Udskift af krumtap og gearkasse 4til 6 trins på senda.
21.167 visninger
|
Oprettet:
Her er en lille guid som hjælp, til dem som vil begiver sig ud på en ny erfaring med en Derbi senda motor og overvejer at skifte krumtap eller gearkasse i sådan en maskine.
der er sikkert gemt en masse stavefejl sorry.. men jeg har prøvt at forklare det så godt so muligt. håber at der er nogen der for lidt glæde ud af det. ;-)
Første og fremmes skal motoren tappes for alt hvad der hedder motorolie og vand. derefter skal motoren afmonteres og eventuelt rengøres ,for at forhindre at der kommer skidt og snavs ind i selve motoren. Efter det, kan vi så rigtig gå igang med at skilde svinet fra hinanden. vi starter med ,først at afmontere cyllender og stempel, derefter skal studs og membran pilles af. også kan vi gå igang med at tage kickstarter/koblingsdækslet af. "bemærk" at dekslet kan eventuelt drille lidt og kun vil lade sig kunne rykkes en smule udaf, grunden til det vil være at koblingsnaven holder fast i koblingsarmen. =(den pind hvor koblingskablet sidder fast på). en afhjælp vil være, hvis man bare trækker koblingsarmen lidt tilbage sammentidigt med, at man forsigtigt hiver dækslet af. næste trin ,vil være at afmontere selve koblingen og de 2 tandhjul som sidder på krumtappen. koblingen sidder kun fast med få bolte som der bare skal skrues af. for at gøre det lettere for dig selv ,burde du tage den inderste koblingsplade og trækker alle koblingspladerne ud på en gang. når det er gjort for du nok brug for en lige skruetrækker og en luftnøgle. skruetrækkeren skal du bruge til at vibbe låseskiven væk fra møtrikken som holder koblingshuset. luftnøglen skal du så bruge til at skrue møtrikken af med. nu når du allerede er igang med luftnøglen kan du også bruge den til at løsne møtrikken som sidder på krumtappen. og nu er det tid til at finde en lejeaftrækker frem, fordi den for du brug for når du nu skal have tandhjulene af krumtappen. når du har gjort alt det, skal du vende motoren om og tage sving hjulet af ,det kan læt gøre med en passende svinghulsaftrækker, eller ved hjælp af en lille hammer som du bruger til at slå forsigtigt hele vejen rundt på svinghjulet "dette kan tage MEGET lang tid". når svinghjulet endelig er kommet af skal du bare skrue selve tændingen af. så kan du beggynde på at løsne og afmontere alle bolte som holder motoren samlet
der er sikkert gemt en masse stavefejl sorry.. men jeg har prøvt at forklare det så godt so muligt. håber at der er nogen der for lidt glæde ud af det. ;-)
Første og fremmes skal motoren tappes for alt hvad der hedder motorolie og vand. derefter skal motoren afmonteres og eventuelt rengøres ,for at forhindre at der kommer skidt og snavs ind i selve motoren. Efter det, kan vi så rigtig gå igang med at skilde svinet fra hinanden. vi starter med ,først at afmontere cyllender og stempel, derefter skal studs og membran pilles af. også kan vi gå igang med at tage kickstarter/koblingsdækslet af. "bemærk" at dekslet kan eventuelt drille lidt og kun vil lade sig kunne rykkes en smule udaf, grunden til det vil være at koblingsnaven holder fast i koblingsarmen. =(den pind hvor koblingskablet sidder fast på). en afhjælp vil være, hvis man bare trækker koblingsarmen lidt tilbage sammentidigt med, at man forsigtigt hiver dækslet af. næste trin ,vil være at afmontere selve koblingen og de 2 tandhjul som sidder på krumtappen. koblingen sidder kun fast med få bolte som der bare skal skrues af. for at gøre det lettere for dig selv ,burde du tage den inderste koblingsplade og trækker alle koblingspladerne ud på en gang. når det er gjort for du nok brug for en lige skruetrækker og en luftnøgle. skruetrækkeren skal du bruge til at vibbe låseskiven væk fra møtrikken som holder koblingshuset. luftnøglen skal du så bruge til at skrue møtrikken af med. nu når du allerede er igang med luftnøglen kan du også bruge den til at løsne møtrikken som sidder på krumtappen. og nu er det tid til at finde en lejeaftrækker frem, fordi den for du brug for når du nu skal have tandhjulene af krumtappen. når du har gjort alt det, skal du vende motoren om og tage sving hjulet af ,det kan læt gøre med en passende svinghulsaftrækker, eller ved hjælp af en lille hammer som du bruger til at slå forsigtigt hele vejen rundt på svinghjulet "dette kan tage MEGET lang tid". når svinghjulet endelig er kommet af skal du bare skrue selve tændingen af. så kan du beggynde på at løsne og afmontere alle bolte som holder motoren samlet
Udskift af krumtap og gearkasse 4til 6 trins på senda.
apr 2014
Følger: 73 Følgere: 532 Scootere: 8 Emner: 58 Svar: 349
dec 2010
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 6
maj 2008
Følger: 39 Følgere: 38 Scootere: 2 Emner: 34 Svar: 181
dec 2009
Følger: 14 Følgere: 13 Scootere: 4
jun 2010
Følger: 67 Følgere: 68 Scootere: 2 Emner: 130 Svar: 823
jun 2005
Følger: 96 Følgere: 95 Scootere: 18 Emner: 7 Svar: 15
eller ved du hvor man kan finde oplysninger og billeder af hvordan man samler den helt fra bunden af?
står selv med et team 80cc projekt men skal samle blokken selv og har aldrig prøvet det før..
dec 2006
Følger: 41 Følgere: 40 Scootere: 12 Emner: 8 Svar: 26
jan 2008
Følger: 45 Følgere: 44 Scootere: 2 Svar: 1
aug 2006
Følger: 51 Følgere: 51 Scootere: 4 Emner: 115 Svar: 204
jun 2007
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 2 Emner: 5 Svar: 11
dec 2007
Følger: 42 Følgere: 41 Scootere: 2 Emner: 11 Svar: 26
maj 2006
Følger: 185 Følgere: 183 Scootere: 11 Emner: 75 Svar: 433
dec 2006
Følger: 59 Følgere: 58 Scootere: 3 Emner: 52 Svar: 825
mar 2005
Følger: 26 Følgere: 23 Scootere: 4 Emner: 291 Svar: 1.815
dec 2006
Følger: 59 Følgere: 58 Scootere: 3 Emner: 52 Svar: 825
Jeg har feks lige fået 6 gear hjem, til min som jeg skal skifte og skal også skifte krumtap. der var nogle småting her jeg ikke vidste Tak for hjælpen og godt nytår
dec 2006
Følger: 181 Følgere: 189 Scootere: 27 Emner: 455 Svar: 1.932
aug 2004
Følger: 55 Følgere: 57 Scootere: 8 Emner: 45 Svar: 46
jun 2005
Følger: 5 Følgere: 4 Scootere: 1 Emner: 7 Svar: 33
jan 2005
Følger: 48 Følgere: 45 Scootere: 3 Emner: 366 Svar: 2.038
dec 2004
Følger: 133 Følgere: 133 Scootere: 5 Emner: 15 Svar: 133
jan 2005
Følger: 48 Følgere: 45 Scootere: 3 Emner: 366 Svar: 2.038
jul 2005
Følger: 127 Følgere: 125 Scootere: 3 Emner: 123 Svar: 844
Billeder skal du nok få..
jan 2005
Følger: 48 Følgere: 45 Scootere: 3 Emner: 366 Svar: 2.038
Der! også kan i også godt lave flere billeder når jeg har været så flink at vise jer den
jan 2005
Følger: 48 Følgere: 45 Scootere: 3 Emner: 366 Svar: 2.038
dec 2004
Følger: 133 Følgere: 133 Scootere: 5 Emner: 15 Svar: 133
okt 2005
Følger: 41 Følgere: 39 Scootere: 5 Emner: 2
jan 2006
Følger: 68 Følgere: 65 Scootere: 24 Emner: 456 Svar: 2.672
jul 2005
Følger: 127 Følgere: 125 Scootere: 3 Emner: 123 Svar: 844
Moi.
Det med gearene var jeg også bange for men efter at have skilt det ad fandt vi hurtigt ud af at det var ret så enkelt.
Det eneste vi mangler for at kunne samle den er den "dims" som er på sidste billed.
dec 2004
Følger: 133 Følgere: 133 Scootere: 5 Emner: 15 Svar: 133
jan 2005
Følger: 48 Følgere: 45 Scootere: 3 Emner: 366 Svar: 2.038