Indstilling
20.078 visninger
|
Oprettet:
Her er en guide til hvordan man indstiller div. ting på en knallert.
Karburator:
Inden man begynder at indstille sin karburator skal man varme motoren op, så kør en lille tur på et par kilometer, så motoren lige er lidt varm.
Inden man begynder justere karburatoren, er der nogle indstillinger der skal være i orden: Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal 1½ gang ud, tomgangsskruen skal skrues så langt ind at motoren ikke er ved at gå ud hele tiden.
Hoveddysen:
Man starter altid med at indstille hoveddysen
Hoveddysen er den der bestemmer fra ¾ gas til fuld gas. Man sætter en dyse i man ved er stor nok (så gør det ikke noget at motoren hoster og sprutter og hakker når man giver fuld gas, og oftest svær at få op i hastighed, det betyder bare at den er for stor).
Man kører derefter en tur hvor man giver så meget bundgas som muligt, da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Nu skulle tændrøret gerne være sort.
Nu skal man så til at gå ned i dyse, indtil man finder den rigtige størrelse. Den rigtige størrelse har man når tændrøret er brunt.
Hvis det er hvidt/gråt er dysen for lille, og så er det vigtigt man skifter til en større dyse
Hvis den er sort skal der en mindre dyse i (og måske mindre olie i benzinen, kør med 2% eller 2,5% og ikke andet end del- eller fuldsyntetisk)
Det er sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får, nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger er at finde punktet hvor den kan tager flest omdr, men er lige præcis uden for en varmesætning.
Og måden man holder den uden for en varmesætning er at sætte en større dysse i.
Det skal lige tilføjes at når der er koldt, skal motoren bruge en lidt større dyse end når der er varmt.
Nålen:
Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når den ikke får fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen.
Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.
Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.
Luftskruen:
Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er den mindste af skruerne på siden af karburatoren.
Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så prøver man at skrue lidt ud og lidt ind (+/- en ½ omgang) så skulle motoren enten stige eller falde lidt i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så gør som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.
Guiden er taget fra stalkersone.dk og derefter redigeret lidt for at gøre den nemmere at forstå :)
Brugen af denne guide er på eget ansvar, og det er ikke min skyld hvis i bruger den (og gør noget forkert) hvorefter der sker skader på motoren.
______________________________________________
Tændrør:
Elektrodeafstanden skal være 0,4 - 0,5mm
Forklaring på tændrørskode:
De fleste LC motore er med langt tændrør (tændrørskoden er E)
De fleste AC motore er med kort tændrør (tændrørskoden er H)
Tallet i tændrørskodenkoden er varmeværdien. Lavt tal er varmest og er bedst til brug ved lave omdrejningstal.
Hvis glødetallet er for lavt, går motoren ud ved høje rpm
Hvis glødetallet er for højt soder motoren mere til og den får startproblemer
Hvis der står P i koden betyder det at det er platinelektroder.
B (14mm) eller C (10mm) er gevind diameteren.
S betyder at det er et standart type, altså ikke et specielt, tændrør (ikke at det er standart tændrøret til knallerter)
_________________________________________
Det var alt for nu, spørg hvis der i har flere spørgsmål. Håber i kan bruge det :D
Karburator:
Inden man begynder at indstille sin karburator skal man varme motoren op, så kør en lille tur på et par kilometer, så motoren lige er lidt varm.
Inden man begynder justere karburatoren, er der nogle indstillinger der skal være i orden: Nålen skal sættes i det hak i midten, luftskruen skal 1½ gang ud, tomgangsskruen skal skrues så langt ind at motoren ikke er ved at gå ud hele tiden.
Hoveddysen:
Man starter altid med at indstille hoveddysen
Hoveddysen er den der bestemmer fra ¾ gas til fuld gas. Man sætter en dyse i man ved er stor nok (så gør det ikke noget at motoren hoster og sprutter og hakker når man giver fuld gas, og oftest svær at få op i hastighed, det betyder bare at den er for stor).
Man kører derefter en tur hvor man giver så meget bundgas som muligt, da det er der blandingen udelukkende bestemmes af dysen. Så lader man den køle af lidt (man kan også pille lige bagefter men delene er MEGET varme). Skruer tændrøret ud og kigger på farven. Nu skulle tændrøret gerne være sort.
Nu skal man så til at gå ned i dyse, indtil man finder den rigtige størrelse. Den rigtige størrelse har man når tændrøret er brunt.
Hvis det er hvidt/gråt er dysen for lille, og så er det vigtigt man skifter til en større dyse
Hvis den er sort skal der en mindre dyse i (og måske mindre olie i benzinen, kør med 2% eller 2,5% og ikke andet end del- eller fuldsyntetisk)
Det er sådan at nu magere end blanding (benzin og luft) en to-takts motor får, nu flere omdrejninger vil den tage. Så det man forsøger er at finde punktet hvor den kan tager flest omdr, men er lige præcis uden for en varmesætning.
Og måden man holder den uden for en varmesætning er at sætte en større dysse i.
Det skal lige tilføjes at når der er koldt, skal motoren bruge en lidt større dyse end når der er varmt.
Nålen:
Nu har vi så fået dyset motoren ind og skal til at kigge på trækket i mellemområdet. Altså om den trækker som den skal når den ikke får fuld gas. Det er nålen der bestemmer det. Det er efter samme princip. Hoster og sprutter den med halv gas så skal den have mindre benzin.
Det får den ved at stille nålen så den falder længere ned i dysen.
Man kan ikke ødelægge noget ved at prøve sig lidt frem så det er bare at rode løs.
Dette skal gøres på en varm motor så kør en lille tur. Man kan IKKE indstille sådan noget her på en kold motor.
Luftskruen:
Så er vi kommet til luftskruen/blandingsskruen. Det er den mindste af skruerne på siden af karburatoren.
Når den skal indstilles starter man motoren og skruer tomgangen så højt op at motoren går jævnt i omdrejningerne uden at falde eller stige. Så skruer man hurtigt luftskruen helt ind og 1½ gang ud (360+180 grader). Det er grundindstillingen. Så prøver man at skrue lidt ud og lidt ind (+/- en ½ omgang) så skulle motoren enten stige eller falde lidt i omdrejninger. Man bliver ved med at skrue den enten frem eller tilbage til der hvor motoren står og kører med flest omdrejninger. Når man så har fundet det punkt drejer man lige gassen hurtigt. Så skulle motoren gerne gå op i endnu flere omdrejninger uden at være ved at gå ud. Går motoren ud, eller er lige ved det, så skal man lige skrue luftskruen lidt tilbage, så den ikke gør det. Når den så gør som forklaret stiller man tomgangsskruen ned til et behageligt antal RPM og slukker scooteren og glæder sig over at nu er ens karburator stillet korrekt.
Guiden er taget fra stalkersone.dk og derefter redigeret lidt for at gøre den nemmere at forstå :)
Brugen af denne guide er på eget ansvar, og det er ikke min skyld hvis i bruger den (og gør noget forkert) hvorefter der sker skader på motoren.
______________________________________________
Tændrør:
Elektrodeafstanden skal være 0,4 - 0,5mm
Forklaring på tændrørskode:
De fleste LC motore er med langt tændrør (tændrørskoden er E)
De fleste AC motore er med kort tændrør (tændrørskoden er H)
Tallet i tændrørskodenkoden er varmeværdien. Lavt tal er varmest og er bedst til brug ved lave omdrejningstal.
Hvis glødetallet er for lavt, går motoren ud ved høje rpm
Hvis glødetallet er for højt soder motoren mere til og den får startproblemer
Hvis der står P i koden betyder det at det er platinelektroder.
B (14mm) eller C (10mm) er gevind diameteren.
S betyder at det er et standart type, altså ikke et specielt, tændrør (ikke at det er standart tændrøret til knallerter)
_________________________________________
Det var alt for nu, spørg hvis der i har flere spørgsmål. Håber i kan bruge det :D
Indstilling
mar 2017
Følger: 26 Emner: 4 Svar: 29
dec 2015
Følger: 14 Følgere: 1 Scootere: 1 Emner: 2 Svar: 4
Er der nogen på fyn som kan finde ud af indstille karburator?
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 2 Emner: 2 Svar: 11
jul 2007
Følger: 92 Følgere: 91 Scootere: 52 Emner: 553 Svar: 4.890
nov 2009
Følger: 49 Følgere: 46 Scootere: 11 Emner: 119 Svar: 1.177
jul 2007
Følger: 183 Følgere: 180 Scootere: 17 Emner: 13 Svar: 136
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 342 Svar: 4.418
jul 2007
Følger: 183 Følgere: 180 Scootere: 17 Emner: 13 Svar: 136
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 342 Svar: 4.418
maj 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 34 Svar: 181
Min ven kunne ikke komme og hjælpe mig med indstilling idag, så jeg prøver på egen hånd, så er det godt alt hvad jeg bør vide står heri
Så må vi se hvor godt det går første gang jeg prøver det
jun 2007
Følger: 20 Følgere: 50 Scootere: 19 Emner: 163 Svar: 398
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 342 Svar: 4.418
jun 2007
Følger: 20 Følgere: 50 Scootere: 19 Emner: 163 Svar: 398
Kan du også komme med guide til kobling ?
Lyder til du har styr på skidtet
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 11
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 342 Svar: 4.418
Og måden du ændre på nålen er ved at du tager nålen ud af gasspjældet, og så flytter den lille clips der sidder på
Hvis nålen skal ned af (mindre benzin/mere mager blanding) så skal clipsen op
mar 2008
Følger: 12 Følgere: 11 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 11
maj 2007
Følger: 30 Følgere: 31 Scootere: 6 Emner: 226 Svar: 535
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 342 Svar: 4.418
sep 2007
Følger: 39 Følgere: 37 Scootere: 3 Emner: 34 Svar: 106
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 342 Svar: 4.418
sep 2008
Følger: 34 Følgere: 32 Scootere: 4 Emner: 44 Svar: 86
maj 2008
Følger: 22 Følgere: 36 Scootere: 5 Emner: 342 Svar: 4.418
Jonas L
Det var så lidt
jun 2007
Følger: 45 Følgere: 42 Scootere: 4 Emner: 125 Svar: 756
dec 2007
Følger: 13 Følgere: 12 Scootere: 2 Emner: 43 Svar: 140