1.595 visninger
|
Oprettet:
Knallert eller MC = DILEMMA {{forumTopicSubject}}
Ja jeg har efterhånden plaget jer en del med min 5-gears motor og i er garanteret skide trætte af at høre på det.
Men jeg føler jeg skal træffe et valg, som nok kræver lidt forskellige meninger fra Kreidler folket.
1) Skal jeg gøre den pæn og bruge den som hyggeknallert om sommeren?
Eller
2) Skal jeg gøre den pæn og montere min fuldstændig perfekte 5-gears motor og så ikke rigtig køre på den da jeg ikke er 18 og ikke har penge til at indregistrere den.
Kører i 5-gear som knallert, eller ville i anbefale at indregistrere den? Og hvad koster det i forsikring, afgift, syn, indregistrering osv...
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 11 Emner: 49 Svar: 181
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 11 Emner: 49 Svar: 181
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 11 Emner: 49 Svar: 181
jul 2010
Følger: 34 Følgere: 33 Scootere: 3 Emner: 17 Svar: 534
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
Men behold du den 3 gearede motor og så få lagt nogen kilometer på maskinen, og når du så bliver 18, og har taget kortet, så ligger den 5 gearede motor sikkert stadig på hylden og samler støv, og så er det en smal sag at få den på de store grimme hvide plader.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
Aros veteranforsikring koster 575kr inkl. kasko (25.000kr), men de foretrækker et andet, primært køretøj til den pris + der er max 8.000km om året, mener jeg.
Thisted kan man forhandle med ift. prisen kontra primært køretøj eller ej samt max årligt km-tal.
Afgift ved indregistrering 0-2.000kr, afhængigt af årgang.
Årlig ejerafgift 290kr, hvis den er fra 1977 eller ældre
Nummerpladens pris afhænger af synsstedet og koster alt fra 1kr til 600kr En historisk (sort) koster 650kr hos SKAT.
Læg dertil prisen for et registreringssyn (3-700kr, alt afhængigt af, hvor grove de er).
Jeg kan kun anbefale at indregistrere den som motorcykel, når den tid kommer. Generelt set har motorerne en lang levetid, når de er lavet rigtigt, og en nogenlunde standard 6HK motor kører minimum 25km/L
Læg dertil, at det er sjovere at køre tunet lovligt, og reelt lovlige dele kan være svære at få fingrene i. Den originale TUM-186 udstødning er et godt eksempel... T.Hansens 28mm udstødning er for eksempel IKKE lovlig... og det er deres forrør HELLER ikke!!!
I værste fald er omkostningerne det første år under 5.000kr og derefter i omegnen af 1.500kr + brændstof... for mit vedkommende er den årlige pris 865kr/år + brændstof.
Ved 20.000km/år svarer det til ca.
11.000kr i brændstof inkl. olie
600kr til forsikring
290kr i afgift
750kr i dæk
500kr til kædekit
200kr til bremser
500kr til diverse
1.000kr i bøde, fordi man altid kører for stærkt i byzonen (lol - bare gas)
Det svarer til 14840kr/år eller 74 øre pr. km
20.000km i bil vil ligge tættere på 2-3kr/km eller 40-60.000kr + indkøbspris det første år
20.000km på en større motorcykel vil typisk ligge omkring 1-1,5kr/km + indkøbspris det første år.
Til sammenligning koster en 45-knallert typisk 4.500kr i forsikring, kører sjældent over 20km/L og er både nederen og i vejen på gaden, larmer, lugter og er generelt bare grim og fjollet
Alternativet er at bringe Kreidleren i helt lovlig stand og købe en motorcykel, når den tid kommer, men det koster som sagt arme og ben ift. en Kreidler.
En lovlig Kreidler ved 20.000km om året kræver en del fritid (20.000km / 30km/t = 667 timers kørsel... eller knap 28 døgn/hele februar med hanen i bund!), men med mindst 40km/L og mindre slid hist og her:
7.000kr på brændstof
900kr til forsikring
400kr til dæk
300kr til kædekit
100kr til bremser
500kr til diverse og ingen bøder
9.200kr/år eller 46 øre pr. km!
Kun en lovlig Ciao er billigere med typisk 38 øre pr. km, hehe...
Valget er dit... Jeg kan kun sige, at jeg ikke forstår, folk køber en 45-knallert. Selv et MC-kørekort + en lidt brugt maxi-scooter kan købes til næsten samme samlede pris som en ny 45-knallert, og den koster mindre i forsikring.
nov 2003
Følger: 26 Følgere: 25 Scootere: 2 Emner: 46 Svar: 1.268
okt 2005
Følger: 115 Følgere: 120 Scootere: 9 Emner: 156 Svar: 4.652
aug 2011
Følger: 12 Følgere: 12 Scootere: 11 Emner: 49 Svar: 181
Så er det bare ud og have fat i en lovlig udstødning og karburator. Og når 5-gears tiden er inden for rækkevidde skal den renoveres med nye lejer osv. Så slipper jeg for ubehagelige overraskelser i den første tid i hvert fald. Så hvis nogle er friske på at hjælpe mig ud på vejene med 5-gear så rejser jeg gerne et smut over til Jylland eller Fyn for noget eksperthjælp
Knallert eller MC = DILEMMA
Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside