Velo Solex 3800 Delux"Veteran" 1970
13.392 visninger
|
Oprettet:
Velo Solex 3800 Delux"Veteran"
Årgang:
1970
Motor:
49ccm, 1Cylendre, Fartvindkølet & Blæserkølet.
fredag den 08-09-2006. kom solex igang.
og den køre godt. 25Kmt på toppen på lige vej !
fredag den 08-09-2006. kom solex igang.
og den køre godt. 25Kmt på toppen på lige vej !
Hestekræfter
0,6HK
Fælge
Crom. Forfælg ok Stand, & en Smule Rust På BagFælg.
19*1,75"
19*1,75"
Dæk
Standart 19*1,75"
Styling
det skal den absolut ikke. det er en klasikker!
Ekstra tilbehør
Værktøjs kasse.
Og der er det Orginal værktøj i værktøjskassen.
+ ekstra strålespids....
Og der er det Orginal værktøj i værktøjskassen.
+ ekstra strålespids....
Bemærkninger
Rustfri stålskærme. &
Stumper kan stadig købes på( www.velosolex.dk )
Velo Solex 3800. Nypris 1,198Kr
Den franske VeloSolex er i flerehenseender en
bemærkelsesværdig knallert.For det føreste er det den
billigste knallert på det danske markede,for det andet er det
den eneste, der passer til den egentlige betegnelse for en
knallert, nemlig "cykkel med hjælpemotor". Endelig er det
værd at bemærke den enorme udbredelse Velo´en har fået.
Kort og godt - en allemands-knallert. Stellet er et pladestel, og
VeloSolex er opbygget med enkle og lette linier. Motor,
benzintank og forlygten er bygget sammen til en enhed, der
sidder ophængslet på forgaflen. Motoren er på 49ccm og i
allerhøjste grad værd at lægge mærke til... der er
benzinpumpe, svømmerløs karburator og kraftoverførning
forgår slet og ret ved en friktionsrulle på krumtapakslen, der
trækker på forhjulet. Med denne form for transmission kan
det godt virke lidt forviret med en kæde til baghjulet, men det
har dog sin forklaring: motoren kan nemlig slås fra med et
håndgreb, og man kan da cykle på normal vis med pedalerne
og det sker jo også at man må "hjælpe" Velo´en over de høje
bakker. Men nok om det. Accelerationen er ganske fin,
derimod ligger det noget tungt med trækkraften og stabiliteten.
VeloSolex har 19*1,75" hjul med nogenlunde fælgbremse på
forhjulet og en god tromlebremse på baghjulet; desuden er
der 1,4 liter i tanken og en stor bagagebærer.
Benzinforbruget ligger omkreng 50 km/L og hvad angår
motorstøj, så er Velo´en den absolut mest lydsvage.
VeloSolex 3800 fås i farverne sort og (lidt dyre) blå med
rustfrie stålskærme. VeloSolex må karakteriseres som en
meget enkelt og robust knallert; nem at vedligeholde og uden
indviklet teknik. Man køber ikke Velo på grund af den
strålende teleskopaffjedring (der er nemlig ingen), eller på
grun af det raffinerede udstyr (som heller ikke er der) men
fordi det er den billigste knallert uden på nogen måde at være
dårlig til sin pris.
citat fra bogen. Vi kører på knallert. jens laigaard. 1976
Denne Velo Solex,3800
har fået anden motor på da den gamle motorblok er flækket.
& Den er sikkert flækket, grundet den har været vældet,
Uden Motor Bøjle på engang. !
( Udstilles i Bella Center den 13 - 14 - 15 Feb-2009.)
Med VeteranKlubben Stemplet.
Presset Plade stel Er skruet sammen.. . . . . . . ..
Historien om den Franske Succes.
I 1905 – 10 oprettede Maurice Goudal og Marcel Mennesson firmaet Goudal & Menneson, der producerede varmeapparater til busser og lastbiler. Senere begyndte de at producere karburatorer med navnet Solex – navnet var resultatet af en familiekonkurrence i de to familier og efterfølgende blev alle rettigheder til navnet opkøbt på verdensplan.
I 1918 konstruerede Menneson en 2takts cykelmotor til montering over baghjulet på en almindelig cykel og efterfølgende tog han patent på den, i 1919 konstruerede han en totalløsning med en komplet tohjuler, stadig med motoren over baghjulet, også denne tog han patent på, men satte den ikke i produktion.
I 1940 konstruerer Menneson en 38 ccm 2takts motor med rulletræk til montering over forhjulet på en almindelig cykel. I 1940-41 produceres de første prototyper og de ansatte i firmaet foretager lange test-kørsler på flere hundrede kilometer, og de fejl der opstår bliver rettet, hvilket medfører flere forbedringer. I 1946 kom den første Velo Solex i handelen og den gennemgik gennem årene en del forandringer, ydelsen bliver højere, og i 1959 får motoren en slyngkobling, måske fordi konkurrenten Velo Vap kom på markedet med forhjulsmotor med rulletræk og slyngkobling. Stellet var i begyndelsen et åbent rørstel, men sluttede med at være et firkantet presset pladestel.
Igennem årene kom der forskellige modeller på markedet, både med rulletræk på forhjulet og med krankmontering og træk på baghjulet. De forhjulstrukne havde betegnelserne 650, 330,660, 1010, 1400,1700 (den første med slyngkobling), 2200, 3300, 3800, Micron (scootermodel med små hjul), 5000, PliSolex (sammenfoldelig model 5000), 4600; de krankmonterede havde betegnelserne Flash (med kardantræk og skivebremse), 6000 (som Flash men med forhjuls affjedring og Tenor 8000 (med kæde-træk til baghjul og enten Franco Morini eller Anker Laura-motor, samt tank indbygget i stellet) I 1974 døde chefen for Solex koncernen, og bil firmaet Renault overtog styringen af Solex, men allerede sidst på året mageskiftede Renault sine aktier med aktier i Motobecane, som nu overtog styringen og stoppede produktionen af alle andre modeller end Velo Solex 3800. I 1983 blev Motobecane til MBK og samtidig en del af Yamaha der nu ejede Solex; Yamaha havde ingen nostalgiske følelser for den franske Velo Solex, så de stoppede produktionen i 1988 og produktionsudstyret blev pakket ned og sat på lager i havnen i Le Havre.
Stumper kan stadig købes på( www.velosolex.dk )
Velo Solex 3800. Nypris 1,198Kr
Den franske VeloSolex er i flerehenseender en
bemærkelsesværdig knallert.For det føreste er det den
billigste knallert på det danske markede,for det andet er det
den eneste, der passer til den egentlige betegnelse for en
knallert, nemlig "cykkel med hjælpemotor". Endelig er det
værd at bemærke den enorme udbredelse Velo´en har fået.
Kort og godt - en allemands-knallert. Stellet er et pladestel, og
VeloSolex er opbygget med enkle og lette linier. Motor,
benzintank og forlygten er bygget sammen til en enhed, der
sidder ophængslet på forgaflen. Motoren er på 49ccm og i
allerhøjste grad værd at lægge mærke til... der er
benzinpumpe, svømmerløs karburator og kraftoverførning
forgår slet og ret ved en friktionsrulle på krumtapakslen, der
trækker på forhjulet. Med denne form for transmission kan
det godt virke lidt forviret med en kæde til baghjulet, men det
har dog sin forklaring: motoren kan nemlig slås fra med et
håndgreb, og man kan da cykle på normal vis med pedalerne
og det sker jo også at man må "hjælpe" Velo´en over de høje
bakker. Men nok om det. Accelerationen er ganske fin,
derimod ligger det noget tungt med trækkraften og stabiliteten.
VeloSolex har 19*1,75" hjul med nogenlunde fælgbremse på
forhjulet og en god tromlebremse på baghjulet; desuden er
der 1,4 liter i tanken og en stor bagagebærer.
Benzinforbruget ligger omkreng 50 km/L og hvad angår
motorstøj, så er Velo´en den absolut mest lydsvage.
VeloSolex 3800 fås i farverne sort og (lidt dyre) blå med
rustfrie stålskærme. VeloSolex må karakteriseres som en
meget enkelt og robust knallert; nem at vedligeholde og uden
indviklet teknik. Man køber ikke Velo på grund af den
strålende teleskopaffjedring (der er nemlig ingen), eller på
grun af det raffinerede udstyr (som heller ikke er der) men
fordi det er den billigste knallert uden på nogen måde at være
dårlig til sin pris.
citat fra bogen. Vi kører på knallert. jens laigaard. 1976
Denne Velo Solex,3800
har fået anden motor på da den gamle motorblok er flækket.
& Den er sikkert flækket, grundet den har været vældet,
Uden Motor Bøjle på engang. !
( Udstilles i Bella Center den 13 - 14 - 15 Feb-2009.)
Med VeteranKlubben Stemplet.
Presset Plade stel Er skruet sammen.. . . . . . . ..
Historien om den Franske Succes.
I 1905 – 10 oprettede Maurice Goudal og Marcel Mennesson firmaet Goudal & Menneson, der producerede varmeapparater til busser og lastbiler. Senere begyndte de at producere karburatorer med navnet Solex – navnet var resultatet af en familiekonkurrence i de to familier og efterfølgende blev alle rettigheder til navnet opkøbt på verdensplan.
I 1918 konstruerede Menneson en 2takts cykelmotor til montering over baghjulet på en almindelig cykel og efterfølgende tog han patent på den, i 1919 konstruerede han en totalløsning med en komplet tohjuler, stadig med motoren over baghjulet, også denne tog han patent på, men satte den ikke i produktion.
I 1940 konstruerer Menneson en 38 ccm 2takts motor med rulletræk til montering over forhjulet på en almindelig cykel. I 1940-41 produceres de første prototyper og de ansatte i firmaet foretager lange test-kørsler på flere hundrede kilometer, og de fejl der opstår bliver rettet, hvilket medfører flere forbedringer. I 1946 kom den første Velo Solex i handelen og den gennemgik gennem årene en del forandringer, ydelsen bliver højere, og i 1959 får motoren en slyngkobling, måske fordi konkurrenten Velo Vap kom på markedet med forhjulsmotor med rulletræk og slyngkobling. Stellet var i begyndelsen et åbent rørstel, men sluttede med at være et firkantet presset pladestel.
Igennem årene kom der forskellige modeller på markedet, både med rulletræk på forhjulet og med krankmontering og træk på baghjulet. De forhjulstrukne havde betegnelserne 650, 330,660, 1010, 1400,1700 (den første med slyngkobling), 2200, 3300, 3800, Micron (scootermodel med små hjul), 5000, PliSolex (sammenfoldelig model 5000), 4600; de krankmonterede havde betegnelserne Flash (med kardantræk og skivebremse), 6000 (som Flash men med forhjuls affjedring og Tenor 8000 (med kæde-træk til baghjul og enten Franco Morini eller Anker Laura-motor, samt tank indbygget i stellet) I 1974 døde chefen for Solex koncernen, og bil firmaet Renault overtog styringen af Solex, men allerede sidst på året mageskiftede Renault sine aktier med aktier i Motobecane, som nu overtog styringen og stoppede produktionen af alle andre modeller end Velo Solex 3800. I 1983 blev Motobecane til MBK og samtidig en del af Yamaha der nu ejede Solex; Yamaha havde ingen nostalgiske følelser for den franske Velo Solex, så de stoppede produktionen i 1988 og produktionsudstyret blev pakket ned og sat på lager i havnen i Le Havre.
Velo Solex 3800 Delux"Veteran"
dec 2008
Følger: 4 Følgere: 3 Scootere: 6 Emner: 1 Svar: 4
hej nej det har jeg ikke, kig www.solex3800.dk der kan du se hva jeg har. mvh martin
maj 2007
Følger: 18 Følgere: 20 Scootere: 6 Emner: 20 Svar: 41
Dejligt at se når nogle går så meget op i veteraner som du/I gør i Stemplet
nov 2007
Følger: 63 Følgere: 80 Scootere: 30 Emner: 55 Svar: 294
med det i mit fotoalbum
jun 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 19 Emner: 199 Svar: 1.589
hej.. ved du om en udstødning fra en solex 3800 passer på en solex 4600 ? tjek den evt i min profil
nov 2006
Følger: 111 Følgere: 108 Scootere: 6 Emner: 15 Svar: 70
:oMøg fede ting du har ;D
nov 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Scootere: 6 Emner: 1 Svar: 1
nov 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Scootere: 6 Emner: 1 Svar: 1
nov 2006
Følger: 23 Følgere: 22 Scootere: 6 Emner: 1 Svar: 1
jun 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 19 Emner: 199 Svar: 1.589
jeg vil ik selv kunne finde ud af at lave et ophæng, og derfor kan jeg ik montere det.. det er også min fætters og han bruger den ik særlig tit... men ellers tak for tilbudet
jun 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 19 Emner: 199 Svar: 1.589
hvor meget tror du den er værd...?? ik fordi jeg vil sælge den, men ville gerne vide det hvis du vidste det nogenlunde
jun 2006
Følger: 33 Følgere: 32 Scootere: 19 Emner: 199 Svar: 1.589
ved du hvor man kan få det henne ???
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 140 Svar: 584
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1
ja hadve ikke set det ..
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1
du ka få min velo + vespa ciao (der godt ka køre) + 1000 kr for din honda dax ..
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1
emh det er det kapel der sider ved siden af bramse kaplet det sider på speedern ...
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 2 Scootere: 1
er den til salg ´?
du skulle ikke ha et gas kapel liggene til velo 3800 ´??
jul 2006
Følger: 31 Følgere: 95 Scootere: 17 Emner: 345 Svar: 1.979
alle dine høj
jul 2006
Følger: 31 Følgere: 95 Scootere: 17 Emner: 345 Svar: 1.979
tak i lige måde.. Har også en 3300 som er min fars og han har også 2 disellaer, har du nogle reservedele til og ligge til solex 3800?
mar 2004
Følger: 6 Følgere: 5 Scootere: 1 Emner: 4 Svar: 2
hey jeg mangler nogle oplysninger om hvor dan den så ud fra ny og hvor jeg kan få resavedele hvis du kan hjælpe mig med det og så en farve kode på den blå sa skiv på 61163779 eller på kenned_dee@hotmail.com
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 140 Svar: 584
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 140 Svar: 584
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 140 Svar: 584
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 140 Svar: 584
dec 2005
Følger: 13 Følgere: 12 Emner: 140 Svar: 584
apr 2006
Følger: 75 Følgere: 68 Scootere: 9 Emner: 185 Svar: 963
du siger bare til hvis du har en motor som du vil sælge ikke?
jeg har også selv en katia. men stjernefælge ( dog en model med pedaler ) den er ved at blive lavet tip top
sep 2003
Følger: 28 Følgere: 30 Scootere: 3 Emner: 32 Svar: 42
FED