{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Puch – 10 råd om køb og restaurering

11.681 visninger | Oprettet:


1)
Hvis du vil købe en Puch til at restaurere og har flere valgmuligheder
som er i forskellig stand og prisklasser, så vælg den der er i bedst stand
( Det er som regel også den dyreste :( )

Men den ekstra omkostning for en god Puch viser sig hurtigt at være ret
godt investerede penge da originale Puch reservedele er dyre og en knallert
i dårlig stand bliver meget hurtigt ekstremt kostbar at restaurere.

2)

F.eks originale udstødninger til Puch er næsten umulige at finde. Så kontroller
at denne er okay, eller minimum i en stand som kan reddes. Prisen for et perfekt
eksemplar kan godt løbe op i over kr 2500,- i årgang 2012 priser (bare for denne ene reservedel)

3)

Er motortypen rigtig til den model og årgang du vil købe ?

mange Puch knallerter har ikke den originale motor monteret mere, og det
anbefales at tjekke at motornummer og stelnummer er identisk, hvilket giver
en god indikation af om knallerten er i original stand

’Nyere’ Puch knallerter fra 90’erne som er produceret af Italienske Piaggio
kan dog sagtens være født med forskellige numre på motor og stel


4)

Hvis dit budget er begrænset så lad være med at vælge en af de mest sjældne
modeller at restaurere (typisk dem med gear) …Det kan snildt kan løbe op et
sted mellem kr 15-35.000,- alt efter hvor perfektionistisk man er med sit arbejde

Vælg en af de mere populære modeller, da reservedele som stempler, cylindre,
koblinger, skiver, tandhjul osv er ganske let at finde til disse og dermed og mere
afdæmpet I pris.

5)

Studer bøger, gamle reklamer, originale eksemplarer osv af den faktiske model for at se
hvad der er rigtigt eller forkert. mange knallerter er f.eks malet i den forkerte nuance, og et
nyt lakeringsarbejde er dyrt hvis du går med tanker om at bringe den tilbage til original farve.

6)
Et par ting man bør være særlig opmærksom på inden et eventuelt køb af specielt
Puch MS, VZ og lignende modeller er RUST !!!

Bagskærmen er ret ofte rusten på disse modeller… der skal være en synlig overgang
mellem stel og bagskærm og hvis der ikke er det skal du nok regne med at den er fyldt
med spartelmasse og lakeret for at skjule rust… inderskærmen er ofte rustet helt væk

Fodkonsollen er ret ofte blevet svejset eller er skæv… rust i sædebunden og
I værktøjskassen og på låget (MS) er meget almindeligt på disse modeller

7)
Start motoren og lad den køre et par minutter… Aktiver koblingen og lyt efter
om lyden ændres markant. En hvinende lyd betyder ofte at udrykkerlejet skal
skiftes. ”dårlig justering af koblingen er en ofte hørt bemærkning fra sælger”
men det passer stort set aldrig da man faktisk ikke kan justere koblingen dårligt
selvom man prøvede ? …andre markante ændringer i lyden tyder mere på en
renovering af hele motoren

Bankelyde fra motoren ved lave omdrejninger og i tomgang kan være bundlejet / plejlstangslejet
I krumtappen som er defekt.

8)
Ved hjulene bør man tjekke om alle egerne er intakt og lige spændte, hjulet
må ikke give udslag til siderne når hjulet drejes rundt (tjek dette på støttefod)

Der må ikke være sideværts slør i hjul-lejerne… dette tjekkes bedst når knallerten
’ikke’ er på støttefod …Tjek også om dækkene er ’møre’ … de skal være uden
revner eller sprækker

Tjek om bremserne slipper og fjederen trækker bremsearmen tilbage på plads

9)
Lad være med at lade dig lokke af fraser som ’Nemt og billigt at fikse’ ,
’Adskilt men komplet’, ’Den skal bare lige justeres’ …Det passer ALDRIG !!!

Tro mig… De knallerter som har kostet mig flest penge og ærgrelser er dem.

10)
Sidste råd med på vejen… Når du finder den Puch du altid har drømt om i en
’god intakt og original stand’, så køb den med det samme, Også selvom prisen
for høj… For der er ALTID andre købere til en god Puch …der bliver færre
og færre Puch knallerter… og prisen er kun på vej op… den bliver aldrig billigere.



Lasse
Mand | 57 år | Oprettet: 17. apr 2011


Kommentér på:
Puch – 10 råd om køb og restaurering
Annonce