Kreidler 60cc Van Hansen Cylinder
8.345 visninger
|
Oprettet:
Dette er en 44mm KT-cylinder med tilhørende stempel. Topstykket er specialdrejet med squish-band og et kompressionsforhold på 10:1
Indsugningsstudsen er fra JTMX-racing i Holland, og den er bestykket med en Stage6 V-Force 3 membran.
I cylinderen har jeg tilføjet to ekstra skyllekanaler, som fungerer efter samme princip som bl.a. den lodrette Minarelli-motor fra scooterverdenen. Dvs. de går hele vejen tilbage i indsugningskanalen, og via hullerne i stemplet, kan gasserne desuden passere kanalerne fra krumtaphuset.
Og nej, stemplet er ikke specielt pænt forarbejdet. I første omgang har jeg eksperimenteret med porttider og generelt skylle-design. Når man ikke er sikker på den reelle effekt, er det fuldkommen tåbeligt (i mine øjne) at bruge et heftigt kvalitetsstempel til knap 1.000kr, som f.eks. et smedet RSP.
Indsugningsvarigheden er teoretisk 360' og membranen giver en lækker gasrespons + 100% stabil tomgang.
Udstødningskanal: 23mm fra top
Skyllekanaler: 32mm fra top
Cylinderen er desuden hævet med en 1,5mm spacer og to bundpakninger.
Udstødningsvarigheden bliver således 190' og skyllekanalerne ligger på lige over 140'
Bundtrækket er beskedent, 'cruising' foregår altså ved 6.500-8.000rpm.
8.500rpm: Trækområde begynder
9.000rpm: Nu går det fremad
10.000rpm: Så letter vi!
11.000rpm: WOW! Spidseffekt!
12.000rpm: Roooolig!
12.500rpm: Trækområde slut
13-13.500rpm: Overdrejning
Under ideelle omstændigheder kan den faktisk trække en gearing så tung som 14/35 i 5. gear helt op til spidseffekten.
11.500rpm med dén gearing og et baghjulsdiameter på 1725mm = 109km/t
Jeg vil dog forsøge med 13/35, istedet. Ideelle omstændigheder forekommer sjældent, så det er lidt træls at køre med den tungest mulige gearing. :)
Men i korte træk...
Der er eddermagemig knald på!
Mine clip-ons skal I selvfølgelig heller ikke snydes for! Køreposition: Moderat men ret tæt på det ekstreme + de giver sgu buler i tanken, hvis man ikke er forsigtig. :P Ligegyldigt - det skal jeg nok få STYR på, hehe...
Indsugningsstudsen er fra JTMX-racing i Holland, og den er bestykket med en Stage6 V-Force 3 membran.
I cylinderen har jeg tilføjet to ekstra skyllekanaler, som fungerer efter samme princip som bl.a. den lodrette Minarelli-motor fra scooterverdenen. Dvs. de går hele vejen tilbage i indsugningskanalen, og via hullerne i stemplet, kan gasserne desuden passere kanalerne fra krumtaphuset.
Og nej, stemplet er ikke specielt pænt forarbejdet. I første omgang har jeg eksperimenteret med porttider og generelt skylle-design. Når man ikke er sikker på den reelle effekt, er det fuldkommen tåbeligt (i mine øjne) at bruge et heftigt kvalitetsstempel til knap 1.000kr, som f.eks. et smedet RSP.
Indsugningsvarigheden er teoretisk 360' og membranen giver en lækker gasrespons + 100% stabil tomgang.
Udstødningskanal: 23mm fra top
Skyllekanaler: 32mm fra top
Cylinderen er desuden hævet med en 1,5mm spacer og to bundpakninger.
Udstødningsvarigheden bliver således 190' og skyllekanalerne ligger på lige over 140'
Bundtrækket er beskedent, 'cruising' foregår altså ved 6.500-8.000rpm.
8.500rpm: Trækområde begynder
9.000rpm: Nu går det fremad
10.000rpm: Så letter vi!
11.000rpm: WOW! Spidseffekt!
12.000rpm: Roooolig!
12.500rpm: Trækområde slut
13-13.500rpm: Overdrejning
Under ideelle omstændigheder kan den faktisk trække en gearing så tung som 14/35 i 5. gear helt op til spidseffekten.
11.500rpm med dén gearing og et baghjulsdiameter på 1725mm = 109km/t
Jeg vil dog forsøge med 13/35, istedet. Ideelle omstændigheder forekommer sjældent, så det er lidt træls at køre med den tungest mulige gearing. :)
Men i korte træk...
Der er eddermagemig knald på!
Mine clip-ons skal I selvfølgelig heller ikke snydes for! Køreposition: Moderat men ret tæt på det ekstreme + de giver sgu buler i tanken, hvis man ikke er forsigtig. :P Ligegyldigt - det skal jeg nok få STYR på, hehe...
Kreidler 60cc Van Hansen Cylinder
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Søgekriteriet er "32mm stummellenker"
Man kalder dem også "Lenkerstummel" og "clip-on" på tysk, men førstnævnte er mest brugt.
Mål røret på din forgaffel og erstat 32mm med dit mål. Eller køb mine, hvis de har samme mål. Det sparer både besvær og penge
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Nåja, og så kan de blive dine for 350kr inkl. forsendelse. Nyprisen er lige 600kr/€79,95 plus forsendelse. Herhjemme koster de 850-1.100kr. Det er ikke noget billigt Kina-bras som det sæt bl.a. mopedspeed.dk fører. Disse er synsgodkendt i Tyskland og resten af EU.
jan 2010
Følgere: 104 Scootere: 11 Svar: 2.770
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Luc Foekema fra Holland har også præsenteret gode resultater med to udstødninger. Pt. trækker han over 30hk fra en 90cc motor på Kreidler-basis med en enkelt potte på sin sprinter. Udgangshastigheder på 117+ på 201m er respektabelt.
Jeg jager dog ikke max ydelse og lave sprinttider. Jeg går efter et godt, stabilt hverdagssetup, som en moderniseret udgave af standardmotoren. 105km/t i 4. gear og rent træk i 5. gear er opnået; knap 12.000rpm i slutgearet betyder110+, og det er Kreidleren simpelthen for blød i stellet til. Derfor satser jeg lavere, nu... Nåja, og når man som jeg kører 10.000km og derover hvert år, skal den være stabil! 14.000rpm æder motoren ret hurtigt ift max 11.000rpm!
maj 2006
Følger: 138 Følgere: 165 Scootere: 4 Emner: 11 Svar: 50
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
maj 2006
Følger: 138 Følgere: 165 Scootere: 4 Emner: 11 Svar: 50
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Alternativt kan du bestille et kit magen til (dog uden ekstra kanaler) fra www.kreidlercncparts.com
Det går bravt uden ekstra kanaler, men find dig i, det koster kassen. Du kan spare lidt ved kun at købe cylinder og udstødning, samt bede dem lave et topstykke til cylinderen uden spacer. Langt de fleste vil kunne nøjes med en 44mm KT og 'cross-udstødningen' fra www.kreidler-parts.com idet prisen er latterligt lav! Og med en lille portning + et par booster-kanaler, kan motoren som regel trække lige over 95km/t.
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 58 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 58 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Tomgangsdysen er 50 fra fabrikkens side, og man skal ned i 42-45 stykker, før det spiller.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Skulle du tilfældigvis ligge inde med en defekt eller mangelfuld 20-23mm Bing med en bespænding på 30mm? I så fald må jeg ha' den!
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 58 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
...så det er da fedt, jeg har sådan en liggende i kælderen! Monteringen bliver lidt mystisk, men jeg finder en løsning.
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
Alle kan jo montere en større cylinder, anden udstødning og så dyse til, og så kan de ellers køre på baghjul nede i byen og få massere af street credit. Men skal man lave noget imponerende, så er det noget ligesom det du laver med din cylinder - og det vil jeg selvfølgelig meget gerne lære også(derfor alle mine spørgsmål).
Mig og en kammerat har bestemt os for at vi måske vil prøve at tune hans FZ50'er ud over det sædvanlige. Dvs en højt ydende Hiper2 cylinder, som forsigtig skal slibes ned så FZ'erens slaglængde passer. SÅ skal der tilpasses et knækrør og jeg svejser en større studs sammen på HTX skolen.
Men spørgsmålet er om vi skal ofre 800-1000kr på en cylinder, som KUn kan bruges på FZ'eren(eftersom den slibes ned) eller om vi skal bruge mit Malossi Sport cylinder kit, som jeg har siddende på min Stalker nu. I begge tilfælde skal cylinderen nok modificeres, så det er godt at vide at man kan gøre det i en jern cylinder også(Malossi Sport er jo jern).
Du skriver noget om udstødningsvarigheden på 190' og skyllekanals varigheden på 140'. Hva mener du med det? Skal det forstås sådan at udstødningsporten er åben 190' af motorens 360' rotation? Og det samme med skyllekanalerne?
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
Men respekt for arbejdet. Helt sikkert!
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg må beklage billedekvaliteten, men da jeg arbejder et af de mest støvede og beskidte steder i DK, køber jeg med vilje billige skrammel-telefoner. Sony Ericsson T715 er faktisk ok, men kameraet har hverken autofokus eller makro-funktion.
Når jeg har slidt cylinderen og et par stempler op, bliver kanalerne gjort større, og så får den ny belægning + et stempel i en helt anden klasse. Om det bliver Wössner, RSP eller Wiseco, ved jeg endnu ikke.
Kaster mig snart over en 40mm cylinder, igen. Dog til ren stempelstyring, men med to ekstra skyllekanaler og triple-udstødningsport a.k.a. flere af de nyere HPR-cylindre til scooterne.
Visti >> Din cylinder skal nok blive ordnet. Jeg har lige et par tunge weekender foran mig - deriblandt min egen fødselsdagsfest på lørdag, tidligt på arbejder i morgen (på min fødselsdag! ) og torsdag står så i kaffens og familiens tegn... Føj da, lol!
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 58 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
dec 2007
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 3 Emner: 102 Svar: 2.081
jan 2009
Følger: 145 Følgere: 145 Scootere: 18 Emner: 104 Svar: 606