{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.679 visninger | Oprettet:

ny kreidler med 5g motor {{forumTopicSubject}}

Hey guys

så har jeg fået kigget lidt på min nye 5g kreidler idag.. og ja.. den lyder om ikke andet sund i lejerne hehe .. men men men .. gearskiften (udv-indirekte) har lige en overførelses arm som skal skiftes da fjederen hopper af.. desuden er det utroligt svært at finde frigear på den synes jeg .. men kan være det bare kræver lidt tilvending..

men som jeg også husker nogen snakke om .. så kræver min nye (med nuværende indstillinger) sindsygt mange omdr for at komme igang i forhold til min 3g.. men tror dellorto'en der sidder derpå skal renses eller have anden tomgangsdysse .. for den skal konstant have "bursts" af gas for at holde igang..

men indtilvidere var det jeg ville frem til at jeg fik kigget den igennem og at jeg så lage mærke til at mit olie skueglas består af Silikone.. -.- og derfor er en anelse utæt .. og ikke særlig optimalt.. ' så er der nogen som har en ide til en mulig måde at fikse det lidt bedre??

forresten hvis der er nogen som kender et billigt sted eller har en overførselsarm liggende til en 5g vil jeg gerne høre om det smiley
( her er hvad jeg snakker om hvis i er itvivl (link fjernet) )

desuden bremser den a h til lol.. xD var glad for det var en ødede landevej jeg testkørte på haha


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Nyt amatur 900 kr.
  • Hjælp til opsætning af en svævehylde og 3 små svævehylder, samt et klapbord i køkken 1.250 kr.
  • Reparation ag opvaskemaskine 1.500 kr.
  • Ophæng af køkkenskab fra Ikea, spejl og håndtag til skuffer 1.500 kr.
  • Opsætning af 3 lamper + rep. af tændknap på lampe 900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  ny kreidler med 5g motor
  • #1   25. feb 2009 Jeg har lidt brugt at lige.

  • #2   27. feb 2009 Hvor sidder der et olieskueglas på Kreidleren?

    Mht. fjederen, så er du vel klar over, at den skal 'trækkes på plads'? Altså, benet på fjederen, som naturligt går til venstre, skal om på højre side af excentrikken og det andet skal så om på venstre side.


  • #3   27. feb 2009 Olie glas ja er også helt blank??

  • #4   28. feb 2009 (link fjernet)

    [URL= http://img4.imageshack.us/my.php?image=image156.jpg][IMG]http://img4.imageshack.us/img4/9708/image156.th.jpg[/IMG][/URL]

    det er et billed af skue glasset.. har dog endnu ikke set et man kan se noget igennem.. men hvis det ikke orginalt var et skueglas ved jeg sku ik hvad det har været hehe.. men somsagt, mit består af silikone.. nu har jeg bestilt noget kemisk metal som midlertidig løsning til jeg vil skilde det hele ad og svejse det helt op ..


  • #5   28. feb 2009 Der er vist nærmere knækket noget af.

  • #6   28. feb 2009 hehe.. nej.. det du kan se er bare silikone.. men anyways.. jeg bygger det bare op i metal epoxy .. er vist det nemmeste til at starte med.. men der sidder ellers normalt et meget snavset skueglas man alligevel ikke kan se noget igennem . smiley

  • #7   28. feb 2009 Der er ikke noget olieskueglas på Kreidler-motoren. Normalvis er oliemængden i gearkassen til at aflæse ved at skrue proppen i koblingsdækslet af. Står olien op til kanten, er der nok på.

    Jeg mener, der plejer at sidde en fiberskive netop dér, men hullet tjener ingen funktion, så bare få det blændet af, som du er i gang med. smiley


  • #8   28. feb 2009 ahh.. fiberskive.. ja.. det kunne det godt være.. antog bare det var et skueglas da det godt kunne ligne.. men hvad formål tjener den da egentlig.. er det bare noget med støbningen af blokken eller hva tror du ? virker da lidt underligt at smide en fiberskive for ingen verdens nytte hehe..

    men tak for svaret jesper smiley


  • #9   28. feb 2009 Den sørger for, at olien ikke løber ud, og for at der ikke kommer skidt i gearkassen.

    Men prøv da at skrabe det silicone-stads ud og se, hvad der gemmer sig bagved. Hvis der intet er, er jeg hermed et stort spørgsmålstegn. Har aldrig set et hul præcis dér i en Kreidler-motor. Men jeg har aldrig rigtig rodet med det indirekte skifte - ikke at det direkte er bedre, men... ja, det troede jeg jo engang. Nu ved jeg, de er lige irriterende, lol.


  • #10   28. feb 2009 lol.. hehe..

    yea well.. har jeg tænkt over.. men ved ikke om jeg tør.. for hvis hullet er for stort og jeg får smidt epoxy metal ind i gearkassen tror jeg ikke jeg har en sund motor særlig længe..

    min plan var egentlig at skrabe lidt af så jeg har en plan overflade som går et par mm ind så jeg kan lave en solid væg af epoxy..

    og har ikke rigtig lyst til at skulle skilde hele maskinen ad.. hverken for pengens skyld eller for tiden .. og vil helst lade den være når den lyder sund for ikke at gøre det værrer da jeg ikke har råd til nye lejer lige p.t hehe


  • #11   1. mar 2009 Lejerne er sjældent problemet, da de trods alt ikke koster 2.000kr. Som regel er det tiden til at justere lortet op, som mangler - i hvert fald for mit vedkommende.

    DIn plan lyder udmærket, og holdningen til ikke at reparere ting, som virker fint, ja den er også godkendt.

    Bare sørg for at overfladen er helt ren - ellers duer kemisk metal o.l. ikke til en skid.


  • #12   1. mar 2009 yes yes.. rgr rgr.. smiley

    ting der virker behøves ikke nødvendigvis at blive skildt ad med det samme smiley selvom det nu er meget sjovt.. hehe


  • #13   5. mar 2009 nå .. har fået skiftet min bøsning i gearskifteren .. så nu kan man skifte gear.. og den kører faktisk udemærket.. men den har svært ved at komme op ad bakker smiley .. tror lidt den æder gearolie .. og i meget lave omdr lyder det som om at stemplet vakler.. :S såå skal lige ha taget topstykket af og kigget på det her i weekenden .. men har fået den til at holde tomgangen så det er da en start..

    men nogle gode ideer til hvorfor den ikke trækker så godt? forkert stempel, stempelringe ?? eller noget i den stil ?


  • #15   5. mar 2009 ahh.. ja okay. .god ide.. kan lige prøve med en anden udstødning jeg har liggende..
    den der sidder på har sammensvejset potte og forrør.. er meget pænt .. bare lidt upraktisk hehe..
    hvad er den nemmeste måde at rense den på ?


  • #17   5. mar 2009 hehe.. ja det er klart.. jeg har en liggende.. som er i super stand..
    men den er ikke til salg.. smiley hehe


  • #18   6. mar 2009 intet olieskue glas AB FABRIK kun den store skrue og kobber skive/pakning :=) og fuld på til du kan ane på ved hullet nå maskinen står lodret..så den hjemme mester.

  • #19   7. mar 2009 Du føler, at stemplet vakler?! Hallo, det er en 40mm boring smiley Hvis det endelig bliver så slidt, at stemplet kan det, så har du ikke lyst til at køre så meget som en meter på maskinen. smiley

    De fleste lyde af den art ligger som regel i koblingen, og jeg kan kun mindes det er ifm. den ikke er spændt ordentligt sammen. Men det kan være, jeg forstår dit indlæg forkert, selv.


  • #20   7. mar 2009 tror bare det kom af at rode med lortet sammen med en der hver gang man tænder lortet siger "den er totalt fucked, det er kun noget en hansen kan fikse" haha.. (og det siger han faktisk)

    men efter jeg var ude og rode med den igår fandt jeg ud af der ikke er noget med det.. den lyder som den skal .. har haft topstykket af og tjekke om der er noget slør eller ridser i cyllen .. og det er der ik..

    men det er en 44mm parmakit der er på den .. men synes ikke den yder rigtigt..
    der er ingen bundtræk i 3, 4 og 5 gear.. hvilket er ret nedern.. der er en 20mm dellorto kabu på, men skal have smidt min Mhkz tænding på .. håber det måske kan hjælpe nu da jeg har købt en tændingspistol..

    men mon den 20mm kabu kan være for lille ?


  • #21   7. mar 2009 LoL! Eftermiddagsgrineren er hermed på plads. smiley

    Men det er sjældent omkring cylinder og krumtap tingene falder fra hinanden. Det er generelt kun koblingen, der gør knuder.

    Bundtræk er der lidt af, meeeen... det er ikke overvældende. Det meste af effekten ligger i mellemområdet på PK-cylindrene (PK = Parmakit) og så kan man trække lidt ekstra spidseffekt ud af dem ved at montere en Homoet-potte.

    20mm er fint-fint. Jeg tror mere, du skal satse på, at karburatoren ikke matcher motoren, eller at den ikke er trimmet korrekt ind. Det er svært at ude 'fjernsupport' på denne måde, desværre.

    MHKZ'en vil ikke gøre nogen vild forskel, så fremt din nuværende tænding står rigtigt. Det afhænger selvfølgelig også af din gearing.


  • #22   7. mar 2009 hmm.. ja okay.. men vil skifte stemplet så der kommer nogle friske ringe på .. bare for go ordens skyld.. men tror lidt tændingen ikke står helt rigitgt.. den virker lidt somom den tænder en lille smule forkert når den kommer op i høje omdr.. og det er derfor jeg håber MHZK'en vil hjælpe .. men får vi jo snart at se..

    men ville sku gerne have en homoet på.. men igen .. de er ikke just billige smiley hehe


  • #23   7. mar 2009 Har du overhovedet nogen anelse om, hvor tændingen står? smiley 1.2-1.5mm før top er generelt meget passende.

    Men come on... SÅ dyr er en Homoet 6P altså heller ikke. Slet ikke sammenlignet med ydelsen. Tænk på, hvad folk brænder af på scooter-udstødninger.

    Vores største problem er, at der ingen danske importører er af Kreidler-stumper. Ikke sådan rigtigt, i hvert fald. Men det tror pokker - så mange penge er der altså heller ikke i det.


  • #24   7. mar 2009 MICHAEL FRA SKÅDE BURDE TAGE SIG SAMMEN OG FÅ ET RIMELIGT LAGER PÅ HYLDERNE AF TYSKE OG HOLLANDSKE TUN/ORIG DELE TIL KREDLER.. TÆNK VORES FÆDRE LAND OG HVOR MANGE MASKINER DER NETOP ER I DETTE LAND AF MÆRKET KREIDLER.
    TÆNK IKKE PÅ AT HAN IKKE BLIR"MILLIONÆR" PÅ DENNE KONTO. MEN PÅ ALT DET ANDET....MÅSKE.VED DOG GODT HAN HAR EN DEL..BARE IKKE HELT NOK EFTER MIN OG MANGE ANDRE MENINGER!
    MEN JO OPLAGT UDST TIL EN MUSTANG KAN MAN FÅ..VIGTIG DA DER ER MANGE MUSTANG MASKINER I DK... NOT!!!!!!!!!!!!!!!


  • #25   7. mar 2009 true true..

    og nej .. har slet ikke målt tændingen .. gider jeg hellerik.. den er ikke så pæn og skulle gerne få den til at gå rigtigt med MHKZ'en .. og har købt batteri og al det smiley så sådan er det hehe

    men tjaa.. 136€ er stadig en slaks penge.. men har en knæk udstødning jeg kan smide på .. den giver nok ikke rigtig noget mere end den normale.. men, vil helst ikke bruge flere penge på den end højst nødvendigt.. skal spare sammen til MC kort .. og derefter ha den indregistreret.. så så snart jeg har betalt for kortet så skal jeg nok kunne få smidt nogle penge til side til en homoet 6p smiley

    men ville sku ikke være dårligt med en dansk importør af andet end scooter lort hehe


  • #26   7. mar 2009 Karsten >> Danmark har faktisk aftaget flest knallerter ift. indbygger end Tyskland selv, så ja, du har helt ret.
    Men butikkens navn (Kreidler Service) taget i betragtning, skulle man jo mene, at der var en god grund til at have et fedt lager. Jeg tror bare ikke, der er penge nok i det. Ærligt talt tror jeg ikke, der er flere tusinde Kreidler-ejere i Danmark.
    Til gengæld kører samtlige scootere rundt med én ud af 6-8 scootermotorer. Ergo kan man have et relativt snævert sortiment og stadig nå ud til rigtig mange kunder.


    Philip >> Er det så ikke ligegyldigt, om den går skidt, hvis du alligevel ikke gider rode med det? smiley

    Spøg til side: Ryk ankerpladen så langt mod urets retning som muligt og justér platinafstanden til 0,4mm. Det er max 15min's arbejde, hvis du også vil have en tissepause og i øvrigt bor på 5. sal uden elevator.

    Mht. batteri, skal du huske både at have ensretter og laderelæ på. Ellers kan man blive såååå skuffet, hehe.


  • #27   7. mar 2009 ensretteren har jeg anskaffet.. men det med laderelæ skulle ifølge det jeg har hørt ikke være nødvendigt da batteriet kun vil tage den mængde strøm det har brug for, desuden er der så vidt jeg husker kun 1 "strøm ledning" som går ud af min MHKZ .. så lys og batteri og al det skal på samme ledning.. er ikke sikker på om det vil virke.. men tvivler stærkt på at den kommer til at blive overladt hehe..

    men skifter tændingen næste gang jeg er ovre ved kreidleren .. så bliver den gamle tænding gemt væk lidt.. smiley så det er derfor jeg ikke gider rode med den da den alligevel bliver skiftet.. men hvis mhkz'en ikke virker af den ene eller anden grund skal jeg nok give det et forsøg smiley


  • #28   7. mar 2009 Det afhænger af, hvor mange ampere, der trækkes i alt. Oprindeligt er kun instrumentlys, baglygte, stoplys og horn trukket over batteriet.
    Derfor brugte man kun den beskedne lade-spole (grå eller grøn/rød)) over fødespolen til batteriet, idet der kun bliver trukket ~1A konstant fra batteriet. Stoplys og horn bliver kun brugt kortvarigt, så den afladning er ikke ret voldsom.

    Resten blev trukket over hovedlysspolen (gul ledning). Hovedlysspolen på MHKZ-tændingerne kan snildt komme til at levere rigtig meget strøm. Jeg har præsteret at brænde en 45W pære af på den konto, og det er altså over 7A ved 6V!
    Så jeg kan love dig for, du kan overlade batteriet. Men derfor er det ikke stensikkert, så du kan godt prøve uden laderelæ. Jeg ville bare ikke gøre det.

    Et overophedet batteri har det med at kaste syre af sig, lol, og jeg vil fan'me ikke stå i vejen for en sjat varm H2SO4, da. ;P


  • #29   7. mar 2009 ja.. svovldioxid er dejligt.. smager så godt xD

    men fair nok .. hvor anskaffer jeg mig så et laderelæ til den ? har kigget lidt efter det men har ikke kunne finde noget..

    min MHKZ har sjovt nok kun den Gule ledning.. resten går op til cdi'en . . ved ikke om det er normalt. men ser ikke ud til der mangler en ledning..


  • #30   8. mar 2009 Ehm...

    I så fald er der kappet nogle ledninger.

    På venstre side af ankerpladen sidder en stor spole (hovedlysspolen - gul eller gul/rød) og over denne sidder en mindre spole uden ankre (spole kun til baglygten - grå)

    På højre side sidder der ligeledes en stor spole (fødespole) og over denne en mindre spole (stoplys og ladespole - grøn eller grøn/rød)

    Til tændspole/CDI går sort, brun, lilla og rød.


    http://i173.photobucket.com/albums/w55/kreidlerhansen/MHKZ.jpg

    Jeg har lige en ankerplade liggende, tilfældigvis. smiley


    Ladrelæ + 6V er udmærkede søgekriterier på google. Prøv at finde et til en MZ - de er som regel rimelige i pris. smiley


  • #31   8. mar 2009 Så fremt det er en stjernetænding, ved jeg ikke, hvor mange ledninger, der er til lys alene. Men jeg ved, der er mere end én, da man som minimum brugte en til forpæren, og én som ladespole. smiley

    Og stjernetændingen kræver i allerhøjeste grad både spændingsbegrænser og laderelæ, da den producerer oceaner af strøm.

    Jeg har fundet lidt sager omkring det hele:

    Gul: Hovedlysspole => forlygte
    Grøn: Ladespole => ensretter, laderelæ, batteri
    Hvid: Pickup => tændspole
    Rød: Fødespole => tændspole
    Brun: On/off => tændingslås
    Sort: Stel

    http://www.kreidler-verein.de/e_e_boschMHKZ.html


  • #32   8. mar 2009 okay right right.. ja.. havde husket forkert.. kiggede lige i mit fotoalbum.. der er gul og grøn ledning.. men skal lige ha tjekket op på de andre for go ordensskyld..

    men ja.. kan være jeg skal finde mig en spændingsbegrænser for min stakkels forlygte hehe smiley


  • #34   8. mar 2009 ahh .. lækkert smiley tak jesper..

    men den skal vel bare på den gule op til forlygten og omdr tælleren .. ? tænkte egentlig på hvordan omdrtælleren kommer til at blive påvirket af spændingsbegrænseren ?

    er der forresten nogen fare for at ensretteren brænder af hvis der kommer for meget juice igennem den ? smiley


  • #35   8. mar 2009 Ensretteren bør ikke brænde af, nej.

    Omdrejningstælleren er en anden snak. Først skal jeg lige vide, om det er en stjernetænding eller en magen til den, jeg har linket et billede til.


  • #36   8. mar 2009 Arh, screw it:

    Stjernetændingen kræver en anden type omdrejningstæller end de andre tændinger. Der er 6 magneter i stjernetændingen, hvilket er to mere end ellers = 50% flere impulser = omdrejningstælleren viser 50% for meget = v/6.000rpm viser den f.eks. 9.000rpm

    Som sagt er der både en grøn og en gul ledning. Den gule forbindes _kun_ til omdrejningstæller og forlygte. Den grønne går til ensretter osv.


  • #37   8. mar 2009 Åh-ja, og så lige en ting mere... Den grønne ledning kommer fra en 30W spole. Det betyder, at du kan montere en 6V 5A batteri. Mere kan den ikke lade op.

    Benyt 35W pærer til forlygten.

    Jeg kan evt. skaffe en 130mm lygteparabol til H4-pærer = du kan bruge en H4-pære fra bl.a. Peugeot Speedfight. En 12V pære lyser udmærket i den sammenhæng, men der er ikke alverdens lys i tomgang.
    Der skal slibes en anelse af lygteranden for parabolen kan være der.
    Det kan jeg klare for 500kr, inkl. parabolen og returporto.


  • #38   8. mar 2009 okay.. fair nok .. så længe den kan passe ind i min nuværende forlygte.. smiley slibe kan man altid hehe..
    men der er vel tilhørende pære til positionslys i den ? men det ville ellers være super smiley så bliver den det lettere at få igennem syn.. men kan man få h4 pærere til 6v?

    men skal lige kigge på netbanken smiley er om det kan blive i denne måned smiley


  • #39   8. mar 2009 6V H4 findes også - jeg har bare ikke fundet en leverandør, endnu. smiley Prøv da med en på 12V og se, hvordan lyset er.

    Og ja, parabolen har positionspære. Den medfølger naturligvis. smiley


  • #40   8. mar 2009 lækkert.. men den er vel også 12V hehe.. mon jeg kan få den til at lyse bare ved hjælp af batteriet (altså pos' lyset)..

    men lyder lækkert jesper .. den må du gerne gemme til mig smiley så ser vi på det her til d. 1

    men så vil jeg surfe lidt rundt efter noget 6v h4 smiley


  • #41   8. mar 2009 http://www.powerdynamo.biz/eng/addons/bulbs.htm

    der er en HS1 6V som med lille mod kan smides i en HS4 smiley


  • #42   9. mar 2009 var lige et smut på Ebay og fandt en Homoet 6P til 30€ xD kunne jeg ikke lige stå for hehe

  • #43   9. mar 2009 er nok ikke orginal .. men den ligner på en prik ! smiley så mon ikke den yder godt det samme smiley

  • #45   9. mar 2009 bare for at fortsætte min lille samtale med mig selv hehe.. spam spam lol..

    jesper tror du denher er ok som laderelæ?
    http://www.morsbikes-online.dk/product/Laderel%E6/6v-laderel%E6
    eneste er selvfølgelig at den er lidt stor hehe.. men mon ikke den kan smides under sædet eller noget i den stil eller en madkasse hvis den kan være der


  • #47   9. mar 2009 det er jo det.. mon ikke den vil gå godt til min 5g med 44m Parmakit på ? smiley

  • #48   9. mar 2009 Det er godt nok ikke en Homoet 6P eller andet i den dur, men prisen er ok. Jeg er stødt ind i den andre steder, hvor den blanke udgave koster €22.50, men det er en 50'er til forskel - småpenge.

    Homoet 6P har fastsvejset ekspanderende forrør, og 4P-udgaven er til et alm. 32mm forrør.

    Den dér har jeg også haft kig på. Den ligner lidt Fuego-potten fra Kreidler Service, men jeg tror, den er lidt anderledes. Under alle omstændigheder er den bedre end en Proma-udstødning, lol.

    Smid en anmeldelse af udstødningen herinde smiley

    Om det laderelæ duer eller ej, ved jeg ikke. Det finder du ud af. Der er jo ikke skyggen af data omkring det på siden. smiley


  • #49   9. mar 2009 nej det er jo det (laderelæ)..

    men hehe.. arrr kom nu frisk jesper.. det ligner da lidt en 6P smiley selvom den ikke har fastsvejset forrør.. smiley hehe

    men mon ikke den vil passe mit parmakit nogenlunde... og hva fan .. til 30€ så kan den virke eller lade vær.. smiley

    forresten mit gamle Sæde jeg købte i sommers som jeg for den sags skyld er rigtig glad for passer selvfølgelig ikke på mit nye stel (har vist billeder af det i et fotoalbum) smiley var totalt nedern .. det foreste beslag til sæde på stellet er langt breder end det bagereste hvorpå mit gamle stel havde ens længde på beslag.. så jeg blev nød til at bestille et nyt sæde også .. men har bestilt det orginale RMC sæde som det der er på Kreidler museum ( under den danske 77' ) bare uden værktøjskasse.. så sparrer jeg lidt penge der hehe smiley

    men hvad siger du til den fine pære jeg fandt som erstatning til H4? smiley ganske snedigt huh smiley hehe


  • #50   9. mar 2009 Den ligner overhovedet ikke en 6P, nej. Eneste fællestræk er, at de begge er sorte, lol.

    Og ja, der er forskel på bredden af de beslag. Jeg må også nøjes med lidt fusk for at have mit lange MC-sæde monteret.

    Fin pære, vil jeg tro. Det finder du jo ud af smiley Jeg synes dog, at 100kr for en pære er groft.
    Spørg evt. inde på VW-nettet.dk (Eller hvad den side nu hedder) omkring 6V H4. Jeg fandt en forhandler i udlandet for en måneds tid siden, men den side er nu nedlagt, og jeg har naturligvis hverken e-mail eller telefonnummer på manden *grrr*


  • #51   9. mar 2009 hehe.. okay okay.. men jeg vil se hvor mange til træf jeg kan snyde med potten hvis jeg kan få den derop hehe smiley så kan vi derefter snakke om hvor meget den ligner eller ej hehe smiley

    men ja.. var rimlig sur da jeg fandt ud af sædet ikke passede.. sad med vinkelsliberen i hånden og var meget tæt på at skære i mit ellers så fine stel hehe smiley men valgte at lade være eftersom det alligevel har overlevet godt over 30år i "perfekt" stand.. så hvorfor ødelægge det for et sølle sæde (selvom jeg vil mene en stor del af glæden ved min kreidler er mit dejlige sæde... hvad kan jeg sige.. min røv er glad for go affjedring haha )

    men yes yes .. skal nok give lidt feedback på den H1 pære eller hvad den nu hed.. forresten, hvilke parabol er det du ville sælge mig ?? kiggede lidt på nogle priser og synes det virkede lidt meget for en parabol hehe.. men igen .. jeg vil hellere købe en af dig og give 200kr mere og vide lortet er iorden end at betale 200kr mindre og ende op med noget der mest af alt kalder efter at blive smadret af en traktor xD


  • #52   9. mar 2009 Det er en 130mm parabol til H4-pære, som er E-godkendt og guderne må vide hvad ellers. smiley Der er ikke så meget mere at sige til det.

    Er det virkelig nødvendigt at skære i stellet? Er det ikke nok bare at bore et par huller?


  • #53   9. mar 2009 nej .. det er faktisk nødvendigt at skære i de der beslag hvis jeg skulle have mit gamle sæde på .. smiley men ville jeg ikke.. var derfor jeg bestilte et andet.. det gamle sæde var simpelthen for smalt foran .. var ikke noget at gøre.. og har fuld adgang til maskinmesterskolen hernede da jeg er under uddannelse som skibsofficer smiley så hvis der var noget jeg kunne ha gjort for at få det til at passe uden at skære i sæde eller stel havde jeg gjort det.. men ak nej .. hehe.. det er en trist historie jeg vil tænke på i mange år frem xD haha

  • #54   10. mar 2009 Så fik jeg smidt min MHKZ tænding på smiley har ikke instillet den med min tændingspistol endnu med den startede på første huk og skulle knap nok have 2 kompresioner før den summede videre af sig selv smiley super dejligt..

    men har kun haft den igang i maks 20sek af gangen da jeg ikke har forbundet hovedlysspolen eller ladespolen til noget og er lidt itvivl om de ikke har risiko for at brænde af hvis de ikke kan aflade deres spænding nogle steder.. og det ville jo ikke være så fedt..

    men smed lige en omdr tæller på hver af dem for at tjekke om der var gang i dem .. og yup .. i en forholdsvis lav tomgang gav de begge udslag på 4k omdr hvilket må siges at være som det skal smiley

    nu er det bare at vente på det blive d.1 så der bliver råd til spændingsregulator samt laderelæ og ny parabol smiley
    så jeg kan få lavet mit elnet ^^

    så er der ellers kun tilbage at få skiftet fælge og lejer deri og ordnet bremser smiley kan sku næsten ikke vente !!


    dog ringede jeg til en synsmand idag og ville høre hvordan og hvorledes med hensyn til genindhugning af stelnr da min vens kreidler (1970 stel) har meget svage (dog akurat læseligt) stelnr..
    jeg spurgte så også hvad der skulle til for at få den indregi som MC ... men der sage han at det kunne man absolut ikke.. hvis der er en knallert fra start af ender det som en knallert.. -.- hvilket jeg så ikke gad at diskutere videre..
    men ville lige høre hvor det er du har fået din synes jesper! og hvis du har nogen comments dertil.


  • #55   14. mar 2009 Find en anden synsmand. Tropper du op med typegodkendelsen og med en prøveplade, skal han syne den som enhver anden motorcykel. Den er godkendt som begge dele.
    Jeg kørte til syn med mit danske stel og typegodkendelsen. I synshallen havde de en mappe med lidt ekstra info, som synsmanden god nok gryntede lidt over, men han var jo nødt til at gøre sit arbejde, mens hans kollega stod og savlede over min Kreidler.

    Mht. din kammerats stelnummer, så kan enhver cykelsmed gøre det - lovligt. Så længe der ikke er tale om at skifte stelnummer, er der ingen reelle krav om godkendelse.

    Mht. ledningerne, så få dem isoleret, som de i det mindste ikke kortslutter - det burde ikke være et problem, når du stadig kun testkører maskinen.


  • #56   15. mar 2009 forresten jesper.. sad lige og stenede lidt rundt på kreidlerreg.dk og så din kære fader havde skrevet noget med at en MHKZ stjernetænding havde indbygget laderelæ?!? kan det passe? for så behøver jeg jo ikke købe det hvilket om ikke andet sparrer lidt penge hehe

  • #57   15. mar 2009 (link fjernet)

    eller er det mig der har misforstået det og at det egentlig er ULO boxen der har det??!


  • #58   16. mar 2009 Det er ULO-boxen, der har hele skidtet indbygget. smiley

  • #59   16. mar 2009 ahh.. så er det derfor den er så pisse dyr smiley havde også lidt undret mig over prisen på dem jeg har set hehe ^^ men fair nok

  • #60   17. mar 2009 Tjaeh... dyr og dyr. Man får alt, hvad man skal bruge, og det passer ind i den org. sidekasse. Og så ser det originalt ud, hvis man er til den slags smiley Jeg kunne godt finde på det, hvis ikke jeg var ude efter et lidt alternativt 12V setup.

    Og det skal I nok få mere at vide om, hvis det lykkes.


  • #61   17. mar 2009 hehe fair nok smiley
    men den er nu dyrere end at købe delene hver for sig.. men igen .. den er så også mindre .. så det er vel fair nok ..

    men hvis jeg på et senere tidspunkt måske ville overveje at smide sådan en fætter i, tror du så der er rigelig med spænding i den til at køre de små lys der er i cockpittet samt pos lys og baglys permanent ?
    og hvor længe holder de egentlig ? kan da næppe være forevigt da de er opbygget med "normale" batterier..


  • #62   17. mar 2009 De holder lige så længe som ethvert andet batteri, som bliver vedligeholdt korrekt. Alt fra 2-10 år.

    Der er rigeligt med saft til at trække bag-/stop-/instrumentlys og horn. Reelt tror jeg egentlig, at hornet trækkes af hovedlysspolen, men det mindes jeg egentlig ikke.

    Instrumentlys: 2 x 1,2W
    Bagpære: 1 x 5W
    Bremselyspære: 10W eller 21W

    I værste fald giver det 28,4W.

    28,4W / 6V = 4,73A

    Men nu kører man generelt kun med instrumentlys og baglygten tændt konstant. smiley Det svarer til 1,23A så du kan i princippet nøjes med et 2A batteri. Ved 12V kan du således nøjes med det halve.


  • #63   17. mar 2009 hmm .. ja det er vel egentlig rigtigt .. smiley fair nok
    har forresten fået bygget mit lille hul i blokken op med epoxy idag.. så ud som om der var en aksel derinde.. men den kørte ingen steder selv da motoren var i gear.. så satser bare på det var en "knop" eller noget til at holde motorblokkene sammen rigtigt .. så det er jo godt nok smiley men så længe den ikke hyler når jeg starter den op igen næste gang satser jeg på det er blevet lavet ordenligt hehe smiley


  • #64   18. mar 2009 Når motoren kører og olien ikke tap-løber ud af den, så er alt i orden. smiley

  • #65   18. mar 2009 hehe smiley yes så sandt..

  • #66   18. mar 2009 har forresten fundet ud af hvilke aksel det var der gemte sig bag hullet.. det var gearvælger akslen .. så hvis jeg kan skifte gear imorgen når jeg skal op til kreidleren så skulle det være iorden hehe smiley
    håber jeg fanme jeg kan lol.. ville sku være nedern hvis den havde sat sig fast..
    men var forsigtig med ikke at presst epoxyen ind i hullet.. så den skulle være fin .. skriver igen imorgen når jeg har testet den smiley


  • #67   19. mar 2009 nå jamen det virker fint smiley

    målte så også spændingen på hovedlys og ladespolen .. og det er sku en 12V selvom svinghjulet er fra en 6V xD men det virker fint.. så bliver ikke nødvendigt med 6V spændingsregulator smiley
    men så skal jeg finde mig en anden omdr tæller.. nogle ideer til gode omdr tællere jesper? smiley
    smed også lige en H4 pære direkte på den fine gule ledning - LET THERE BE LIGHT xD


  • #68   19. mar 2009 tænkte lidt på at købe den Koso omdr tæller som er på kreidlerparts.com (bare fra ebay for at sparre lidt .. kan altid lave et mod' til at få den til at passe i på maskinmesterskolen her i byen smiley

  • #69   21. mar 2009 Myyystisk, lol. Nåja, gå amok med et 12V-projekt, hvis den ellers kan trække det på længere sigt.

    Når spolerne belastes, opstår der er naturligt spændingsfald, men hvis den stadig leverer 12V med pærer monteret, så går det jo nok.

    Vent med Koso-instrumentet, indtil du ved med sikkerhed, at den leverer 12V under fuld belastning. Det ville sgu være synd at smide for mange Ampere gennem både batteri og instrumentet.

    Hmm... En 12V spændingsbegrænser koster omkring 100kr til Honda SFX:

    http://www.thansen.dk/product.asp?c=2510468185&n=1706727285&pn=1706727502

    Jeg har selv kørt med en i et forsøg på at undgå døde pærer. Da jeg monterede den, blev lyset i dén grad minimeret, hvilket netop skyldtes, at min tænding kun var en 6V af slagsen. Smid de 99kr for den 12V spædningsbegrænser og prøv ad - hvis den pludselig leverer for lidt saft, ved du, hvad du har at forholde dig til. smiley


  • #70   22. mar 2009 super idee jesper smiley det vil jeg så gøre mig et forsøg med her til d. 1 når jeg får parabolen hjem ^^

Kommentér på:
ny kreidler med 5g motor

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce