825 visninger
|
Oprettet:
politi {{forumTopicSubject}}
hej sg jeg overvejer at købe en madass med 125cc på men er ikk sikker på om de udsætter kørekortet hvis man bliver stoppet. håber i kan hjælpe mig
aug 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 3 Emner: 98 Svar: 1.907
jul 2008
Følger: 58 Følgere: 59 Scootere: 15 Emner: 365 Svar: 6.150
Madass faaes originalt ogsaa som 125cc - saa ved du det...
okt 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Scootere: 10 Emner: 49 Svar: 678
okt 2007
Følger: 31 Følgere: 29 Scootere: 10 Emner: 49 Svar: 678
aug 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 3 Emner: 98 Svar: 1.907
feb 2009
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 2 Emner: 4 Svar: 101
det er ikke stellet der bestemmer det. men der imod hvormange ccm den er på og 125ccm ses som motorcykel om stellet er 30 eller ej. har selv prøvet det
aug 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 3 Emner: 98 Svar: 1.907
hvis stellet er en knallert 30'er så ses det bare som en konstruktiv ændring af knallerten?
jul 2008
Følger: 128 Følgere: 163 Scootere: 13 Emner: 226 Svar: 2.285
Been there done that.. 500 kr i bøde for konstruktiv ændring
feb 2011
Følger: 39 Følgere: 40 Scootere: 4 Emner: 113 Svar: 709
dec 2009
Følger: 9 Følgere: 8 Scootere: 3 Emner: 52 Svar: 300
aug 2010
Følger: 7 Følgere: 6 Scootere: 3 Emner: 98 Svar: 1.907
det du på en måde siger der, er det samme som hvis jeg tar en lovlig sr50 30'er motor (hvis det fås) og sætter på en aerox 45'er så bliver det til en 30'er? .. det passer jo heller ikk xD
at sætte en 125cc motor på en 30'er gør det jo heller ikke til en mc
at sætte en porsche motor i en lada gør det heller ikke til en porsche ..
STELLET bestemmer hvad det er ligemeget hvad du end ændre på den -.-
sep 2006
Følger: 3 Følgere: 452 Scootere: 7 Emner: 63 Svar: 36.088
jul 2004
Følger: 101 Følgere: 105 Scootere: 19 Emner: 40 Svar: 679
Fra Justitsministeriet
Som udgangspunkt tager man stilling til om det er en knallert eller MC udfra Stelnummeret.
Så hvis man har et
EU knallert 25 km/h stelnummer eller stelnummer fra TUM registreringstiden Så er det en knallert uanset hvilken motor man sætter på og det kan kun straffes som konstruktiv ændring. = 500 i bøde for den forseelse. Hertil kommer så bøder for alle andre overtrædelser f.eks ingen lys, ingen horn, ingen forsikring, ingen knallertkørekort og til sidst falck og synshal.
Men man forsøger fra etatens side nu at få ændret disse regler, dette er IKKE sket endnu.
Hvorimod hvis man bringer en minicrosser, crosser, atv eller ikke typegodkendte køretøjer ud på offentlig vej SÅ falder hammeren for her er der nemlig en klar lovgivning.
1. I en række tilfælde har det i praksis voldt tvivl, om der i sager om ulovligt indrettede knallerter skal rejses tiltale efter »motorcykelreglerne« eller »knallertreglerne«. Sanktionerne ved domfældelse efter førstnævnte regler er normalt de alvorligste, idet der bl.a. kan idømmes frihedsstraf, og førerretten kan frakendes.
2. Fra praksis kan nævnes:
U75/983 (VLD): Tiltalte, der havde lånt sin broders knallert, der var forsynet med tuningssæt, straffet efter »motorcykelreglerne« (spirituskørsel, hæfte i 20 dage og frakendt førerretten i 2 år).
Jmt.F.afd. 1976-2461-113: Justitsministeriet udtalt, at tiltale for kørsel på knallert forsynet med tuningssæt skulle rejses efter »knallertreglerne«.
Jmt.F.afd. 1977-2461-211: Køretøj med en motor med slagvolumen på 49,8 kubikcentimeter, der ikke var TUM-godkendt, anset som motorcykel. Fabrikatet kendtes overhovedet ikke i Danmark.
Jmt.F.afd. 1978-2488-5: Køretøj med motor uden TUM-godkendelse, der var solgt som motorcykel til banebrug, anset som motorcykel. Tiltalte havde forklaret, at han havde købt køretøjet i den tro, at der var tale om en ulovlig knallert. Køretøjet var næsten identisk med en model af samme mærke, der er godkendt som knallert.
3. Spørgsmålet om tiltalepraksis i disse sager er blevet drøftet mellem justitsministeriet, Foreningen af politimestre i Danmark, rigspolitichefen og rigsadvokaten, og man er blevet enige om, at tiltalespørgsmålet bør afgøres efter følgende retningslinier:
Såfremt et kørtøj aldrig har været godkendt som knallert, rejses tiltale efter »motorcykelreglerne«.
Hvis en »oprindelig« knallert senere findes ulovlig, skal tiltale som udgangspunkt rejses efter »knallertreglerne«, medmindre der foreligger særlige omstændigheder, f.eks. forsæt allerede ved købet til at forsyne knallerten med tuningssæt.
Det skal bemærkes, at ovennævnte retningslinier finder anvendelse både for så vidt angår »gamle« knallerter, der er godkendt efter de tidligere regler (TUM-godkendelse), og knallerter, der er omfattet af den nye standardtypegodkendelsesordning.
Nathalie Lind
/H.C. Abildstrup
Til politiet og anklagemyndigheden.
politi