Sådan får du din knallert til at køre :)
63.189 visninger
|
Oprettet:
Kan din knallert ikke starte, eller kører den bare ufatteligt dårligt, så følg disse gode metoder.
Kendte motorproblemer
Motoren kan ikke starte
Se den gyldne læresætning. Hvis det ikke løser problemet kan det måske skyldes alt for meget slør i krumtappen.
Prøv at:
- Løbe den i gang
- Give den snaps (smid olie/benzin-blanding direkte ind i karburatoren)
- Tjek om tændrøret gnister (og er vådt)
- Tjek om der er kompression på (kan gøres ved at mærke hvor meget modstand der er på kickstarteren eller lytte efter svup-lyden fra membranen )
- Tjek om toppakningen er indtakt. Det kan eventuelt hjælp at udgløde den (varme den op med en gasbrænder og køle den hurtigt ned)
- Tjek om benzinhanen er stoppet
- Tjek om den får falsk luft fx mellem indsugningspladen og krumtaphuset
- Tjek om membranen slutter tæt
- Rens udstødning og udstødningport for sod.
- Rens og indstil karburatoren
- Indstil tændingen. Ved længere tids stilstand kan platiner være rustet sammen og startproblemet kan som regel løses ved at skift platiner.
Motoren køre dårligt/sætter ud på toppen
Prøv at:
- Give mindre dyse (se afsnit om inddysning)
- Give større dyse (se afsnit om inddysning)
- Rens benzinhane og karburator
- Tjek for falsk luft
- Indstille tændingen
Indstilling af karburator
Dysen styre benzinmængden ved fuld gas og det er som regel ikke nødvendigt at stille på andet. Nålen derimod styrer benzin mængden på bund og i mellemområdet
Ved for stor dyse
- Trækker dårligt
- 4-takter
- Vil ikke tage fuld gas
- Mørkt og tilsodet tændrør
- Rimelig let at starte
- Trækker rimeligt under hård belastning
Ved for lille dyse
- Sætter ud på toppen (føles næsten som motorbrems)
- Lyst tændrør
- Motoren trækker godt ubelastet (læs: i frigear)
- Kan være svær at starter
- Køre bedre med choker
Nålens betydning
Hvis du har fundet den (mest) rigtige dyse, men motoren ikke går helt rent alligevel skal du til at stille på nålen. Hvis nålen sænkes får din motor lidt mindre benzin under optrækket og omvendt hvis du hæver nålen. Ved en original mikuni karburator er det næsten aldrig nødvendigt at indstille på nålen.
Hvis det stadig ikke passer 100% kan det være nødvendigt at anskaffe sig en anden nål.
Ved en original 16mm mikuni karburator med 16mm boreplade og original membran er en dyse 140-170 somregel det der skal til næsten uanset anden opsætning.
Kopi 15,5mm karburatoren af mærket "Mokini" (mener jeg) som blandt andet sælges gennem protuna plejer at bruge lidt større dyse som regel 160-180
En 10mm mikuni med 10mm indsugning plejer at ligge i området 120-140
En 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120
Tændings problemer
Hvis din knallert ikke kan starte og du mener det er tændingen det er galt med kan du nemt undersøge det.
Start med ar skrue dit tændrør ud og læg det på stel. Hvis du nu træder et par gange i kickstarteren skulle det gerne gnistre, hvis den ikke gør det er det tændings systemet den er gal med.
Pil nu tændrør og tændrørshætte af og læg tændrørskablet direkte på stel. Hvis det gnistre nu skal du bare skifte tændrør, hvis problemet fortsætter skal du checke om platin afstanden er 0,3-0,4 mm. Det kan du gøre med et søgerblad.
Hvis der stadig er problemer skal du checke om kondensator og tændspole virker.
Undgå kendte problemer
Stemplet sætter sig
Hvis din motor er meget tunet vil du sikkert opleve at dit stempel varmesætter sig på et tidspunkt. Det er træls selvom at ødelægge både cylinder og stempel på denne måde, men det kan forebygges:
Det er vigtigt at:
- Køre med en god fuldsyntetisk 2-taktsolie som fx castroil TTS olie eller lignende .
- Din motor ikke får for mager benzinblanding
Desuden er der et gammelt trick der kan afhjælpe problemet meget. Hvis du tager et tyndt metalbor (ca 3mm) og bore nogle små fordybninger i siden af stemplet (lad være med at bore helt i gennem). Dette resulterer i at olien ligger sig i hullerne og smører bedre.
Koblingen glider
Det er et kendt problem at koblingen kommer til at glide med tiden hvis man kører tunet. For det meste kan problemet undgåes ved at vedligeholde sin kobling og koblingssnegl ordenligt.
Det er vigtigt at:
- Bruge en god gearolie uden friktionsnedsættende midler
- Vedligeholde og rense koblingsnegl og kobling
Problemet kan afhjælpes ved at sætte strammere koblingsfjedre på og udskifte belastede dele. Det bedste man kan gøre er at ombygge sin kobling til en trepladet version som i denne guide.
Hvis det er koblingssneglen det er galt med er der 2 ting at gøre:
1) Køb en ny original snegl - Det er det eneste der dur.
2) Køb en snegl til en yamaha RD50 - Den kan rimeligt let tilpasses og den er en del stærkere konstrueret en standarten på en FS1'er. Se evt denne guide
Spar motoren ved tuning
Rigtig mange FS1'ere kører ekstremt tunet og det slider selvfølgelig på motoren, men mange problemer der opstår af tuning kan afhjælpes
Hovedreglen er at hvis du ikke ønsker at skille blokken ad hver anden måned skal du lade hver med at tune din motor med mere end 16mm karburator, 16mm indsugning og evt 5,3 hk udstødning. Denne opsætning svarer nemlig nogenlunde til hvad yamaha'en blev født med i andre lande.
Hvis i har erfaringer med andre problemer må i meget gerne skrive.
Jeg håber dette hjælper :D
Desuden er det vigtigt at bruge sin sunde fornuft når man tuner. Selv om mange scooterfolk påstår at det giver flere heste at save skørtet af cylinderen, er det en meget dårlig ide da stemplet derved opnår mindre støtte og giver ekstremt slid på motoren. Det samme gælder om tricket med at fjerne toppakning for at opnå højere kompression.
En god regel er også at det meste "hjemmetuning" ikke dur. Rigtig mange gode 10mm mikuni karburatorer er blevet ødelagt fordi folk har prøvet at bore dem op med et bor. Det samme gælder for højkomprimeret topstykker. Det er langt bedre at købe et højkomprimeret topstykke i god kvalitet i stedet for selv at plane det med smerdlærred.
Hvis du køre med en meget tunet motor er det også en rigtig god ide at investere i gode lejer.
søgeord: Guide til din maskine
Kendte motorproblemer
Motoren kan ikke starte
Se den gyldne læresætning. Hvis det ikke løser problemet kan det måske skyldes alt for meget slør i krumtappen.
Prøv at:
- Løbe den i gang
- Give den snaps (smid olie/benzin-blanding direkte ind i karburatoren)
- Tjek om tændrøret gnister (og er vådt)
- Tjek om der er kompression på (kan gøres ved at mærke hvor meget modstand der er på kickstarteren eller lytte efter svup-lyden fra membranen )
- Tjek om toppakningen er indtakt. Det kan eventuelt hjælp at udgløde den (varme den op med en gasbrænder og køle den hurtigt ned)
- Tjek om benzinhanen er stoppet
- Tjek om den får falsk luft fx mellem indsugningspladen og krumtaphuset
- Tjek om membranen slutter tæt
- Rens udstødning og udstødningport for sod.
- Rens og indstil karburatoren
- Indstil tændingen. Ved længere tids stilstand kan platiner være rustet sammen og startproblemet kan som regel løses ved at skift platiner.
Motoren køre dårligt/sætter ud på toppen
Prøv at:
- Give mindre dyse (se afsnit om inddysning)
- Give større dyse (se afsnit om inddysning)
- Rens benzinhane og karburator
- Tjek for falsk luft
- Indstille tændingen
Indstilling af karburator
Dysen styre benzinmængden ved fuld gas og det er som regel ikke nødvendigt at stille på andet. Nålen derimod styrer benzin mængden på bund og i mellemområdet
Ved for stor dyse
- Trækker dårligt
- 4-takter
- Vil ikke tage fuld gas
- Mørkt og tilsodet tændrør
- Rimelig let at starte
- Trækker rimeligt under hård belastning
Ved for lille dyse
- Sætter ud på toppen (føles næsten som motorbrems)
- Lyst tændrør
- Motoren trækker godt ubelastet (læs: i frigear)
- Kan være svær at starter
- Køre bedre med choker
Nålens betydning
Hvis du har fundet den (mest) rigtige dyse, men motoren ikke går helt rent alligevel skal du til at stille på nålen. Hvis nålen sænkes får din motor lidt mindre benzin under optrækket og omvendt hvis du hæver nålen. Ved en original mikuni karburator er det næsten aldrig nødvendigt at indstille på nålen.
Hvis det stadig ikke passer 100% kan det være nødvendigt at anskaffe sig en anden nål.
Ved en original 16mm mikuni karburator med 16mm boreplade og original membran er en dyse 140-170 somregel det der skal til næsten uanset anden opsætning.
Kopi 15,5mm karburatoren af mærket "Mokini" (mener jeg) som blandt andet sælges gennem protuna plejer at bruge lidt større dyse som regel 160-180
En 10mm mikuni med 10mm indsugning plejer at ligge i området 120-140
En 10mm mikuni med 6,5mm indsugning plejer at ligge i området 100-120
Tændings problemer
Hvis din knallert ikke kan starte og du mener det er tændingen det er galt med kan du nemt undersøge det.
Start med ar skrue dit tændrør ud og læg det på stel. Hvis du nu træder et par gange i kickstarteren skulle det gerne gnistre, hvis den ikke gør det er det tændings systemet den er gal med.
Pil nu tændrør og tændrørshætte af og læg tændrørskablet direkte på stel. Hvis det gnistre nu skal du bare skifte tændrør, hvis problemet fortsætter skal du checke om platin afstanden er 0,3-0,4 mm. Det kan du gøre med et søgerblad.
Hvis der stadig er problemer skal du checke om kondensator og tændspole virker.
Undgå kendte problemer
Stemplet sætter sig
Hvis din motor er meget tunet vil du sikkert opleve at dit stempel varmesætter sig på et tidspunkt. Det er træls selvom at ødelægge både cylinder og stempel på denne måde, men det kan forebygges:
Det er vigtigt at:
- Køre med en god fuldsyntetisk 2-taktsolie som fx castroil TTS olie eller lignende .
- Din motor ikke får for mager benzinblanding
Desuden er der et gammelt trick der kan afhjælpe problemet meget. Hvis du tager et tyndt metalbor (ca 3mm) og bore nogle små fordybninger i siden af stemplet (lad være med at bore helt i gennem). Dette resulterer i at olien ligger sig i hullerne og smører bedre.
Koblingen glider
Det er et kendt problem at koblingen kommer til at glide med tiden hvis man kører tunet. For det meste kan problemet undgåes ved at vedligeholde sin kobling og koblingssnegl ordenligt.
Det er vigtigt at:
- Bruge en god gearolie uden friktionsnedsættende midler
- Vedligeholde og rense koblingsnegl og kobling
Problemet kan afhjælpes ved at sætte strammere koblingsfjedre på og udskifte belastede dele. Det bedste man kan gøre er at ombygge sin kobling til en trepladet version som i denne guide.
Hvis det er koblingssneglen det er galt med er der 2 ting at gøre:
1) Køb en ny original snegl - Det er det eneste der dur.
2) Køb en snegl til en yamaha RD50 - Den kan rimeligt let tilpasses og den er en del stærkere konstrueret en standarten på en FS1'er. Se evt denne guide
Spar motoren ved tuning
Rigtig mange FS1'ere kører ekstremt tunet og det slider selvfølgelig på motoren, men mange problemer der opstår af tuning kan afhjælpes
Hovedreglen er at hvis du ikke ønsker at skille blokken ad hver anden måned skal du lade hver med at tune din motor med mere end 16mm karburator, 16mm indsugning og evt 5,3 hk udstødning. Denne opsætning svarer nemlig nogenlunde til hvad yamaha'en blev født med i andre lande.
Hvis i har erfaringer med andre problemer må i meget gerne skrive.
Jeg håber dette hjælper :D
Desuden er det vigtigt at bruge sin sunde fornuft når man tuner. Selv om mange scooterfolk påstår at det giver flere heste at save skørtet af cylinderen, er det en meget dårlig ide da stemplet derved opnår mindre støtte og giver ekstremt slid på motoren. Det samme gælder om tricket med at fjerne toppakning for at opnå højere kompression.
En god regel er også at det meste "hjemmetuning" ikke dur. Rigtig mange gode 10mm mikuni karburatorer er blevet ødelagt fordi folk har prøvet at bore dem op med et bor. Det samme gælder for højkomprimeret topstykker. Det er langt bedre at købe et højkomprimeret topstykke i god kvalitet i stedet for selv at plane det med smerdlærred.
Hvis du køre med en meget tunet motor er det også en rigtig god ide at investere i gode lejer.
søgeord: Guide til din maskine
Sådan får du din knallert til at køre :)
dec 2021
Følger: 3 Følgere: 2
dec 2008
Følger: 108 Følgere: 469 Scootere: 70 Emner: 232 Svar: 721
Med sætter jeg langsom I gang Og op i 2. Og køre 10 15 km/t og lad den sejtrække. Med fuld gas.! dør den.
Har stillet nål op og ned Og prøvet på en 90 dyd det virket ikke.
Og på 100 dys. Virket heller ikke..
Min opsætning...
Cylinder: Top Performance 70cc
Stempel: Top Performance 70cc
Tændrør: NGK BR8ES
Tændrørskabel: NGK silicone
Krumtap: Doppler ER1
Lejer: SKF C3
Membran: Standard
Studs: Standard
Karburator: Dellorto 21mm PHBG black
Hoveddyse: #90
Tænding: Standard
Filter: Standard filterbox med Polini indsats
Gearing: 4 gears / 15 - 53
Kobling: Top Performances fjedre
Udstødning - Yasuni Cross HM - Black Edition
Kan Det være min Standard Membran og Studs
sep 2012
Følger: 25 Følgere: 23 Scootere: 1 Emner: 22 Svar: 44
maj 2013
Følger: 2 Følgere: 25 Scootere: 3 Emner: 29 Svar: 128
okt 2009
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 6
feb 2008
Følger: 25 Følgere: 24 Scootere: 1 Emner: 1 Svar: 2
feb 2009
Følger: 91 Følgere: 94 Scootere: 17 Emner: 138 Svar: 290
mar 2009
Følger: 19 Følgere: 19 Scootere: 2 Emner: 5 Svar: 110
mar 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Scootere: 2 Emner: 2 Svar: 6
jun 2007
Følger: 71 Følgere: 70 Scootere: 13 Emner: 9 Svar: 17
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 2 Svar: 10
feb 2009
Følger: 91 Følgere: 94 Scootere: 17 Emner: 138 Svar: 290
feb 2009
Følger: 25 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 2 Svar: 10