{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.258 visninger | Oprettet:

Nyheder fra FB {{forumTopicSubject}}

Til dem af jer, der ikke er medlemmer på facebook, eller som ikke har set det seneste nye, vil jeg lige annoncere nogle nyheder smiley

Vi er nået meget lang med udformningen af foreslaget, til ændring af køretøjs og kørekortkategorier.

Det lyder således:

Ny Lov; 1.2
Opdateret version.

ALDERSGRÆNSER:

15 år
______________________________?________________________
-KNALLERT:

-Knallertkørekort på ungdomsskole påkrævet (100 kr)

-Højst 30 km/t.
-Placering i trafikken som en cykel.

-Lille gul nr.plade med 6 tegn.
-som vedtaget jf L 137.
-Knallerter skal dog synes minimum hvert 2. år og altid ved ejer skifte.
-Ingen må, uanset alder, befordre passager på knallert.

------------------------------?------------------------------?--
-CYKEL:
-Uanset alder må man køre cykel.

-Cykler må fremføres på landevej.
-Cyklister må ikke overskride fartgrænsen på vejene.
-Ingen må, uanset alder, befordre passager på cykel.

-Alle må, uanset alder, køre op til 80 km/t på cykel hvis forholdene tillader det.
______________________________?________________________

16 år
______________________________?________________________
-LILLE SCOOTER:

-AM kørekort hos kørelærer påkrævet.
-Praktiske lektioner på vej, køreteknisk anlæg, og teori.

-Ikke over 30 lektioner før der kan afholdes køreprøve.
-For førstegangserhververe; ikke over 3.500 kr for lovpakken.
-For personer med knallertkørekort >1år; ikke over 2.000 kr.

.Højst 45 km/t.

-næsten en direkte kopi af køretøjskategorien "stor knallert".
-Skal dog synes mindst hvert 2. år og ved ejerskifte.

-istedet for en aldersgrænse på 18 år, foreslås en erfaringsbestemt grænse for hvornår der må befordres 1 passager.

------------------------------?------------------------------?--
-KNALLERT:
-også tilladt, dog er knallertkørekortet påkrævet.

------------------------------?------------------------------?--
-TRAKTOR:
-Førerbevis til traktor, i en sammenkobling på op til 48 T. som vi kender det idag, tilladt.
______________________________?________________________

17 år
______________________________?________________________
-STOR SCOOTER:

-A1 kørekort hos kørelærer påkrævet.

-Skal være droslet til 80 km/t, så længe føreren er under 18 år.
-Næsten en direkte kopi af EUs kategori-A1 køretøjer.

-Må ikke fremføres på veje med en hastighedsgrænse på mere end 90 km/t.
-Må ikke fremføres på motorvej.

-Praktiske lektioner på manøvrebane, køreteknisk anlæg og i trafikken.

-den teoretiske undervisning afhænger af den 17-åriges erfaringsniveau.
-Ved påbegyndelse af A1-køreuddannelse indtil 2 år efter bestået AM køreprøve, behøves færre teori lektioner.
-F.eks. er 1.-hjælps kurset stadig gyldigt, man har bestået en billedprøve for nyligt og meget andet.

-ikke over 36 lektioner påkrævet, for førstegangserhververe, før der kan afholdes køreprøve.

-for førstegangserhververe ikke over 5.000 kr.

-for personer med AM kørekort bestået indtil 2 år inden påbegyndt A1-udd., ikke over 2.500 kr.

-føreren må befordre 1 passager.

-køretøjet skal, ligesom i alle de andre små kategorier, synes mindst hver 2. år og ved ejerskifte

-Nr. plade af MC typen, hvid med 7 tegn og valgfrit eu-mærkat.

------------------------------?------------------------------?---
-KNALLERT:
-for kørsel på knallert kræves stadig knallertkørekort

------------------------------?------------------------------?---
-LILLE SCOOTER:

-for kørsel på lille scooter kræves AM kørekort.

-1 passager må befordres hvis føreren opfylder de erfaringsbestemte krav, og køretøjet er godkendt til det.
______________________________?________________________

18 år
______________________________?________________________
-KNALLERT:

-gerne uden knallertkørekort.

-dog aldrig med passager.
------------------------------?------------------------------?---
-LILLE SCOOTER:

-som indehaver af AM-, eller større kørekort.

-1 passager må befordres, såfremt føreren har haft kørekort i 1½ år.
------------------------------?------------------------------?---
-STOR SCOOTER:

-som indehaver af A1- eller A2 kørekort

------------------------------?------------------------------?---
-LILLE MC:
-som indehaver af A2 kørekort.

------------------------------?------------------------------?---
-BIL:

-B kørekort, som vi kender det idag, påkrævet.

-B kørekort giver ret til at føre lille scooter uden passager.
-Såfremt føreren også har AM kørekort, samt opfylder de erfaringsbestemte krav, må 1 passager befordres.

-B kørekort giver ret til at føre stor scooter, dog droslet til 80 km/t.
-På stor scooter må 1 passager befordres med B-kørekort, såfremt føreren også har kat. AM & opfylder erfaringskravene.

------------------------------?------------------------------?---
-LASTBIL, BUS, PÅHÆNGSVOGN.

-kategori C, D og E som vi kender dem idag.
______________________________?________________________

21 år.
______________________________?________________________
-ALLE KØREKORT.

-Også A.

-EU har fremsat en aldersgrænse på 24 år, der kan gælde for MC > 43 hk.

-I Danmark vil vi få gavn af at supplere skellet på +/- 21 år : +/- 34 hk,
med en erfaringsbestemt grænse på ; +/- 1½ års erfaring : +/- 43 hk.

-Altså må personer der er over 21 år, og som har haft motorcykelkørekort i under 1½ år, kun køre en MC med< 43 hk.

-Er man under 21 år, må man ikke køre MC >34 hk.
______________________________?________________________

KØREKORTKATEGORIER:

15 år Knallert(30).
16 år Traktor(30); AM (45); Knallert(30).
17 år A1(80); Traktor(30); AM(45); Knallert(30).
18 år B; C; D; +E; A2; A1; AM; Traktor; Knallert(uden kørekort).
---
---
21 år A; B; C; D; +E; A2; A1; AM; Traktor; Knallert(uden kørekort).


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Nyheder fra FB
  • #1   10. okt 2011 Vi er netop begyndt at arbejde på, hvad sanktionerne skal være for at bryde reglerne.

    Det foreslag er ikke mere end 1/3 færdig, men den smule der er lavet kommer her:

    Sanktioner ved kørsel
    på Knallert og scooter
    version 1.0:
    "frihed under ANSVAR!"


    • Manglende hjelm

    Idag: 500,-
    Fremover: 1500,-


    • Manglende forsikring
    Idag er forsikringen dyrere, end bøden for at mangle forskiring

    Idag: 500,-
    Fremover: 2000,-


    • Glemt kørekort eller forsikringspapirer:
    Kan man ikke fremvise et kørekort og/eller forsikringsbevis på forlangende koster der:

    Idag: 500,-
    Fremover: 500,-

    -idag er der ikke bødeforskel på om man har glemt papirerne, eller slet ikke er forsikret HAHAHA. Hjernedødt smiley


    • Fremfærd med mere end 30 km/t på knallert:

    Idag: 500,-
    Fremover: som beskrevet i L137*


    • Højst tilladte tophastighed for knallerter.

    -istedet for det blandede budskab idag,
    hvor det er ok at en standard scooter kan køre 39,99 km/t,
    men en konstruktivt ændret scooter end ikke må kunne køre 31,00 km/t,
    så foreslås en "enten-eller" politik.
    Det skal være lovligt at foretage konstruktive ændringer på sin knallert,
    dog skal knallerten synes hvis der er foretaget sådanne.

    Idag: >>> Hvis du har ændret på motor, udstødningsrør eller udvekslingsforholdet,
    så knallerten kan køre hurtigere end 30 km/t,
    har det konsekvenser i form af bøder og konfiskering. <<<

    Fremover: >>> Hvis du har ændret på motor, udstødningsrør eller udvekslingsforholdet,
    så knallerten kan køre hurtigere end 30 km/t,
    skal knallerten godkendes af en synsmand.
    Tophastigheden må aldrig overstige 43 km/t. <<<

    30,01 - 39,99 km/t
    Idag: Gratis hvis knallerten ikke er konstruktivt ændret
    Er der foretaget konstruktive ændringer; 1000,- og konstruktivt ændrede dele konfiskeres.

    Fremover: Gratis hvis knallerten er standard
    Gratis hvis knallerten er synet med konstruktive ændringer
    Er der foretaget konstruktive ændringer uden synsgodkendelse; 1000,- og konstruktivt ændrede dele konfiskeres, hvis knallerten ikke er synsgodkendt (og betinget konfiskation af knallert hvis forseelsen gentager sig inden 3 år)

    40,00 - 43 km/t
    Idag: Hvis knallerten ikke er konstruktivt ændret, 1000 1. gang, 1000 2. gang, 1500 3. gang, 2000 4., 5., 6. gang osv.
    Er der foretaget konstruktive ændringer; samme sanktioner som ved 30,01 km/t.

    Fremover: Gratis hvis knallerten er standard.
    Gratis hvis knallerten er synet med konstruktive ændringer
    Er der foretaget konstruktive ændringer uden synsgodkendelse; sanktioner som beskrevet i L137 + en synsindkaldelse.

    43,00 - xx,xx km/t
    Idag: 1. gang; 1000 kr. i bøde og de ulovlige dele bliver konfiskeret.
    2. ganginden for 3 år; 1000 kr. i bøde og knallerten bliver konfiskeret.
    Knallerten bliver konfiskeret, uanset om du kun har kørt 42 km/t eller derunder.
    Knallerten bliver også konfiskeret, selvom det er en, du har lånt.

    Fremover: 1. gang; 2000 kr i bøde, de ulovlige dele bliver konfiskeret og knallerten bliver indkaldt til syn.
    2. gang inden for 3 år; Knallerten konfiskeres. Ingen bødestraf.


    Det er ideen man ikke skal risikere at blive fanget i mellemområdet 40-43 kmt.
    Samtidig bliver det muligt at geare sin knallert til en tophastighed på lige over 40 km/t,
    og således opnå en bedre benzinøkonomi ved kørsel med 30 km/t.
    Ligeledes kan knallerten konstruktivt ændres med henblik på forøgelse af acceleration,
    uden det nødvendigvis indebærer en øget trafiksikkerhedsmæssig risiko.


    Sanktionerne som er vedtaget i L137 skal efterses, men skal i vid udstrækning vedtages.
    På enkelte punkter vil sanktionerne dog blive skærpet eller lempet, ligesom kategorierne får nye navne.



    • Fremfærd med mere end 45 km/t på lille scooter

    45,01 - 59,99 km/t

    Idag: 500,-
    Fremover: 500,-


    60,00 - 72,99 km/t

    Idag: 500,- & 1 klip.
    Fremover: 1000,- & 1 klip.


    73,00 - xx,xx km/t

    Idag: 1500,- & betinget frakendelse af kørekortet
    Fremover: 1500,- & betinget frakendelse af kørekortet

    Det er tanken at scootere skal kunne følge trafikken på veje med fartgrænse på 50 km/t, enddog 60 km/t,
    uden at frygte politiet vil sprænge ens budget.
    Men kører man væsentligt over den øvrige trafiks hastighed, når den ellers er høj, skal der rigtignok være sanktioner.




    • Højest tilladte tophastighed for lille scooter
    -igen ønsker vi et klart budskab. Enten kører man på en for hurtig maskine, eller også gør man ikke.
    -ligesom for knallerterne, skal det være muligt at foretage konstruktive ændringer, og få dem godkendt hos en synsmand.

    45,01 - 59,99 km/t
    Idag: Gratis såfremt der ikke er foretaget konstruktive ændringer
    Er der foretaget konstruktive ændringer; 1. gang 1000 kr. i bøde
    Er der foretaget konstruktive ændringer; 2. gang 1000 kr. i bøde og knallerten bliver konfiskeret.
    knallerten bliver konfiskeret, uanset om du kun har kørt 64 km/t eller derunder.
    Knallerten bliver også konfiskeret, selvom det er en, du har lånt.
    Fremover: Gratis såfremt der ikke er foretaget konstruktive ændringer.
    Gratis såfremt scooteren er synet med konstruktive ændringer
    Er der foretaget konstruktive ændringer uden synsgodkendelse;
    1. gang 1000 kr. i bøde
    2. gang 1500 kr. i bøde og de ulovlige dele konfiskeres
    3. gang scooteren konfiskeres. Ingen bødestraf.

    60,00 - 63,99 km/t
    Idag: Hvis scooteren ikke er konstruktivt ændret; 1000 1. gang, 1000 2. gang, 1500 3. gang, 2000 4., 5., 6., 7. gang osv.
    Hvis scooteren er konstruktivt ændret; samme sanktioner som ved 45,01 km/t
    Fremover: Gratis såfremt der ikke er foretaget konstruktive ændringer.
    Gratis såfremt scooteren er synet med konstruktive ændringer
    Er der foretaget konstruktive ændringer uden synsgodkendelse;
    1. gang 1500 kr. i bøde
    2. gang 2000 kr. i bøde og de ulovlige dele konfiskeres
    3. gang scooteren konfiskeres. Ingen bødestraf.

    64,00 - xx,xx km/t
    Idag: 1. gang; 1000 kr i bøde.
    2. ganginden for 3 år; 1000 kr. i bøde og scooteren bliver konfiskeret.
    Knallerten bliver konfiskeret, uanset om du kun har kørt 64 km/t eller derunder.
    Knallerten bliver også konfiskeret, selvom det er en, du har lånt. konfisk

    Fremover: 1. gang;
    Standard scootere udløser 1000 kr i bøde, og en synsindkaldelse.
    Scootere som er konstruktivt ændret, men synsgodkendt, får 1000 kr i bøde og en synsindkaldelse
    Scootere som er konstruktivt ændret uden synsgodkendelse udløser bøde på 2500 kr, ulovlige dele konfiskeres, og køretøjet indkaldes til syn.
    2. gang inden for 3 år;
    Standard scootere udløser 2000 kr i bøde og en synsindkaldelse
    Scootere som er konstruktivt ændret, men synsgodkendt,får 2000 kr i bøde og de ulovlige dele konfiskeres
    Scootere som er konstruktivt ændret uden synsgodkendelse, konfiskeres. Ingen bødestraf eller synsindkaldelse
    3. gang inden for 3 år;
    Scooteren konfiskeres uanset konstruktive ændringer og synsgodkendelse.


    Det er ideen at ingen skal risikere at blive fanget i mellemområdet 60-64 kmt.
    Enten kan scooteren køre for stærkt, eller også kan den ikke.
    64 km/t er for stærkt.
    64 km/t er valgt, da det er reglen idag og det sparer mig der skriver en masse tasteri smiley
    Samtidig bliver det muligt at geare sin scooter til en tophastighed på lige over 60 km/t,
    og således opnå en bedre benzinøkonomi ved kørsel med 45 km/t.
    Ligeledes skal det være muligt at foretage konstruktive ændringer med henblik på acceleration,
    uden det nødvendigvis betyder en forringet trafiksikkerhed.







    Der kommer også noget om stor scooter.

    den her version (1.0) er langt fra den sidste.

    Kom endelig med rettelser, nye forslag, ideer til filosofier bag regelsættet, og andet.

    Jeg foreslår mottoet "Frihed, under ANSVAR!"


    De nævnte tophastigheder for køretøjerne er valgt, fordi det er dem der bliver arbejdet med i forvejen.
    -de kan dog nemt ændres smiley

    Men nu er jeg træt, så der må arbejdes videre imorgen.

    Det er ikke så pænt stillet op herinde, som det er når jeg har det åbent i "notepad" smiley

    Og som altid, al feedback er velkomment smiley


  • #2   10. okt 2011 Ser godt ud

  • #3   10. okt 2011 Godt arbejde.

Kommentér på:
Nyheder fra FB

Du skal være medlem af gruppen for at kunne kommentere.
Gå til gruppens forside




Annonce