SR50 13" 5 eger fælge på min Benelli 491
1.521 visninger
|
Oprettet:
Scooteren på første billede er ikke min, men bliver brugt som eksempel!
Da jeg købte min Benelli for et par måneder siden, var det mere eller mindre selvsagt at jeg ville smide et par SR50 fælge på den, da jeg synes det er de flotteste fælge der findes og vil være et perfekt match til Benelliens skarpe linier i frontpartiet.
Heldigvis for mig er det intet problem hvad baghjulet angår, da min Benelli kører med samme type motor som Aprilia SR50 fra samme periode (slut 90), nemlig lang Minarelli (MA/MY).
Hvad forhjulet angår var jeg bevidst om at det ville påkræve nogle modifikationer, da jeg ved fra tidligere erfaringer at forgaffelbroen er smallere på Benelli, hvilket gør det umuligt at montere et SR50 forhjul direkte på Benelliens forgaffel.
Projektet er påbegyndt, og da jeg generelt synes at det er svært at finde guides til den slags operationer, til trods for at jeg ved at jeg ikke er den første til at gøre det, så vil jeg hermed dele mine erfaringer og tanker med jer, fra start til færdigt projekt.
1.: Fandt et sæt fælge på DBA, og efter lidt forhandling, endte jeg med at købe dem for 550,- incl. fragt fra Jylland (Bor i Kbh). Fik en ekstra motorblok (og en pose Haribo ClickMix) oven i hatten, men da den var lettere beskadiget, endte jeg rimelig hurtigt med at skille mig af med den sammen med de slidte dæk.
2.: Fælgene røg til glasblæsning i Gladsaxe, da de var grimme og lakken var skallet af flere steder - det var dog medregnet i budgettet. Det kostede 400,- og resultatet var rigtig fint.
3.: Jeg overvejede enten autolakering eller pulverlakering, og havde faktisk fået et fint tilbud hos en pulverlakerer i Rødovre. Men dette ville kræve at jeg skulle afmontere lejer i forhjulet. Desuden ville han have ekstra for primer/fyller, og det var nødvendigt, for tiden havde været hård ved metallet nogle steder.
I stedet besluttede jeg mig for et give det et skud selv, især fordi jeg før har betalt dyre summer for professionel lakering, hvor forarbejdet kunne have været gjort bedre.
Jeg prøvede naturligvis at springe over hvor gærdet var lavest, og håbede på at jeg kunne nøjes med at give dem noget fyller (sprøjtespartel) som fremgår af billede nummer 1. Jeg købte 2 dåser til 149,- stykket, hvilket desværre var langt fra nok, så jeg måtte desværre erkende at der skulle knofedt til, og noget polyesterspartel. Derfor købte jeg en lille bøtte (250ml) til 49, og efter at have påført og slebet et par gange, ser det ud til at den lille bøtte rækker. Udover det har har købt en rulle korn 120 (29,-), en rulle korn 180 (29,-) og til sidst en rulle korn 400 (79,50). Der synes at være nok sandpapir + lidt ekstra.
Jeg har desuden forsøgt mig med en anden fyller til 99,- i stedet (den grå på billede nr. 2) og tømt hele dåsen på forhjulet. Til trods for løbere, lader den til at udjævne ret godt. Jeg har selvfølgelig igen været doven og sprunget finslibningen over inden jeg sprøjtede, men jeg kan som undskyldning tilføje at jeg gerne vil finde ud af hvor godt det fylder ud og hvor lidt jeg kan nøjes med at forarbejde. Det finder jeg ud at når jeg engang skal slibe.
Indtil videre er jeg rundt regnet oppe på 1540,- i udgifter.
4.: Da jeg vidste at jeg stod over for at skulle modificere min forgaffel, valgte jeg at købe en Stage6 alu forgaffelbro til 200,- . Den er nemlig 1.5cm bredere end den der sidder på min Benelli. Jeg har løbende haft gang i den helt store undersøgelse omkring hvad det bedst kunne betale sig mht. forgaffelbenene, da belægningen på min forgaffel er beskadiget i højre side. Jeg har haft kigget på SR50 forgafler, og har sågar også købt et par Stage6 gaffelben, men måtte returnere dem, da der ene ben var skævt. Det skal nemlig vise sig at dele til Benelli ikke hænger på træerne, og slet ikke i en stand som er acceptabel og matcher resten af scooteren.
Lige indtil jeg fik et tip herinde om at søge på italiensk. Og det gav pote. Har fundet 2 der ser acceptable ud, hvor den ene var stærkt nedsat på en af siderne. Der er selvfølgelig en risiko for at det er fup, men indtil videre har den kostet mig 330,- incl. forsendelse, så må vi se om den dukker op.
5.: Ved at undersøge det lidt nærmere, bemærkede jeg at fælgen på Benellien "slutter" umiddelbart ved bremseskiven, som det fremgår af billederne, hvorimod Aprilia-fælgen har en form for "udhæng" hvor der plejer at sidde en simmerring. Da jeg så det, slog det mig om ikke det var muligt at fjerne dette udhæng, og derved ende med at have de samme dimensioner. Det er endnu uvist, da jeg har smidt min skydelære væk, og ikke har fået målt op, men mon ikke at der kan være noget om det? Det ser ud til at være det er gjort på billedet af Benellien jeg har uploadet, og den har stadig den originale forgaffel monteret. Det vil betyde at jeg ikke længere skal ændre andet end fælgen før at den passer direkte over på gaflen. I hope so!
6.: I samme moment ville jeg kigge lidt på forbremsen, men det skal vise sig at være lidt udfordrende. Skiven har samme dimensioner som Aerox, men hvis jeg vil have noget der er større end standard, bliver det lidt tricky. Forgaflens opbygning er anderledes sammenlignet med Aerox, da forakslen sidder foran på Benelli, og de kører med en anden kaliber, hvor afstanden mellem boltene er 60mm, hvor Aerox vistnok er 43mm. Ved du tilfældigvis hvilken model scooter der kører med disse dimensioner eller med Grimeca kaliber, hvor jeg evt. kunne bruge en spacer fra, så sig endelig til!
Bliver løbende opdateret.
Spørg endelig hvis der er noget der fanger din interesse!
God aften :)
Update 27/9/2019
7.: I dag var en glædens dag - jeg skulle nemlig til at modtage både en spritny forgaffel jeg havde fundet på eBay.de samt en adapter til bremsekaliberen som jeg havde fundet på en spansk side som hedder Motoscoot. Forgaflen havde jeg givet 830,- med porto (meget billigt) og adapteren fik jeg for 225 med porto, hvilket også er en ok pris.
Meningen med adapteren var jo at jeg kunne beholde den originale kaliber og rykke den længere ud, så jeg kunne få plads til en større bremseskive, helst en 260mm i stedet for den originale på 190mm.
Adapteren passer på gaflen som Hans i Grethe, men jeg kunne se at afstanden mellem hullerne til montering af kaliber desværre ikke var den samme - nemlig 43mm i stedet for de ønskede 60mm.
Det giver en min optik ingen mening hvorfor man skal have et ønske om at konvertere fra Grimeca til Brembo, mest fordi at det ikke fremgik på salgsiden at her var tale om konvertering og at den originale kaliber ikke kunne anvendes. Men det er nu sådan det er.
Efter nærmere overvejelser om jeg enten skulle returnere, eller bytte til en adapter til en 4-stemplet kaliber, kom jeg frem til at jeg i stedet ville undersøge hvad en Brembo kaliber ville løbe op i. Og hvorfor nu det?
Jo, sådan set fordi at det både er den billigste løsning (fandt en original, ubrugt sort Brembo som jeg fik forhandlet ned til 388,- incl porto), hvor hvis jeg skulle skifte til en 4-stemplet, ville adapteren stige med 30 euro, kaliberen koster vel minimum 700,- , jeg skulle have fat i en ny master, etc etc, dvs alt for meget besvær og for mange penge (et stykke over 1000,-). Desuden ved jeg af erfaring at en standard Grimeca eller Brembo kaliber med friske klodser dækker mine behov, så længe skiven er over 250mm i diameter.
Så nu er kaliberen bestilt, og det er skiven også. Valget faldt på en 260mm skive med flydende ophæng fra AliExpress. Pris med porto og en lille rabatkupon? Prøv at gætte engang ;)
Samlede omkostninger for forgaffel, kaliber, adapter, skive med importafgift samt banjobolt og udluftningsskrue ligger på 1995,-
Dvs at alt i alt er jeg oppe på 3535,- dd.
Spørg endelig hvis der er noget du vil vide.
God dag :)
Update 7/10/2019
Modtog i dag min Brembo-kaliber, og den passer som fod i hose og ser også ret fed ud i den matsorte farve. Der var et par overfladiske ridser i, hvilket ikke kom som nogen overraskelse. De blev dækket af en sprittus, om det blev bedre eller værre er op til den enkelte at vurdere.
Fandt de sorte bolte med det flade hoved i værktøjskassen, og synes umiddelbart at det ser ret cool ud.
Der er 13,5 cm fra forakslens centrum til endevæggen af kaliberen, hvilket ifølge mine beregninger ender med at blive et perfect fit til den 260mm store bremseskive som er på vej med posten.
Alt i alt er jeg en glad mand :)
Update 19/10/2019:
I dag modtog jeg bremseskiven jeg havde købt på AliExpress. Den har været nøjagtig 4 uger undervejs, hvilket jeg synes er ok når det bliver sendt fra Kina.
Det der ikke var så heldigt er at jeg er blevet opkrævet moms og håndteringsafgift på 185,- , så i stedet for 199,- endte skiven med at koste 384,- Det er stadig ok, men ikke længere billigt.
Kvalitet af skiven lader til at være ret fin til gengæld. Jeg ser frem til at få den monteret så jeg kan se hvor godt den passer.
God aften :)
Update 20/10/2019:
I dag blev jeg endnu en erfaring rigere, da jeg besluttede mig for at montere skiven og kaliberen.
Det skulle nemlig vise sig, at det desværre ikke var muligt at genbruge banjobolt og udluftningsskrue, da gevindet er grovere på Brembo (1.25) end på Grimeca (1.0).
Jeg tog en chance, og kunne muligvis have undgået situationen med lidt mere research, men resultatet blev naturligvis at jeg nu har tappet bremsevæsken og har nu en scooter uden forbremse.
Det efterlod mig med 2 muligheder:
1.: Finde noget på eBay til foræringspris, men med lang leveringstid og muligvis af tvivlsom kvalitet, eller:
2.: Finde noget i DK med levering ASAP.
Da jeg har ret bitre erfaringer med at have ikke-funktionsdygtige scootere stående for længe, faldt valget på nr.2.
Speedline havde heldigvis begge dele hjemme, endda originalt, så jeg smed et par pakninger oven i i kurven, og har forhåbentlig de rigtige dele på tirsdag.
Pris: 170,- med levering, lidt pebret, men ok. Tid er også penge, og omvendt.
OBS!! Det lader til at de hos Speedline ikke er opmærksomme på de forskelle der er på Brembo og Grimeca, hvilket gør at det er de samme kalibere der ifølge dem passer både på Yamaha, Benelli og Aprilia, hvilket er helt forkert. Jeg vil tillade mig at kontakte dem for at de kan ændre det.
Ny update kommer tirsdag, senest onsdag :)
Update 22/10/2019:
Så landede de rigtige dele i dag, så det kunne kun gå få langsomt med at få det samlet.
Jeg havde jo taget hul på det forleden dag, så jeg fortsat hvor jeg slap.
Jeg havde heldigvis forudset at jeg aldrig ville få kaliberen på hvis jeg havde spændt skiven først, så jeg slap for at gøre tingene 2 gange.
Det gik som smurt, men som det fremgår af billederne er det et tight fit, så det var lige før at jeg ikke kunne få kringlen adapteren mellem gaflen og kaliberen, men det lykkedes.
Ved ikke hvad i synes, men jeg er KÆMPE fan af det visuelle resultat!! Synes det ser mega-bad ud.
Men når det kommer til performance, må jeg indrømme at jeg er en kende skuffet.
Bremsen er udluftet og affedtet, og der er masser af tryk på, men jeg havde måske forventet lidt mere "bid". Jeg havde en Braking Wave 250mm på min Runner, og det var noget helt andet. Det var godt nok med Braking-klodser, måske det ville gøre en forskel?
Noget andet er, at skiven skal forestille at være med flydende ophæng - og det er den langt fra. Det ligner det godt nok, med de der fittings er så stramme, så der er ingen friktion mellem den inderste og yderste skive, hvilket der netop er meningen med flydende ophæng. Ved sammenligning kunne du på Braking-skiven med fingrene bevæge de 2 dele fra side til side, uafhængigt af hinanden, og det kan du heller ikke her. Det kan også mærkes ved nedbremsning, især ved lavere hastighed, da "grebet" i skiven varierer, ligesom med en "fixed" skive.
Dog er det stadig en væsentlig forbedring ifh. standard, og jeg har klart følelsen af en mere kontrolleret nedbremsning, især ved højere hastigheder.
Var det så det hele værd? Ja, absolut. Synes som sagt at det ser megablæret ud, det var sjovt at finde og lave, og var samtidigt til at betale.
Så nu mangler jeg faktisk bare at få malet fælgene, som egentlig var det primære projekt ??
Update 30/4/2020
Efter en ret død vinter grundet en diskusprolaps i nakken, samt flytning af værksted, er jeg nu på banen igen. Købt et styks akku multiværktøj i Bilka (lidt over 300,- med fragt), og så røg den overskydende centimeter på forhjulet. So far so good.
Da jeg købte min Benelli for et par måneder siden, var det mere eller mindre selvsagt at jeg ville smide et par SR50 fælge på den, da jeg synes det er de flotteste fælge der findes og vil være et perfekt match til Benelliens skarpe linier i frontpartiet.
Heldigvis for mig er det intet problem hvad baghjulet angår, da min Benelli kører med samme type motor som Aprilia SR50 fra samme periode (slut 90), nemlig lang Minarelli (MA/MY).
Hvad forhjulet angår var jeg bevidst om at det ville påkræve nogle modifikationer, da jeg ved fra tidligere erfaringer at forgaffelbroen er smallere på Benelli, hvilket gør det umuligt at montere et SR50 forhjul direkte på Benelliens forgaffel.
Projektet er påbegyndt, og da jeg generelt synes at det er svært at finde guides til den slags operationer, til trods for at jeg ved at jeg ikke er den første til at gøre det, så vil jeg hermed dele mine erfaringer og tanker med jer, fra start til færdigt projekt.
1.: Fandt et sæt fælge på DBA, og efter lidt forhandling, endte jeg med at købe dem for 550,- incl. fragt fra Jylland (Bor i Kbh). Fik en ekstra motorblok (og en pose Haribo ClickMix) oven i hatten, men da den var lettere beskadiget, endte jeg rimelig hurtigt med at skille mig af med den sammen med de slidte dæk.
2.: Fælgene røg til glasblæsning i Gladsaxe, da de var grimme og lakken var skallet af flere steder - det var dog medregnet i budgettet. Det kostede 400,- og resultatet var rigtig fint.
3.: Jeg overvejede enten autolakering eller pulverlakering, og havde faktisk fået et fint tilbud hos en pulverlakerer i Rødovre. Men dette ville kræve at jeg skulle afmontere lejer i forhjulet. Desuden ville han have ekstra for primer/fyller, og det var nødvendigt, for tiden havde været hård ved metallet nogle steder.
I stedet besluttede jeg mig for et give det et skud selv, især fordi jeg før har betalt dyre summer for professionel lakering, hvor forarbejdet kunne have været gjort bedre.
Jeg prøvede naturligvis at springe over hvor gærdet var lavest, og håbede på at jeg kunne nøjes med at give dem noget fyller (sprøjtespartel) som fremgår af billede nummer 1. Jeg købte 2 dåser til 149,- stykket, hvilket desværre var langt fra nok, så jeg måtte desværre erkende at der skulle knofedt til, og noget polyesterspartel. Derfor købte jeg en lille bøtte (250ml) til 49, og efter at have påført og slebet et par gange, ser det ud til at den lille bøtte rækker. Udover det har har købt en rulle korn 120 (29,-), en rulle korn 180 (29,-) og til sidst en rulle korn 400 (79,50). Der synes at være nok sandpapir + lidt ekstra.
Jeg har desuden forsøgt mig med en anden fyller til 99,- i stedet (den grå på billede nr. 2) og tømt hele dåsen på forhjulet. Til trods for løbere, lader den til at udjævne ret godt. Jeg har selvfølgelig igen været doven og sprunget finslibningen over inden jeg sprøjtede, men jeg kan som undskyldning tilføje at jeg gerne vil finde ud af hvor godt det fylder ud og hvor lidt jeg kan nøjes med at forarbejde. Det finder jeg ud at når jeg engang skal slibe.
Indtil videre er jeg rundt regnet oppe på 1540,- i udgifter.
4.: Da jeg vidste at jeg stod over for at skulle modificere min forgaffel, valgte jeg at købe en Stage6 alu forgaffelbro til 200,- . Den er nemlig 1.5cm bredere end den der sidder på min Benelli. Jeg har løbende haft gang i den helt store undersøgelse omkring hvad det bedst kunne betale sig mht. forgaffelbenene, da belægningen på min forgaffel er beskadiget i højre side. Jeg har haft kigget på SR50 forgafler, og har sågar også købt et par Stage6 gaffelben, men måtte returnere dem, da der ene ben var skævt. Det skal nemlig vise sig at dele til Benelli ikke hænger på træerne, og slet ikke i en stand som er acceptabel og matcher resten af scooteren.
Lige indtil jeg fik et tip herinde om at søge på italiensk. Og det gav pote. Har fundet 2 der ser acceptable ud, hvor den ene var stærkt nedsat på en af siderne. Der er selvfølgelig en risiko for at det er fup, men indtil videre har den kostet mig 330,- incl. forsendelse, så må vi se om den dukker op.
5.: Ved at undersøge det lidt nærmere, bemærkede jeg at fælgen på Benellien "slutter" umiddelbart ved bremseskiven, som det fremgår af billederne, hvorimod Aprilia-fælgen har en form for "udhæng" hvor der plejer at sidde en simmerring. Da jeg så det, slog det mig om ikke det var muligt at fjerne dette udhæng, og derved ende med at have de samme dimensioner. Det er endnu uvist, da jeg har smidt min skydelære væk, og ikke har fået målt op, men mon ikke at der kan være noget om det? Det ser ud til at være det er gjort på billedet af Benellien jeg har uploadet, og den har stadig den originale forgaffel monteret. Det vil betyde at jeg ikke længere skal ændre andet end fælgen før at den passer direkte over på gaflen. I hope so!
6.: I samme moment ville jeg kigge lidt på forbremsen, men det skal vise sig at være lidt udfordrende. Skiven har samme dimensioner som Aerox, men hvis jeg vil have noget der er større end standard, bliver det lidt tricky. Forgaflens opbygning er anderledes sammenlignet med Aerox, da forakslen sidder foran på Benelli, og de kører med en anden kaliber, hvor afstanden mellem boltene er 60mm, hvor Aerox vistnok er 43mm. Ved du tilfældigvis hvilken model scooter der kører med disse dimensioner eller med Grimeca kaliber, hvor jeg evt. kunne bruge en spacer fra, så sig endelig til!
Bliver løbende opdateret.
Spørg endelig hvis der er noget der fanger din interesse!
God aften :)
Update 27/9/2019
7.: I dag var en glædens dag - jeg skulle nemlig til at modtage både en spritny forgaffel jeg havde fundet på eBay.de samt en adapter til bremsekaliberen som jeg havde fundet på en spansk side som hedder Motoscoot. Forgaflen havde jeg givet 830,- med porto (meget billigt) og adapteren fik jeg for 225 med porto, hvilket også er en ok pris.
Meningen med adapteren var jo at jeg kunne beholde den originale kaliber og rykke den længere ud, så jeg kunne få plads til en større bremseskive, helst en 260mm i stedet for den originale på 190mm.
Adapteren passer på gaflen som Hans i Grethe, men jeg kunne se at afstanden mellem hullerne til montering af kaliber desværre ikke var den samme - nemlig 43mm i stedet for de ønskede 60mm.
Det giver en min optik ingen mening hvorfor man skal have et ønske om at konvertere fra Grimeca til Brembo, mest fordi at det ikke fremgik på salgsiden at her var tale om konvertering og at den originale kaliber ikke kunne anvendes. Men det er nu sådan det er.
Efter nærmere overvejelser om jeg enten skulle returnere, eller bytte til en adapter til en 4-stemplet kaliber, kom jeg frem til at jeg i stedet ville undersøge hvad en Brembo kaliber ville løbe op i. Og hvorfor nu det?
Jo, sådan set fordi at det både er den billigste løsning (fandt en original, ubrugt sort Brembo som jeg fik forhandlet ned til 388,- incl porto), hvor hvis jeg skulle skifte til en 4-stemplet, ville adapteren stige med 30 euro, kaliberen koster vel minimum 700,- , jeg skulle have fat i en ny master, etc etc, dvs alt for meget besvær og for mange penge (et stykke over 1000,-). Desuden ved jeg af erfaring at en standard Grimeca eller Brembo kaliber med friske klodser dækker mine behov, så længe skiven er over 250mm i diameter.
Så nu er kaliberen bestilt, og det er skiven også. Valget faldt på en 260mm skive med flydende ophæng fra AliExpress. Pris med porto og en lille rabatkupon? Prøv at gætte engang ;)
Samlede omkostninger for forgaffel, kaliber, adapter, skive med importafgift samt banjobolt og udluftningsskrue ligger på 1995,-
Dvs at alt i alt er jeg oppe på 3535,- dd.
Spørg endelig hvis der er noget du vil vide.
God dag :)
Update 7/10/2019
Modtog i dag min Brembo-kaliber, og den passer som fod i hose og ser også ret fed ud i den matsorte farve. Der var et par overfladiske ridser i, hvilket ikke kom som nogen overraskelse. De blev dækket af en sprittus, om det blev bedre eller værre er op til den enkelte at vurdere.
Fandt de sorte bolte med det flade hoved i værktøjskassen, og synes umiddelbart at det ser ret cool ud.
Der er 13,5 cm fra forakslens centrum til endevæggen af kaliberen, hvilket ifølge mine beregninger ender med at blive et perfect fit til den 260mm store bremseskive som er på vej med posten.
Alt i alt er jeg en glad mand :)
Update 19/10/2019:
I dag modtog jeg bremseskiven jeg havde købt på AliExpress. Den har været nøjagtig 4 uger undervejs, hvilket jeg synes er ok når det bliver sendt fra Kina.
Det der ikke var så heldigt er at jeg er blevet opkrævet moms og håndteringsafgift på 185,- , så i stedet for 199,- endte skiven med at koste 384,- Det er stadig ok, men ikke længere billigt.
Kvalitet af skiven lader til at være ret fin til gengæld. Jeg ser frem til at få den monteret så jeg kan se hvor godt den passer.
God aften :)
Update 20/10/2019:
I dag blev jeg endnu en erfaring rigere, da jeg besluttede mig for at montere skiven og kaliberen.
Det skulle nemlig vise sig, at det desværre ikke var muligt at genbruge banjobolt og udluftningsskrue, da gevindet er grovere på Brembo (1.25) end på Grimeca (1.0).
Jeg tog en chance, og kunne muligvis have undgået situationen med lidt mere research, men resultatet blev naturligvis at jeg nu har tappet bremsevæsken og har nu en scooter uden forbremse.
Det efterlod mig med 2 muligheder:
1.: Finde noget på eBay til foræringspris, men med lang leveringstid og muligvis af tvivlsom kvalitet, eller:
2.: Finde noget i DK med levering ASAP.
Da jeg har ret bitre erfaringer med at have ikke-funktionsdygtige scootere stående for længe, faldt valget på nr.2.
Speedline havde heldigvis begge dele hjemme, endda originalt, så jeg smed et par pakninger oven i i kurven, og har forhåbentlig de rigtige dele på tirsdag.
Pris: 170,- med levering, lidt pebret, men ok. Tid er også penge, og omvendt.
OBS!! Det lader til at de hos Speedline ikke er opmærksomme på de forskelle der er på Brembo og Grimeca, hvilket gør at det er de samme kalibere der ifølge dem passer både på Yamaha, Benelli og Aprilia, hvilket er helt forkert. Jeg vil tillade mig at kontakte dem for at de kan ændre det.
Ny update kommer tirsdag, senest onsdag :)
Update 22/10/2019:
Så landede de rigtige dele i dag, så det kunne kun gå få langsomt med at få det samlet.
Jeg havde jo taget hul på det forleden dag, så jeg fortsat hvor jeg slap.
Jeg havde heldigvis forudset at jeg aldrig ville få kaliberen på hvis jeg havde spændt skiven først, så jeg slap for at gøre tingene 2 gange.
Det gik som smurt, men som det fremgår af billederne er det et tight fit, så det var lige før at jeg ikke kunne få kringlen adapteren mellem gaflen og kaliberen, men det lykkedes.
Ved ikke hvad i synes, men jeg er KÆMPE fan af det visuelle resultat!! Synes det ser mega-bad ud.
Men når det kommer til performance, må jeg indrømme at jeg er en kende skuffet.
Bremsen er udluftet og affedtet, og der er masser af tryk på, men jeg havde måske forventet lidt mere "bid". Jeg havde en Braking Wave 250mm på min Runner, og det var noget helt andet. Det var godt nok med Braking-klodser, måske det ville gøre en forskel?
Noget andet er, at skiven skal forestille at være med flydende ophæng - og det er den langt fra. Det ligner det godt nok, med de der fittings er så stramme, så der er ingen friktion mellem den inderste og yderste skive, hvilket der netop er meningen med flydende ophæng. Ved sammenligning kunne du på Braking-skiven med fingrene bevæge de 2 dele fra side til side, uafhængigt af hinanden, og det kan du heller ikke her. Det kan også mærkes ved nedbremsning, især ved lavere hastighed, da "grebet" i skiven varierer, ligesom med en "fixed" skive.
Dog er det stadig en væsentlig forbedring ifh. standard, og jeg har klart følelsen af en mere kontrolleret nedbremsning, især ved højere hastigheder.
Var det så det hele værd? Ja, absolut. Synes som sagt at det ser megablæret ud, det var sjovt at finde og lave, og var samtidigt til at betale.
Så nu mangler jeg faktisk bare at få malet fælgene, som egentlig var det primære projekt ??
Update 30/4/2020
Efter en ret død vinter grundet en diskusprolaps i nakken, samt flytning af værksted, er jeg nu på banen igen. Købt et styks akku multiværktøj i Bilka (lidt over 300,- med fragt), og så røg den overskydende centimeter på forhjulet. So far so good.
SR50 13" 5 eger fælge på min Benelli 491
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Annoncer: 3 Emner: 75 Svar: 1.352
okt 2009
Følger: 27 Følgere: 54 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 48
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Annoncer: 3 Emner: 75 Svar: 1.352
okt 2009
Følger: 27 Følgere: 54 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 48
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Annoncer: 3 Emner: 75 Svar: 1.352
Så hvis du evt skulle mangle andet så bare si til så finder jeg vi en pris , den fylder alligevel bare i laden , men alle kåbe dele er mere eller mindre til at smide ud , eller den del rundt om sædet er iværtfald .. he he ... men motor osv er på den mener der skal nye simmer ringe i den så starten den igen ,,,, men ellers er den fin nok ... så bare si til da , he he
Men det er en rigtig fed bremse Skive du har fået fat i der, fedt den er med flydende ophæng ..
okt 2009
Følger: 27 Følgere: 54 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 48
Det er også min oplevelse at det er svært, eller nærmest umuligt at finde noget som helst i bare nogenlunde stand. Men der dukker åbenbart noget op indimellem. Troede heller ikke mine egne øjne.
feb 2014
Følgere: 96 Scootere: 3 Svar: 51
feb 2014
Følgere: 96 Scootere: 3 Svar: 51
okt 2009
Følger: 27 Følgere: 54 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 48
Der går som regel mellem 25 og 40 dage. Har ikke fået noget af det jeg har bestilt endnu, men der er heller ikke gået 25 dage
Du kan få et hav af farver. Og med adapter som passer på Aerox. Hvis målene er ens, kan du med held bruge den adapter du allerede har monteret.
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Annoncer: 3 Emner: 75 Svar: 1.352
Jo mannkannsgatbes få Voca og stage6 i sort osv , men du ved hvis det nu fandtes andre farver som var endnu bedre he he
okt 2009
Følger: 27 Følgere: 54 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 48
Min kaliber er købt på eBay.
Kan man ikke få Stage6 og Voca i sort?
Ellers kan man få R.P.M. 4-stemplede kalibere på AliExpress i alle farver, store skiver og adaptere til ingen penge.
jul 2011
Følger: 18 Følgere: 140 Scootere: 1 Annoncer: 3 Emner: 75 Svar: 1.352
Hvornharbdu købt dennkalibernhenne ,jeg mangler nemlig en kaliber mere , for jeg skal have en ny kaliber til min polini evo3 Aerox som jeg er ved at bygge op , det den jeg har i min fotoalbums som heder Yamaha Aerox 2 ,
Den bremse kaliber som jeg har monteret på der , passer desvære ikke i Farven til det tema min Aerox bliver,,jeg mangler som har en af disse farver jeg nævner her
Sort - Grå - Hvid eller Chrom , min kaliber er pt Rød og hvis jeg da nu bare havde lavet min evo3 Aerox i sort med et tema i rød eller anden farve så ville rød være fint nok men desvære har polini temaet lige netop valgt en Slags himmel blå farve som farve bryder, og den farve kan dælme ikk være sammen med rød da i mine øjne he he
Så hvor har du fået fat den kaliber du har på , for jeg ved den findes i mange fede farver og jeg syndes igrunden også den ser fed ud den her du har på...
Men alt i alt så syndes jeg du har lavet et fedt stykke Arbejde med din Scooter ..
okt 2009
Følger: 27 Følgere: 54 Scootere: 1 Emner: 5 Svar: 48
For at SR50-gaflen skal passe, skal jeg som minimum udskifte styrstammen på gaffelbroen. Dvs unødig afmontering og svejsearbejde. Desuden aner jeg ikke om gaffelbroens ekstra bredde vil påvirke bevægeligheden. Sidst, men ikke mindst, er har gaflen et andet design, som jeg ikke er sikker på at jeg vil kunne lide, producenten er en anden, og forakslen afsluttes med en møtrik, hvor der er gevind i den originale forgaffel, hvilket jeg ser som en fordel.
Jeg kan forsikre dig om at jeg har klart overvejet en SR50 gaffel, og faktisk forsøgt at købe et par brugte, dog uden held. Indtil jeg fandt ud af at jeg ved at modificere fælgen kan beholde de øvrige originale dele.
Min nye forgaffel og adapter til kaliber skulle gerne lande i dag, så skriver jeg en update om hvordan det ser ud.
Mvh
jan 2008
Følger: 76 Følgere: 151 Scootere: 33 Emner: 75 Svar: 235