Endelig færdig med motoren! {{forumTopicSubject}}
Denne 5g motor har været en lang, sej kamp!
OK, JA! Jeg er sgu lidt for 'smart i en fart', når jeg ævler om motorrenoveringer som tager fire timer. Men det ved jeg er den reelle arbejdstid, når man har rutinen!
At det så har taget en evighed at blive færdig med min motor, som var i ganske sørgelig forfatning, da jeg overtog den, er en anden snak.
Min rutine er død, og min tålmodighed er blevet bedre, men det er slet ikke godt nok. Motoren har været pillet fra hinanden 6-7 gange pga. smuttere, glemte shims og en enkelt gang glemte jeg fan'me pakningen! LOL!
Sidste gang var efter motoren blev smidt i stellet og koblingen var justeret op... så fandt jeg ud af, at kickstarterfjederen var gledet bag bøsningen i blokken og IKKE i hullet! Da jeg rørte kickstarteren sagde det *klik* og så gik den ikke retur!
Nuvel, alt er på plads og jeg har fået den første tur. Af alle de motorer, jeg har ejet, har denne den bedste lyd; De fleste motorer af godt brugt dato skramler og rasler, hvilket kun forstærkes yderligere af motorskjolde, samt at motoren er boltet direkte i stellet. Men ikke denne gang!
En kørselsvideo må I altså undvære, indtil videre. Jeg finder ikke den slags specielt interessant, men jeg må jo nok bøje mig for presset - hvorfor jeg får så mange opfordringer pr. PB, ved jeg i grunden ikke, men pyt...
Et bette klip fra telefonen, hvor man kan se min KOSO GP omdrejningstæller:
http://youtu.be/VGp0RQBmO28
6,25HK Mahle (sort/poleret), 18mm Bing, Mustang-udstødning, Kokusan-tænding!
Barikitstemplet blev slidt op i løbet af sidste sæson, og det bliver skiftet til Vertex, når denne sæson er overstået... eller når jeg alligevel bestiller en 6-pladet koblingskurv. Ligeskårne tænder er på vej!
apr 2012
Følger: 45 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 35 Svar: 231
Du må altså få lavet en kørselsvideo til alle os kreidler-drenge herinde.
Jeg trykkede lige på det link du havde lagt ind med din telefon, gaaal nogen fede videoer du har inde på youtube.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Det at glemme pakningen er min hyppigste fejl. Efter krumtappen er justeret op, piller jeg pakningen ud og måler på gearkassen. Jeg HAR flået et par pakninger fra hinanden, tidligere - ergo skal den da ikke komme til skade!
Når så gearkassen er målet ud og shims lagt i, så skal motoren bare samles... ja, go'morgen! Glemmer altid pakningen...
Jeg skulle også have motoren pillet fra hinanden for at skifte gearvælgerarmen + montere simmerringe og dobbelt-tjekke at koblingsarmen sad rigtigt. De efterproducerede er uden kørnerprik og faktisk lidt for små i diameteren! Dvs. den rokker en anelse i huset, men ikke lige så meget som den slidte.
Hvis dét skal kaldes 'fede videoer', så trænger du vist til at udforse resten af youtube, mester. Hurtige klip fra div. mobiltelefonener + lyden fra en møg-lille Fiat-motor uden mellemdæmper. Ja, juhuuu, lol!
Kørselsvideo bliver det nok til. Mit kamera er vågnet af sig selv - det viser sig, det kun vil have 1,2V genopladelige batterier. Smider jeg 1,5V Duracell i, sluger det al strømmen på 30sek og så er det slut. Hvor langt jeg så når rundt med de genopladelige under videooptagelse, ved jeg ikke. Mit 8GB kort bliver næppe fyldt.
apr 2012
Følger: 45 Følgere: 43 Scootere: 7 Emner: 35 Svar: 231
Jeg synes det er fedt du kun har kreidler-videoer - de er da fede dine videoer men jeg har da set nogle tilsvarende.
Køreselsvideo JA TAK! ;D
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Er du HELT sikker på, det er lodret slør og ikke blot det sagte klik-klak, når primærtandhjulet 'skifter tand' på koblingshjulet? Vandret slok i trækakslen betyder sjældent en bjælde, andet end den KAN klapre lidt. Hvis det er fuldstændig vanvittigt, kan den efter sigende låse mellem to gear...
...men min første motor var bare smidt sammen uden shims og med masser af sideværds slør i alt, inkl. krumtapakslen fordi lejerne fra hedengange 'Kreidler Service' (nu mopedspeed) ikke KAN justeres op. Vi taler 0,1mm og dermed synligt slør, ikke kun mærkbart!
Den motor gik også fint, men den var lidt glad for at æde simmerringe, og den var glad for at at kikse skiftet til 4. gear, når jeg kørte frisk til. Men den larmede ikke nok til at overdøve min 28mm karburator med åbent filter.
Lejerne holder i hvert fald sæsonen ud med dit kørselsbehov, eller hvad man nu skal kalde din totale mangel på Kreidler-forbrug!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Mit forbrug af kreidler strækker sig til de dage hvor der er solskin, allerede her kniber det jo en del i dette her land, dernæst gider jeg sjældent køre alene, og der er ikke så mange andre at køre med her omkring, så derfor bliver kilometrene lagt på klokken, endnu færre. Kreidleren er for mig en hobby, ikke et transportmiddel, hehe. Jeg kan tage bilen hvis jeg har noget jeg skal nå.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Kan du huske, hvor meget sideværds slør blev målt til? Og har du spændt motoren efter?
Den skal bare ha' DYGTIG med moment, lige til grænsen for hvad gevindene kan klare. Senior får knopper, når han ser mig spænde alle de udvendige skruer, men så længe der er pakning imellem, sker der intet. Og når der er fedt på pakningen, kan alt arbejde sig på plads!
Det er da møgtræls, den skal skabe sig sådan... Jeg synes, det scenarie virker bekendt!
Jeg kører selv bare en tur i det sydfynske, en gang i mellem. Det klarer hovedet, og med min nye styrthjelm, kan jeg køre endnu længere. Den er tæt ved visiret og lukker tæt langs undersiden af kæben og helt om i nakken = mindre støj. Desuden afviser den vinden uden turbulens, hvor den anden hyler og piber, mens den klemmer om panden og kindbenene, mens den lukker støj ind LIGE UNDER ØRERNE!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Jeg tager lige en snak med ham i morgen.
Hvis han ikke har haft momentnøgle på, kan du roligt spænde efter. Han og jeg er evigt uenige om, hvor hårdt den skal spændes, fordi jeg mener, at stålgevind skal ha' det moment, det kan ta' -10%
Han har tålmodigheden, jeg har den totale mangel på frygt og respekt. Min krumtap gik fra 5,5/100mm til 5/100mm efter den endelige tilspænding, og den løber så let, det næsten er pinligt.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Jeg plejer nu også selv at spænde godt til, hehe.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Ifølge sedlen herhjemme blev den målt til 0,07mm, hvilket kræver en shim på 0,125 til erstatning for en på 0,1mm og dem har vi ikke fundet nogle steder.
Eneste alternativ er fusk, som egentlig virker udmærket, men som kræver en ROLIG hånd og en huggepibe med et udvendigt mål på 18mm:
Staniol/sølvpapir/alufolie fra køkkenet! Det er så afsindigt tyndt, at det kan erstatte de 0,025mm, og det kan lade sig gøre én gang på hver side.
Når først det er klemt mellem lejets inderring og krumtappen, så bliver det siddende til evig tid, men det MÅ IKKE KRØLLE!
Hvis du tør, så virker det!
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Det er jo heller ikke umuligt at det lodrette slør ganske enkelt skyldes en fejl i lejerne, det var ihvertfald seniors reaktion da jeg fortalte om det, selvom han aldrig havde hørt om det før, med nsk lejerne. Han ved nok alligevel et og andet om motorene regner jeg med, så jeg vil ikke udelukke muligheden for en produktions fejl ved lejerne.
Men det er også ligegodt, jeg køber bare det nødvendige måleudstyr når der igen er penge på konto'en, og så laver jeg det efter fabriksspecifikationerne næste sæson.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Min Rito målte 0,285, og den fik 0,1+0,15. Slutmålingen gav så 0,055mm (2/100mm over beregnet!) og det piller jeg ikke ved. Det svarer til C5 højhastighedslejer, som bruges ved 20.000rpm eller derover i denne størrelse.
Lejefejl er en mulighed, uanset fabrikat. Jeg ser større sandsynlighed for, at den yderste skål har sat sig en smule under tilspændingen. Det gjorde min egen!
Med tanke på hvor fast lejeskålene sad i din blok, lyder det ikke helt tosset.
Jeg snød og målte shims efter med min elektroniske skydelære, men Senior havde sgu alligevel målt rigtigt! ØV! Så kan man jo ikke drille ham med at være blevet blind med alderen! ;P
Ift. hvad han har leveret af arbejde i tidens løb, er dette helt ude i hampen, for at være ærlig.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
Jeg vil ikke udtale mig om arbejdet andet end, nogen af metoderne varierede en smule fra mine egne, hehe. Jeg tror ikke jeg kunne finde på at bruge blokken som en hammer på en træblok, for at få lejerne ud, jeg havde nok bare varmet, og så brugt aftrækkeren med det samme hvis ikke de faldt ud af sig selv, hehe.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Så hellere et klap eller to henover en tyk træklods, som trods alt giver efter så krumtaphuset ikke slås skævt.
Jeg ville bede ham tjekke motoren efter påny.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Køreturen er vist heller ikke nødvendig, hvis motoren pakkes forsvarligt ind i sendes med GLS. Men det tager selvfølgelig tid, alt sammen. Jeg kan ikke tale på Seniors vegne, men jeg tror ikke, du skal bekymre dig om et nyt honorar.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Benzinhanen er dog overkommeligt! Jeg har vist et link derhjemme til en forhandler, som har de RIGTIGE = de originale! Jeg købte min hos Horst Hill i Tyskland for 14 år siden, og den duer stadig! Men de har ingen online shop, endnu.
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.649
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 26 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Endelig færdig med motoren!
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside