Apollo Orion AGB 27 (dmu) [Tidl. scooter] 2010
3.064 visninger
|
Oprettet:
Apollo Orion AGB 27 (dmu)
Årgang:
2010
Motor:
Ducar er mærket på motoren.
Den er 4-takt og på 124 kubik ("124 cc" er præget i cylinderen).
Den har 4 gear og manuel kobling.
Motoren starter nemt og har faktisk en temmelig "potent" lyd.
Gear og kobling virker fint.
Den er 4-takt og på 124 kubik ("124 cc" er præget i cylinderen).
Den har 4 gear og manuel kobling.
Motoren starter nemt og har faktisk en temmelig "potent" lyd.
Gear og kobling virker fint.
Hestekræfter
Den er opgivet til 9-9,5 heste. På rullefelt vil den nok have max 9 heste - måske har den endda færre.
Den identiske motor på 110 cc er opgivet til at have 8-8,5 heste, men vil nok også have færre på et rullefelt.
Den identiske motor på 110 cc er opgivet til at have 8-8,5 heste, men vil nok også have færre på et rullefelt.
Fælge
Uh, det er faktisk lidt lækkert:
12" både for og bag = super størrelse til motard-kørsel.
12" både for og bag = super størrelse til motard-kørsel.
Dæk
Foran = Sava Racing Soft i størrelsen 100/90.
Bag = Sava Racing Soft i størrelsen 120/80.
Masser af mønster på begge.
Da jeg købte den sad der Bridgestone ML50 120/70 både for og bag.
Men da jeg alligevel skulle skifte slangen - der var hældt dækskum i, og det hele sejlede i det ulækre stads - så fik den monteret det sæt Sava jeg havde liggende.
Synes det ser okay ud med de dæk på :)
Bag = Sava Racing Soft i størrelsen 120/80.
Masser af mønster på begge.
Da jeg købte den sad der Bridgestone ML50 120/70 både for og bag.
Men da jeg alligevel skulle skifte slangen - der var hældt dækskum i, og det hele sejlede i det ulækre stads - så fik den monteret det sæt Sava jeg havde liggende.
Synes det ser okay ud med de dæk på :)
Styling
Vist ikke ret meget:
Blå-eloxerede bagfælg
Benzinlåg i aluminium - med fin lille udluftnings-dims
Bundskjold / beskyttelsesplade i alu
Fancy bagstøddæmper. Justerbar og med ekstern beholder.
Blå-eloxerede bagfælg
Benzinlåg i aluminium - med fin lille udluftnings-dims
Bundskjold / beskyttelsesplade i alu
Fancy bagstøddæmper. Justerbar og med ekstern beholder.
Ekstra tilbehør
Jeg havde sådan en gammel crosser-løfter og den er jo fin at parkere ovenpå :)
Ellers ingenting.
Ellers ingenting.
Bemærkninger
Købt d. 4-2-12 til en fair pris.
Grunden til jeg købte den var at den - udover den var ret billig - står på 2 stk 12" fælg og med gade/banedæk både for og bag. Så kan den bruges direkte som motard (dækkene er dog efterfølgende skiftet til et sæt Sava).
Jo, jeg ved godt der skal mere til at bruge en dirtbike som motard end bare lidt fælge og dæk, men der er ved at være styr på det:
Håndbeskyttere er monteret.
Nylonbeskyttere konstruerede og monteret på baggaflen.
Bremser; begge har fået ny og korrekt mængde bremsevæske. Bremseklodserne er som nye.
Bremsekaliberne er begge renset og smurt op.
Forbremsekalibers bolte sikret med bindetråd (DMU-krav).
Frisk motorolie fyldt på. Den gamle olie var ret sort, men uden spåner.
Olieprop og olieaftapningsskruen er begget boret igennem og sikret med bindetråd (DMU-krav).
Beholder til karburatorens overløb sat på - Burn-dåse (DMU-krav).
Samme dåse bruges til overløb/udluftning af motor (DMU-krav).
Luftfilter skiftet til skumfilter i stedet for metalfilter.
Benzinfilter monteret.
Lyddæmper (bagpotten) er skiftet ud til fordel for en som ikke støjer så meget. Den nye er også noget større.
Ledningsnettet "udvidet" med en sluk-kontakt. Der var intet til at slukke motoren med før det!
NGK Racing tændrørshætte og tændkabel i rød sat på i stedet for det originale.
Tændrøret er skiftet til et nyt og friskt.
Bremseslangerne "stripset op" indtil jeg finder nogle egnede holdere.
Bagtandhjulets bolte var raslet løse. Syntes de var en del for korte, så fandt nogle længere og monterede med skive, låseskive og loctite - burde holde.
Gevind, skruer og bolte : Diverse bolte skiftet. Dem som var rustne i gevind, men stadig kunne bruges blev renset og smurt. Flere steder hvor der var ødelagte gevind ; boret igennem og låsemøtrik på bagsiden - så holder det :)
Forgaffel skal self også have nogle nylonbeskyttere. Men dem skal jeg lige have lavet færdige først.
Overvejer om jeg skal sætte en dødmandskontakt på, men så skal det være en "Leonelli" magnetkontakt.
Sædehøjden er 73 cm. Så den er nok nærmest at betegne som "midi" i størrelse.
Planen er at sønnen får den til at køre lidt baneræs på - han er temmelig hook på det :)
Grunden til jeg købte den var at den - udover den var ret billig - står på 2 stk 12" fælg og med gade/banedæk både for og bag. Så kan den bruges direkte som motard (dækkene er dog efterfølgende skiftet til et sæt Sava).
Jo, jeg ved godt der skal mere til at bruge en dirtbike som motard end bare lidt fælge og dæk, men der er ved at være styr på det:
Håndbeskyttere er monteret.
Nylonbeskyttere konstruerede og monteret på baggaflen.
Bremser; begge har fået ny og korrekt mængde bremsevæske. Bremseklodserne er som nye.
Bremsekaliberne er begge renset og smurt op.
Forbremsekalibers bolte sikret med bindetråd (DMU-krav).
Frisk motorolie fyldt på. Den gamle olie var ret sort, men uden spåner.
Olieprop og olieaftapningsskruen er begget boret igennem og sikret med bindetråd (DMU-krav).
Beholder til karburatorens overløb sat på - Burn-dåse (DMU-krav).
Samme dåse bruges til overløb/udluftning af motor (DMU-krav).
Luftfilter skiftet til skumfilter i stedet for metalfilter.
Benzinfilter monteret.
Lyddæmper (bagpotten) er skiftet ud til fordel for en som ikke støjer så meget. Den nye er også noget større.
Ledningsnettet "udvidet" med en sluk-kontakt. Der var intet til at slukke motoren med før det!
NGK Racing tændrørshætte og tændkabel i rød sat på i stedet for det originale.
Tændrøret er skiftet til et nyt og friskt.
Bremseslangerne "stripset op" indtil jeg finder nogle egnede holdere.
Bagtandhjulets bolte var raslet løse. Syntes de var en del for korte, så fandt nogle længere og monterede med skive, låseskive og loctite - burde holde.
Gevind, skruer og bolte : Diverse bolte skiftet. Dem som var rustne i gevind, men stadig kunne bruges blev renset og smurt. Flere steder hvor der var ødelagte gevind ; boret igennem og låsemøtrik på bagsiden - så holder det :)
Forgaffel skal self også have nogle nylonbeskyttere. Men dem skal jeg lige have lavet færdige først.
Overvejer om jeg skal sætte en dødmandskontakt på, men så skal det være en "Leonelli" magnetkontakt.
Sædehøjden er 73 cm. Så den er nok nærmest at betegne som "midi" i størrelse.
Planen er at sønnen får den til at køre lidt baneræs på - han er temmelig hook på det :)
Apollo Orion AGB 27 (dmu)
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
aug 2014
Følger: 3 Følgere: 12 Scootere: 1
apr 2012
Følger: 96 Følgere: 69 Scootere: 15 Emner: 79 Svar: 1.862
Den er så fed den motard, kender ham der købte den den trækker sku godt, er det std karbu der sider på?
og er du syg en forbremse den blokere bare forhjulet
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
73 cm.
Har tilføjet det til teksten
sep 2011
Følger: 36 Følgere: 44 Scootere: 9 Emner: 37 Svar: 236
hvad er sæde højden på sådan et monster?
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Ja præcis.
Så længe olien ikke er al for tyk, burde det vel være OK
Hvis manden har sådanne interesse, så skulle det da forekomme mig mærkværdigt, hvis han ikke har passet bare en smule på den, smiler
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Ja, hvis filteret lukker for meget møg ind, så dør stemplet self hurtigt
Jeg ved ikke hvad olie der er på lige nu. Tidligere ejer kørte 600 og 1000 cc race / trackday, men det er jo ikke sikkert han har ofret den ret meget opmærksomhed.
Jeg må skrue lidt i den - takker
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Jeg tror det der gør, at stemplet går på dem, er alt det sand det sølle luftfilter lukker ind, også selvfølgelig den dårlige olie der er i, ab fabrik.
Jeg ved egentligt ikke hvad den bedste olie er, men jeg har altid brugt noget Statoil olie, som vi også bruger i bilen.
Jeg vil da lige finde ud af hvilken slags det er
Ang. luftfilter, modificerede jeg et fejemaskine filter. Da luftgennemstrømningen var den samme, og filteret var dejlig beskyttet i plastik
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Tak, Obst =)
Ja, jeg har godt hørt de skal have ny olie temmelig tit.
Ved du evt hvad der kan anbefales til den? Castrol et-eller-andet?
Har ikke hørt at de smider stemplet, men så er det jo endnu vigtigere at køre med god olie og varme den ordenlig op inden man kører afsted.
Luftfilter - jeg hitter lige et andet. Vil fandme ikke have mere sand og grus i maskineriet end højst nødvendigt
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Du kan med fordel også udskifte luftfilter. Dem der sidder på lukker meget sand ind desværre.
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Har rodet lidt i dem, min lillebror har kørt cross på sådan en fætter. De kan nu holde udemærket, hvis man da husker at tjekke de vitale dele efter. Samt olie, det kan de godt lide lidt af en gang imellem.
Vi fik dog imidlertidig nok, og udskiftede stemplet med en ordentligt en fra Esbjerg cylinderservice. Det holdte fint nok
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
• Obst •
Ja, det bliver da helt sikkert sjovt at se om den kan bruges i den lille motard-klasse. Kvaliteten er "billig-maskine", men den har kørt lidt markræs af sønnen til ham jeg købte af - og det klarede den fint nok.
Min søn er i hvert fald klar til at tage på banen med den
christoffer F
Nej, i hvert fald ikke endnu.
Det skal lige testes hvordan den klarer sig på en asfaltbane før jeg ved om det er en vi beholder eller den skal skydes af igen.
feb 2011
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 18 Emner: 31 Svar: 173
evt. pris?
apr 2009
Følger: 32 Følgere: 35 Scootere: 6 Emner: 25 Svar: 822
Den har da tostemplede kalibre både for og bag, så lidt kvalitet stråler der da fra maskinen.
De vandrette motorer skulle være noget bedre end de lodrette, så den skal da nok blive fin.
feb 2004
Følger: 243 Følgere: 275 Scootere: 212 Emner: 6 Svar: 1.562
Mange tak for hurtig og i hvert fald delvis enighed om den måtte komme ind =)
Heh - det er hvad der står på den.
Jeg skal lige have tjekket ud om jeg kan finde noget bedre navn og modelbetegnelse.
Den hedder i hvert fald Orion som mærke - måske 27 som model.
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 30 Scootere: 11 Emner: 189 Svar: 996
men hvad vil det der pro series sige? :S