{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter

Suzuki RMX 2001

4.710 visninger | Oprettet:
Bedømmelse

Du kan først stemme, når din egen scooter er oprettet og stemt ind. Opret din egen scooter

Suzuki RMX

Årgang:
2001
Motor:
41mm cylinder
17 mm karb,
kundo udst.
og racer krumtap
Hestekræfter
Fælge
h
Dæk
Konklusion

i bund og grund synes jeg det har været et godt projekt. I starten så det lidt tamt ud med den pasbolt, men da projektet skred lidt frem erfarede vi at hovedparten af projektet egentlig var at fremstille de 2 opspændningsværktøjer. Der lå lige pludselig en kæmpe udfordring i at undgå en total sammenskruening af bolt og værktøj efter bearbejdelsen, da det ikke vil være særlig hensigtmæssigt når det skal kunne serie produceres. Med mange bekymringer og overvejelser kan jeg stolt sige at jeg er mere end tilfreds med måden vi fik løst problemet på. Det lykkedes os at fremstillet værktøjer der ikke kun er enkelt og effiktivt men også nemt at bruge samt vi undgik en sammenskruen og dermed en langsom produktionstid
Styling
Design

Fikstur til drejning af det forskudte gevind

til vores svendeprøve har vi fået til opgave at fremstille en pasbolt og opspændningsværktøj til bearbejdelse af det M30x1.5 gevind samt 6 kanten på bolten. Bolten består af 2 gevind hvor det ene er forskudt, h7 pasning, 6 kant, forskellige radiuser og en enkelt vinkel, da udviklingen af opspændningsværktøjerne er en del af gruppens opgave er de derfor beskrevet under design

vi har lagt vægt på at det skal være nemt og hurtigt at tage pasbolten ud af begge fiksture, uden at det er fuldstændig skruet sammen fra bearbejdelsen, da det aldrig ville kunne gå hvis bolten skulle masse produceres. Det vidste sig så at være den største udfordring i projektet, da hverken vores eller de andre grupper så den store udfordring i det forskudte gevind. Vi har også lagt vægt på at det skal være et stykke værktøj som er nemt at fremstille og udskifte reservedele til. Vi synes i gruppen det var en vigtig ting at veloverveje de tanker vi gjorde os, med hensyn til nem og billig udskifting af defekte dele samt udskifting af emner.




















Design

Dreje (vist nederst på siden)

fiksturen virker på den måde, at der bliver monteret en pas bøsning inde i fikturen, som egentlig aldrig skal ud igen før den er slidt eller gået i stykker på anden vis. Bøsningen bliver låst fast inde i fiksturen ved hjælp af en pinol skrue . Pinolskruen bliver skruet ned igennem fikturen og ned i bøsningen, til den ikke kan komme længere. Bøsningen mangler ??? mm for at nå ud til den yderste kant på fiksturen når den er monteret, og det bevirker at når pasbolten bliver skruet i vil h7 pasningen på bolten gå ind og styre i pasningen i fikturen, og til sidst støtte imod udvendig på fikturen. Der vil stadig være ca ?? luft imellem kanten på bøsningen og kantet til h7 pasningen på bolten. Når der bliver taget spånd på pasbolten vil den kun tvinge sig sammen med fikturen, fordi pinolen skruen vil holde bøsningen fast. Når bearbejdelsen er slut er der kun tilbage at løsne pinolskruen i fikturen og det er nok til at pasbolten er fri igen, og man er klar til et nyt emne.

Fræsning af 6 kant
Fikturen til fræsning af 6 kanten er i princippet det samme, som fiksturen til drejning. i stedet for at pasbolten går ind og trykker på forsiden af fiksturen, går den ind og trykker på en skive i bunden af fikturen. Og i stedet for at ramme i starten af 6 kanten går den ind og rammer på kanten af h7 pasningen. I skiven der skal placeres i bunden af fikturen er der lavet en radius der passer til næse radiusen på pasbolten det er for at undgå unødvendige mærker i vores unike pasbolt. Når bolten er blevet fræst, vil den som med drejningen være spændt hårdt sammen med fikturen, men når blot pinolskruen bliver løsnet vil bolten blive fri og klar til at skrue ud

Begge vores fikture lever op til de forventninger som stilles i forhold til just in time princippet. Men også til de forventningerne vi havde i gruppen
Begge vores værktøjer vil være nemme at spænde op i en fræser eller en drejebænk, både cnc og manuel, så den øsnkede mængde kan produceres til et forpligtende tidspunkt. Med vores design gør det, det muligt at masse prudcere en pasbolt på en brugervenlig, effiktiv og ikke mindst økonomiske måde
Ekstra tilbehør
alarm

gps (ikke på billede)
Bemærkninger
den har rendt lige knap 3500 og der er helt ny renoveret motor

fik den, den 30 juli



Kommentér på:
Suzuki RMX
Annonce