{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Aprilia sonic Solgt 2006

1.311 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Aprilia sonic Solgt

Årgang:
2006
Motor:
Motor alt er std.

Hestekræfter
3-4 stykker. som sagt den er std.
Fælge
Std sonic fælge.

Dæk
Std dæk.
Styling
Det er en sonic den er fed i sig selv.

Ekstra tilbehør
lidt forskellige reservedele.
Bemærkninger
Alt virker på den Lys,elstart,horn blink speedo osv.

lige en liille ting den skal dyses bedre end. da den har haft powerluftfilter på.

Mangler pt også det lille skjold mellem batteri og sideskjolde.

Knallerten har kun gået 32xx.
Kommentér på:
Aprilia sonic Solgt
  •   8. okt 2010 .
    1 Formålet
    Kardanakslens formål er at overføre kræfterne fra gearkassen videre ned til bagtøjet.

    2 Opbygningen
    Der findes mange forskellige kardaner med forskellige længder og tykkelser. Dimensionen på kardanen afpasses efter hvor stort moment der skal overføres, og hvor langt chassiet er på køretøjet og hvor mange trækkende aksler der er på køretøjet.

    En kardan er et langt stykke "Jernrør”. Hvor der er bygget et kardankryds på i hver sin ende. Et kardankryds er et kryds bestående af nålelejer, hvor der er fedt i, det sørger for at kardanen kan gå fra side til side eller op og ned. Kardankrydset er på for at overfører kræfterne fra gearkassen til bagtøjet som ligger i forskellige niveauer.
    For at sikre køretøjet får den bedste komfort, og for at undgå vibrationer og ubalance. Har man lavet en tommelfinger regel, om at den enkelte kardan ikke må være længere end 2 meter max. Så på køretøjer hvor der er brug for en længere kardan, deler man kardanen op i flere "små kardaner" med flere kardankryds og midterlejer, der kan styre kardanen.
    Når køretøjet er hos opbyggeren, og måske enten skal laves længere eller kortere i Chassiet. Skal kardanen selvfølgelig også kortnes op eller forlænges, og derefter til afbalancering, hvor den får sat nogle små jernklodser på så den ikke slår og er i ubalance.

    3 Glidestykke
    Kardanen er også forsynet med en glide anordning, der sørger for at kardanen kan ændre længden under kørslen, eller alt efter hvor maget læs der er på køretøjet.

    4-5
    Kardanen har et kardankryds i hver sin ende af flere årsager. For hvis kardanen kun havde et kryds ville den pga. kardan vinkel køre i en varierende hastighed, altså køretøjet ville køre i små ryk.
    Jo stører kardanvinklen er, desto stører hastighed vil den kører med i den anden ende. For at udligne denne hastigheds variation i kardankrydset. Har man et kardankryds i hver sin ende, på den måde er det kun kardan røret imellem de to kryds der kører i stører hastighed. Og på den måde vil gearkassen og bagtøjet kører i samme hastighed. Eller der vil altid være lidt variation i hastigheden, når kardanvinklen ikke er = 0 grader. Så derfor har man også en tommelfingerregel her med at kardan vinklen bør være mellem 3-8 grader. Af den vigtige årsag at kardanvinklen også har til formål at sætte nåle lejerne i kardankrydsene i rotation, så de ikke bliver slidt flade.


  •   9. nov 2009 .
    Styrbolte

    Der er hovedsagligt kun 2 forskellige typer styrbolte.

    Cylinderisk styrebolt
    Navnet afsløre næsten det hele. Det er en styrbolt det er formet helt cylinderisk isteddet for den er konisk. Den anvendes på mindre lastvogne.

    Konisk styrebolt.
    Det er ofte på stører lastvogne der andvendes koniske styrbolte. Styrbolten er konsisk på det stykke der sidder i forakslen, og det betyder den sider og kiler sig fast i forakslen.

    Kontrol af styrbolt

    Man kontrolere styrboltens slør, fordi der ikke må komme væsenligt støre slør pga. slid. Når man kontrolere det, Måler man det "aksiale" og det "radiale" spillerum.

    Når man skal måle det aksiale spille rum, skal den stå på jorden. Man måler det ved og stikke et søgerblad ind imellem spindel og foraksel. Den målte værdi sammenlignes med tate fra vhb.

    Det radiale spillerum skal måles hvor lastvognen er løftet på foraksel så forhjulene hænger frit.(så hjulleje spillerummet ikke påvirker måle resultatet). Man kontrrolere det ved og brække frem og tilbage i hjulet med et ko ben. Det kan evt måles med (micrometer) ur på yder siden af hjulet for og se spillerumet. Og derefter kan man gå ind i nogen forskellige skemaer og tjekke hvad spillerummet skal være.



  •   9. nov 2009 ..
    Lov krav:

    Generelle bestemmelser styretøj forvogn

    (1) Styreapparat skal være således indrettet,

    a) at køretøjet kan styres let, sikkert og hurtigt,
    Hjulene skal kunne drejes fra yderstilling til yderstilling, uden at der mærkes
    ujævn modstand ved ratdrejningen eller konstant eller pletvis klemning i styretøjet.
    Styretøjets indstillingsmål skal være i overensstemmelse med fabrikkens
    anvisninger. I tvivlstilfælde kan der kræves dokumentation og opmålingsattest.
    b) at det kan modstå de påvirkninger, der fremkommer under normale driftsforhold,
    Styreapparatets lejer, styrekugler og lignende skal være beskyttet mod indtrængen
    af støv og snavs.
    c) at det under kørsel enten er selvoprettende eller indifferent for alle styreudslag,
    og
    Ved kørsel forstås i denne forbindelse kørsel med en hastighed af mindst
    10 km/h og styreudslag på mindre end 50% af det maksimale styreudslag.
    Ved selvopretning forstås, at køretøjet under kørsel på plan vej selv søger
    tilbage til kørsel i ret linie.
    Ved indifferent for alle styreudslag forstås, at en ændring af de styrende
    hjuls stilling ved kørsel på plan vej kun frembringes med hændernes påvirkning
    af rattet.
    d) at køretøjet kan styres, selv om en eventuel hjælpestyring svigter.
    På typegodkendelsen kan være anført, om bil er forsynet med et-kreds eller
    to-kreds hjælpestyring. Bil kan godkendes med to-kreds hjælpestyring, selv
    om der på typegodkendelsen er anført et-kreds hjælpestyring.

    (2) Betjeningsanordning skal være nem at betjene, og dens bevægelsesretning
    skal svare til den tilsigtede retningsændring for køretøjet.

    (3) Styrehuset skal være solidt fastgjort til de bærende elementer, og alle samlinger
    i styreapparatet skal være forsvarligt sikrede.

    (4) Dele, der indgår i transmissionen mellem betjeningsanordning og styrende hjul,
    og som ikke er beskyttet af faste dele på køretøjet, skal være anbragt mindst
    0,15 m over vejbanen.

    (5) Der må ikke på grund af slid eller lignende forekomme væsentligt slør i styreapparatet
    som helhed eller i dets enkelte dele.
    Hvorvidt et mindre ratslør kan tillades, afhænger af køretøjets art og af, om ratsløret
    under hensyn til styretøjets konstruktion ved reparation eller udskiftning af
    enkelte led kan nedbringes effektivt. Der bør herved lægges vægt på, at ratslør
    er mindre farligt ved langsomt kørende køretøjer og ved køretøjer med stor udveksling
    i styremekanismen. Ved måling af ratslør bør i almindelighed ikke medregnes
    den ratbevægelse, der hidrører fra elastiske deformationer i
    styreapparatets forskellige dele, som skyldes den store drejningsmodstand, når
    køretøjet holder stille.



    Påhængskøretøj

    (1) Kugledrejekrans må ikke være slidt i en sådan grad, at der forekommer væsentligt
    slør eller direkte berøring mellem over- og underdel.

    (2) Påhængsvogn og påhængsredskab skal være forsynet med styreapparat, hvis
    afstanden mellem forreste og bageste aksel overstiger 2,58 m. Sådant styreapparat
    skal virke på forakslen.
    Før 01.05.77: Gælder ikke.

    (3) Sættevogn kan være forsynet med mekanisk aktiveret styreapparat på akslen/
    akslerne.

    (4) Sættevogn kan være forsynet med hydraulisk aktiveret, automatisk virkende
    styreapparat på akslen/akslerne. Følgende bestemmelser skal være opfyldt:
    a) Styreapparatet skal opfylde de konstruktive bestemmelser i Rådets direktiv
    nr. 70/311/EØF som ændret ved direktiv nr. 92/62/EØF eller ECE-regulativ
    nr. 79-01.

    b) Rød kontrollampe for trykfald i det hydrauliske system skal forefindes ved
    førerpladsen i den trækkende lastbil eller ved forreste, venstre hjørne af
    sættevognen, placeret i en sådan højde og med en sådan lysstyrke, at den
    er tydeligt synlig i lastbilens venstre sidespejl. Kontrollampen eller en tilsvarende
    kontrollampe skal tillige tænde, hvis ikke alle ventiler står korrekt til
    låst eller automatisk styring.

    c) Der skal forefindes et system (med kontrollamper el. lign.), der muliggør
    nøjagtig manuel indjustering af akslerne til ligeudkørsel.

    d) System til supplerende, manuel styring udefra er tilladt, hvis systemet kun
    kan betjenes af en gående, der befinder sig ved bagenden af sættevognen.

    e) System til supplerende, manuel styring fra førerpladsen er tilladt for ikkeudtrækkelige
    sættevognstog, jf. dog pkt. 4.01.310 (2). Vogntoget skal være
    forsynet med et system, der teknisk effektivt forhindrer, at vogntoget kører
    hurtigere end 10 km/h, når systemet er stillet til mulig manuel styring.

    f) Instruktionsvejledning på dansk vedrørende alle forhold omkring betjening
    og vedligeholdelse af styresystemet skal forefindes på sættevognen.

    g) I nærheden af sættevognens påskrifter for vægte, skal der forefindes
    påskrift med følgende tekst:
    “Hydraulisk styret sættevogn. Se instruktionsvejledning.”

    Blokvogn

    (1) Blokvogn kan være forsynet med styreapparat på en eller flere aksler efter reglerne
    for påhængskøretøj.
    Blokpåhængs- og bloksættevogn, der godkendes til mere end 30 km/h, og som
    har hydraulisk styring, skal således opfylde bestemmelserne i pkt. 4.01.100 (4)
    om sættevogn med hydraulisk styreapparat. Bestemmelsen indebærer blandt
    andet, at de tekniske krav i direktiv nr. 92/62/EØF skal være opfyldt. Bestemmelserne
    indebærer i praksis, at styreapparatet skal være to-kreds.
    Hvis blokpåhængs-/bloksættevognen ikke kan skubbes sammen til en samlet
    vogntogslængde på 18,75 m henholdsvis 16,50 m, skal direktivets krav om cirkelkørsel
    dog ikke være opfyldt.
    Dokumentation for opfyldelsen af bestemmelsen skal medbringes ved første
    syn af bloksættevognen.
    Før 01.04.00: Blokvogn kan være forsynet med styreapparat på en eller flere
    aksler (ingen nærmere fastsatte krav).

    Vogntog

    (1) Vogntog, hvor det trækkende køretøj er en bil, skal kunne vende inden for en
    vendecirkel med ydre radius på 12,50 m og indre radius på 5,30 m, idet bestemmelserne
    i pkt. 4.01.020 (2) gælder tilsvarende.
    Bestemmelsen gælder dog ikke for vogntog med blokvogn.
    Før 15.09.97: Gælder ikke for vogntog, hvor mindst ét af køretøjerne er registreret
    første gang før 15.09.97.
    (2) Sættevogntog, hvor sættevognen opfylder kravet i pkt. 3.02.110 (3) om afstand
    fra hovedbolt til teoretisk drejeaksel, anses for at opfylde pkt. (1).
    (3) Når et vogntog, hvor det trækkende køretøj er en bil, kører tangentielt ind i den
    cirkel, der er omtalt i pkt. (1), må ingen del bevæge sig udenfor tangenten med
    mere end 0,60 m.
    Bestemmelsen gælder dog ikke for vogntog med blokvogn.
    Bestemmelsen skal ikke kontrolleres opfyldt ved syn.

    Køretøj til synsfri sammenkobling

    (1) Sættevogn med mekanisk eller hydraulisk aktiveret styreapparat på bagakslen/
    bagakslerne skal være forsynet med tilkoblingsanordning (2” hovedbolt og
    styrekile) i overensstemmelse med Rådets direktiv nr. 70/311/EØF som ændret
    ved direktiv nr. 92/62/EØF eller ECE-regulativ nr. 79-01.
    For sættevogne med mekanisk styreapparat, hvor typegodkendelsen/godkendelseserklæringen
    er udstedt før 01.04.00, kan være angivet, at sættevognen
    kun kan godkendes i fast kombination. Efter at der med tilbagevirkende kraft er
    kommet krav om egnethed til styrekile for sættevognsskamler på lastbiler til
    synsfri sammenkobling, kan disse sættevogne med mekanisk styreapparat
    godkendes til synsfri sammenkobling, såfremt de opfylder ovennævnte bestemmelser
    om tilkoblingsanordningen.
    Oktober 2009

    (2) Sættevogn med hydraulisk aktiveret styreapparat på bagakslen/bagakslerne
    skal ved forreste venstre hjørne af sættevognen være forsynet med rød kontrollampe
    for trykfald i det hydrauliske system, placeret i en sådan højde og med en
    sådan lysstyrke, at den er tydeligt synlig i lastbilens venstre sidespejl. Sættevognen
    må ikke være forsynet med den i pkt. pkt. 4.01.100 (4) e) nævnte supplerende,
    manuelle styring fra førerpladsen.

    Kilde: Fstyr.
    De vigtigste information om lovkravne til styrtøj både på forvogn og hænger.


  •   3. sep 2009 .
    Kunne Team speed neos have interresse?


  •   3. sep 2009 byt
    med rigtig flot sfx?


  •   3. sep 2009 ...
    fed sonic. bedøm lige mine !


  •   3. sep 2009 iorden
    .


  •   3. sep 2009 desvære.
    Ingen bytte har fået bil !!!


  •   3. sep 2009 ..
    min dax?:)


  •   3. sep 2009 ..
    Nice Sonic smiley
    Tjek min Rmx og smid en bedømmelse smiley


  •   3. sep 2009 velkommen
    fin sonic! smiley


Annonce