Skyteam Monkey Z 50 J 2008
1.590 visninger
|
Oprettet:
Skyteam Monkey Z 50 J
Årgang:
2008
Motor:
Motor: 49ccm OHC 4-takt
neddrosling: Mekanisk
Boring/slag: 39x41,4mm
Kompression: 8,8:1
Ydelse/moment 2,5HK / 2,8Nm
Køling: Passiv luft
Tænding: CDI
Transmission: 4gear, manuel kobling
Slutdrev: Kæde
Startsystem: El-/kickstart
Stel: enkeltrør
Affjedring for: Teleskopgaffel
CDI box kan bruges fra PGO Trex.
neddrosling: Mekanisk
Boring/slag: 39x41,4mm
Kompression: 8,8:1
Ydelse/moment 2,5HK / 2,8Nm
Køling: Passiv luft
Tænding: CDI
Transmission: 4gear, manuel kobling
Slutdrev: Kæde
Startsystem: El-/kickstart
Stel: enkeltrør
Affjedring for: Teleskopgaffel
CDI box kan bruges fra PGO Trex.
Hestekræfter
1 ved 8500 rpm
Udroslet ca 6 Hk ved 8500 rpm
Affjedring bag: fjeder/olie, dobbelt
Bremse for: skive, ø155mm
Bremse bag: Tromle
Dæk f/b: 3,5-8 / 3,5-8
Udroslet ca 6 Hk ved 8500 rpm
Affjedring bag: fjeder/olie, dobbelt
Bremse for: skive, ø155mm
Bremse bag: Tromle
Dæk f/b: 3,5-8 / 3,5-8
Fælge
Kommer "8" Michelin 8,50 Dæk på. "Vespa Klassik Dæk"
Det eneste rigtige Dæk. " Ikke noget raser Shit på."
Det eneste rigtige Dæk. " Ikke noget raser Shit på."
Dæk
Dæk f/b: 3,5-8 / 3,5-8
Styling
Kåbe
Ekstra tilbehør
Benz & strøm
Bemærkninger
Køling: Luft
Tænding: Elektronisk
Transmission: 4 Gear, Manuel kobling
Kædetræk: 420 x 96L
Start: El-start & Kickstart
Dæmpning foran: Hydraulisk
Dæmpning bag: Oliedæmpede støddæmpere
Bremser foran: 155 mm Skivebremse
Bremser Bag: 110 mm Tromlebremse
Dæk For: 3.50 x 8"
Dæk Bag: 3.5 x 8"
Længde 1550mm. Bredde 620mm. Højde 950mm.
Sædehøjde: 740mm
Aksel afstand: 1075mm
Tank: 8.0 l
Netto vægt: 76 Kg
MAX fart: 25 Km/h (30 Km/k)
Monkey er en af de store tidløse klassikere, som har fans, klubber og hjemmesider over stort set hele verden. Skyteam Monkey var en af de første modeller der blev produceret, og den har kun ændret sig marginalt siden. Mest markant er blinklygter, baglygte og støtteben. Derudover er der også en model ved navn Skyteam Gorilla, som har et andet sæde og en 8,5l. tank, men ellers er identisk med monkeyen. Der er flere andre fabrikker der også laver kopier af Honda Monkey, men Skyteam laver nok den kvalitetetsmæssigt absolut bedste. Overraskende er Monkey'ens lille størrelse ikke et problem komfortmæssigt. Faktisk sidder man bedre på den end på flere større knallerter - også hvis man er over 1.80. Et vidnesbyrd er den næsten legendariske tur fra Helsinki til Gibralter (ca. 3500km. på to uger) på Skyteam Monkey, som tre finner kørte i 2006
Motoren er den kendte solide 49ccm Honda kopi, og gearet er ligeledes den gode gamle 4-trins manuelle gearkasse. Den er som udgangspunkt designet til at køre op til næsten 90km/t i 125ccm udgave, men monteret med 49ccm motor og neddroslet til lille knallert, har den masser af overskud i forbindelse med bremser, køreegenskaber, stivhed m.v. Stellet er et enkelt-rørsstel med påboltet svingarm, teleskopgaffel, tank og sæde. Det giver en åben konstruktion med et temmelig chopper-agtigt præg. Omvendt giver det også mange muligheder for snavs at sætte sig, hvorfor det betaler sig med regelmæssig pleje. Men det er jo netop en stor del af charmen at pudse crom og lak, så det skinner om kap med solen.
Historisk begynder fortællingen om Monkey i 1961 i Hondas 'Tama Tech' forlystelsespark i Japan. Intoduceret som en forlystelse, blev den hurtigt en af de mest populære forlystelser i parken. Den havde rødt stel, hvid tank, bittesmå 5” hjul. og en hidsig 50ccm motor. De der kørte den havde en lidt abe-agtig holdning, og derfor fik den navnet Monkey. Med sit legetøjsagtige udseende, friske design og kompakte fremtoning blev den populær i praktisk taget alle aldersgrupper. Derfor valgte Honda at tilpasse Z100 (parkudgaven) til offentlig vej med navnet CZ100. De første modeller i Japan blev markedsført som Z50M Monkey. De havde nedfoldelige styr og aftageligt sæde, så de let kunne lægges i bagagerummet på en almindelig bil.
I 1969 kom Z50Z, som kun blev solgt i Japan. En udmærkede sig bl.a. ved at have aftagelig forgaffel, igen for at gøre det nemmere at have den med i bilen, campingvognen eller endog båden. A-serien introduceredes også i 1969, og det var den der blev solgt til Europa (Monkey) og USA (Minitrail). I første omgang var især Minitrail'en beregnet til offroad kørsel, og havde derfor ingen lys. Denne udgave kaldtes K0, og næsten hvert år efterfølgende kom der opdaterede modeller som så hed K1, K2, K3 osv. Der blev også lavet en QA50, som var specifikt designet til offroad kørsel og som havde sin egen unikke motor. Denne blev kun produceret i 5 år frem til 1975.
I 1973 kom Z50J , som med få ændringer blev produceret i årene efter. De mest markante ændringer blev markeret med nye betegnelser som Z50J-I, Z50J-II og endelig Z50J-III, som adskilte sig ved en større tank og sæde. Da den så anderledes ud fik den sit eget navn: Gorilla. Monkey blev produceret helt frem til 1999, hvor Hondas patenter udløb. Produktionsrettighederne blev solgt til Jincheng, og trods Monkey'ens popularitet, indstillede Honda produktionen i 1999. Dog betingede de sig at producere et lille antal hvert år, som bliver solgt til samlere især i Japan. Jinchengs produktion begyndte i 2001. Imidlertid var der mange kvalitetsproblemer, som dog løbende blevet forbedret.
Et par år senere besluttede Skyteam at lave kopier af Monkey og Gorilla i ordentlig kvalitet, og i 2004 kom de første Skyteam Monkey til Danmark. Kvaliteten var langt bedre en de fleste andre kinesiske producenter, men dog ikke helt oppe på Hondas niveau. Dette ses dog mest på overfladebehandlingen, som med tiden kan få lidt rust, hvad man dog med rimelig lethed kan vedligeholde sig ud af. Den mekaniske kvalitet er til gengæld rigtig god og der er sjældent problemer med Skyteam Monkey eller Gorilla.
Motor: 49ccm OHC 4-takt
neddrosling: Mekanisk
Boring/slag: 39x41,4mm
Kompression: 8,8:1
Ydelse/moment 2,5HK / 2,8Nm
Køling: Passiv luft
Tænding: CDI
Transmission: 4gear, manuel kobling
Slutdrev: Kæde
Startsystem: El-/kickstart
Stel: enkeltrør
Affjedring for: Teleskopgaffel
Affjedring bag: fjeder/olie, dobbelt
Bremse for: skive, ø155mm
Bremse bag: Tromle
Dæk f/b: 3,5-8 / 3,5-8
l x b x h: 1420 x 570 x 900mm
Sædehøjde 650mm
Akselafstand 925mm
Tankkapacitet 4,5l.
Egenvægt 70kg
Tænding: Elektronisk
Transmission: 4 Gear, Manuel kobling
Kædetræk: 420 x 96L
Start: El-start & Kickstart
Dæmpning foran: Hydraulisk
Dæmpning bag: Oliedæmpede støddæmpere
Bremser foran: 155 mm Skivebremse
Bremser Bag: 110 mm Tromlebremse
Dæk For: 3.50 x 8"
Dæk Bag: 3.5 x 8"
Længde 1550mm. Bredde 620mm. Højde 950mm.
Sædehøjde: 740mm
Aksel afstand: 1075mm
Tank: 8.0 l
Netto vægt: 76 Kg
MAX fart: 25 Km/h (30 Km/k)
Monkey er en af de store tidløse klassikere, som har fans, klubber og hjemmesider over stort set hele verden. Skyteam Monkey var en af de første modeller der blev produceret, og den har kun ændret sig marginalt siden. Mest markant er blinklygter, baglygte og støtteben. Derudover er der også en model ved navn Skyteam Gorilla, som har et andet sæde og en 8,5l. tank, men ellers er identisk med monkeyen. Der er flere andre fabrikker der også laver kopier af Honda Monkey, men Skyteam laver nok den kvalitetetsmæssigt absolut bedste. Overraskende er Monkey'ens lille størrelse ikke et problem komfortmæssigt. Faktisk sidder man bedre på den end på flere større knallerter - også hvis man er over 1.80. Et vidnesbyrd er den næsten legendariske tur fra Helsinki til Gibralter (ca. 3500km. på to uger) på Skyteam Monkey, som tre finner kørte i 2006
Motoren er den kendte solide 49ccm Honda kopi, og gearet er ligeledes den gode gamle 4-trins manuelle gearkasse. Den er som udgangspunkt designet til at køre op til næsten 90km/t i 125ccm udgave, men monteret med 49ccm motor og neddroslet til lille knallert, har den masser af overskud i forbindelse med bremser, køreegenskaber, stivhed m.v. Stellet er et enkelt-rørsstel med påboltet svingarm, teleskopgaffel, tank og sæde. Det giver en åben konstruktion med et temmelig chopper-agtigt præg. Omvendt giver det også mange muligheder for snavs at sætte sig, hvorfor det betaler sig med regelmæssig pleje. Men det er jo netop en stor del af charmen at pudse crom og lak, så det skinner om kap med solen.
Historisk begynder fortællingen om Monkey i 1961 i Hondas 'Tama Tech' forlystelsespark i Japan. Intoduceret som en forlystelse, blev den hurtigt en af de mest populære forlystelser i parken. Den havde rødt stel, hvid tank, bittesmå 5” hjul. og en hidsig 50ccm motor. De der kørte den havde en lidt abe-agtig holdning, og derfor fik den navnet Monkey. Med sit legetøjsagtige udseende, friske design og kompakte fremtoning blev den populær i praktisk taget alle aldersgrupper. Derfor valgte Honda at tilpasse Z100 (parkudgaven) til offentlig vej med navnet CZ100. De første modeller i Japan blev markedsført som Z50M Monkey. De havde nedfoldelige styr og aftageligt sæde, så de let kunne lægges i bagagerummet på en almindelig bil.
I 1969 kom Z50Z, som kun blev solgt i Japan. En udmærkede sig bl.a. ved at have aftagelig forgaffel, igen for at gøre det nemmere at have den med i bilen, campingvognen eller endog båden. A-serien introduceredes også i 1969, og det var den der blev solgt til Europa (Monkey) og USA (Minitrail). I første omgang var især Minitrail'en beregnet til offroad kørsel, og havde derfor ingen lys. Denne udgave kaldtes K0, og næsten hvert år efterfølgende kom der opdaterede modeller som så hed K1, K2, K3 osv. Der blev også lavet en QA50, som var specifikt designet til offroad kørsel og som havde sin egen unikke motor. Denne blev kun produceret i 5 år frem til 1975.
I 1973 kom Z50J , som med få ændringer blev produceret i årene efter. De mest markante ændringer blev markeret med nye betegnelser som Z50J-I, Z50J-II og endelig Z50J-III, som adskilte sig ved en større tank og sæde. Da den så anderledes ud fik den sit eget navn: Gorilla. Monkey blev produceret helt frem til 1999, hvor Hondas patenter udløb. Produktionsrettighederne blev solgt til Jincheng, og trods Monkey'ens popularitet, indstillede Honda produktionen i 1999. Dog betingede de sig at producere et lille antal hvert år, som bliver solgt til samlere især i Japan. Jinchengs produktion begyndte i 2001. Imidlertid var der mange kvalitetsproblemer, som dog løbende blevet forbedret.
Et par år senere besluttede Skyteam at lave kopier af Monkey og Gorilla i ordentlig kvalitet, og i 2004 kom de første Skyteam Monkey til Danmark. Kvaliteten var langt bedre en de fleste andre kinesiske producenter, men dog ikke helt oppe på Hondas niveau. Dette ses dog mest på overfladebehandlingen, som med tiden kan få lidt rust, hvad man dog med rimelig lethed kan vedligeholde sig ud af. Den mekaniske kvalitet er til gengæld rigtig god og der er sjældent problemer med Skyteam Monkey eller Gorilla.
Motor: 49ccm OHC 4-takt
neddrosling: Mekanisk
Boring/slag: 39x41,4mm
Kompression: 8,8:1
Ydelse/moment 2,5HK / 2,8Nm
Køling: Passiv luft
Tænding: CDI
Transmission: 4gear, manuel kobling
Slutdrev: Kæde
Startsystem: El-/kickstart
Stel: enkeltrør
Affjedring for: Teleskopgaffel
Affjedring bag: fjeder/olie, dobbelt
Bremse for: skive, ø155mm
Bremse bag: Tromle
Dæk f/b: 3,5-8 / 3,5-8
l x b x h: 1420 x 570 x 900mm
Sædehøjde 650mm
Akselafstand 925mm
Tankkapacitet 4,5l.
Egenvægt 70kg

Skyteam Monkey Z 50 J
maj 2011
Følger: 1 Scootere: 2
Stik mig en pris!
mar 2010
Følger: 54 Følgere: 56 Scootere: 8 Emner: 9 Svar: 15
hey hvor har du købt din kåbe henne?
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
Ja det er jeg godt klar over... men måden den køler på er med blæser... derfor blæserkølet. en LC er jo i princippet så også luftkølet da den køler væsken ude i køleren??? så derfor kan man ikke dele det op sådan.
jun 2008
Følger: 63 Følgere: 61 Scootere: 5 Emner: 5 Svar: 11
Nååå ja okay så det vil sige det hedder LC AC og BC ?
Sorry for ot
jun 2009
Følger: 16 Følgere: 15 Scootere: 5 Emner: 40 Svar: 91
Dine egene billeder
dec 2010
Følger: 41 Følgere: 39 Scootere: 4 Svar: 7
alt for original
dec 2007
Følger: 32 Følgere: 32 Scootere: 9 Emner: 34 Svar: 272
faktisk samme ord, men to meninger. jo den er blæsekølet. så snart et blæsehjul (som der sidder på svinghjulet) drejer og derved generere luft der køler cylinderen. så jo den er blæsekølet. min kreidler rmc er fartvindkølet da den bliver kølet af det luft det kommer ind på cylinderen ved kørsel fremad.
Der er faktisk ikke noget det hedder Luftkølet... men det er jo en selvfølge den skal bruge noget til at blive kølet, og i dette tilfælde luft, hvilket både fartvindkølet og blæsekølet bruger.
maj 2007
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 5 Emner: 37 Svar: 63
det hedder ikke blæse kølet... det hedder luftkølet:D