{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Kreidler 60cc Van Hansen Cylinder

8.345 visninger | Oprettet:

Dette er en 44mm KT-cylinder med tilhørende stempel. Topstykket er specialdrejet med squish-band og et kompressionsforhold på 10:1

Indsugningsstudsen er fra JTMX-racing i Holland, og den er bestykket med en Stage6 V-Force 3 membran.

I cylinderen har jeg tilføjet to ekstra skyllekanaler, som fungerer efter samme princip som bl.a. den lodrette Minarelli-motor fra scooterverdenen. Dvs. de går hele vejen tilbage i indsugningskanalen, og via hullerne i stemplet, kan gasserne desuden passere kanalerne fra krumtaphuset.

Og nej, stemplet er ikke specielt pænt forarbejdet. I første omgang har jeg eksperimenteret med porttider og generelt skylle-design. Når man ikke er sikker på den reelle effekt, er det fuldkommen tåbeligt (i mine øjne) at bruge et heftigt kvalitetsstempel til knap 1.000kr, som f.eks. et smedet RSP.

Indsugningsvarigheden er teoretisk 360' og membranen giver en lækker gasrespons + 100% stabil tomgang.

Udstødningskanal: 23mm fra top
Skyllekanaler: 32mm fra top

Cylinderen er desuden hævet med en 1,5mm spacer og to bundpakninger.

Udstødningsvarigheden bliver således 190' og skyllekanalerne ligger på lige over 140'


Bundtrækket er beskedent, 'cruising' foregår altså ved 6.500-8.000rpm.
8.500rpm: Trækområde begynder
9.000rpm: Nu går det fremad
10.000rpm: Så letter vi!
11.000rpm: WOW! Spidseffekt!
12.000rpm: Roooolig!
12.500rpm: Trækområde slut
13-13.500rpm: Overdrejning

Under ideelle omstændigheder kan den faktisk trække en gearing så tung som 14/35 i 5. gear helt op til spidseffekten.
11.500rpm med dén gearing og et baghjulsdiameter på 1725mm = 109km/t

Jeg vil dog forsøge med 13/35, istedet. Ideelle omstændigheder forekommer sjældent, så det er lidt træls at køre med den tungest mulige gearing. :)


Men i korte træk...

Der er eddermagemig knald på!

Mine clip-ons skal I selvfølgelig heller ikke snydes for! Køreposition: Moderat men ret tæt på det ekstreme + de giver sgu buler i tanken, hvis man ikke er forsigtig. :P Ligegyldigt - det skal jeg nok få STYR på, hehe...

Jesper H
Mand | 43 år | Oprettet: 4. nov 2003


Kommentér på:
Kreidler 60cc Van Hansen Cylinder
  •   18. apr 2012 de skal side på en ebr maxi forgaffel eller en kreidler forgaffel som bliver sat på en maxi men ellers er det jo bare at lave et rør som du kan sætte ned over de rør hvor lygte holderne normalt skal side for skal jo ikke bruge lygte holderne til noget da det er jo er en racer men jeg vender da tilbage vis jeg engang skal bruge dem

  •   18. apr 2012 Fandt dem på eBay.de

    Søgekriteriet er "32mm stummellenker"
    Man kalder dem også "Lenkerstummel" og "clip-on" på tysk, men førstnævnte er mest brugt.

    Mål røret på din forgaffel og erstat 32mm med dit mål. Eller køb mine, hvis de har samme mål. Det sparer både besvær og penge smiley


  •   18. apr 2012 men hvad for en side er de købt fra

  •   18. apr 2012 den er også bedre hehe og det er set før med kreidler forgaffel og den maxi kunne hoppe og det helle

  •   17. apr 2012 Ah smiley De passer til 32mm gaffelben... Det har Maxien vist ikke smiley PÅ MED EN KREIDLERGAFFEL!!! ;D

  •   16. apr 2012 ville bare vide det da jeg ikke skal bruge dem lige nu men skal bruge nogle til mit maxi racer projekt en gang

  •   16. apr 2012 De er købt i Tyskland og er af mærket "Fehling". De er ekstra tykke i godset for at modvirke vibrationer.

    Nåja, og så kan de blive dine for 350kr inkl. forsendelse. Nyprisen er lige 600kr/€79,95 plus forsendelse. Herhjemme koster de 850-1.100kr. Det er ikke noget billigt Kina-bras som det sæt bl.a. mopedspeed.dk fører. Disse er synsgodkendt i Tyskland og resten af EU.


  •   16. apr 2012 hvor har du købt de der clips on håndtag

  •   5. apr 2012 Aldrig hørt om manden, men det lyder da frisk nok.

    Luc Foekema fra Holland har også præsenteret gode resultater med to udstødninger. Pt. trækker han over 30hk fra en 90cc motor på Kreidler-basis med en enkelt potte på sin sprinter. Udgangshastigheder på 117+ på 201m er respektabelt.

    Jeg jager dog ikke max ydelse og lave sprinttider. Jeg går efter et godt, stabilt hverdagssetup, som en moderniseret udgave af standardmotoren. 105km/t i 4. gear og rent træk i 5. gear er opnået; knap 12.000rpm i slutgearet betyder110+, og det er Kreidleren simpelthen for blød i stellet til. Derfor satser jeg lavere, nu... Nåja, og når man som jeg kører 10.000km og derover hvert år, skal den være stabil! 14.000rpm æder motoren ret hurtigt ift max 11.000rpm!


  •   5. apr 2012 jan thail er toppen inden for 2 takts motor det er ham der har lavet alle de stærke maskiner siden 1965 til 2006 hvor han laved den sidste 125ccm med 56hk som er det vildeste der er set;-) han har også været med over en hvor de bygget to udstødninger på for at få mere blow off hvilke gav sindsyg efekt

  •   1. apr 2012 Kender ej Jan T, men det er sikkert rigtigt - der er masser af dygtige mennesker, derude. Hvad drejebænk og fræser angår er jeg ikke en af dem... ej heller med tålmodighed, får jeg jævnligt at vide.

  •   31. mar 2012 flot topstykke det ligner noget der er lavet som de skal;-) ligsom jan t ville lave det;-)

  •   30. mar 2012 Det er solgt. Karsten fra Falster har det vist - jeg nåede at gøre plads til en skyllekanaler mere + ændre det til at køre uden spacer i bunden.

    Alternativt kan du bestille et kit magen til (dog uden ekstra kanaler) fra www.kreidlercncparts.com
    Det går bravt uden ekstra kanaler, men find dig i, det koster kassen. Du kan spare lidt ved kun at købe cylinder og udstødning, samt bede dem lave et topstykke til cylinderen uden spacer. Langt de fleste vil kunne nøjes med en 44mm KT og 'cross-udstødningen' fra www.kreidler-parts.com idet prisen er latterligt lav! Og med en lille portning + et par booster-kanaler, kan motoren som regel trække lige over 95km/t.


  •   1. jul 2011 lednignsnettet virker nu

  •   1. jul 2011 H`mm nej desvære ikke haha hvad blev der egenligt af min vindkølet cyllinder? smiley

  •   13. jun 2011 Åh-ja... PHBG21 er GODKENDT hvis ydelsen angår. Desværre matcher den medfølgende nål ikke min Kreidler. Standard-nålen hedder W7 og den giver for fed blanding under 1/2 gas.
    Tomgangsdysen er 50 fra fabrikkens side, og man skal ned i 42-45 stykker, før det spiller.


  •   13. jun 2011 Jeg har kørt med den, men jeg skal finde en bedre løsning til montering end et stykke kølerslange.

    Skulle du tilfældigvis ligge inde med en defekt eller mangelfuld 20-23mm Bing med en bespænding på 30mm? I så fald må jeg ha' den! smiley


  •   13. jun 2011 Skifede du kaburatoren?

  •   12. apr 2011 Har snakket lidt frem og tilbage med et par tunings-tosser fra Holland. Mægtigt hyggeligt, men det lader til, jeg ender med at skifte karburator - gentagne gange har det vist sig, at noget så simpelt som at skifte til en Dell'Orto PHBG21 (eller en 21mm Black Edition, hvis man absolut vil betale ekstra for en farve), rent faktisk leverer op mod 10% højere ydelse udenfor trækområdet og op til 5% mere spidseffekt, og som en lille bonus får man bedre brændstoføkonomi...

    ...så det er da fedt, jeg har sådan en liggende i kælderen! Monteringen bliver lidt mystisk, men jeg finder en løsning. smiley


  •   12. apr 2011 Cool. Det vil jeg gøre!

  •   12. apr 2011 Send mig en PB med dine spørgsmål - jeg tror ærligt talt ikke, der er plads til mit svar, her.

  •   12. apr 2011 Tjae altså jeg er slet ikke nogen super dygtig scooter tuner endnu, men jeg ved at hvis man skal lave noget der vækker opsigt, så skal det være noget som ikke alle bare kan gøre.
    Alle kan jo montere en større cylinder, anden udstødning og så dyse til, og så kan de ellers køre på baghjul nede i byen og få massere af street credit. Men skal man lave noget imponerende, så er det noget ligesom det du laver med din cylinder - og det vil jeg selvfølgelig meget gerne lære også(derfor alle mine spørgsmål).

    Mig og en kammerat har bestemt os for at vi måske vil prøve at tune hans FZ50'er ud over det sædvanlige. Dvs en højt ydende Hiper2 cylinder, som forsigtig skal slibes ned så FZ'erens slaglængde passer. SÅ skal der tilpasses et knækrør og jeg svejser en større studs sammen på HTX skolen.

    Men spørgsmålet er om vi skal ofre 800-1000kr på en cylinder, som KUn kan bruges på FZ'eren(eftersom den slibes ned) eller om vi skal bruge mit Malossi Sport cylinder kit, som jeg har siddende på min Stalker nu. I begge tilfælde skal cylinderen nok modificeres, så det er godt at vide at man kan gøre det i en jern cylinder også(Malossi Sport er jo jern).



    Du skriver noget om udstødningsvarigheden på 190' og skyllekanals varigheden på 140'. Hva mener du med det? Skal det forstås sådan at udstødningsporten er åben 190' af motorens 360' rotation? Og det samme med skyllekanalerne? smiley


  •   12. apr 2011 Det kan godt gøres i en jerncylinder - det slider bare fræsehovederne op noget hurtigere. Hvilken cylinder har du i tankerne?

  •   12. apr 2011 Jeg går ud fra at det er stort set umuligt at gøre på en jern cylinder?


    Men respekt for arbejdet. Helt sikkert!


  •   12. apr 2011 Som sagt skal man være forsigtig og tålmodig. Med en boring på 44mm er der ok plads - det kniber mere med std boring på 40mm, men så må man klare en større del af arbejdet med små håndfile. Det giver også mest kontrol, så det er ikke en dårlig ting - tager bare længere tid. smiley

  •   12. apr 2011 Cool. Men hvordan får du lavet sådan nogle skyllekanaler? Er det ikke tæt på umuligt at få dremelen vilnklet ordentligt ?

  •   12. apr 2011 Min minisliber er død (gammelt skrammel fundet i en rodestak for år tilbage) så jeg har brugt min Dremel så forsigtigt som muligt. Egentlig tager den for mange omdrejninger, så den tager for meget materiale, indtil slibe-hovederne er slidt lidt ned. Belægningen har fået nogle små ridser, men intet af betydning. Det kræver omtrent 8 timers arbejde at nå til et brugbart stadie som dette. Når cylinderen har kørt et stykke tid, skal det sidste rettes ind. Næste gang kan jeg lave alt på én gang, fordi jeg har fået styr på skyllevinklerne. Det er ikke 'bare lige', selv om det i princippet er simpelt nok. Jeg kan lave tilsvarende arbejde i enhver alu-cylinder, hvis det skulle have interesse. Den ligger i hvert fald på den farlige side af 10hk - jeg vil ikke love for meget, men ca. 13HK virker realistisk ift omdrejninger og tophastighed.

  •   12. apr 2011 Jeg erl ige nødt til at spørge. Laver du fx de ekstra skylleporte på en drejebænk eller har du noget værktøj, som mere dødelige også kan få fat i? smiley

  •   12. apr 2011 Takker smiley

    Jeg må beklage billedekvaliteten, men da jeg arbejder et af de mest støvede og beskidte steder i DK, køber jeg med vilje billige skrammel-telefoner. Sony Ericsson T715 er faktisk ok, men kameraet har hverken autofokus eller makro-funktion.

    Når jeg har slidt cylinderen og et par stempler op, bliver kanalerne gjort større, og så får den ny belægning + et stempel i en helt anden klasse. Om det bliver Wössner, RSP eller Wiseco, ved jeg endnu ikke.

    Kaster mig snart over en 40mm cylinder, igen. Dog til ren stempelstyring, men med to ekstra skyllekanaler og triple-udstødningsport a.k.a. flere af de nyere HPR-cylindre til scooterne.

    Visti >> Din cylinder skal nok blive ordnet. Jeg har lige et par tunge weekender foran mig - deriblandt min egen fødselsdagsfest på lørdag, tidligt på arbejder i morgen (på min fødselsdag! smiley ) og torsdag står så i kaffens og familiens tegn... Føj da, lol!


  •   12. apr 2011 jesper husk min cylle til leg xD ser sku godt ud dude


  •   12. apr 2011 Der er satme en der ved hvad han laver. Respekt for alt det arbejde og teori!

  •   12. apr 2011 Ser sku godt ud, skal nok komme til og rykke fint!:)

Annonce