Veteraner BFC trollet 1950
6.233 visninger
|
Oprettet:
Veteraner BFC trollet
Årgang:
1950
Motor:
Encylindret 2-takts benzinmotor med vendeskylning.
Slagvolumen 42 cm3.
Cylinderdiameter 38 mm.
Slaglængde 37 mm.
0,8 BHK ved 3.000 orndt./min.
Luftkølet cylinder fremstillet efter den patenterede cronitmetode, som giver meget stor nøjagtighed og slidfasthed. Boringen er udslebet ved honing.
Stemplet er fremstillet af letmetal og forsynet med 3 stempelringe. Stempelpind af krom-nikkel stål, hærdet og slebet.
Plejlstang sænksmedet af specialstil, indsatshærdet og slebet.
Kramtap svært dimensioneret og velafbalanceret, lejret i svære S.K.F. kuglelejer. Krumtaplejet er et kraftigt rulleleje.
14mm bing karburator.
Tændingen sker ved hjælp af en helt indkapslet svinghjulsmagnet, der endvidere indeholder lysdynamo.
Smøring sker ved at blande olie i benzinen.
Slagvolumen 42 cm3.
Cylinderdiameter 38 mm.
Slaglængde 37 mm.
0,8 BHK ved 3.000 orndt./min.
Luftkølet cylinder fremstillet efter den patenterede cronitmetode, som giver meget stor nøjagtighed og slidfasthed. Boringen er udslebet ved honing.
Stemplet er fremstillet af letmetal og forsynet med 3 stempelringe. Stempelpind af krom-nikkel stål, hærdet og slebet.
Plejlstang sænksmedet af specialstil, indsatshærdet og slebet.
Kramtap svært dimensioneret og velafbalanceret, lejret i svære S.K.F. kuglelejer. Krumtaplejet er et kraftigt rulleleje.
14mm bing karburator.
Tændingen sker ved hjælp af en helt indkapslet svinghjulsmagnet, der endvidere indeholder lysdynamo.
Smøring sker ved at blande olie i benzinen.
Hestekræfter
0,8 BHK ved 3.000 omd../min.
Fælge
28 cykefælg
Dæk
28 tommer.
Styling
Hurret speedometer
Ekstra tilbehør
Bemærkninger
Denne knallert, har jeg gået og nusset om et stykke tid. Det er en dansk produceret BFC trollet fra 1950, type bestemt efter TUM-nr (denne har intet).
Dette er en 60'er udgave, dvs. den har en topfart på ca. 50-70km i timen. Der blev året efter i 1951 produceret en 30'er udgave der kunne køre imellem 30-50km.
Om man så tør og køre så stærkt på en cykel, det er en helt anden historie, men det er jo sjovt den kan.
Tændingen på denne knallert er en historie for sig, der sad originalt på denne knallert enten en WICO-magnet uden lysspole eller en Norris-magnet med lysspole, men på min knallert er der monteret en komplet puch maxi tænding m. lysspole, samt et puch maxi svinghjul. Dette setup er leveret af en Hans ingvordsen fra greenå, der har lavet denne tænding på flere bfc'er med stor succes, dette skulle gøre knallerten mere stabil og driftsikker. Samt der selvf. er en stor fordel i at reservdele stadig kan købes. Man kan så sige at noget af originaliteten er røget ved denne ændring, men i min verden er det okay hvis det tilfører knallerten en øget levetid.
Desuden har jeg selv monteret en Hurret forlygte m. indbygget speedometer, samt en gammel baglygte fra en NSU.
Resten af denne vinter vil gå med at ege to nye NSU-fælge op på 26 tommer m. 3mm eger, til disse har købt to cremehvide schwalbe-fat frank dæk, dette skal nok blive flot og samtidigt gøre cyklen mere holdbar, især mht. den øgede vægt på baghjulet.
OBS: et originalt justerbart luftfilter og en forgaffel m. fjedre KØBES !
Dette er en 60'er udgave, dvs. den har en topfart på ca. 50-70km i timen. Der blev året efter i 1951 produceret en 30'er udgave der kunne køre imellem 30-50km.
Om man så tør og køre så stærkt på en cykel, det er en helt anden historie, men det er jo sjovt den kan.
Tændingen på denne knallert er en historie for sig, der sad originalt på denne knallert enten en WICO-magnet uden lysspole eller en Norris-magnet med lysspole, men på min knallert er der monteret en komplet puch maxi tænding m. lysspole, samt et puch maxi svinghjul. Dette setup er leveret af en Hans ingvordsen fra greenå, der har lavet denne tænding på flere bfc'er med stor succes, dette skulle gøre knallerten mere stabil og driftsikker. Samt der selvf. er en stor fordel i at reservdele stadig kan købes. Man kan så sige at noget af originaliteten er røget ved denne ændring, men i min verden er det okay hvis det tilfører knallerten en øget levetid.
Desuden har jeg selv monteret en Hurret forlygte m. indbygget speedometer, samt en gammel baglygte fra en NSU.
Resten af denne vinter vil gå med at ege to nye NSU-fælge op på 26 tommer m. 3mm eger, til disse har købt to cremehvide schwalbe-fat frank dæk, dette skal nok blive flot og samtidigt gøre cyklen mere holdbar, især mht. den øgede vægt på baghjulet.
OBS: et originalt justerbart luftfilter og en forgaffel m. fjedre KØBES !
Veteraner BFC trollet
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Scootere: 7 Emner: 16 Svar: 12
Hej Mikkel
Jeg har muligvis en på lager, men ellers er Stumpmarked og lign. Nok din eneste redning, medmindre du kender en dygtig elektronik mekker der kan vikle en ny til dig ...
Ellers har jeg hørt man kan montere en Puch maxi spole, hvis man sliber ud i Statorpladen ( men det er ikke noget jeg vil anbefale før alle andre muligheder er prøvet ) , har den et TUM nr. På cylinderen eller ? ... Send en pb hvis jeg skal lave en eftersøgning i mine rodekasser
Mvh Sune
maj 2010
Følger: 57 Følgere: 58 Scootere: 5 Emner: 33 Svar: 158
Jeg er igang med at renovere en mere og ved du om man kan købe en spole til wico
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Scootere: 7 Emner: 16 Svar: 12
Tja det er jo smag og behag, Jeg kan kun argumentere for at så længe man ikke ødelægger designet på disse maskiner, så ser jeg ikke noget problem i at gøre dem mere driftsikre ( jeg går udfra at det er tændingen du hentyder til ).
Luftfilteret er helt sikkert en øjebæ, men som tidligere skrevet så er det kun midlertidigt og for at beskytte motoren.
I min øjne er det stadig en fin knallert og jeg syntes bestemt ikke jeg har ødelagt noget, men tværtimod fået noget der ikke kunne køre, vækket til live igen.
Men denne diskussion er vidst i en hver veteranklub og enige bliver vi nok ikke...
Over'n'Out
-------------------------------------------------------------------------------
Mange tak for de fine kommentarer, der kommer flere billeder vinteren over... Jo det er en røvskubber, bagskubber osv. kært barn har mange navne. Denne er den danske udgave, men der er både produceret røvskubbere fra diesella og engelske victoria.
jun 2008
Følger: 28 Følgere: 27 Scootere: 5 Emner: 1 Svar: 1
er det ikke en røv skubber ?
nov 2009
Følger: 36 Følgere: 37 Scootere: 3 Svar: 16
gir du to igen på mine?
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
ellers flot knallert/cykel
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
ja ok, det er bedre end ingen ting mens du køre med det er det evt. en god ide at sætte en lidt større dyse i efter som den får mere luft
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 4
...
sep 2009
Følger: 357 Følgere: 1044 Scootere: 61 Emner: 172 Svar: 6.193
apr 2010
Følger: 3 Følgere: 1 Scootere: 7 Emner: 16 Svar: 12
Jo det har jeg desværre, men lige pt. har jeg ikke et originalt der passer. Så dette luftfilter sidder på indtil et andet er skaffet, ellers bliver både karb. og cylinder fyldt med skidt.
sep 2009
Følger: 21 Følgere: 20 Scootere: 3 Emner: 40 Svar: 943
Fin røvskubber
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 4
..go jul
jun 2010
Følger: 95 Følgere: 93 Scootere: 5 Emner: 58 Svar: 4.646
du har ikke sat et power luft filter på en gammel veteran knallert vel ???
feb 2008
Følger: 21 Følgere: 23 Scootere: 2 Emner: 1 Svar: 4
helt klart velkommen.smid en på mine ciaoer når du er inde..
apr 2009
Følger: 27 Følgere: 26 Scootere: 3 Emner: 122 Svar: 484
fed cykel