bygget den var/er min lære der hvor jeg går på hoveforløb, den har han brugt bl.a på en 80 cc kawsaki crossr hvor det gav en hel del, og efter lavet de så bare en fast beholder med det rumfang der skulle være for at det fongeret optimalt, og så også en fast beholder


  •   22. feb 2008 at såen en plastik ting kan gør så stor en forskel :))

  •   22. feb 2008 læste den sku lige igen... den er faktisk pænt genial.. men altså, har du prøvet malossi's.. har nemlig godt kigget på den... for den er jo ikke just pæn.. men det er jo som sagt den der skulle yde mest.. og har du selv lavet sådan en satans beholder.??

  •   22. feb 2008 hehe du tegner sku godt. ;P

  •   22. feb 2008 tak skal du ha smiley

  •   22. feb 2008 genial og rigtigt flot guide..

Annonce