{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Sco Sprint GS 1973

6.879 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Niels C
Mand | 57 år | Oprettet: 9. sep 2006


Sco Sprint GS

Årgang:
1973
Motor:
Sachs 50/3 LFS. Blæserkølet motor med 3 fodgear.
Hestekræfter
3,5 hk
Fælge
17" og meget rustne.
Dæk
21 x 2,75
Styling
Masser af rust og patina.
Ekstra tilbehør
Et malteserkors-spejl fra 1970'erne. Det perfekte tilbehør til sådan en 70'er drengerøvsknallert!
Bemærkninger
13/2 2009
Så er der blevet sat en 3,5 hk-svensker-cylle på, og det gav godt nok en noget anden knallert. Optrækket er blevet ekstremt meget bedre, og jeg har haft den trykket op på 50. Hvor er det fedt at cruise stille og roligt afsted med 35 og så have overskudet til at accellerere op til en lynhurtig overhaling, når behovet er der.
Den skal jo lige køres til, så jeg har ikke turdet presse den for hårdt. Eneste ulempe er, at den larmer som en løbsk motorsav nu. Den lyder virkelig ulovlig, og jeg er sikker på at politiet gerne vil se nærmere på den, hvis de hører motorlyden. Nå, men det er jo en del af indsatsen, når man gør sådan noget.

11/1 2009
Nu ha fælgene fået et ordenligt lag Hammerite, sølv foran og sort bagpå, fordi jeg ikke kunne bestemme mig ;-) Der er nu også kommet kædeskårm på.

5/1 2009
Så er speedometeret blevet ordnet! Og det bekræfter min formodning om, at den går cirka 40 i timen. Man skal lige tage højde for misvisning ved at lægge 25 % til den viste hastighed (speedometeret drives fra udgangsakslen, og der er gearet op fra 12 til 15 tænder, altså 25 %). Jeg er også gået i gang med lidt kosmetisk forskønnelse/rustbeskyttelse ved at give de meget rustne dele, såsom fælge og skærmstivere, en gang nedslibning og hammerite. Fælgene har fået sølv, og jeg synes egentlig, det ser lidt åndsvagt ud. Så jeg tror de får en gang matsort på et senere tidspunkt. Matsort harmonerer også bedre med rotteknallert-looket end sølvfarvet hammerite , som jo ikke kommer til at ligne metal alligevel!

15/12 2008
Nu er den blevet gearet op til 15 tænder foran, fra de oprindelige 12 tænder, altså 25 % op. Så nu går den nok efterhånden omkring de 40 i timen (wow!!!), og jeg kan endelig overhale cyklister. Accelerationen har selvfølgelig lidt en smule, men den er stadig okay faktisk. Alt i alt har jeg nu fået mig en rigtig fed vinterknallert.

3/12 2008
Der er sket en hel del siden sidst, og nu er jeg efterhånden ved at være ordentligt kørende. Siden sidst har jeg fået sat forbremsekabel på, ordnet baglygte og monteret en 12 mm-karburator i stedet den orignale på 9,2 mm. Derudover har jeg efterspændt motoren, som sad lidt løst i det skrøbelige pladestel med hæftige vibrationer og støj til følge. Problemet med at firtakter på toppen har jeg fundet af at man stort set kan justere sig ud af med den justerbare strålespids.
Oveni hatten har jeg fundet ud af, at speedometeret rent faktisk virker, og at kablet blot var knækket. Så nu skal der bare indkøbes sådan et.
Alt i alt har jeg nu fået en ganske velkørende knalelrt, hvor alt virker med undtagelse af speedometeret og bremselyset, som kræver en ny kontakt, mend ette er ikke så vigtigt i første omgang.
Nu begynder der at blive frigjort overskud til det kosmetiske. Jeg ved godt, at jeg skrev, at jeg ville lade den forblive i den stand, den var i, men det kommer jeg nok til at revidere lidt. Jeg kan nemlig ikke lade være med at fjerne rust fra krom, som jeg ved kan fjernes, fx, og når først man går i gang, går der jo sport i at få tingene til at skinnne mest muligt. Men den komer jo til at bevare sit noget rå og hærgede udseende uanset, se bare de totalt rustne fælg fx.

23/11 2008
Så har det gule svin sgu været ude at køre igen, og ganske godt endda. Sodrens af udstødningen gav lidt mere kraft , men ikke meget. Jeg kan netop køre fra min vens (lovlige) velo, og det er jo ikke godt nok, vel? Overvejer at købe et 3,5 hk tunsæt til den, men så skal motoren også være tiptop iorden først. Den kører fint nu, men firetakter, når den kommer op i omdrejninger. Når jeg justerer mig ud af det med strålespidsen, får den for tynd en blanding i de lavere omdrejninger. Hvad årsagen til dette kan være, ved jeg simpelthen ikke. Jeg havde en gang en Diesella, som gjorde det samme, og jeg fandt aldrig ud af, hvad det skyldtes, heller ikke med hjælp fra gamler, garvede veteranknallertnørder i en klub, hvis navn jeg ikke vil nævne. Forslag modtages gerne.

Næste skridt er at få forbremsen til at virke. Den mangler kabel p.t., og forhjulet er sat på, så bremsepladen er forskudt i forhold til forgaflen. Altså hjulet er ikke 'låst' fast til gaflen med besalget på bremsepladen. Derefter er det baglygtens tur til at blive ordnet, og så forsøger jeg mig med en større karburator, 12 mm, for at se om man kan få noget ud af af den filede indsugningsport.

21/11 2208
Så har cylinder og topstykke været af til sodrensning og eftersyn. Det viste sig, at indsugningsporten er blevet filet større ud til siderne, men det er ret dårligt lavet, og der ser ud til at være spor efter at stemplet har sat sig. Da jeg så fik den samlet igen, kl. halv 3 om natten, lykkedes det mig til min store glæde at få den til at transportere mig hjem fra garagen. En tur på ca. 5 km, i frostvejr og med sne overalt. Ganske godt gået af sådan en gammel forsmømt svend. Måske en sodrens af udstødning vil give lidt bedre trækkraft? Vi får se.

20/11 2008
Jubiii!! Så lykkedes det sgu, at få den ud at køre (uden at skifte bundpakning). Alle tre gear er der, koblingen fungerer, og den kan lige akkurat bremse på bagbremsen. Men der er langt igen. Oplevelsen af at køre på den er, forestiller jeg mig, lidt som at køre på en ekstremt svag og dårligt kørende motorcykel fra ca. 1905. Der er så lidt optræk, at det er svært at holde balancen i 1. gear, og den vibrerer så meget, at man skulle tro man sad oven på en rystepudser. Min DBS Sport er en jo en luksusmotorcykel i forhold til. Nå, men udfordringerne er jo (mindst) halvdelen af glæden ved denne forrykte hobby, ikk'?

20/11 2008
I går fandt jeg så tid til at se lidt på nyerhvervelsen. Til min store glæde lykkedes det mig at ordne koblingen. Bagbremsen er delvist ordnet, så den i det mindste har nogen bremseeffekt nu. Heldigvis viste det sig også, at slangen i forhjulet, som var fladt, holdt luft, da jeg havde pumpet den op. Næste skridt er så at ordne den løstsiddende cylinder. Den får en ny bundpakning, ringe mv. bliver lige efterset, og der bliver lavet en sodrensning.

18/11 2008
Denne knallert, som jeg netop har købt, kan ikke køre på nuværende tidspunkt, men så snart jeg kan finde tid, skal den nok komme ud og køre og blive en rigtig pølsevognsracer. Jeg synes, den er rigtig fed, som den står nu, med masser af rust, patina og karakter. En rigtig rotteknallert. Jeg har næsten lyst til bare at lade den være som den er kosmetisk, og så selvfølgelig sørge for at den er i glimrende mekanisk stand. Men det kan være, at jeg på længere sigt får trang til at retouchere lidt hist og here og evt. skifte nogle af delene ud til mindre patinerede dele.
Kommentér på:
Sco Sprint GS
Annonce