Motobecane Mobylette AV42 1966
8.219 visninger
|
Oprettet:
Motobecane Mobylette AV42
Årgang:
1966
Motor:
49,933 kubik en cylinderet 2-takt motor der bliver afkølet via fartvind.
Ø39 mm x 41,8 mm
Cylinder: Håndforkromet aluminium
Karburator: Gurtner AR87-525-C / 8,7 mm med metal slamfilter (luftfilter).
Automatisk Dimoby (R) dual-kobling (dobbeltvirkende) - Se evt. bemærkninger under KOBLING i Bemærkninger
Kompression 6:1
Tændrør: Ved ikke - men det anbefales at man kun bruger Marchal type 35/36D med 2 elektroder
Ø39 mm x 41,8 mm
Cylinder: Håndforkromet aluminium
Karburator: Gurtner AR87-525-C / 8,7 mm med metal slamfilter (luftfilter).
Automatisk Dimoby (R) dual-kobling (dobbeltvirkende) - Se evt. bemærkninger under KOBLING i Bemærkninger
Kompression 6:1
Tændrør: Ved ikke - men det anbefales at man kun bruger Marchal type 35/36D med 2 elektroder
Hestekræfter
0,5 HK
Kraftoverføring: Kædetræk:
Trækrem: Tandremrem 13 x 785
Trækæde: 1/2" x 3/16" (12,7 x 4,88 mm) 96 led
Pedalkæde: 1/2" x 3/16" 94 led
Fortandhjul: Dobbelt gear 11 tænder
Bagtandhjul: 54 tænder
Kraftoverføring: Kædetræk:
Trækrem: Tandremrem 13 x 785
Trækæde: 1/2" x 3/16" (12,7 x 4,88 mm) 96 led
Pedalkæde: 1/2" x 3/16" 94 led
Fortandhjul: Dobbelt gear 11 tænder
Bagtandhjul: 54 tænder
Fælge
- Front: 21" egerfælg
- Hæk: 19" egerfælg (med dobbelt tandhjul)
Bremsesystem:
Forbremse: Fælgkantsbremse
Bagbremse: Narvbremse
Kort sagt: Bremsesystem som på en cykel!
- Hæk: 19" egerfælg (med dobbelt tandhjul)
Bremsesystem:
Forbremse: Fælgkantsbremse
Bagbremse: Narvbremse
Kort sagt: Bremsesystem som på en cykel!
Dæk
- Front: Sava 2.00 x 21 Moped
- Hæk: Fortune Nylon 2.25 x 19
Dæktryk:
- Front: 1,6 kp/cm²
- Hæk: 1,9 kp/cm²
Oprindeligt var det: Kraftige ballondæk, 23" x 2"
- Hæk: Fortune Nylon 2.25 x 19
Dæktryk:
- Front: 1,6 kp/cm²
- Hæk: 1,9 kp/cm²
Oprindeligt var det: Kraftige ballondæk, 23" x 2"
Styling
- Ældre baglygte (ukendt fabrikant): ved ikke om den hører til men den passer meget godt på.
- Choker-pal skiftet ud med anden Mobylette-chokerpal med logo.
- Lille turist-klistermærke med Dannebrog i blik sat på bagskærm mellem lygte og bagagebærer (desværre er det røde blevet gult!).
- Union-pedalerne skiftet ud med nogle andre pedaler med Mobylette-logo på.
- Grå kædeskærme.
- Gammel cykelsaddel i grå og sort vinyl.
- Emblemer fjernet - nye kommer på.
- Choker-pal skiftet ud med anden Mobylette-chokerpal med logo.
- Lille turist-klistermærke med Dannebrog i blik sat på bagskærm mellem lygte og bagagebærer (desværre er det røde blevet gult!).
- Union-pedalerne skiftet ud med nogle andre pedaler med Mobylette-logo på.
- Grå kædeskærme.
- Gammel cykelsaddel i grå og sort vinyl.
- Emblemer fjernet - nye kommer på.
Ekstra tilbehør
- Original brochure fra forhandleren af Mobylette.
- Original engelsk håndbog om vedligeholdelse, brug og smørring
- Forskellige værkstedshåndbøger i digital format
- Motobecane-Mobylette værktøjstaske (i vinyl/gummi) - heri havde jeg lagt en gammel original Mobylette-skruenøgle jeg har købt samt lidt andet værkøj, men der var nogen der gik i tasken da jeg havde den parkeret og snupet det hele.
- Original "Motocomfort proteges jambes de Mobylette AV42" eller sagt på dansk: originale benbeskyttere (Scooter-/benskjold). Originalt ekstraudstyr (se eventuelt den gamle originale salgsbrocure jeg har skaffet).
- Originalt pakkestativ til bagagebæreren (originalt ekstraudstyr).
... samt diverse brugte og nye reserveldele.
Normal var den udstyret med dette:
"Komplet med for- og baglygte, pumpe, klokke og begagebærer, monteret støtteben, bagageklap, mappeholder, komb. bæregreb og pakkestop samt lås."
Af ekstraudstyr kunne fås:
Scooterskjold og "suplements-bagagebærer" (begge dele har jeg fundet i Frankrig til min)
- Original engelsk håndbog om vedligeholdelse, brug og smørring
- Forskellige værkstedshåndbøger i digital format
- Motobecane-Mobylette værktøjstaske (i vinyl/gummi) - heri havde jeg lagt en gammel original Mobylette-skruenøgle jeg har købt samt lidt andet værkøj, men der var nogen der gik i tasken da jeg havde den parkeret og snupet det hele.
- Original "Motocomfort proteges jambes de Mobylette AV42" eller sagt på dansk: originale benbeskyttere (Scooter-/benskjold). Originalt ekstraudstyr (se eventuelt den gamle originale salgsbrocure jeg har skaffet).
- Originalt pakkestativ til bagagebæreren (originalt ekstraudstyr).
... samt diverse brugte og nye reserveldele.
Normal var den udstyret med dette:
"Komplet med for- og baglygte, pumpe, klokke og begagebærer, monteret støtteben, bagageklap, mappeholder, komb. bæregreb og pakkestop samt lås."
Af ekstraudstyr kunne fås:
Scooterskjold og "suplements-bagagebærer" (begge dele har jeg fundet i Frankrig til min)
Bemærkninger
Stellet er rørstel med plade.
Benzintanken rummer knap 4 liter - Sådan en fætter kører 30,6 km/l. Man skal dog selv blade benzin og olie.
Startes vha. snøfteventil.
Eneforhandleren i Danmark var:
Knud Madsen
Esplanaden 7
Købenavn K
Tel.: BYEN 9280*
Og nyprisen har været DKK 795,-
Der sidder en kontakt ved venstre fodpedal, der står motortrækket til og fra: Den fungere således at der for oven enten står et M (for "moteur") eller et V (for "vélo"). Alt efter hvad den står på, fortæller trækket om du vil bruge motoren (så skal M være for oven) eller bruge cykel-funktionen (så skal V være for oven).
Følgende uoriginale remme kan bruges til trækket:
* Goodyear 17321
* Gates AX30
* Gates A30
* Napa 4l320
* Dayco 17320
KOBLING:
Da Mobyletten allerede i '50ene havde en dobbelt-switch, var det et hidtil uset niveau af fremskridt, der er ikke kun det: andre dele var også i brug, som først var på alle andre i '80erne. Nogle traktorer, havde dobbelt-switch i '50erne som f.eks. Zetor A25, men det var næsten en lige så sofistikerede serie blandt traktorer som Mobylette var det blandt knallerterne.
(Kilde: http://www.kylli.net/kuvat/moppe/tekniikka.html)
Delvist renoveret i 2008 og i 2011: Motoren er som ny, og mange dele er enten skiftet eller repareret.
___
Denne knallerts Code Name er: Dorthea (Opkald efter min Oldemor)
Benzintanken rummer knap 4 liter - Sådan en fætter kører 30,6 km/l. Man skal dog selv blade benzin og olie.
Startes vha. snøfteventil.
Eneforhandleren i Danmark var:
Knud Madsen
Esplanaden 7
Købenavn K
Tel.: BYEN 9280*
Og nyprisen har været DKK 795,-
Der sidder en kontakt ved venstre fodpedal, der står motortrækket til og fra: Den fungere således at der for oven enten står et M (for "moteur") eller et V (for "vélo"). Alt efter hvad den står på, fortæller trækket om du vil bruge motoren (så skal M være for oven) eller bruge cykel-funktionen (så skal V være for oven).
Følgende uoriginale remme kan bruges til trækket:
* Goodyear 17321
* Gates AX30
* Gates A30
* Napa 4l320
* Dayco 17320
KOBLING:
Da Mobyletten allerede i '50ene havde en dobbelt-switch, var det et hidtil uset niveau af fremskridt, der er ikke kun det: andre dele var også i brug, som først var på alle andre i '80erne. Nogle traktorer, havde dobbelt-switch i '50erne som f.eks. Zetor A25, men det var næsten en lige så sofistikerede serie blandt traktorer som Mobylette var det blandt knallerterne.
(Kilde: http://www.kylli.net/kuvat/moppe/tekniikka.html)
Delvist renoveret i 2008 og i 2011: Motoren er som ny, og mange dele er enten skiftet eller repareret.
___
Denne knallerts Code Name er: Dorthea (Opkald efter min Oldemor)
Motobecane Mobylette AV42
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.447
ser stadig fin ud, yuri!
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.447
så må jeg lige have fat i sådan et gummidyr fra scooter-dele.dk, når jeg skal bestille noget andet derfra en dag
og jouwh, tror jeg glasblæser de nav og øver mig på at montere eger.. jeg så en guide herinde i et fotoalbum fra en gammel puch-værkstedsbog, og det vejledte bedre end den vildledning i de gamle tante h kataloger..
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.447
Hej Yuri, tak for byttehandlen og spændende karburator, den med stort luftindtag! den må jeg have op og køre på et tidspunkt (:
maj 2008
Følger: 276 Følgere: 250 Scootere: 1 Emner: 237 Svar: 9.447
solgt? ):
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Scootere: 2 Emner: 129 Svar: 456
KÆFT DEN ER FED !
feb 2008
Følger: 18 Følgere: 17 Scootere: 2 Emner: 129 Svar: 456
KÆFT DEN ER FED !
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Scootere: 6 Emner: 20 Svar: 41
Sjov gammel Fransk sag du har her. Den er jo næsten i familie med mine Veloer
Skal du kave lavet den i stand? Eller?
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Mangler ikke topstykke på denne her
Det er på Sachs motoren
nov 2006
Følger: 83 Følgere: 80 Scootere: 19 Emner: 66 Svar: 702
Top stykket jeg har er nesten sikker på det er magen til dit.
Fandt en udstødning også.
Vi smider det samen med de andre dele til sammen pris,
Vis du henter hurtigt.
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Kan jeg godt forstå.
Men inden den bliver din prøver du den lige og kigger den godt igennem
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Nej desværre: Min søster har set den, og hun vil gerne have den, og som den gode storebror jeg er, har jeg lovet hende at hun godt må få den når jeg er færdig med at renovere den.
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Jamen, så er der jo ingen problemer i at sætte varme, lys og udsugning i skuret
Men er da ærgeligt når sådan noget sker =/
Nimmer? Nimbus?
De er da også værd at passe på =D
Har bare set så mange der fynder garagen op med lort og så lader deres køretøjer stå i regn, slud og sne... For ikke at tale om fuglelort, som lakken jo heller ikke har det godt af.
Var lidt vred en eftermiddag på vej hjem fra kontoret, hvor jeg ikke havde taget MC-garage med: Lige midt på tanken på den nye hvide Yamaha lå der en ordentlig klat... Ved ikke hvad den fugl har spist, men det har da vist ikke været sundt =/ Men det kom af ved et "bad"
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Nej, så kan man lige så godt tage garagen... Men alligevel: det er måske ikke alle dage du har mulighed for at tage i garagen, så kan skuret da bruges i en snæver vending? ... med mindre konen altså sætter sig i vejen og mener at det er der jeres ting skal være
Men enhver ved da at folks garager og cykelskure er fyldt med en masse bras, mens deres 200.000 kroners bil eller motorcykel står uden for
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Ahhh, ja missede lige den del.
Men morfar er heldig vis en gammel mand der ikke vil fryse; så han har sat en elradiator op, og monteret en del ekstra lamper derude. Mens han lavede min onkels scooter, lavede han også udsugning, som basicly består af en slange der går ud gennem et hul i væggen - måske ikke godkendt på et professionelt værksted; men udemærket til et hobbyrum.
Håber da du finder en garage
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Uha, må være dejligt... Jeg har kun min kælder under lejligheden eller min morfars skur (med lys, varme - OG udsugning) når jeg skal pille... Mobyletten bliver nok lavet lidt i gården og lidt hos morfar, for kan nok ikke slæbe den ned i kælderen.
Lige nu er jeg i gang begge steder; min '76er bliver sat i stand hos Morfar og min '79er (begge K50) bliver sat i stand i kælderen
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Cool, ja ser lige til den tid; Men har det også sådan med at jeg kun kan lave lidt i weekenderne når tiden er til det... Så mange projekter er lidt langtrukne... Men bliver forhåbentligt færdig engang
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Man kan godt se det på Juno'en på billederne - men den står flot trods lakken.
Ordner nu heller ikke lakken på Mobyletten med minde jeg lige syntes jeg får råd til den del af arbejdet. Fælgene skal have en gang smarvellærred så jeg får det der små-rust væk der er, og så skal jeg have monteret forlygten...
Den sjove del bliver så at finde baglygte og den ene kædeskærm - hvilket naturligvis er den venstre =/ Så man kan ikke engang midlertidigt sætte en cykelskærm på *suk*
Men syntes Juno'en er flot på trods af de små skønhedsfejl:
Hvem gider f.eks. have en kvinde, der ikke har nogle småfejl?
@ The Undertaker >
Mange tak. Men syntes egentligt nøsten det er synd med en XHøj før den er færdig. Men takker
Jeg glæder mig til den står færdig der ikke mangler noget, og til at høre den træde i gang...
Er rigtig glad for den selvom mange veteran entusiaster mener Mobyletten er en omgang skrot - men hey: det mener jeg jo også om alle franske biler Men Mobyletten MÅTTE jeg have. Jeg brugt rigtig meget tid på at finde den sparsomme information jeg har kunne, for at blive helt færdig. Håber på at jeg inden sommeren slutter helt er færdig med den og der kan komme nogle nye billeder hvor den er samlet, lyset fungere motoren sprutter... og jeg sidder i min tjekkiske pilot jakke i læder fra 70'erne og et par gode retro motorcykelhandsker (iført min søsters læderhjelm) - det vil give den lille smule ekstra: Bliver vejret til det, bliver den poleret op og taget en tur på stranden.
Har allerede planlagt med søsteren at når denne her og min '76 K50 er færdige så kører vi sammen til stranden på dem...
Når alle mine projekter er færdige, bliver det næste nok en NSU Quickly jeg vil prøve at gå i gang med, hvis jeg kan finde en til en fornuftig pris
okt 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Scootere: 10 Emner: 49 Svar: 678
man kan godt høre du ikke har set juno'en for den var satme ikk særlig pæn i lakken og alle de forkromede dele var bare malet grå osv. men den gik helveds godt og der sad originale diesella pakninger i den det var det eneste minus ved at den er solgt. det var at den gik så godt den gik bedre en maxi'en gør, og den går ellers jævnt godt
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Det kan du tro jeg vil... Håber den bliver lige så flot som din Juno var...
Kommer til at se godt ud til sommer når søster kører på Moby'en (der er 20 år ældre end hende) og jeg på K50eren er der 10 år yngre end Mobyen
okt 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Scootere: 10 Emner: 49 Svar: 678
ahhh yuri få den lige sat i stand så skal jeg nok smide en høj men ikke før
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Har faktisk to jeg roder med lige for tiden: En '76er og en '79er. '76eren er min første prioritet; den har jeg lige skiftet pakninger på her i weekenden; derudover skal der laves lidt smådele - og til sidst en lakering. Tanken er ikke så pæn som på billederne (har lånt dem fra den tidligere ejer).
'79eren er et større projekt, som jeg ikke helt ved om jeg kommer igennem...
Den skal stort set bygges op fra bunden af. Har lige skiftet forgaflen ud, ikke at den fejlede noget, men havde fået fingrene i en mere "eksotisk" K50 gaffel; en af dem med skivebremse - så ville da hellere have det på
Men overvejer at skille dens motor ad også og skifte pakninger med det samme... K50 og FZ50 har jo lidt en "sygdom" med at pakningerne pludselig går, så vil da ikke risikere at være færdig og så kunne starte forfra
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Det lyder godt.
Det skal jeg huske.
Ja, købte min for DKK 800,- og motoren er nyrenoveret.
Er egentligt mest pladedele jeg mangler.
Er altså vild med "Helene"... Rigtig fedt custom arbejde
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Det skal jeg nok Ville være ærgeligt at få den bøffet. Lige nu står den sammen med min Classic i en rocker-kæde, under MC-garage, men skal have den skubbet ind under halvtaget så den ikke får al den sne over sig (Søges: Robert Hansen - Kom og fjern sneen!)
Når vejret er bedre og min '76 K50er er færdig så skal have ordnet de sidste smådele på hende...
Tak for hilsnen
apr 2008
Følger: 22 Følgere: 31 Scootere: 18 Emner: 18 Svar: 165
Tror næppe der kan blive ønsket om mere tekst og flere billeder