{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Velo Solex 3800 Delux"Veteran" 1970

13.392 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Bullshit T
Mand | 54 år | Oprettet: 3. aug 2005


Velo Solex 3800 Delux"Veteran"

Årgang:
1970
Motor:
49ccm, 1Cylendre, Fartvindkølet & Blæserkølet.
fredag den 08-09-2006. kom solex igang.
og den køre godt. 25Kmt på toppen på lige vej !
Hestekræfter
0,6HK
Fælge
Crom. Forfælg ok Stand, & en Smule Rust På BagFælg.

19*1,75"
Dæk
Standart 19*1,75"
Styling
det skal den absolut ikke. det er en klasikker!
Ekstra tilbehør
Værktøjs kasse.

Og der er det Orginal værktøj i værktøjskassen.

+ ekstra strålespids....
Bemærkninger
Rustfri stålskærme. &

Stumper kan stadig købes på( www.velosolex.dk )


Velo Solex 3800. Nypris 1,198Kr

Den franske VeloSolex er i flerehenseender en

bemærkelsesværdig knallert.For det føreste er det den

billigste knallert på det danske markede,for det andet er det

den eneste, der passer til den egentlige betegnelse for en

knallert, nemlig "cykkel med hjælpemotor". Endelig er det

værd at bemærke den enorme udbredelse Velo´en har fået.

Kort og godt - en allemands-knallert. Stellet er et pladestel, og

VeloSolex er opbygget med enkle og lette linier. Motor,

benzintank og forlygten er bygget sammen til en enhed, der

sidder ophængslet på forgaflen. Motoren er på 49ccm og i

allerhøjste grad værd at lægge mærke til... der er

benzinpumpe, svømmerløs karburator og kraftoverførning

forgår slet og ret ved en friktionsrulle på krumtapakslen, der

trækker på forhjulet. Med denne form for transmission kan

det godt virke lidt forviret med en kæde til baghjulet, men det

har dog sin forklaring: motoren kan nemlig slås fra med et

håndgreb, og man kan da cykle på normal vis med pedalerne

og det sker jo også at man må "hjælpe" Velo´en over de høje

bakker. Men nok om det. Accelerationen er ganske fin,

derimod ligger det noget tungt med trækkraften og stabiliteten.

VeloSolex har 19*1,75" hjul med nogenlunde fælgbremse på

forhjulet og en god tromlebremse på baghjulet; desuden er

der 1,4 liter i tanken og en stor bagagebærer.

Benzinforbruget ligger omkreng 50 km/L og hvad angår

motorstøj, så er Velo´en den absolut mest lydsvage.

VeloSolex 3800 fås i farverne sort og (lidt dyre) blå med

rustfrie stålskærme. VeloSolex må karakteriseres som en

meget enkelt og robust knallert; nem at vedligeholde og uden

indviklet teknik. Man køber ikke Velo på grund af den

strålende teleskopaffjedring (der er nemlig ingen), eller på

grun af det raffinerede udstyr (som heller ikke er der) men

fordi det er den billigste knallert uden på nogen måde at være

dårlig til sin pris.

citat fra bogen. Vi kører på knallert. jens laigaard. 1976

Denne Velo Solex,3800

har fået anden motor på da den gamle motorblok er flækket.

& Den er sikkert flækket, grundet den har været vældet,

Uden Motor Bøjle på engang. !

( Udstilles i Bella Center den 13 - 14 - 15 Feb-2009.)

Med VeteranKlubben Stemplet.

Presset Plade stel Er skruet sammen.. . . . . . . ..
Historien om den Franske Succes.
I 1905 – 10 oprettede Maurice Goudal og Marcel Mennesson firmaet Goudal & Menneson, der producerede varmeapparater til busser og lastbiler. Senere begyndte de at producere karburatorer med navnet Solex – navnet var resultatet af en familiekonkurrence i de to familier og efterfølgende blev alle rettigheder til navnet opkøbt på verdensplan.
I 1918 konstruerede Menneson en 2takts cykelmotor til montering over baghjulet på en almindelig cykel og efterfølgende tog han patent på den, i 1919 konstruerede han en totalløsning med en komplet tohjuler, stadig med motoren over baghjulet, også denne tog han patent på, men satte den ikke i produktion.

I 1940 konstruerer Menneson en 38 ccm 2takts motor med rulletræk til montering over forhjulet på en almindelig cykel. I 1940-41 produceres de første prototyper og de ansatte i firmaet foretager lange test-kørsler på flere hundrede kilometer, og de fejl der opstår bliver rettet, hvilket medfører flere forbedringer. I 1946 kom den første Velo Solex i handelen og den gennemgik gennem årene en del forandringer, ydelsen bliver højere, og i 1959 får motoren en slyngkobling, måske fordi konkurrenten Velo Vap kom på markedet med forhjulsmotor med rulletræk og slyngkobling. Stellet var i begyndelsen et åbent rørstel, men sluttede med at være et firkantet presset pladestel.
Igennem årene kom der forskellige modeller på markedet, både med rulletræk på forhjulet og med krankmontering og træk på baghjulet. De forhjulstrukne havde betegnelserne 650, 330,660, 1010, 1400,1700 (den første med slyngkobling), 2200, 3300, 3800, Micron (scootermodel med små hjul), 5000, PliSolex (sammenfoldelig model 5000), 4600; de krankmonterede havde betegnelserne Flash (med kardantræk og skivebremse), 6000 (som Flash men med forhjuls affjedring og Tenor 8000 (med kæde-træk til baghjul og enten Franco Morini eller Anker Laura-motor, samt tank indbygget i stellet) I 1974 døde chefen for Solex koncernen, og bil firmaet Renault overtog styringen af Solex, men allerede sidst på året mageskiftede Renault sine aktier med aktier i Motobecane, som nu overtog styringen og stoppede produktionen af alle andre modeller end Velo Solex 3800. I 1983 blev Motobecane til MBK og samtidig en del af Yamaha der nu ejede Solex; Yamaha havde ingen nostalgiske følelser for den franske Velo Solex, så de stoppede produktionen i 1988 og produktionsudstyret blev pakket ned og sat på lager i havnen i Le Havre.
Kommentér på:
Velo Solex 3800 Delux"Veteran"
Annonce