Virkemål for Indsugningsforstærker/ Y.E.I.S
14.390 visninger
|
Oprettet:
(Kig på billederne og læs teksten det vil gøre forståelsen nemmer)
Indsugningsforstærkeren blev opfundet og brugt første gang af Yamaha, og de kalde det for Y.E.I.S (Yamaha nergy induction system). Målet ved at lave Y.E.I.S var at få gjort 2 takts motor mere miliø vænlig, så de kunne klare EU-s miliø krav, og samtidig få lidt mere ydelse ud af motorerne.
Det virker såden her.
Når bladventilen/membarnen er lukket kan benzinen ikke komme videre og så står det stille, når det står stille i studsen så bliver det mindre forstøvet og så får du en masse benzin der ikke bliver udnyttet, og du får heller ikke en så stor fyldning i din cylinder som du kunne have.
Når du så sidder en Indsugningsforstærker på, så suger den det forstøvet benzin op i sig så det bliver ved med at være i bevægelse, og være lige så godt forstøve som da det kom fra karburatoren.
Når bladventilen/ membarnen åbner igen ryger det afsted sammen med den anden blaning der kommer oppe fra karburatoren, og du får en støre fyldning i din cylinder, Dv.s, du udnytter mere af din benzin.
Det stykke tid bladventilen/ membarnen er lukket, der snakker vi om mili sekunder, så det går stærkt.
Det har intet at gøre med om du giver fuld gas eller ej, det virker hele tiden.
Det du får ud af en Indsugningsforstærker er at du får en støre fyldning og på den måde en mere ran forbrandning, og du udnytter din benzin mere Dv.s, du kan køre længere på litteren, så i det hele taget så skåner du miliøet mere når du har såden en på, som det også var meningen da yamaha lavet systemet.
Du vil på en måde få mere ydelse ved at du får en støre fyldning i din cylinder.
Det dårlige ved de Indsugningsforstærker der er på market, er at de bare er lavet i en fast beholder som er alt for stor, og derfor virker den ikke optimalt og du vil ej heller ikke kunne mærke efekten.
Så enten skal man selv lave en beholder med et tæt glide støkke bag på som du kan skrue ud og ind så du kan ændre på hvor stor rumfange i beholdere skal være, så prøver du at spænne den ind så der er et mindre rumfang, i beholderen og tager en tur på knallerten og ser om det er beder eller dårliger end før, og så skal du bare prøve dig fram indtil du syndes den er der.
Efter det kan du lave dig en fast beholder uden glide støkke, som der er det samme rumfang i som du mente var det rigtige på din knallert, for at det virket optimalt.
Man kan også købe malossi-s Indsugningsforstærker som efter sine skulle virke optimalt fordi den kan trække sig sammen, med det beste vil være at lave den selv, eller monfisere på de andre Indsugningsforstærker der findes så man kan ændre på rumfanget.
Indtil videre bliver Indsugningsforstærkere betegnet som være en tun del, men når alle de kloge hoder inde for miliø styrelsen gider at høre på os, vil det sikkert bliver lavet om til at alle knallerter fra forbrikken skal være udstyret med Indsugningsforstærker.
Indsugningsforstærkeren blev opfundet og brugt første gang af Yamaha, og de kalde det for Y.E.I.S (Yamaha nergy induction system). Målet ved at lave Y.E.I.S var at få gjort 2 takts motor mere miliø vænlig, så de kunne klare EU-s miliø krav, og samtidig få lidt mere ydelse ud af motorerne.
Det virker såden her.
Når bladventilen/membarnen er lukket kan benzinen ikke komme videre og så står det stille, når det står stille i studsen så bliver det mindre forstøvet og så får du en masse benzin der ikke bliver udnyttet, og du får heller ikke en så stor fyldning i din cylinder som du kunne have.
Når du så sidder en Indsugningsforstærker på, så suger den det forstøvet benzin op i sig så det bliver ved med at være i bevægelse, og være lige så godt forstøve som da det kom fra karburatoren.
Når bladventilen/ membarnen åbner igen ryger det afsted sammen med den anden blaning der kommer oppe fra karburatoren, og du får en støre fyldning i din cylinder, Dv.s, du udnytter mere af din benzin.
Det stykke tid bladventilen/ membarnen er lukket, der snakker vi om mili sekunder, så det går stærkt.
Det har intet at gøre med om du giver fuld gas eller ej, det virker hele tiden.
Det du får ud af en Indsugningsforstærker er at du får en støre fyldning og på den måde en mere ran forbrandning, og du udnytter din benzin mere Dv.s, du kan køre længere på litteren, så i det hele taget så skåner du miliøet mere når du har såden en på, som det også var meningen da yamaha lavet systemet.
Du vil på en måde få mere ydelse ved at du får en støre fyldning i din cylinder.
Det dårlige ved de Indsugningsforstærker der er på market, er at de bare er lavet i en fast beholder som er alt for stor, og derfor virker den ikke optimalt og du vil ej heller ikke kunne mærke efekten.
Så enten skal man selv lave en beholder med et tæt glide støkke bag på som du kan skrue ud og ind så du kan ændre på hvor stor rumfange i beholdere skal være, så prøver du at spænne den ind så der er et mindre rumfang, i beholderen og tager en tur på knallerten og ser om det er beder eller dårliger end før, og så skal du bare prøve dig fram indtil du syndes den er der.
Efter det kan du lave dig en fast beholder uden glide støkke, som der er det samme rumfang i som du mente var det rigtige på din knallert, for at det virket optimalt.
Man kan også købe malossi-s Indsugningsforstærker som efter sine skulle virke optimalt fordi den kan trække sig sammen, med det beste vil være at lave den selv, eller monfisere på de andre Indsugningsforstærker der findes så man kan ændre på rumfanget.
Indtil videre bliver Indsugningsforstærkere betegnet som være en tun del, men når alle de kloge hoder inde for miliø styrelsen gider at høre på os, vil det sikkert bliver lavet om til at alle knallerter fra forbrikken skal være udstyret med Indsugningsforstærker.
Virkemål for Indsugningsforstærker/ Y.E.I.S
nov 2009
Følger: 47 Følgere: 46 Scootere: 8 Emner: 42 Svar: 59
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
nov 2009
Følger: 47 Følgere: 46 Scootere: 8 Emner: 42 Svar: 59
skal indsugningsforstærker også forbindes med tank og karburator for at virke optimalt?
nov 2007
Følger: 62 Følgere: 57 Scootere: 6 Emner: 48 Svar: 175
det var lige det vi manglede til vores projekt i skolen:D
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
nov 2005
Følger: 93 Følgere: 93 Scootere: 7 Emner: 386 Svar: 863
2 plastik poser 1 slang 1 dåse så forbandt jeg den ene pose med slangen og proppede den ind i dåse også den anden pose puttede jeg bare der ind også fyldte jeg den med luft. så den anden pose ikk kunne komme til at puste sig op. dette virker fint for mig.
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 35 Svar: 172
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 35 Svar: 172
kom lig til at tænke på noget .. kunne man ikk bar lave en lille pose inden i som kunne udvide og trække sig sammen .. så ville man jo få det helt rigtige rumfang ?
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
jan 2007
Følger: 38 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 35 Svar: 172
godt at man er smed da (;
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Scootere: 6 Emner: 264 Svar: 5.145
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
dec 2007
Følger: 22 Følgere: 22 Scootere: 7 Emner: 5 Svar: 3
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 6 Svar: 20
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 6 Svar: 20
ville lige sprøge en sidste gang om sådan nogle slags her som er på denne side er okey at bruge eller skal det være malossi?
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
mar 2008
Følger: 13 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 6 Svar: 20
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
jul 2007
Følger: 40 Følgere: 39 Scootere: 3 Emner: 11 Svar: 27
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
jul 2007
Følger: 40 Følgere: 39 Scootere: 3 Emner: 11 Svar: 27
Hvis ja skulle det så være den der Malossi med variabel størrelse?
Ps. skide god guide til både Fox og Hotz, det er sku dejligt med lidt brugbar viden her inde på sg.
sep 2004
Følger: 48 Følgere: 48 Scootere: 4 Emner: 16 Svar: 70
god guide.
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Emner: 4 Svar: 702
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Emner: 4 Svar: 702
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Emner: 4 Svar: 702
Her er hvad Energy skrev i sin tid da jeg spurgte:
Indsugningsforstærkeren
I indsugningsforstærkeren skabes der et vacuum idet stemplet er på vej mod TDC. Når stemplet har passeret TDC, vil trykket forsøge at blive udlignet, og indsugningsforstærkeren bliver derfor fyldt med en vis portion af blandingen!
Det vil sige, at denne del af blandingen (eller, i hvert fald en anseelig del af den) IKKE bliver skubbet tilbage gennem karburatoren! Derved forbliver blandingen nogenlunde optimal og gasresponsen forbedres!
*På en motor med en lang indsugningsmanifold, vil man også opleve en forandring. Luft i bevægelse er lyd og lydbølger i resonans er det, der giver effekten i en expansionsudstødning (eller resonansudstødning, om man vil). Princippet kan også udnyttes i indsugningen, ved at afstemme dens længde efter motorens ydelse. Når indsugningen går i resonans, betyder det at der er ensartet fart på gasserne gennem motoren, dvs. optimalt flow.
Når stemplet eller membranen lukker for indsugningen, reflekteres en del af blandingen tilbage gennem indsugningen og karburatoren. Det resulterer, i at der hives mere benzin op gennem dyserøret, som også sker med blow back-blandingen. Igen en federe blanding, med forringet gasrespons til følge!
Indsugningsfortærkeren afhjælper disse forstyrrelser i flow'et gennem indsugningen, hvilket giver lydbølgerne langt bedre mulighed for at gå i resonans og derved opnås den optimale hastighed i flow'et. Det betyder igen forbedret gasrespons og mellemområde.
Men der er ingen ændring i spidsydelsen!
Der kan ikke herske nogen tvivl om, at det er motorer med stempelstyret indsugning, som har mest gavn af en indsugningsforstærker. Effekten vil primært ligge ved gasresponsen, men i mellemområdet vil der også være en forskel. Et mellemområde, der begynder 200rpm tidligere, KAN gøre en forskel! Om ikke andet, så i køreglæden.
I selve trækområdet er blow back ikke et problem - slet ikke, hvis man kører med den rigtige udstødning! Udstødningen sørger for så meget sug (forrør + diffusorer), i nogle tilfælde, at membranbladene står åbne, selv efter TDC, når udstødnings- og skyllekanalerne er åbne samtidig! Men det er også derfor, man har et såkaldt "trækområde" og ikke den samme effekt, hele tiden I den forbindelse bevæger blandingen sig kun i én retning.
Hvorfor har indsugningsforstærkeren så ingen umiddelbar effekt på en hårdt pumpet scootermotor?
Jeg kan/vil kun komme med et forsigtigt gæt, da jeg ikke er 100% sikker, men her er mine tanker...
Kører man på en scooter med et kit som f.eks. Polini Evo, der arbejder ved ret så høje omdrejninger, har man ikke alverdens bundtræk - kun et sent tilkoblingstidspunkt! Op til det tidspunkt, møder motoren primært modstand fra delenes vægt - dvs. svinghjul, krumtap og stempel. Og det er hurtigt overvundet!
Når stemplet bevæger sig mod TDC, skabes vacuum'et som åbner membranbladene. En hårdt pumpet motor, der kører med mange omdrejninger, kræver en membran med kraftige membranblade. Ellers vil de "blafre" ved høje omdrejninger og det æder effekt pga. flowforstyrrelser!
Fordi de er kraftigere, lukker de også hurtigere end mindre kraftige membranblade ved lave omdrejninger. Derved bliver mængden af blow back begrænset og gasresponsen forbedres.
Til gengæld åbnes membranbladene heller ikke fuldstændig/hurtigt nok ved lave omdrejninger, hvilket ville resultere i en lidt forringet ydelse eller måske et mere snævert trækområde på en lavt ydende motor.
Hvor skal indsugningsforstærkeren placeres?
Jeg har ingen teoretisk viden på den front - nogle mener den skal være tæt på karburatoren, andre at den skal være tæt på stemplet. Jeg har på fornemmelsen det varierer fra model til model. Umiddelbart ville jeg placere den så nær ved stemplet, som muligt.
Konklusion
Indsugningsforstærkeren har bedst effekt på:
Lavtydende motorer med membranindsugning i krumtaphuset.
Motorer med stempelstyret indsugning - uanset ydelsen.
*Motorer med en lang indsugning.
Indsugningsforstærkeren har ingen eller kun ringe effekt på:
Højt ydende motorer med membranindsugning
Motorer med drejeventil
Indsugningsforstærkerens indflydelse er primært på gasresponsen.
Sekundært påvirkes også mellemområdet, men kun i ringe grad og er mest mærkbar på maskiner med gear.
Her er et par eksempler på maskiner, der (teoretisk) kan nyde godt af en indsugningsforstærker:
Kreidler
Puch
KTM Foxi
PGO (Dr. Big/T-Rex/Hot50 har i hvert fald en lang indsugningsmanifold!)
Suzuki FZ50
Fælles for dem alle er, at de skal have en vis ydelse. En lovlig Puch eller Kreidler har ikke en indsugning, der står åbent ret længe, så blow back er næppe et problem.
Hvad er den rette betegnelse så?
Slutteligt vil jeg kaste mig ud i et ordkløveri Ej, men indsugningen bliver ikke forstærket, snarere "glattet ud", så at sige. Man booster gasresponsen indenfor visse rammer, og der kan være en forbedring af mellemområdet. Boost bottle er måske det mest korrekte term af de anvendte og jeg har ikke lyst til at opfinde et nyt ord - det bliver bare for langt
Unødvendig dåse? Jep, på nogle maskiner - og er du kommet hertil, ved du hvilke!
P.S. Når jeg nævner "lavtydende motorer", mener jeg ikke lovlige knallerter og scootere. Jeg tænker på motorer i "sports-klassen", som reelt set bare har ét stort mellemområde - altså, hvor max effekt ligger relativt langt fra "ikke af myndighederne begrænsede, max rpm".
P.P.S. Der tages forbehold for evt. tryk-fejl
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
sep 2007
Følger: 17 Følgere: 20 Emner: 4 Svar: 702
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
http://www.scooter-shoppen.dk/default.aspx?c=Item&category=10373&item=7409
men hvis man vil bruge lidt tid og lave sin egen så vil du kunne tilpasse den bedere til din knallert/scooter end du kan med malossi-s
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
feb 2007
Følger: 18 Følgere: 17 Scootere: 2 Emner: 2 Svar: 38
- Men hvor får man lige fat i malossi's indsugnings forstærker henne?
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Scootere: 6 Emner: 264 Svar: 5.145
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
jun 2007
Følger: 10 Følgere: 11 Scootere: 1 Emner: 123 Svar: 878
+ Super fedt at du gider bruge tid på at lave sådan noget, som mange kan få glæde af
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
Det med beholder har jeg heller ikke selv prøvet, men jeg har holt modellen i hånden, den hvor man kan justere rumfange, og ham der har bygget den var/er min lære der hvor jeg går på hoveforløb, den har han brugt bl.a på en 80 cc kawsaki crossr hvor det gav en hel del, og efter lavet de så bare en fast beholder med det rumfang der skulle være for at det fongeret optimalt, og så også en fast beholder
apr 2007
Følger: 38 Følgere: 35 Scootere: 3 Emner: 239 Svar: 1.639
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Scootere: 6 Emner: 264 Svar: 5.145
apr 2007
Følger: 37 Følgere: 35 Scootere: 2 Emner: 67 Svar: 326
nov 2007
Følger: 20 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 69 Svar: 5.148
okt 2006
Følger: 40 Følgere: 40 Scootere: 6 Emner: 264 Svar: 5.145