{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  politi
  • #1   27. dec 2011 Det gør de ikke.. Det er bare en konstruktiv ændring på en 30'er knallert

  • #2   27. dec 2011 Dennis N

    Madass faaes originalt ogsaa som 125cc - saa ved du det...


  • #3   27. dec 2011 de udsætter ikke dit kørekort ! blev stoppet med en kammerat som kørte på en 125cc dirtbike uden forsikring, lys osv osv han fik 4000 i bøde, men ikke noget med kørekort


  • #4   27. dec 2011 men det går som en motorcykel når den er oppe i så høje kubik

  • #5   27. dec 2011 hvis stellet er en 30'er så vil den aldrig nogensinde blive taget som en mc smiley

  • #6   27. dec 2011 dennis N

    det er ikke stellet der bestemmer det. men der imod hvormange ccm den er på og 125ccm ses som motorcykel om stellet er 30 eller ej. har selv prøvet det


  • #7   27. dec 2011 så er der da helt klart noget galt?
    hvis stellet er en knallert 30'er så ses det bare som en konstruktiv ændring af knallerten?


  • #8   27. dec 2011 I er forkdrt på den fordi stellet er en 30 så går den ikke unde mc...
    Been there done that.. 500 kr i bøde for konstruktiv ændring smiley


  • #9   27. dec 2011 det er stellet der bestemmer det og ikke hvor mange kubik det er

  • #10   27. dec 2011 stellet er stadig en 30 knallert. Motoren er en 125cc motorcykelmotor og når den monteres på en 30 knallert er det bare konstruktiv ændring på en 30 knallert, da det er stellet der bestemmer om det er en knallert eller motorcykel, selvom de er ens. Det vil svare til du smide et større cylinderkit på hvilken som helst scooter, det er lige meget om den kan fåes original med motorcykel motor, længere er den ik smiley

  • #11   27. dec 2011 7400 - Soulen .

    det du på en måde siger der, er det samme som hvis jeg tar en lovlig sr50 30'er motor (hvis det fås) og sætter på en aerox 45'er så bliver det til en 30'er? .. det passer jo heller ikk xD
    at sætte en 125cc motor på en 30'er gør det jo heller ikke til en mc
    at sætte en porsche motor i en lada gør det heller ikke til en porsche ..
    STELLET bestemmer hvad det er ligemeget hvad du end ændre på den -.-


  • #12   27. dec 2011 hvis stelnummeret er en 30er, så får du en bøde, men er der intet stelnummer, så bliver den konfiskeret. er det MC stelnummer, så er bøden 5000,-

  • #13   27. dec 2011 EOD

    Fra Justitsministeriet










    Som udgangspunkt tager man stilling til om det er en knallert eller MC udfra Stelnummeret.

    Så hvis man har et

    EU knallert 25 km/h stelnummer eller stelnummer fra TUM registreringstiden Så er det en knallert uanset hvilken motor man sætter på og det kan kun straffes som konstruktiv ændring. = 500 i bøde for den forseelse. Hertil kommer så bøder for alle andre overtrædelser f.eks ingen lys, ingen horn, ingen forsikring, ingen knallertkørekort og til sidst falck og synshal.

    Men man forsøger fra etatens side nu at få ændret disse regler, dette er IKKE sket endnu.

    Hvorimod hvis man bringer en minicrosser, crosser, atv eller ikke typegodkendte køretøjer ud på offentlig vej SÅ falder hammeren for her er der nemlig en klar lovgivning.

    1. I en række tilfælde har det i praksis voldt tvivl, om der i sager om ulovligt indrettede knallerter skal rejses tiltale efter »motorcykelreglerne« eller »knallertreglerne«. Sanktionerne ved domfældelse efter førstnævnte regler er normalt de alvorligste, idet der bl.a. kan idømmes frihedsstraf, og førerretten kan frakendes.

    2. Fra praksis kan nævnes:

    U75/983 (VLD): Tiltalte, der havde lånt sin broders knallert, der var forsynet med tuningssæt, straffet efter »motorcykelreglerne« (spirituskørsel, hæfte i 20 dage og frakendt førerretten i 2 år).

    Jmt.F.afd. 1976-2461-113: Justitsministeriet udtalt, at tiltale for kørsel på knallert forsynet med tuningssæt skulle rejses efter »knallertreglerne«.

    Jmt.F.afd. 1977-2461-211: Køretøj med en motor med slagvolumen på 49,8 kubikcentimeter, der ikke var TUM-godkendt, anset som motorcykel. Fabrikatet kendtes overhovedet ikke i Danmark.

    Jmt.F.afd. 1978-2488-5: Køretøj med motor uden TUM-godkendelse, der var solgt som motorcykel til banebrug, anset som motorcykel. Tiltalte havde forklaret, at han havde købt køretøjet i den tro, at der var tale om en ulovlig knallert. Køretøjet var næsten identisk med en model af samme mærke, der er godkendt som knallert.

    3. Spørgsmålet om tiltalepraksis i disse sager er blevet drøftet mellem justitsministeriet, Foreningen af politimestre i Danmark, rigspolitichefen og rigsadvokaten, og man er blevet enige om, at tiltalespørgsmålet bør afgøres efter følgende retningslinier:

    Såfremt et kørtøj aldrig har været godkendt som knallert, rejses tiltale efter »motorcykelreglerne«.

    Hvis en »oprindelig« knallert senere findes ulovlig, skal tiltale som udgangspunkt rejses efter »knallertreglerne«, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, f.eks. forsæt allerede ved købet til at forsyne knallerten med tuningssæt.

    Det skal bemærkes, at ovennævnte retningslinier finder anvendelse både for så vidt angår »gamle« knallerter, der er godkendt efter de tidligere regler (TUM-godkendelse), og knallerter, der er omfattet af den nye standardtypegodkendelsesordning.

    Nathalie Lind

    /H.C. Abildstrup

    Til politiet og anklagemyndigheden.


Kommentér på:
politi

Annonce