{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  brænder hul i stemplet?
  • #1   1. jan 2008 for mager blanding eller muligvis forkert tændrør, er mine byd smiley

  • #2   1. jan 2008 okay smiley

  • #3   1. jan 2008 forkert indstillet i tænding.. mit bud

  • #4   1. jan 2008 det er cdi tænning..

  • #5   1. jan 2008 ja okay så ved jeg ikke. det var mit bedste bud

  • kent R
    kent R Tilmeldt:
    jul 2007

    Følger: 1 Scootere: 1 Svar: 12
    #6   1. jan 2008 mager blanding

  • #7   2. jan 2008 En mager blanding resulterer sjældent i et hul i stemplet. Det ende som regel med en fastbrændt stempelring. Det er ikke så meget den øgede varme, der forretter skaden, som det er manglen på olie.
    Dermed ikke sagt, det er umuligt - blot sjældent. smiley Blandingen skal være så mager, at motoren kan køre længe nok uden problemer, til gasserne kan antændes spontant.

    Hul i stemplet forårsages typisk af detonation, som opstår pga. forkert indstillet/udformet squish eller/og for tidlig tænding, samt et evt. for varmt tændrør.

    Detonation forekommer, når stempeltoppen bliver overophedet. Gasserne samles for tæt på cylindervæggen og antændes spontant og for langt fra TDC. Gasserne brænder ukontrollertbart og svarer til en eksplosion, fremfor en kontrolleret forbrænding.
    Ved et for varmt tændrør, begynder dette at gløde, med det resultat at gasserne antændes for tidligt etc.
    Endepiben på en udstødning kan også give et hul i stemplet, men medmindre man eksperimenterer med hjemmebyggede potter, er det næppe muligt - så vidt vides er ingen af de tilgængelige potter på markedet (heller ikke til scootere) udstyret med så snævre og/eller lange endepiber.


  • #8   2. jan 2008 okay, det kan ikke være nålen som står forkert?

  • #9   2. jan 2008 Det er meget, meget usandsynligt, at din motor ved delgas skulle være så belastet og nålen så tyk, at den brænder hul i stemplet. smiley Svaret på det spørgsmål må være 'nej, men intet er umuligt'.

    En rækkemotor kan muligvis opbygge for megen varme, hvis to af cylindrene bliver fodret forkert pga. nålen, men ellers... Nej. Alt for usandsynligt. Så er der noget andet i vejen.


  • #10   2. jan 2008 jeg kørte med fuld gas

  • #11   5. jan 2008 Hvilken af maskinerne? smiley Eller rettere, hvad er monteret?

  • #12   5. jan 2008 14mm kabu, 45mm zeta og 32mm udst cdi tænning, (havde lige haft monteret en 18mm kabu og den var ikke indstillet ordentligt, skiftede så tilbage igen fordi jeg ville have at den skulle være pålidelig igen)

  • #13   6. jan 2008 Er topstykket det originale eller det tilpassede fra Zeta? Der findes en model til 45mm boring, som med lidt snilde kan give en passende squish-afstand.

    Det originale topstykke medfører ofte tændingsbanken, hvilket desværre kan resultere i et hul i stemplet - især hvis dysen er for lille.
    Det bedste man kan gøre er at sænke kompressionen, f.eks. ved at bruge en tykkere toppakning. Det æder desværre lidt kræfter, men til gengæld bliver motoren ved med at køre.

    Karburatorens størrelse er der intet i vejen med - motoren leverer bare ikke så meget effekt, som den ellers kan med en større.

    Muligvis kan du afhjælpe problemet ved at justere tændingen, så den tænder lidt senere (0,7mm før top, f.eks.). Så slipper du for at skulle skifte stumper ud, om ikke andet.


  • #14   6. jan 2008 hm okay, jeg kørte medet std topsykke, men jeg har et original tun topstykke men det er stadig kun 40mm og hvordan stille jeg tidspunktetpå en cdi tænning?

  • #15   8. jan 2008 CDI-tænding skal justeres med en tændingspistol. Ved hjælp af en impulssensor, registrerer den hvornår gnisten springer og en pære i pistolen blinker.

    Ved at lave nogle mærker på svinghjul og krumtaphus, kan man således se, hvornår den tænder.

    Fortsæt hellere med std. topstykke og få styr på tændingen. smiley


  • #16   8. jan 2008 okay det gør jeg..

Kommentér på:
brænder hul i stemplet?

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce